Waar naartoe Dolomieten?

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Primavera

Berichten: 2809
Geregistreerd: 08-03-10

Waar naartoe Dolomieten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-24 07:33

Dag allemaal,

Ik ben op zoek naar ervaringen :D

Wij zijn een jong gezin en hebben een grote liefde voor hiken/wandelen samen met onze border collie en onze (nu) 7 maanden oude zoon.

Regelmatig trekken wij eropuit om de bossen onveilig te gaan maken in Nederland, België, Luxemburg maar nu hebben wij het (hopelijk :') ) geniale idee gekregen om in september/oktober te willen gaan hiken voor twee weken in de Dolomieten.

Maar... Waar gaan we heen? Wat zijn de mooiste *secret* plekjes en wat moeten we zeker gezien hebben?

Ik wil beginnen met het zoeken naar de parels van deze plek want Google kent er natuurlijk wel een paar, maar vast niet zoveel als de echte ervaringsdeskundige.
De mooiste plekjes blijven toch altijd verscholen van het internet.

Ideaal zou zijn op vanaf een centrale verblijfplaats te kunnen vertrekken maar rondreizen of wellicht meerdere slaapplaatsen (voor een aantal dagen) zouden ook zeker tot een mogelijkheid behoren.

Ik ben heel benieuwd! :D

Primavera

Berichten: 2809
Geregistreerd: 08-03-10

Re: Waar naartoe Dolomieten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-24 21:31

Niemand ervaring die die wil delen? Y;(

moonsparkle
Berichten: 21864
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 21:49

Ik ben in Valle di fassa geweest, prachtige omgeving. Je kan met liften de bergen op waarbij je bij sommige in zo'n grote ruimte staat, daar mochten honden ook vaak mee in. Op Sas pordoi zag ik meerdere honden, en sneeuw in de zomer :D

Ik weet niet of je er bent tijdens een concert van suoni delle Dolomiti maar ik vond het een onvergetelijke ervaring om een concert in de bergen mee te maken.

De hele omgeving is eigenlijk mooi, kijk bijvoorbeeld ook eens naar
Parco Naturale Adamello Brenta Geoparco

Primavera

Berichten: 2809
Geregistreerd: 08-03-10

Re: Waar naartoe Dolomieten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-24 20:25

Dankjewel! Die ga ik zeker eens bekijken <3

We weten nog niet precies wanneer we gaan maar het gaat ergens midden/eind september zijn. Wellicht dat we inderdaad kunnen kijken naar zo'n concert, leuk idee!

Pauline2cv
Berichten: 155
Geregistreerd: 14-06-14

Re: Waar naartoe Dolomieten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 20:31

Ik ga altijd op wintersport naar de Dolomieten, iedere keer naar een ander dorpje. Dit jaar naar Alta Badia en daar lagen ook mooie wandelpaden. Maar dat heb ik alleen met sneeuw gezien. Selva is ook erg mooi. Eigenlijk is alles daar mooi

Primavera

Berichten: 2809
Geregistreerd: 08-03-10

Re: Waar naartoe Dolomieten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-24 19:57

Wintersport is ook een super goed idee! Alleen nu met de baby maar een paar jaartjes opschuiven vrees ik :P is dat geen dure/duurdere skivakantie daar?

Travel_me

Berichten: 1279
Geregistreerd: 26-02-07
Woonplaats: meppel

Re: Waar naartoe Dolomieten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 20:35

Ik verbleef op camping Sass Dlacia en heb vanaf daar hele mooie wandeltochten gedaan, maar ook richting een paar mooie plekken geweest als drei zinnen, lago di braies en seceda. Wel echt populaire plekken dat, maar je zit na het drukke seizoen :)

Flowq

Berichten: 2804
Geregistreerd: 12-11-08

Re: Waar naartoe Dolomieten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 12:06

Ondanks de grote populariteit en drukte raad ik toch aan naar Lago di Braies en Lago di Carezza te gaan. Het is wel echt waanzinnig mooi!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Roihi

Berichten: 2921
Geregistreerd: 29-03-05
Woonplaats: i te taha whenua

Re: Waar naartoe Dolomieten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 12:15

wauw Flowq, prachtige foto's *-:) :wow:
ik heb nu zin om onmiddellijk te vertrekken.

Het water op die eerste foto lijkt me heel erg koud

knollentuin
Berichten: 10430
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 12:21

Eigenlijk is alles in de dolomieten prachtig, als je met honden gaat en ja gaat gebruik maken van liften heb je muilkorfjes nodig, die zijn verplicht in alle liften.

roxiie

Berichten: 7841
Geregistreerd: 22-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 15:57

Primavera schreef:
Dankjewel! Die ga ik zeker eens bekijken <3

We weten nog niet precies wanneer we gaan maar het gaat ergens midden/eind september zijn. Wellicht dat we inderdaad kunnen kijken naar zo'n concert, leuk idee!


Bedenk wel dat het weer in de Dolomieten dan echt al tegen het winterse aan kan zitten en/of mega veel neerslag in de vloeibare vorm.

De Dolomieten zijn prachtig, het mooiste stukje aarde absoluut. Ik kom er graag in zowel de zomer als de winter. Maar ik zou zelf midden/eind september niet als periode voor een hike/wandeltrip kiezen.

Primavera

Berichten: 2809
Geregistreerd: 08-03-10

Re: Waar naartoe Dolomieten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-24 19:52

Flowq jeetje wat prachtig! Die gaat zeker op mijn lijstje om te bekijken <3

Knollentuin goed om te weten, dankjewel! We hebben gelukkig een muilkorf in bezit. Als we gaan hiken in het buitenland ook standaard bij inderdaad voor het geval ze deze verplichten :D

Roxie oh, dat verbaasd me een beetje. Op internet lees je juist dat september nog een heel goede periode is. Volgens Google is de temperatuur dan nog heel prima en valt er minder neerslag dan eerder op het jaar -O- ik ga ook daar nog eens op verder zoeken, wellicht dat we dan beter wat eerder vertrekken. Bloedhitte hoeft nu ook weer niet met een jong kind, maar geen gietende regen was toch wel fijn geweest :D

gaucho

Berichten: 9637
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 20:04

September is vaak heel stabiel weer. Wij hadden het vorig jaar eind september gewoon warm, eigenlijk alle dagen in korte broek en shirt gehiked.

Ik vind seiser alm en Val Gardena erg mooi. Op de seiser alm heb je een aantal prachtige hotels.

Op de seiser alm:


Afbeelding

moonsparkle
Berichten: 21864
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 20:16

Ik was er destijds ook in september, in de nacht in de tent koud met 4 graden maar overdag inderdaad korte broeken weer

Primavera

Berichten: 2809
Geregistreerd: 08-03-10

Re: Waar naartoe Dolomieten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-24 20:38

Wat mooi Gaucho! Ziet er perfect weer uit voor een mooie wandeling <3

Snachts mag het best een beetje afkoelen. Juist fijn dat we dan zeker zijn voor een goede nachtrust (temperatuur gewijs dan toch :P )

roxiie

Berichten: 7841
Geregistreerd: 22-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 20:54

Primavera schreef:
Flowq jeetje wat prachtig! Die gaat zeker op mijn lijstje om te bekijken <3

Knollentuin goed om te weten, dankjewel! We hebben gelukkig een muilkorf in bezit. Als we gaan hiken in het buitenland ook standaard bij inderdaad voor het geval ze deze verplichten :D

Roxie oh, dat verbaasd me een beetje. Op internet lees je juist dat september nog een heel goede periode is. Volgens Google is de temperatuur dan nog heel prima en valt er minder neerslag dan eerder op het jaar -O- ik ga ook daar nog eens op verder zoeken, wellicht dat we dan beter wat eerder vertrekken. Bloedhitte hoeft nu ook weer niet met een jong kind, maar geen gietende regen was toch wel fijn geweest :D


Wij komen er dus al jaren in verschillende periodes van het jaar en wij kiezen er de laatste 6 jaar bewust voor om niet meer in september te gaan en tuurlijk hebben we in die periode ook wel eens mooi weer gehad. Maar vaker niet dan wel en dat vind ik zonde, want dat is echt niet lekker wandelen.

Garanties heb je helaas nooit, we hebben ook wel eens midden in de zomer tot onze bovenbenen in de sneeuw gestaan (en nee dat was niet op Passo Pardoi) :’)

knollentuin
Berichten: 10430
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 22:22

gaucho schreef:
September is vaak heel stabiel weer. Wij hadden het vorig jaar eind september gewoon warm, eigenlijk alle dagen in korte broek en shirt gehiked.

Ik vind seiser alm en Val Gardena erg mooi. Op de seiser alm heb je een aantal prachtige hotels.

Op de seiser alm:


[ [url=m/SgZmJi.jpg]Afbeelding[/url] ]


Seis is ook heel leuk voor paardenliefhebbers, veel paarden houderijen en evenementen met paarden

gaucho

Berichten: 9637
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 08:17

Ik ga trouwens over 2 weken ook weer naar Italië, maar dan net buiten de Dolomieten. We lopen de Meraner hohenweg in de Texel Gruppe, net over de grens met Oostenrijk . Die omgeving is ook echt prachtig en zeer geschikt om te wandelen. Vinschgautal ten westen van Merano, passeiertal ten oosten van Merano.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 28026
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Re: Waar naartoe Dolomieten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 10:07

Ik lees even mee. Ben vroeger met mijn ouders een keer in de Dolomieten geweest en dat trekt nog steeds enorm! Wij stonden toen op camping de Seiser Alm in Völs am Schlern. Daar wil ik op zich wel weer heen, maar ik ben ook wel benieuwd of jullie misschien nog écht mooie, groene, rustige campings weten in de omgeving. Mag eenvoudig zijn, wel schoon uiteraard, maar liefst niet van die kale saaie caravanplekken die ik hier in de omgeving veel zie. Gaucho wellicht nog een mooie optie? O:)

Pauline2cv
Berichten: 155
Geregistreerd: 14-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 17:20

Primavera schreef:
Wintersport is ook een super goed idee! Alleen nu met de baby maar een paar jaartjes opschuiven vrees ik :P is dat geen dure/duurdere skivakantie daar?


Het is afgelopen jaar wel een heel stuk duurder geworden ja. Helaas. Vooral de skipas. Het scheelt dat we buiten de vakantie gaan (geen kinderen).

gaucho

Berichten: 9637
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 17:35

Rije schreef:
Ik lees even mee. Ben vroeger met mijn ouders een keer in de Dolomieten geweest en dat trekt nog steeds enorm! Wij stonden toen op camping de Seiser Alm in Völs am Schlern. Daar wil ik op zich wel weer heen, maar ik ben ook wel benieuwd of jullie misschien nog écht mooie, groene, rustige campings weten in de omgeving. Mag eenvoudig zijn, wel schoon uiteraard, maar liefst niet van die kale saaie caravanplekken die ik hier in de omgeving veel zie. Gaucho wellicht nog een mooie optie? O:)


Denk dat je qua locatie weinig mooiers vind dan Seiser alm camping, maar die is wel groot. Weinig kleinschalige groene campings -O-

Deze is wel best mooi: https://maps.app.goo.gl/51BsNUomctozmUiM8

En net buiten de Dolomieten, Italiaanse Alpen vonden wij deze in het voorseizoen iig rustig en groen:
https://maps.app.goo.gl/Ms7pVS9CYEfDchwE9
Wel veel campers ook, maar iig ruime groene plaatsen.

moonsparkle
Berichten: 21864
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 17:54

Ik heb op die eerste camping gezeten, wel buiten het hoogseizoen in september maar toen was er alle ruimte. Wij hadden een plekje een beetje achterin gekozen, daar zat een groot gebouw met toiletten en douches maar het was allemaal heel open, na een dag dacht ik toch eens kijken wat er allemaal in het andere gebouw zit. Heerlijke warme douches, het leek wel een spa en zelfs een ruimte om de hond te wassen :D je zit daar bij allemaal mooie bergen in de buurt. En een klein dorpje.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 28026
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Re: Waar naartoe Dolomieten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 18:23

Dank Gaucho! Ik ga 's kijken!
Welke eerste camping bedoel je moonsparkle?

moonsparkle
Berichten: 21864
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 18:24

Rije schreef:
Dank Gaucho! Ik ga 's kijken!
Welke eerste camping bedoel je moonsparkle?


Die gaucho stuurde, de eerste maps link

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 28026
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Re: Waar naartoe Dolomieten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 20:05

Ah duidelijk nu, thanks!