Jullie ervaringen met Azië?

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
moonsparkle
Berichten: 21864
Geregistreerd: 21-03-05

Jullie ervaringen met Azië?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-24 10:03

Ik zoek in de winter graag de zon op, maar binnen Europa of betaalbaar zijn er weinig opties. Nu denk ik er al een tijd aan om een keer naar Azië te gaan ook omdat ik er soms prachtige beelden van voorbij zie komen, maar ik merk dat ik dat wat spannend vind :o waarom?

- ik huur het liefst zelf een auto of ga met eigen auto op roadtrip, maar dat wordt daar meestal niet echt aangeraden
- ik heb dus geen idee hoe dat dan gaat? Blijf je dan op een plek of hoe vind je een betrouwbare chauffeur? En wacht zo'n chauffeur dan ergens de hele dag tot je terug bent of is het enkel aan te raden excursies te boeken? Ik zie het al voor me dat ik in the middle of nowhere ben en de chauffeur is weg :P
- ik lees/hoor nogal vaak over maagklachten door eten :')
- ik vermijd het liefst hele drukke/toeristische plekken ik zou dan ook zsm uit een hoofdstad weg willen, ik kan met Google Maps makkelijk mooie plekken vinden waar ik wel heen zou willen, maar ik vind het dus lastig om erachter te komen hoe ik daar dan kom zonder in de super drukke stad zelf met een auto te moeten rijden
-ik kan moeilijk kiezen, haha. Ik heb een paar keer gekeken naar Thailand, Vietnam, Maleisië/ Borneo, Bali en nu keek ik laatst weer naar de Filipijnen.

Ik hou vooral van natuur, snorkelen, bergen, groen, rust, hiken, watervallen, zon en dieren.

Waar zijn jullie in Azië geweest, wat zijn jullie ervaringen? Toch een georganiseerde rondreis boeken of is het wel te doen om het zelf te organiseren?
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 26-05-24 10:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Eliana

Berichten: 5480
Geregistreerd: 14-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Re: Jullie ervaringen met Azië?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 10:17

Ik ben 2 weken in Maleisië geweest, 1 dag kuala lumpur, dat vond ik veel te druk toen snel met de nachtbus naar Cherating geweest, mooi rustig kustplekje, toen naar de Tioman Island heerlijk rustig, mooie natuur en wilde dieren.
Erna nog een paar dagen naar Malakka geweest. Geen last van maagklachten gehad. Ik had het voordeel dat ik met mijn nichtje was die half Meleis is, dus veel bij locals gegeten etc. Maar ik vond het land echt mooi! En wij hebben dus veel met ov gedaan dat is daar prima geregeld.

Cowgirl

Berichten: 23770
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 10:41

3 weken naar Thailand geweest en over 2 weken ga ik naar indonesie.

Ik vind azie heel fijn te reizen mooie natuur en lekker eten.

VinandoW
Berichten: 523
Geregistreerd: 09-08-07

Re: Jullie ervaringen met Azië?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 10:56

Afgelopen zomer ben ik onder andere naar Bali geweest (maar ook: Flores, Lombok, Gili T, Le pirate Island etc.) en heb zelf een scooter gehuurd om me te kunnen verplaatsen. Scooter is daar nou eenmaal het snelste vervoermiddel ipv een auto. Ook zijn er veel Grab's/Gojek (soort Uber scooter). Het is er prachtig en je kunt heerlijk de rustige plekken opzoeken zoals Amed en Sidemen. Mocht je meer tips willen stuur gerust een pb

moonsparkle
Berichten: 21864
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-24 11:02

Cowgirl schreef:
3 weken naar Thailand geweest en over 2 weken ga ik naar indonesie.

Ik vind azie heel fijn te reizen mooie natuur en lekker eten.


Heb je ook nog specifieke antwoorden op mijn vragen :P ?

Faelynn

Berichten: 3169
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 11:18

Ik ben een paar weken in Thailand geweest, prachtig land, reizen hier is heel makkelijk, overal gaan wel treinen, bussen of taxi's naar toe.

Afgelopen maand was ik in Indonesië, hier heb ik zowel Java als Bali bezocht, mooi land, maar ik vond Thailand aanzienlijk leuker.
Java is voornamelijk Islamitisch betreft religie, hier had ik als vrouw erg veel moeite mee, ik heb een paar lokale vriendinnen wonen daar, maar ondanks dat ik met hun op reis was (ik werk voor een Indonesische reisorganisatie in IJsland, vandaar dat ik veel mensen ken die in Indonesië wonen) , werd ik als "buitenlander" erg lastig gevallen, ik was daar zelf een soort attractie door mijn blanke huid en blonde haar. Hou er ook rekening mee dat je je moet kleden naar deze religie, minimaal lange broek/rok, en t shirt die voldoende bedekt, liefst lange mouwen, ook als t 35 graden is. Ik heb wel voornamelijk gereisd buiten de toeristische gebieden en geslapen bij locals, goede kans als je wat luxer reist en meer naar toeristen plekken gaat, dat het mee valt.

Tevens een advies om daar niet heen te gaan als je vegetarisch bent, absoluut onmogelijk om fatsoenlijk eten te vinden buiten de toeristische gebieden, ik ben in 2,5 week Java een zekere 8 kilo afgevallen, naast dat er amper fatsoenlijk vegetarisch eten was, kreeg ik ook nog voedselvergiftiging :+
Was voor mij een hele vieze tegenvaller, want Thailand was het eten echt fantastisch, dus ik had van Indonesië iets vergelijkbaars verwacht, maar Thailand heeft voornamelijk Boeddhistische invloeden en Java Islamitisch, hier ligt dus een groot verschil, in zowel eten, maar ook de hele cultuur en algehele leefstijl van mensen die je om je heen ziet, kan goed zijn om je hier in te verdiepen en te kijken wat je meer aantrekt)

Bali vond ik wel leuk, ( meer Hindoe invloeden) hier heb ik voornamelijk in het noorden en westen gezeten, in lokale dorpjes waar je goed kon surfen. Als je naar het zuiden gaat, verwacht dan geen authentiek Azië te krijgen, daar lopen meer toeristen dan locals en is het super druk.

Transport is ook in deze delen van Indonesië heel makkelijk, je kan gewoon een soort ov kaart kopen en voor 0,50 cent met de lokale bus van a naar b, voor langere afstanden (zeg meer dan 2 uur) kan je aparte bus of trein kaartjes kopen. En voor korte afstanden binnen een stad heb je apps zoals Gojek, dat is vergelijkbaar met uber. Deze zijn ook te gebruiken voor langere afstanden net als taxi's, maar daar betaal je dan natuurlijk ook wel voor. Voor mij als solo backpacker niet aantrekkelijk. Met het lokale openbaar vervoer reizen is ook een hele leuke ervaring, al werd ik af en toe wel een beetje scheef aangekeken dat ik de bus pakte terwijl alle toeristen in een taxi stappen die ze word aangesmeerd voor een veel te hoog bedrag :+

Verder een scooter huren uiteraard, maar let wel op dat als je geen international motorrijbewijs hebt, je niet verzekerd bent, is voor daar geen probleem, je krijgt de scooter zo mee, maar bedenk vooral zelf of je je daar comfortabel mee voelt. Auto huren en zelf rijden zou in deze landen niet mijn voorkeur hebben.
Je gaat nooit volledig buiten de bewoonde wereld zijn waarschijnlijk, bijna overal zijn wel bussen te vinden, al gaat die soms maar enkele keren per dag, ook kinderen van lokale dorpjes moeten naar school of soms naar de winkels etc. Zelf heb ik in de echt afgelegen gebieden ook nog wel hitch hiken gedaan als het echt te lang duurde voor er een bus kwam (bussen doen niet aan tijdschema's hier) achterin de truck bij een familie gezeten, of achterop de scooter.

Zou t vooral lekker zelf "plannen" en dan vooral niet te veel plannen haha, bedenk globaal waar je heen wilt, boek de eerste 2 nachten oid als je aan komt na je vlucht, en daarna bekijk je het gewoon per dag. Sommige plekken vond ik niks en ging ik na een dag al weer weg, andere plekken ben ik meer dan week gebleven uiteindelijk, terwijl de planning maar 3 dagen was.

callippo

Berichten: 3231
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Re: Jullie ervaringen met Azië?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 11:52

Het noorden van Thailand is fantastisch! Niet zo toeristisch, prachtige natuur.

Wij hebben in 2019 o.a. de Mae Hong Son route gereden (zelf, met gehuurde auto). Je kunt ook een auto met chauffeur huren, kan alleen, of met een groepje (een chauffeur verzamelt dan mensen) maar je wordt dan sind wel naar plekken gebracht waar de chauffeur commissie krijgt voor het aanleveren van toeristen.

Als je een excursie boekt, dan wordt je op een bepaalde tijd weer opgehaald, maar er zijn ook gemakkelijk en goedkoop taxis te boeken.

Ziek ben ik 1x geweest, in een maand tijd. De rest van het gezin niet, dus zou ook iets anders geweest kunnen zijn. Dag erna kreeg ik blaasontsteking. Daarvoor kun je bij de apotheek (zelfs in het kleinste dorp) zo antibiotica mee krijgen.
Eten was heerlijk, overal, alleen al daarvoor wil ik weer terug naar Thailand.

Met de combi van openbaar vervoer (trein en lange afstand bus) en taxis en evt geboekte excursies kom je gemakkelijk overal.

Als je van watervallen houdt: de sticky waterfalls zijn echt een paradijs, daar kun je de waterval op klimmen en er waren verrassend weinig toeristen (wat wij echt niet begrepen)

Succes met je keuze!

Myou
Berichten: 922
Geregistreerd: 30-06-09

Re: Jullie ervaringen met Azië?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 12:03

Voer je vervoer kun je rome2rio checken, dan zie je of er een bus, trein of prive taxi handig is en wat de kosten zijn. Staan dan ook linkjes zodat je deze direct kan boeken

Andere optie is via tripadvisor of soortgelijke site dagjes/excursies boeken, maar dan ben je wel gebonden aan de toeristische bezoeken die ze aanbieden. Meestal kijk ik vanuit de stad waar we verblijven welke excursies er worden aangeboden, daar zit dan vaak vervoer bij.

moonsparkle
Berichten: 21864
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-24 12:12

Bedankt voor de tips! Daar heb ik zeker wat aan. Is het dan makkelijk of begrijpelijk te vinden welke bus je bijvoorbeeld naar waar kunt nemen? Volgens mij spreken ze niet overal even goed Engels? Iemand toevallig ook ervaring met de Filipijnen want het zal per land wel wat verschillen allemaal :D

Hm een scooter huren klinkt wel handig maar ik heb geen motor rijbewijs, dat lijkt me dan toch wel tricky stel dat er wat gebeurd.

Het noorden van Thailand ziet er ook erg mooi uit en gunstig qua weer in de winter! Hoe ging het links rijden? Dat lijkt me dan ook wel weer een dingetje :')

Wij zijn altijd van ook niks doen dagen plannen, dus niet teveel reisdagen inderdaad of in ieder geval genoeg dagen op maar 1 plek.

noordje

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-01-09
Woonplaats: Åsvang,Noorwegen

Re: Jullie ervaringen met Azië?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 12:35

Als je voor het eerst naar Azië gaat,zou ik aanraden om eerst naar Thailand te gaan.
Het is zo'n divers land. Lekker eten,vriendelijke mensen en heel makkelijk rondreizen.
En wij hebben in Thailand nog nooit voedselvergiftiging of iets gehad.

Faelynn,mijn zusje heeft dat ook ervaren. Ze werden steeds gevolgd door mensen,want iedereen wilde met haar op de foto (ook blond)

moonsparkle
Berichten: 21864
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-24 12:37

Ik heb rood haar :') zullen ze met mijn op de foto willen

Faelynn

Berichten: 3169
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 12:41

Meestal kun je bij je slaapplaats al wel advies inwinnen over hoe naar de volgende plaats te gaan, hostels, appartementen, hotels spreken ze eigenlijk altijd wel voldoende Engels. Onderweg was Engels zeker in Indonesië heel lastig. Ik schreef gewoon de plaatsnaam waar ik naar toe moest in m'n telefoon. Woordje bus + plaatsnaam, wat wijzen en handen en voetenwerk, kom je een heel eind :P
Moet ik er bij zeggen dat ik ook altijd zonder simkaart reis buiten Europa, wat betekent dat ik geen internet of telefonische bereikbaarheid heb, alleen wifi op sommige plekken, maar natuurlijk niet onderweg. Lekker back to basic, maar om t jezelf makkelijk te maken kan je natuurlijk gewoon een simkaart kopen en je Google maps laten zien waar je heen moet of een vertaal app gebruiken.

Ga wel mee met noordje, als eerste land is Thailand heel makkelijker te reizen, en echt ontzettend mooi, als ik kon kiezen zou ik zo weer terug gaan naar Thailand, alleen het eten is daar al fantastisch.
Ik ben destijds gestart in Bangkok, dan de nachttrein geboekt naar het noorden. Daar poosje verbleven en toen een binnenlandse vlucht naar het zuiden genomen. Wat eilanden en khao sok gedaan, en van daaruit terug met de nachttrein naar Bangkok voor de vlucht naar huis. (Even zo in een notendop)

WenK

Berichten: 10524
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 12:49

Wij zijn net terug uit Thailand. Vanwege onze kleine man wel op 1 plek (Khao Lak) gebleven. Bij uitstapjes waren zowel een taxi (tijd afspreken om weer opgehaald te worden) als een georganiseerde tour prima te doen. Zelf rijden durfde ik niet aan, met links rijden ben ik niet zo'n held.

Engels spraken ze inderdaad lang niet allemaal, ondanks dat we in behoorlijk toeristisch gebied zaten. Dat was soms wel lastig als we iets nodig hadden, er moest dan echt een leidinggevende bij gehaald worden die Engels sprak.

Check voor je gaat of alles wel open is. Bijvoorbeeld de Similan eilanden zijn dicht van 16 mei tot 15 oktober. Het snorkelen schijnt daar fantastisch te zijn, maar in deze periode mag je er dus niet heen. Ook kan het zijn als je juist einde van het droge seizoen gaat dat sommige watervallen gesloten zijn. Onze bamboevlottour Bijvoorbeeld werd ingekort wegens te weinig water op een bepaald punt in de rivier.

Oh ja, het eten vonden wij echt fantastisch. Zo veel smaak, zo rijk! Dat missen we echt wel weer terug in NL.

moonsparkle
Berichten: 21864
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-24 13:01

Calippo hebben jullie van te voren accommodaties geboekt of gewoon gekeken waar je op dat moment was en gewoon een accomodatie binnen gegaan?

RianneH

Berichten: 28301
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 13:04

Wij hebben twee en halve week Maleisië en Singapore gedaan, was een hele gave reis <3

Begonnen in KL en via bus, trein, binnenlandse vlucht, taxi, gehuurde auto en zelfs watertaxi ons bewogen door het land. Geen problemen gehad met de taal gezien het lang een kolonie is geweest en men goed Engels spreekt, geen problemen met bevolking gezien het een vrij welvarend land is en hoewel de religie islamitisch is, voelde ik me als blonde vrouw niet bezwaard een korte broek te dragen. Eten was heerlijk en divers, toerisme niet té intens en wij boekten vaak maar één of twee overnachtingen vooruit en daar geen problemen mee ondervonden.

We zijn begonnen in KL, toen met de bus naar de Perhentian Islands gegaan, gevlogen naar Penang, Ipoh bezocht en daar een dag een auto gehuurd, met de trein terug naar KL ivm bruiloft in Australië, daarna terug gevlogen, naar Melakka gereisd en via Melakka met de bus naar Singapore. Vond het echt een heel toegankelijk land voor mijn eerste Azië reis en heb me altijd prettig gevoeld, overdag, ‘s avonds, in de grote stad of kleine dorpen.

Enige was dat het in september echt warm en benauwd was en ze erg last hadden van de smog van bosbranden in Indonesië. Wellicht dat er betere reisdata zijn, wij zaten vast aan deze ivm bruiloft.

Florenc
Berichten: 1441
Geregistreerd: 14-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 13:36

callippo schreef:
Het noorden van Thailand is fantastisch! Niet zo toeristisch, prachtige natuur.

Wij hebben in 2019 o.a. de Mae Hong Son route gereden (zelf, met gehuurde auto).


Ik ging echt exact hetzelfde voorstellen. Wij hebben dit ook gedaan, in November trouwens. Vliegen op Bangkok en gewoon meteen met een binnenlandse vlucht verder naar Chiang mai. Daar twee dagen in de stad, en daarna een auto gehuurd en de mae Hong son route gereden. Links rijden is echt geen issue na de eerste 15minuten, en je bent een stuk veiliger dan met een scooter (niet!! doen zonder motorrijbewijs).

Prachtige regio, bergen en natuur, goeie combo tussen platteland en kleine berijdbare steden (Mae Hong son zelf, Pai), weinig toerisme, heerlijk eten en vriendelijke Thaise cultuur. Ideaal!

callippo

Berichten: 3231
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 13:45

moonsparkle schreef:
Calippo hebben jullie van te voren accommodaties geboekt of gewoon gekeken waar je op dat moment was en gewoon een accomodatie binnen gegaan?

Niks geboekt, enkel het hotel voor de 1e nacht na de vlucht. En de slaaptrein Bangkok uit.

De meeste overnachtingen vonden we 1 dag vooraf, via booking.com of Google Maps. Op de Mae Hong Son keek ik onderweg waar we die avond zouden slapen. Er zijn zoveel mogelijkheden, dat altijd wel ergens plaats is.

Qua taal: Google Translate is ideaal. Menukaart via de camera laten vertalen, of een vraag intypen en die laten zien in het Thais.

Ik had helemaal niks met Azië en we gingen vooral naar Thailand vanwege de periode en omdat het een van de veiligste landen is waar je met kleine kinderen heen kunt.

moonsparkle
Berichten: 21864
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-24 14:00

Mag ik vragen hoeveel jullie ongeveer kwijt waren qua kosten? De vliegtickets zijn prijzig maar ik denk qua eten/verblijf dat de totaalprijs wel mee zal vallen

anjali
Berichten: 15426
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Jullie ervaringen met Azië?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 14:23

Azie? Dat is voor iedereen anders waar je een klik kunt hebben. Vroeger was dat voor mij India maar die zijn erg nationalistisch geworden en momenteel verkiezingen wat onrust geeft. Sri Lanka vind ik een heel goede keuze.

Riviera87
Berichten: 435
Geregistreerd: 05-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 14:51

Thailand; 2x geweest, echt easy reizen, vriendelijke mensen en heerlijk eten, ook heel veilig. Grab gebruiken of gewoon een tuk tuk aanhouden voor de kleinere afstanden
Vietnam van zuid naar noord gereist met de stray travel bus, dat is een soort hop on hop off systeem plus de bus gaat niet letterlijk van a naar b maar maakt ook stops bij sightseeings. Verder gereisd met brommertaxi of zelf de brommer gepakt.
Maleisie; ook easy peasy, eten is minder mijn smaak maar opzich prima. Ook makkelijk busjes te pakken. Veel wat natuur lijkt zijn helaas palmplantages maar er xijn nog wel wat mooie plekken te vinden.
Maleisiës Borneo; geweldige mensen, super veilig ook, Engels is daar de 2e taal dus veel mensen spreken het daar. Eten is prima. Veel gereist met taxi en gedeelde busjes. Relatief makkelijk excursies te boeken incl vervoer en bv overnachtingen. Wel een wat duurder Aziatisch land
Indonesië; bali ben ik maar kort geweest, doorgevlogen naar Flores, echt prachtig! Eten was oké maar niet mijn favo keuken naast de gebakken banaan op straat, jammm. Nog niet heel toeristisch. Redelijk rechtoe rechtaanwegen. Alles met taxi/vaste chauffeur gedaan, minder openbaar vervoer beschikbaar.
Sri Lanka vond ik zelf een mooi land maar voelde me als toerist heel zichtbaar in het laagseizoen. Alles met privé chauffeur gedaan nadat openbaar vervoer ongemakkelijk werd.
Kyrgyzstan: mega tof, uniek, vriendelijke mensen, weinig Engels, voornamelijk homestays en met organisatie geweest. Land is nog niet zo toeristisch.
Filipijnen, staat op de wenslijst.

Hopelijk kan je hier wat mee. :+

Cambionn

Berichten: 915
Geregistreerd: 15-02-23
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 15:08

Mijn man komt uit Vietnam, Ik ben er nu 2 keer geweest. Beide keren Saigon gezien de schoonfamilie daar woont, maar met wat korte tripjes naar andere plekken. Je kan in en rondom de steden meestal het makkelijkste de Gab app installeren en daar taxi's mee huren. Beetje de Vietnamese Uber, kan zowel auto als scooter. Kost geen drol en werkt prima. Als je echt een rondtrip wil zou je echt met eentje mee moeten gaan, of lange-afstands taxi's gaan huren ofzo.

Toeristische dropjes zou ik afraden. Is echt enorm tourist traps tegenwoordig. Dan heb ik het over plekken als Phu Quoc bijvoorbeeld, maar ook plekken in het noorden zijn niet meer wat ze geweest zijn. Da Lat is daarnaast ook compleet kapot gemaakt omdat ze de wouden er omheen zijn gaan hakken, waardoor de stad nu compleet overstroomt. Eigenlijk alle plekken die je in toeristeninfo tegen komt kan je beter ontwijken als je authentiek wil.

Er wordt ook weinig Engels gesproken, dus dat is wel lastig. Mensen in het zuiden zijn hartstikke aardig, mensen in het noorden meer op hun eigen gefocust en wat grover. Maar mogelijk heb je daar als toerist niet zo'n last van. Vervuiling is ook echt een groot probleem. 2 jaar terug had ik nog nergens last van, maar paar maanden terug ben ik echt heel ziek geweest daar door die vervuiling. De overheid maakt daar alles kapot, de economie gaat aan diggelen, en het wordt er niet bepaald beter op momenteel. Om heel eerlijk te zijn, zou ik voorzichtig zijn met naar Vietnam gaan nu.

Ben zelf trouwens nooit ziek geworden van de streetfood, maar mijn man dan wel weer (terwijl hij er dus mee opgegroeid is). Het ligt ook maar net aan jezelf wat je kan eten of niet. Restaurants die gewoon schoon zijn zijn er ook genoeg in de stad als je het niet wil riskeren, meestal kun je zelf zo zien als je ff naar binnen kijkt hoe hygiënisch de plek is.

callippo

Berichten: 3231
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 17:09

moonsparkle schreef:
Mag ik vragen hoeveel jullie ongeveer kwijt waren qua kosten? De vliegtickets zijn prijzig maar ik denk qua eten/verblijf dat de totaalprijs wel mee zal vallen


Overnachten en eten is echt goedkoop. Wij waren meestal zo'n 20-30 euro per nacht kwijt met 4 personen. Goedkoopste was 8 euro (hostel in Pai met hele harde matrassen :') ) Avondeten max een tientje. Totaal, dus met 2 volwassenen en 2 kinderen.

Bus, taxi, trein ook allemaal heel betaalbaar.

Jessica_K

Berichten: 401
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Jullie ervaringen met Azië?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 17:20

Die openingspost had ik kunnen schrijven, precies dezelfde wensen en twijfels :P ik hou dit topic dus even goed in de gaten voor tips! :D

Oshaa
Berichten: 1056
Geregistreerd: 19-09-14
Woonplaats: Maple Ridge, Canada

Re: Jullie ervaringen met Azië?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 17:39

Ik ga mee met de voorgangers - Thailand is een goede keuze voor de eerste keer Azie. Ik heb er 8 weken doorheen gereist als 18-jarige met de backpack. Eerst 4 weken in het Noorden en Oosten (waar het een stuk minder toeristisch is) en daarna 4 weken in het Zuiden / op de eilanden. Alles met het OV gedaan, vooral treinen (en ook een keer een slaapboot). Dat was nog wel een ervaring, zeker op 1 hele volle trein van Bangkok naar ergens in het binnenland. Er viel iemand van de trein, maar er werd niet meteen gereageerd omdat de conducteur onderweg was naar mij (enige niet-Thai op de trein) om me te vertellen dat mijn stop er aan kwam.

Ook nog met de brommer van Chiang Mai naar Pai gereden met iemand die ik in het hostel had ontmoet. Ook een hele ervaring :D . De eilanden zijn ook erg gaaf, zeker als je van snorkelen houd.
Het eten is ook erg lekker, met heel veel opties. En de meeste tentjes hadden een "westerse" versie qua spicyness. De mensen zijn over het algemeen erg vriendelijk. Soms word je door je tuktuk driver meegenomen naar een winkel waar ze je iets proberen te verkopen en kunnen de verkopers iet wat opdringerig zijn, maar heb er nooit onveilig bij gevoeld.

Heb ook vaak goede dingen over Vietnam en Cambodja gehoord, maar wel dat het soms iets lastiger van a naar b te komen is. Ik ga deze zomer naar Hong Kong en Tokyo voor werk - ik bereid me voor op helemaal overweldigd te worden door de drukte, maar kijk ook erg uit naar het lekkere eten :+

Thokkadisje

Berichten: 2146
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Aarhus (Danmark)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 17:54

Ik kom net terug uit de Filipijnen, Borneo en Singapore. Ik ben eerder ook in Vietnam, Indonesië, Thailand en Cambodia geweest. Ik heb die landen, op Indonesië na, allemaal solo gedaan.

Als je nog niet eerder in Azië geweest bent is Thailand heel geschikt omdat dat behoorlijk westers is op veel plekken. Singapore ook natuurlijk, maar dat heb je na 2 dagen wel gezien.

Borneo is heel makkelijk reizen en super vriendelijk, wel duur vond ik vergeleken met de andere landen.

De Fillipijnen zijn echt geweldig, maar als je voor het eerst naar Azië gaat wel een behoorlijke cultuurshock en Manila moet je gewoon dan niet komen.

Een leuke en makkelijke route in de Filipijnen:
Vliegen naar Coron (ik vloog vanuit Singapore, want tickets van Europa naar Singapore zijn vaak goedkoop). Daar in een leuk hotelletje en wat leuke activiteiten doen. Ik heb daar bijvoorbeeld de 4 daagse eiland expeditie van Coron naar El Nido gedaan met Big Dream Boatman, dat is geweldig en je hoeft helemaal nergens aan te denken. Alles is geregeld. Je bent dan de hele dag op het water, snorkelen, SUPpen, kayak en overnacht in heel basic hutjes op tropische eilanden.

Op Palawan kan je dan een paar daagjes El Nido doen, daarna Port Barton en dan vanuit Puorto Princessa weer naar huis bijvoorbeeld. Er zijn busjes (shuttles voor toeristen) tussen El Nido, Port Barton en Puerto Princessa die je lokaal bij het hotel kan boeken of online. Die busjes komen je vaak bij het hotel ophalen, of het hotel helpt je bij het busstation te komen.

Ik boek veel gewoon ter plekke. Activiteiten boek je online of via het hotel en ik gebruik Grab of locale tuktuk's om van A naar B te komen.

Ik gebruik de volgende websites voor boeken:
Voor activiteiten en transport: https://www.klook.com
Voor treinen en bussen: https://www.baolau.com/en/
Voor taxi's en tuktuk's etc: https://www.grab.com (werkt net als Uber)
Voor hotel: Booking.com of ik boek rechtstreeks bij het hotel