Het belangrijkste doel: een bezoek aan concentratie/vernietigingskamp Gross-Rosen. De plaats waar mijn overgrootvader in 1945 gestorven (vermoord?) is.
We zullen gebruik maken van een aantal diensten van de touroperator waarmee we eerder Krakau en Auschwitz bezochten, maar dan vooral wat betreft vervoer en verblijf. De planning/agenda willen we deze keer zelf regelen.
We gaan dus 5 of 6 dagen, dat bekijken we nog. De touroperator heeft ons een hotel uitgeboden, ik moet het nog verder uitspitten maar zo op het eerste zicht lijkt het hotel oké te zijn, en we hebben wel vertrouwen in de touroperator. Daar moeten we zelf niet teveel voor regelen, dat doen zij voor ons. Incl. ontbijt.
Qua planning is het nog een beetje zoeken. Ik heb contact met het museum/voormalig kamp Gross-Rosen, daar werken schatten van mensen. We mailen al 2 jaar haha, ze zullen me weer zien binnenrollen in de mailbox

Voorlopig, na een boel opzoeken, kom ik tot de volgende conclusie:
- ofwel een nogal dure taxi (100 euro heen & terug), maar dan wel alle tijd van de wereld
- OV vanuit Wrocław, maar dat wordt eigenlijk afgeraden: je bent minstens 3u (enkel) onderweg, overstappen, afhankelijk van rij-tijden, ...
- georganiseerde reis is incl. vervoer, mààr beperkt in tijd
Ik persoonlijk ben geneigd de taxi te kiezen haha. Zondag overleg met mijn reisgenoten!

Verder hebben we totaal niets op de planning staan. Ik heb een paar minuten hier en een paar minuten daar al wat gescrold, maar ik moet er eens voor gaan zitten en de tijd vinden om wat meer op te zoeken.
Maar los daarvan kreeg ik via 5 dagen Krakau: wat te doen? een aantal toffe tips, en ik hoopte dat ik die over Wrocław ook van jullie kan lospeuteren

Ik heb voorlopig een aantal dingen alvast opgeschreven:
- wandeltocht over het beleg van Wrocław = 2u
- kasteel Kiaz + houten Vredeskerk (Swidnica) = 6u
- rondleiding Joodse wijk, 2 opties = 2u of 4u. 4u = incl. bezoek Joodse begraafplaats
- Aquapark Wrocław
- en 2 shoppingcentra

Dus: ik vraag jullie opnieuw om tips! Zowel wat betreft "wat te doen in Wrocław" als gezellige restaurantjes. Oeh, en boekenwinkels natuurlijk haha!
Ik kijk hier zooooo naar uit...