Hoe streng is transavia met handbage afmetingen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shetloveerrr

Hoe streng is transavia met handbage afmetingen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-24 10:36

Hoihoi,

Ik vlieg binnenkort met transavia. Er zijn specifieke afmetingen voor de handbagage (rugzak, tasje of zo) en cabinebagage (kleine koffer) die je mag hebben. Bij de cabinebagage snap ik dat ze er heel erg op letten of het binnen de afmetingen past, omdat het natuurlijk in die rekken boven je hoofd moet passen. Je rugzak moet onder de stoel voor je kunnen, al zijn er ook afmetingen voor. Die mag namelijk max 40 cm hoog zijn. Ik was echter van plan een rugzak mee te nemen die 55 cm is. Hoe streng controleren ze hierop? En mag je je rugzak helemaal indrukken zegmaar om te kijken of hij er binnen valt?

Alvast bedankt!

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 10:40

Als je rugzak niet propvol zit of je kunt er een paar lagen van aan doen of omhangen dan is je rugzak misschien geen 55cm tenzij het rugdeel niet te buigen is. Zo doe ik het althans.

kosseh

Re: Hoe streng is transavia met handbage afmetingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 10:49

Net thuis van een vakantie, waarbij ik vloog met Transavia. Mijn rugtas zagen ze op de heenreis als cabinebagage, omdat deze ook hoger is (53cm). Nu heb ik wel een hard rugdeel, waardoor deze niet buigbaar is.

Ze zijn er strenger in geworden vond ik, maar geen probleem mee gehad omdat ik niks anders mee had.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 11:15

Pak een doos met de afmetingen die er staan en kijk of je die rugzak erin krijgt. Ze meten het niet na, maar hebben zelf ook zo'n vak staan waarin je dan je tas moet doen om te kijken of het past, dus dat kun je thuis alvast testen.

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 11:19

Op Rotterdam Airport staan ze tegenwoordig met van die mandjes waar hij in moet passen. Wat niet past moet ingecheckt worden

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 11:22

Elke maatschappij is streng omdat ze allemaal en bak hebben waar het in moet passen. Indrukken om te passen mag.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 11:44

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 11:55

Indrukken mag inderdaad, het gaat erom dat het onder de stoel voor je past. Als het niet past heb je er overigens zelf last van, dan heb je namelijk geen ruimte meer voor je voeten. Daarbij kan in het geval van hevige turbulentie je tas omhoog vliegen als deze niet (volledig) onder die stoel zit. Is dus ook een stukje veiligheid :)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 12:23

Als je hem in kan drukken zodat hij onder de stoel past is het goed.

Gee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 12:33

Ik las ooit ergens dat het om de totale afmetingen van de bagage gaat. Dus de voorschriften zijn bv 55x40x20 bij maatschappij A en 55x35x25 bij B, dan is de som bij beide 115 (55+40+20 of 55+35+25 maakt niets uit). Zolang de tax max 115 cm bij elkaar opgeteld is, zou het mogen. Andere maatschappijen met kleinere bagage eisen komen bv op 112 cm uit. Zorg dat je tas dan ook kleiner is.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 12:36

het viel mij de laatste keer vliegen op dat veel mensen ook van die kleine koffertjes meenemen om maar geen ruim bagage te hoeven inchecken, natuurlijk rete handig als je niet hoeft te wachten maar voor jan publiek met alleen een jas en een ruzakje is er dus geen ruimte meer in de bagagevakken boven je hoofd, vond het echt irritant.
Is een kleinere rugzak een optie? Of toch inchecken als ruimbagage en een kleiner tasje met noodzakelijke dingen meenemen in de cabine?

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 12:52

Polly schreef:
het viel mij de laatste keer vliegen op dat veel mensen ook van die kleine koffertjes meenemen om maar geen ruim bagage te hoeven inchecken, natuurlijk rete handig als je niet hoeft te wachten maar voor jan publiek met alleen een jas en een ruzakje is er dus geen ruimte meer in de bagagevakken boven je hoofd, vond het echt irritant.
Is een kleinere rugzak een optie? Of toch inchecken als ruimbagage en een kleiner tasje met noodzakelijke dingen meenemen in de cabine?

En precies daarom hebben veel maatschappijen nu een ontmoedigingsbeleid opgetuigd tegen die koffertjes. Dus, TS, check dat ook even, want het kan zijn dat je een rolkoffertje verplicht moet inchecken, ondanks dat ie de juiste afmetingen heeft.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 13:00

Ik ben zo’n irritant iemand :) en kan er niet mee zitten. Heerlijk om alleen met handbagage te reizen. Ik boek wel altijd priority boarding zodat ik zeker weet dan mijn koffer een plek in de cabine heeft. Ik betaal er dus ook voor. Dus als je per se je spullen boven in kwijt wilt kunnen zul je ook priority moeten boeken.
Daarbij heb ik ook nog een rugzak. Geen idee hoe hoog die is maar hij is in ieder geval in elkaar te proppen.

Shetloveerrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-24 17:09

Heb even gekeken, hij heeft wel een hard rugstuk van 50 cm dus kleiner dan dat wordt hij helaas niet. Zit te overwegen om hem dan als cabinebagage mee te nemen, en een kleinere tas als handbagage.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 18:10

Ik vind het persoonlijk heel skeer om je ruimbagage niet in te checken en ervoor te betalen. Die paar tientjes maken toch ook weinig uit op het totaalbedrag van een vliegvakantie.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 18:11

marleen_88 schreef:
Ik vind het persoonlijk heel skeer om je ruimbagage niet in te checken en ervoor te betalen. Die paar tientjes maken toch ook weinig uit op het totaalbedrag van een vliegvakantie.

Voor sommige wel

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 18:53

Bovendien vind ik ruimbagage behoorlijk aan de prijs. Als ik voor een gezin van 3 ruimbagage bij boek ben ik 300e kwijt bij transavia.
Daarnaast wachten op koffers, alles duurt langer. Nee hoor, ik streef ook naar alleen handbagagetrolley mee

Lon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 19:00

Nog even opletten dat Transavia sinds april onderscheid maakt tussen handbagage die onder de stoel voor je past, betaalde cabinebagage die in de bagagebakken gaat en betaalde ruimbagage.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 20:49

Skeer: deze boomer moest eerst uitzoeken wat dat betekent, haha. Maar daar doe ik het dus niet voor. Ik doe het puur voor de snelheid. Trolley mee en doorlopen maar. Ik ga meestal toch met een taxi verder dus dan hoef ik op niemand te wachten.

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 21:36

Ik had betaald voor cabine bagage maar vanwege gebrek aan plek in die bakken boven ons hoofd heb ik mijn sporttas alsnog onder de stoel moeten leggen. Ik heb een deel van het geld terug gekregen.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 21:39

Lon schreef:
Nog even opletten dat Transavia sinds april onderscheid maakt tussen handbagage die onder de stoel voor je past, betaalde cabinebagage die in de bagagebakken gaat en betaalde ruimbagage.

En hangt ook van datum boeking af, voor begin april geboekt? Dan gelden de nieuwe regels nog niet. Ik heb twee weken geleden met een normale handbagage én nog een kleine tas gereisd. De tickets hadden we in februari gekocht.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 11:15

secricible schreef:
Bovendien vind ik ruimbagage behoorlijk aan de prijs. Als ik voor een gezin van 3 ruimbagage bij boek ben ik 300e kwijt bij transavia.
Daarnaast wachten op koffers, alles duurt langer. Nee hoor, ik streef ook naar alleen handbagagetrolley mee

En als het bagagepersoneel staakt, sta je daar zonder onderbroeken in verweggistan. Mij ook niet gezien.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 11:24

secricible schreef:

Serieus? Hoeveel kilo ruimbagage wilde je bijboeken dan? En nu lukt het met alleen handbagage? Interessant.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 11:40

Dan wil ik graag een cursus inpakken want met 2 weken vakantie heb ik echt een grote koffer nodig die ik incheck als ruimbagage.
Ik heb nog nooit onder de 18 kilo gezeten.

Wij boeken standaard 20 kilo bij voor de koffers, ga niet zitten prutsen, en een trolly als handbagage en daar betaal ik ook voor.

Als je een weekend weg ga ja dan snap ik de handbagage maar 2 weken... leer me het...

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 11:52

Polly schreef:

Begin deze maand ben ik 3 dagen (2 overnachtingen) naar Engeland geweest. Dan red ik het echt wel met alleen een koffertje handbagage en ga inderdaad niet extra tijd en geld verdoen met een koffer in het ruim.

Fitzroy schreef:
Ik ben zo’n irritant iemand :) en kan er niet mee zitten. Heerlijk om alleen met handbagage te reizen. Ik boek wel altijd priority boarding zodat ik zeker weet dan mijn koffer een plek in de cabine heeft. Ik betaal er dus ook voor. Dus als je per se je spullen boven in kwijt wilt kunnen zul je ook priority moeten boeken.
Daarbij heb ik ook nog een rugzak. Geen idee hoe hoog die is maar hij is in ieder geval in elkaar te proppen.

Als ik maar een paar dagen weg ga ben ik dat ook.

marleen_88 schreef:

Als ik een paar dagen wegga dan spaar ik graag die paar tientjes uit ja. Dat is weer een dag eten.
En ik heb ook graag een deel van mijn persoonlijke spullen bij mij in mijn handbagage. Denk aan toiletspullen en medicijnen.
Ga ik een week of langer weg dan ga ik mijzelf niet in allerlei bochten wringen om alles maar in een klein koffertje te proppen.

Reizen met vliegtuig is voor mij een noodzakelijk kwaad als het om zo'n reis naar Engeland gaat. Dat hebben we (waren met 3 dames) zo efficiënt mogelijk gedaan.
Reisbureau heeft ons vooraf ingecheckt en stoelen gereserveerd zodat we bij een overboekte vlucht zeker waren van onze plaatsen.
Vanaf Schiphol een tijdstip bij de securitycheck gereserveerd. En dus alleen handbagage.
Oh ja, ook makkelijke kleding en schoenen die makkelijk uit en weer aan konden (hoefden helemaal niet meer uit).
Ik eet of drink liever nog even rustig iets op het vliegveld dan dat ik moet jagen om op tijd mijn vlucht te halen.