Albanië

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Suor

Berichten: 972
Geregistreerd: 14-06-06

Albanië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-24 21:16

Ha bokkers,

Komende zomer wil ik vanuit Griekenland zo'n acht dagen naar Albanië.

Wie heeft er tips wat we echt moeten zien/doen of voor een leuke route?

Ik dacht zelf om vanaf Sarandë via Gjirokaster naar Berat te rijden en dan via de kust weer terug naar beneden. We zijn met onze eigen auto en gaan daarna nog twee weken naar Griekenland.

Tips voor leuke restaurantjes of campings zijn ook heel welkom :)

SplashIsLief

Berichten: 33033
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Loon op Zand

Re: Albanië

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 21:45

Mijn tips uit 2018:

Albanie; over het algemeen erg rommelig en druk
- Sarande is een leuk dorpje met mooie boulevard, maar veeeeeeel te toeristisch voor ons
- De Blue Eye; mooi, maar ook erg toeristisch
- Gijorakaster; erg leuk plaatsje met leuke oude straatjes
- Must see wat ons betreft (het stond wel op mijn kaart maar eigenlijk kwamen we er per ongeluk); Gjipje Beach. Je stapt boven op een berg uit en je loopt langs de kust naar beneden (langs bunkers) en komt in een kloof uit met een fantastisch strand en camping (met een gewone auto kun je daar niet komen, alleen lopend of met Jeep). Sowieso is het daar heel mooi rijden! Je kunt daar ook nog een stuk de kloof in lopen. (doe wel stevige schoenen aan, het is best wel een wandeling)
- Daar vlakbij ligt de Llogara Pass. Prachtig om over heen te rijden.
- Berat; leuk plaatsje, maar wij vonden het niet heel bijzonder. Wij hadden daar wel een heel leuk hostel.
- Tirana; heel leuk stadje in opkomst en je kunt er mee met een gratis tour door de stad. (Wij waren per ongeluk aangehaakt bij een betaalde tour :') )
- Must do; Ferry over Komani Lake. Wauw! Fantastische natuur (houd er wel rekening mee dat de weg er naar toe wat langer duurt door gaten in de weg)

Dorine92
Berichten: 5383
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 22:27

Oh das toevallig! Ik kom er net vandaan. Ging er toevallig heen omdat ik een ticket voor een festival van een week had gewonnen :D
Ben dus vooral bij het festival geweest, maar heb ook een uitstap gemaakt naar Bovilla lake. Dat was super.
Ik ga in oktober én volgend jaar mei weer heen, omdat ik het festival zo leuk vond. Maar dan ga ik ook meer van het land bekijken. Ik ga in oktober eerst een week paardrijden in het zuidoosten (heb ook een huurauto die hele week dus alles wat daar in de buurt ligt is een optie om heen te rijden) en voor mei moet ik nog plannen, dus ik lees graag mee.

Afbeelding

SnuitjeLove
Berichten: 1145
Geregistreerd: 18-05-09

Re: Albanië

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 23:03

Als je met een tentje gaat is Gijpe Beach een mooi strand met een camping. Camping aan het strand zelf is alleen toegankelijk met een 4x4, maar bovenaan de helling is ook een parkeerplaats.

xKatinkii
Berichten: 95
Geregistreerd: 12-10-16
Woonplaats: Harlingen

Re: Albanië

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 23:15

Ik kom er ook net vandaan! Wij hebben nachten Tirana, 1 nacht Pogradec, 2 nachten Ksamil, 1 nacht Vlorë, 1 nacht Dürres en om af te sluiten 2 nachten Tirana gedaan. Was super!

Tirana is echt een 2e wereld stad, maar heel gaaf om eens geweest te zijn. Daar raad ik Bunk'art aan, zijn bunkers omgetoverd tot tentoonstellingen. Ook het House of Leaves is leuk, maar wel na Bunk'art ivm de nodige geschiedenis.

Pogradec kan ik ook zeker aanraden! Wij zijn er heel kort geweest, maar ik verwacht dat het in de zomer zeer mooi is, met een prachtig meer.

Ksamil is heel erg toeristisch, en gezien wij er voor het toerisme seizoen waren viel het bij ons heel erg tegen. Duurder ook dan alle andere locaties, maar hebben er wel lekker op het strand gelegen.

Vlorë vonden wij het leukste. Zijn daar de stad in geweest en hebben ons daar echt maximaal vermaakt. Heerlijk eten, super mensen, niet duur, mooi strand, achteraf heel jammer dat we niet 1 nacht Ksamil, 2 nachten Vlorë gedaan hebben.

Dürres was ook leuk, maar toeristischer dan Vlorë en minder mooi strand. Centrum is wel leuk, maar hebben we niet veel tijd door gebracht. Wel een super strandrit gemaakt!

Op de laatste dag nog naar Kruje geweest, de must-see voor souvenirs! Daardoor ook echt heel toeristisch, maar wel prachtige kleine markt.

Wij hadden ook een huurauto, mocht je wat van het land willen zien raad ik dat zeker aan. Mijn vriendin zat er 3,5 maand (in Tirana) en die heeft veel met de bus gedaan, maar zuidelijker dan Vlorë zijn pittige busreizen. Ik vond het echt een geweldig land, ontzettend gastvrij en nog volledig in ontwikkeling, heel gaaf om te zien allemaal!

Dorine92
Berichten: 5383
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: Albanië

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 23:23

Bij wie had je gereden in Durres dan? Mijn festival is daar redelijk in de buurt dus als ze daar echt leuke ritten hebben is dat voor mij tijdens de festivaldagen ook nog een optie

xKatinkii
Berichten: 95
Geregistreerd: 12-10-16
Woonplaats: Harlingen

Re: Albanië

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 10:28

Bij Dürres Horse Village Centre, was echt een aanrader! De eigenaar doet alleen ritten met ervaren ruiters, paarden zien er super uit en was een heerlijke rit!

Suor

Berichten: 972
Geregistreerd: 14-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-24 21:03

Bedankt voor jullie tips!! Goed om te weten dat Sarandë zo toeristisch is! Ik had daar nu 3 nachten bedacht en 1 nacht Vlorë, maar daar kan ik dan misschien beter nog wat in schuiven.

Vorige zomer zijn we bij Lake Shkodra en Lake Prespa geweest, dus we zijn al wel voorbreid op de chaos en de rijstijl van de Albanezen haha!

Ik zie nog wat nieuwe plaatsen voorbij komen, daar ga ik nog even op Googlen :) Gjipe beach lijkt me heel leuk om te gaan kamperen, maar weet niet of we het aandurven om de auto met alle spullen erin voor de nacht ergens onbeheerd te laten staan. Maar in ieder geval leuk voor een dagtripje!

JudithGigi

Berichten: 4344
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: Albanië

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 21:11

Ik vond persoonlijk Theth geweldig <3

SnuitjeLove
Berichten: 1145
Geregistreerd: 18-05-09

Re: Albanië

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 23:04

Heb je perongeluk geantwoord via pb, wilde t eigenlijk in dit topic plaatsen.

waikiki_6
Berichten: 334
Geregistreerd: 28-04-09

Re: Albanië

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 06:42

Mocht je ook het noorden willen zien dan raad ik dit aan: https://www.lakeshkodraresort.com/overn ... rmosh.html

Je kunt dit ook zelf zonder organisatie doen, maar wij vonden dit fijner. Albanië is prachtig! Heel veel plezier :)

Oh en wij zaten in een hotel vlakbij Gjipe beach, het is daar inderdaad heel mooi. Ik kan me geen camping herinneren maar wij zijn daar in 2018 geweest dus misschien is dit inmiddels anders.

Suor

Berichten: 972
Geregistreerd: 14-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-24 07:14

waikiki_6 schreef:
Mocht je ook het noorden willen zien dan raad ik dit aan: https://www.lakeshkodraresort.com/overn ... rmosh.html

Je kunt dit ook zelf zonder organisatie doen, maar wij vonden dit fijner. Albanië is prachtig! Heel veel plezier :)

Oh en wij zaten in een hotel vlakbij Gjipe beach, het is daar inderdaad heel mooi. Ik kan me geen camping herinneren maar wij zijn daar in 2018 geweest dus misschien is dit inmiddels anders.


Op die camping zijn we vorige jaar geweest, daar hebben we echt heerlijk gestaan en wil ik zeker nog een keer terug om de omgeving verder te verkennen! We hadden toen vooral behoefte aan een paar dagen niks haha. Voor dit jaar is dit helaas wel echt te ver.

SnuitjeLove
Berichten: 1145
Geregistreerd: 18-05-09

Re: Albanië

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 09:46

Ik heb in 2018 toevallig op de camping op het strand gestaan dus toen zat hij er al wel.