Onvergetelijke vakantie voor zieke ouder

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Raineri

Onvergetelijke vakantie voor zieke ouder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-24 08:28

Hoi allemaal,

Een dag na het overlijden van mijnen drie jarige paard kreeg ik het nieuws dat een van mijn ouders ongeneeslijk is. Dat was een zware klap, zeker omdat ze dezelfde verjaardag delen. Ik vond het altijd speciaal dat mijn paard en deze ouder een verjaardag deelde met elkaar. Nu blijken ze beide erg ziek.
Ik zou graag nog een mooie reis met ze maken als herinnering en ook omdat vind dat ze het verdienen.
Momenteel maken we een “long list” waar echt nog wel wat zal worden afgestreept. Deze ziet er zo uit:

Canada
Nieuw Zeeland
Japan
Vietnam
Indonesië
Sri Lanka
Madagaskar of een ander eiland in de buurt? Franse kolonie in die regio?
Noorwegen
Madeira

Komende maand zal mijn ouder stamceltherapie en chemo ondergaan en in quarantaine. Ik vind het leuk als we dan op afstand alvast een beetje kunnen brainstormen over de reis om de moed erin te houden.
We willen het liefste “de winter doorbreken” of “de zomer verlengen”, in het jaar 2025 ongeveer, of begin 2026. Tot eind 2024 lopen de behandelingen nog, daarna kunnen we boeken omdat we dan weten hoe mijn ouder zich voelt.

We vinden het voor de gemoedsrust wel belangrijk dat er een aardige (medische)infrastructuur is. We vinden mooie natuur belangrijk en kunnen aangepaste activiteiten doen, rekening houdend met een aangepaste mobiliteit. Dat betekent momenteel: tussendoor kunnen rusten. Verder vinden we een rijke cultuur en lekker eten belangrijk :Y)

We willen zo ongeveer 2-3 weken gaan maar alles valt te regelen. Budget hebben we niet echt. Maar rond de 10k moeten we even nadenken :P

Bokt heeft altijd wel een briljant idee, dus ik hoop heel erg dat iemand mij kan helpen! Van het weekend kwam naar voren dat het een kinderdroom was om naar Canada te gaan. Mijn angst is alleen dat er teleurstelling zal zijn als we niet alles kunnen doen. Raften op een wilde rivier zie ik momenteel niet gebeuren haha. Ik vind het zielig om een snoepje voor te houden en dan het bericht te geven dat 80% niet kan in Canada.

Zoals jullie merken probeer ik bepaalde informatie weg te laten. Ik apprecieer een bepaalde mate van anonimiteit. Dus als je mij herkent, zou ik het prettig vinden als je mij in die wens respecteert want ik heb geen behoefte dit te bespreken.

Ibbel

Re: Onvergetelijke vakantie voor zieke ouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 08:33

Ik heb geen suggesties waar je heen moet, maar ik zou niet (alles) uitstellen tot 2025 of 2026.

Kijk wat er nu dichterbij/op kortere termijn te doen is, desnoods tussen de chemo's door. Want, heel realistisch, je kan domweg te laat zijn en niets meer kunnen, aan het eind van het jaar. Dat heb ik iets te vaak en nog recent van dichtbij meegemaakt.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 08:50

Ook ik heb geen tips voor een bestemming voor jou. Ik denk dat dat heel persoonlijk is, zeker ook wat betreft kinderdroom etc.

Raineri schreef:
Tot eind 2024 lopen de behandelingen nog, daarna kunnen we boeken omdat we dan weten hoe mijn ouder zich voelt.

Ik begrijp dat je dat zo ziet en wilt zien. Mijn ervaring is helaas dat dat echt niet zo te voorspellen is. Een van mijn ouders had nog een levensverwachting van plm 3 jaar. Uiteindelijk is deze ouder na 2 jaar ongeveer overleden. De laatste maanden werden doorgebracht op de palliatieve afdeling van het ziekenhuis en ook in de periode daarvoor was echt niet meer zoveel mogelijk gezien regelmatig aan de zuurstof hangen nodig was (destijds waren dat nog echt van die grote flessen, dus mobiel ben je dan alles behalve). Levenskwaliteit was laag in het laatste jaar.

Ik hoop dat jullie nog een mooie, onvergetelijke reis kunnen maken.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-24 09:02

Heel lief van jullie dat jullie zo meedenken! Het aankijken hoe deze ouder uit de behandeling komt is wel op aanraden van een arts. Stamceltherapie is vrij zwaar, zeker in combinatie met chemo en het type kanker. Wel spookte het ook al in mijn hoofd wat jullie aangeven. Ik ga het nog bespreken met mijn ouders, want je slaat je inderdaad voor je kop als het niet lukt.

Ik wil een beetje wegblijven van het delen van dit soort gevoelige informatie uit respect naar mijn ouders. Met meer context en uitleg is het begrijpelijker. Maar ik ga het zeker bespreken met mijn ouders dus dankjewel!!

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 09:43

Doe vandaag wat morgen misschien niet meer kan.

Lange termijn plannen niet doen. En eerlijk zou ik een lange reis ook even uit het hoofd zetten. Ga dingen doen die NU haalbaar zijn. Zeker met dit soort ziektes die je niet kan sturen.

Fokker321

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 09:56

Kan je niet tussendoor al een citytrip doen?

Bv enkele dagen Noorwegen

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 09:57

Ladygiroc schreef:

Lange termijn plannen niet doen. En eerlijk zou ik een lange reis ook even uit het hoofd zetten. Ga dingen doen die NU haalbaar zijn. Zeker met dit soort ziektes die je niet kan sturen.

Hier sluit ik mij bij aan...en ik zou als ernstig zieke niet in het buitenland willen zitten...

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 09:59

Ladygiroc schreef:

Hier sluit ik me bij aan

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 10:00

Een heel mooi idee!

Mijn mama was ook ongeneselijk ziek en is uiteindelijk overleden toen ik 14 jaar was. Wij hadden ook een 'bucketlist' met kleine dingen, bv: nog een keer frietjes eten. Klinkt misschien als wat klein/onnozel tov een grote reis, maar de ervaring leerde dat ze heel vaak ziek en misselijk was door de chemo en behandelingen. Die ook helaas uiteindelijk niet gewerkt hebben.

Dus mijn tip: doe beide! Plan die reis en heb die voorpret van het ernaar uitkijken. Maar doe tussendoor ook kleine, waardevolle dingen samen. Die ene keer frietjes om 23u 's avonds is zo'n leuke en mooie herinnering <3

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-24 10:12

Heel lief alle reacties!
We gaan het vervroegen bespreken met elkaar. Het is de wens van mijn ouders deze reis te maken. Goed om te weten dat we tot de kerst niets mogen doen door de behandeling omdat er geen weerstand is. We hebben een team van zeer betrokken artsen die ook van deze wens afweten en het was advies even af te wachten. We kunnen komende periode ook het land niet verlaten. Maar vanzelfsprekend doen we ook nog andere leuke dingen tot half juni (quarantaine start) Het ziekteverloop schijnt iets anders te zijn dan met andere soorten kanker, we doen echt wat mogelijk en haalbaar is.

Een korte trip naar Noorwegen is wel een goed idee trouwens!

Een lijstje opstellen zal ik ook over nadenken, maar tegelijkertijd vind ik dat nog lastig want dat maakt alles definitief.

We willen wel graag als gezin naar voren blikken deze reis beginnen te plannen. Dit is altijd in samenspraak met artsen.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 10:28

2 jaar geleden naar Canada geweest en dat staat bij mij stipt op 1. Infrastructuur en alles vind ik echt ook goed geregeld. Vriendelijke mensen en heel behulpzaam. Mensen die trots waren op hun land en oprecht geïnteresseerd in je waren. Amerika vond ik daarin wat Overdreven en nep. Bij Canadadezen had ik dat niet.

Sri Lanka ook geweest maar daar vond ik de infrastructuur beduidend minder. In Maleisië hebben wij een ongeval gehad (chauffeur lette niet op en knalde met 130 km p/uur op een vrachtwagen) dus we hebben daar regelmatig een ziekenhuis bezocht. Ik vond het daar verre van netjes en schoon. Mijn vriend moest uiteindelijk zelf zien dat hij meerdere breuken had in plaats van geen. Het was rommelig, donker.
In Canada hebben we (gelukkig) geen ZH bezocht maar als ik zag hoe daar alles geregeld was zou ik daar meer vertrouwen in hebben :o en helemaal als het een kinderdroom is. Snap het volkomen want we hebben daar echt voor de volle 100% genoten!

Het lekkerst gegeten hebben wij dan weer in Costa Rica. In Canada was het veel vlees en weinig groente en de groente die we uiteindelijk maar in de supermarkt haalde omdat we anders scheurbuik kregen (grapje) waren duur. Maar goed ja, zo’n reis is toch al niet goedkoop :Y)
Verder vonden we alles in Canada en Costa Rica echt top geregeld. Mooie en schone parken, veel bankjes, goed en netjes onderhouden bruggen. Ik vond het beide een aanrader.
Ik vond Sri Lanka wat ‘viezer’

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 10:39

Canada is prachtig. Wij zijn in 2022 in Ontario & Quebèc geweest en zijn nu aan het plannen voor de westkant of het noorden (we weten nog niet of we eerst naar BC/Alberta willen, of eerst Alaska/Yukon willen doen).

Ik weet niet hoe fit je ouder is, en wat er allemaal mogelijk is. Misschien is een cruise een goed idee? Aan de westkust van Canada loopt de Inside Passage, en dat schijnt een fantastische ervaring te zijn.
Neem anders eens contact op met de Zonnebloem, die kunnen je vast verder helpen :)

Zoals anderen hier al zeggen, wacht niet te lang. Blijf desnoods dichterbij huis, de herinneringen zijn net zo waardevol als ze in Duitsland/Oostenrijk gemaakt zijn (al begrijp ik ook dat je een mooie verre reis wil maken).

Mocht je tips willen voor Ontario/Quebèc denk ik graag mee overigens, alleen gaan de meeste mensen liever naar de westkant :j

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 16:39

Raineri schreef:
Heel lief van jullie dat jullie zo meedenken! Het aankijken hoe deze ouder uit de behandeling komt is wel op aanraden van een arts. Stamceltherapie is vrij zwaar, zeker in combinatie met chemo en het type kanker. Wel spookte het ook al in mijn hoofd wat jullie aangeven. Ik ga het nog bespreken met mijn ouders, want je slaat je inderdaad voor je kop als het niet lukt.

Ik wil een beetje wegblijven van het delen van dit soort gevoelige informatie uit respect naar mijn ouders. Met meer context en uitleg is het begrijpelijker. Maar ik ga het zeker bespreken met mijn ouders dus dankjewel!!

Het is ook niet nodig om meer tekst en uitleg te geven :).
En begrijpelijk dat jullie het advies van de artsen volgen. Tijdens de behandelingen een langere reis van enkele weken maken, lijkt mij ook erg lastig en is denk ik inderdaad niet aan te raden.
Ik wilde vooral zeggen dat ook na de behandeling het snel kan veranderen hoe het gaat (kan, is bij iedereen weer anders natuurlijk dus het moet niet zo zijn). En er is ook een kans dat een grote reis maken niet meer gaat lukken. Het zijn zware behandelingen waar je toch ook een tijd van moet bijkomen over het algemeen. Bij mijn ouder die overleden is, was dat na de diagnose eigenlijk geen optie meer. Wij hebben vooral nog kleine dingen gedaan: foto's laten maken, samen koken, daguitstap,... Dat zijn zoals iemand anders het eerder al zei, ook erg waardevolle herinneringen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 16:44

La Digue (Seychellen) toevoegen voor een ultieme relax ervaring?
Mooiste eiland wat ik ooit heb gezien

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 16:55

Mijn collega is onlangs op cruise geweest naar Noorwegen (de Fjorden) en vond dit echt fantastisch! Je reist heel luxe, relaxt, er is veel te doen en het was echt prachtig zei hij. Er zijn tal van excursies en activiteiten, ook rustige. De cruise vertrekt vanuit Nederland. Op zee was er een medische situatie waardoor iemand van boord moest en ook dat werd veilig en wel geregeld met een helikopter.

La Digue is zeker een mooi eiland, maar ik zou daar niet zo vertrouwen op een aardige medische infrastructuur.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 17:02

nee, je moet zeker niet naar La Digue als je de kans groot acht medische hulp nodig te hebben

Paardjes83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 17:09

Europa aanhouden is wel handig gewoon als er wat is goed geregeld.
Van je bovenstaande lijstje Canada en Noorwegen Madeira de rest zou ik niet op gokken beduidend slechter geregeld en nieuw Zeeland is wel erg ver weg als er wat is. Ga maar eens met een zieke zo’n reis doen dat is in goede conditie al heftig.
City tripjes die rolstoel vriendelijk zijn en niet te moeilijk maken. Ik spreek uit ervaring.
Doe de kleine dingetjes. Spontaan ergens heen vrij pakken wat gaan doen.
Foto’s laten maken zoveel mogelijk.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 17:12

Denk ook eens aan Thailand, daar is de gezondheidszorg echt goed, mocht je dat plotseling nodig hebben.
Ik heb in 2007 in Thailand een echtpaar ontmoet waarvan de vrouw borstkanker had. Zij ging mee met een rondreis van Djoser die ik ook geboekt had (Thailand, Laos, Cambodja 21 dagen), en had het met haar man zo geregeld dat ze dus voor de rondreis in Thailand chemo kon krijgen en daarom dus een paar dagen eerder naar Thailand ging en zo deden ze het ook na afloop.
Ze vertelde dat dit allemaal geregeld was vanuit Nederland en dat de gezondheidszorg in Thailand heel goed is.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 17:21

Heb je er bij stil gestaan dat een lange vlucht economy class heel pittig is?
Als in ieder geval de persoon om wie het gaat, het liefst samen met de partner premium economy of zelfs business class zou kunnen vliegen, zorgt dat er voor dat ze veel uitgeruster op de bestemming aan kunnen komen en minder fysieke ongemakken hebben.
Met welke airline je vliegt, zal ook wezenlijk verschil maken qua comfort, maar ook de prijs.

En kijk als het zover is, naar praktische transit mogelijkheden.
Goedkope(re) vlucht maar onhandige overstap maakt goedkoop duurkoop.

Een cruise lijkt me in jullie geval het meest praktisch. Genoeg te zien en de mogelijkheid om tussentijds te rusten.

En check de reisverzekering, sluit die af voor het daadwerkelijke boeken anders kun je er geen aanspraak op maken, maar wellicht hebben ze een doorlopende reisverzekering. En check of deze reisverzekering de daadwerkelijke kosten vergoed, en ook de verblijfskosten etc van partner en kinderen.

Nieuw-Zeeland is absoluut de moeite waard, maar zo ver om naar toe te reizen. Minimaal 24 uur onderweg. En de terugreis duurt langer.

Ik zou het dichterbij huis zoeken en lekker dag voor dag.
Boek een hotel in een mooie streek of een huisje en geniet daar van het hier en nu.

Sterkte en dat de behandeling aan mag slaan!

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 17:24

Als je ernstig ziek bent is zo’n reis heel zwaar. Ik zou dichterbij kleinere uitstapjes en activiteiten zoeken.

Veel sterkte,

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 18:23

DuoPenotti schreef:
Ladygiroc schreef:

Hier sluit ik mij bij aan...en ik zou als ernstig zieke niet in het buitenland willen zitten...

Eens. Sterkte, in ieder geval!

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 19:04

Als je naar Canada gaat, is een camper dan niet handig? Overdag parkeren is een mogelijkheid als er tussendoor gerust moet worden. Een cruise lijkt mij inderdaad ook handig. Holland America line heeft er verschillende die richting Noorwegen gaan en die ook uit NL vertrekken. Wellicht een goede optie als de conditie volgend jaar niet optimaal is. In Maleisië en Thailand is goede zorg aanwezig, maar check wel de verzekering van te voren. Idem voor andere bestemmingen natuurlijk.

Stampeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 20:05

Veel sterkte allereerst!
Ik heb vanuit mezelf ook altijd de insteek om dingen te doen wanneer het kan. Vanuit dat uitgangspunt ook mijn reactie want uit je lijstje springt Noorwegen eruit door de afstand. Is het mogelijk om voor de start van de quarantaine iets in Noorwegen te kunnen doen? Paar dagen Bergen oid? Ik ben er niet helemaal thuis dus roep maar wat

Canada springt er natuurlijk ook uit omdat je ouder dat een kinderdroom noemt. Ik ben er zelf nooit geweest maar wel georiënteerd. Er zijn echt tig organisaties die rondreizen aanbieden. Riskja is bijvoorbeeld een bekende naam. Deze biedt ook individuele familie rondreizen aan. Misschien interessant voor jullie omdat het tempo wat lager ligt. Overigens maken ze ook reizen om maat. Gaat meer om de denkrichting van een lager reistempo.

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 20:27

Cruise langs de fjorden in Noorwegen (schijnt) fantastisch te zijn.
Leuke uitstapjes in de plaatsen waar je aanmeert.
Naast de HAL heb je ook Hurtigruten (is een wat kleiner schip,minder massaal)
Wat anderen al aangaven,een lange reis in het vliegtuig zou mijn keuze ook niet zijn.
Sterkte!

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 12:35

Ik heb inderdaad ook al gehoord dat Noorwegen een aanrader is. Zou heel mooi zijn om op reis te gaan!