Wie gaat er mee om met orka's te zwemmen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gnome
Berichten: 8445
Geregistreerd: 01-10-05

Re: Wie gaat er mee om met orka's te zwemmen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 12:09

Wilde dieren hebben wel degelijk last van mensen die erbij komen snorkelen. Denk maar aan walvissen die maar eens in de zoveel tijd boven water komen, waar ze kwetsbaar zijn, om zuurstof op te slaan. Zodra je daar bij in het water springt, gaan ze 9 van de 10 keer direct weer onder waardoor ze onvoldoende zuurstof mee hebben genomen en daardoor moeten ze ook weer sneller naar boven. Kost vreselijk veel energie. Gewoon niet doen dus. Heb het met eigen ogen mogen zien. Vanaf een boot op afstand kun je het ook heel prima zien. Zo klein zijn ze niet.

xingridx
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 11573
Geregistreerd: 05-03-03
Woonplaats: Nieuwegein

Re: Wie gaat er mee om met orka's te zwemmen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 12:20

Ik verplaats dit topic naar BEU omdat het daar beter past

fransje23

Berichten: 15356
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 12:29

Lijkt mij ook geweldig om te doen!

Als je voldoende afstand houdt vraag ik mij af of de dieren echt last van de duikers/snorkelaars hebben.
Mijn ervaring is dat ze gewoon hun ding blijven doen.

Het verschil tussen een dier in volle portie zien onderwater of alleen dat wat boven water uitsteekt is enorm.

Bambi1995

Berichten: 3148
Geregistreerd: 16-10-11

Re: Wie gaat er mee om met orka's te zwemmen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-23 20:34

Zwemmen hoeft voor mij niet perse ofzo. Vanaf een boot vind ik ook mooi. Het is maar net wat er aangeboden wordt. Waarbij de link in mijn post een voorbeeld was wat eventueel zou kunnen.

Ballard_L

Berichten: 2494
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Re: Wie gaat er mee om met orka's te zwemmen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 21:18

Ik zou echt vragen of de orka’s er zijn dit jaar. Ik ben in februari 2019 op Andøya geweest en daar hadden ze het hele seizoen geen orka’s gezien, omdat de haring ergens anders was. Als je dus echt orka’s wilt zien (wat ik dus heel graag wilde), vraag van tevoren hoe groot de kans is!

KSHancox
Berichten: 1251
Geregistreerd: 02-06-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 21:25

Ik ben persoonlijk geen voorstander van zwemmen met orka's, maar ik vind het wel ironisch dat sommige bokkers die heel het land of het continent doorgaan met hun wedstrijdpaarden hier zo fel op tegen zijn. :D Die orka's kunnen nog zeggen "dikke doei ik smeer 'm."

Desondanks zou ik persoonlijk vanaf een boot nog wel orka's willen spotten (zo lang ze niet aan de boot knagen). Machtig interessante dieren. :D

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 13:20

KSHancox schreef:
Ik ben persoonlijk geen voorstander van zwemmen met orka's, maar ik vind het wel ironisch dat sommige bokkers die heel het land of het continent doorgaan met hun wedstrijdpaarden hier zo fel op tegen zijn. :D Die orka's kunnen nog zeggen "dikke doei ik smeer 'm."

Desondanks zou ik persoonlijk vanaf een boot nog wel orka's willen spotten (zo lang ze niet aan de boot knagen). Machtig interessante dieren. :D


Ik veronderstel dat dit over mij gaat? :o Een paard, en dan in het bijzonder een sportpaard, is geen wild dier. Al even niet meer. Denk niet dat ze lang zouden overleven in het wild, dus ik begrijp de vergelijking niet zo goed. :o?

Storm

Berichten: 20841
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: Wie gaat er mee om met orka's te zwemmen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 13:31

Beste tijd zwemmen met orkas in Noorwegen
De beste periode voor deze reis is van 30 oktober 2023 tot en met 21 januari 2024.
Gesloten van 18 – 28 december 2023.

Hou je hier wel rekening mee?

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 13:35

Oeh wat leuk, nooit van gehoord dat dat kon! Alvast veel plezier!

Ginam

Berichten: 737
Geregistreerd: 02-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 19:48


CairnTerrier

Berichten: 987
Geregistreerd: 12-07-20
Woonplaats: Laren

Re: Wie gaat er mee om met orka's te zwemmen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 21:14

Brrr, wat griezelig ! :D Waar orca’s zijn, zijn in mijn ogen ook haaien. Ik ben überhaupt niet zo van de zee. Kijken op tv vind ik een ander (veilig) ding. Lijkt mij heel erg eng :+

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 21:31

CairnTerrier schreef:
Brrr, wat griezelig ! :D Waar orca’s zijn, zijn in mijn ogen ook haaien. Ik ben überhaupt niet zo van de zee. Kijken op tv vind ik een ander (veilig) ding. Lijkt mij heel erg eng :+

Waren haaien niet juist bang voor orka's?

fransje23

Berichten: 15356
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 23:42

Sommige orka's eten witte haaien, of in ieder geval hun lever.

noox

Berichten: 1406
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 09:28

sevke schreef:
KSHancox schreef:
Ik ben persoonlijk geen voorstander van zwemmen met orka's, maar ik vind het wel ironisch dat sommige bokkers die heel het land of het continent doorgaan met hun wedstrijdpaarden hier zo fel op tegen zijn. :D Die orka's kunnen nog zeggen "dikke doei ik smeer 'm."

Desondanks zou ik persoonlijk vanaf een boot nog wel orka's willen spotten (zo lang ze niet aan de boot knagen). Machtig interessante dieren. :D


Ik veronderstel dat dit over mij gaat? :o Een paard, en dan in het bijzonder een sportpaard, is geen wild dier. Al even niet meer. Denk niet dat ze lang zouden overleven in het wild, dus ik begrijp de vergelijking niet zo goed. :o?


Orca’s hebben vermoed ik minder last van toeristen waar ze van weg kunnen zwemmen dan van de opwarming van de zee waar je met je kilometergebruik aan bijdraagt.
Dat is althans waar ik meteen aan moest denken :+ zonder op jou persoonlijk te doelen hoor, maar in het algemeen

Storm

Berichten: 20841
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 09:37

fransje23 schreef:
Sommige orka's eten witte haaien, of in ieder geval hun lever.


Hoe dan? Ze lijken me niet te kunnen zien tijdens het happen waar de lever zit.

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 10:26

Ligt wat mij betreft in 1 lijn met jonge, gevangen diertjes op de foto gaan, rijden op olifanten, zwemmen met dolfijnen e.d.

Nyaleti

Berichten: 6151
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 10:34

Margee schreef:
Ligt wat mij betreft in 1 lijn met jonge, gevangen diertjes op de foto gaan, rijden op olifanten, zwemmen met dolfijnen e.d.


Absoluut niet.
Wilde orka's die *mogelijk* eventjes gestoord worden maar alsnog alle kanten op kunnen en hun wilde gedrag tonen.
Of een in gevangenschap genomen / geboren dier zonder enige vorm van leven zoals het hoort. Met dagelijkse mishandeling.

Maren
Feeling down? Saddle up!
Berichten: 1058
Geregistreerd: 10-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 10:46

Storm schreef:
fransje23 schreef:
Sommige orka's eten witte haaien, of in ieder geval hun lever.


Hoe dan? Ze lijken me niet te kunnen zien tijdens het happen waar de lever zit.


Jawel, orka’s zijn dus echt zo intelligent dat ze dit weten. De lever vinden ze schijnbaar het het lekkerste, aangezien ze deze eruit happen en verder het karkas niet opeten.

Dit is dan bijvoorbeeld ook de reden dat er geen witte haaien meer zijn in de wateren rondom Zuid-Afrika. Hier zwemmen sinds 2018 2 orka’s rond die alle witte haaien hebben weggejaagd.

https://www.kijkmagazine.nl/science/ork ... itte-haai/

Overigens zijn orka’s in het wild ongevaarlijk voor mensen, tot nu toe in ieder geval. Met zoveel intelligentie en het feit dat ze zich in Spanje massaal tegen boten keren, zou ik het nog steeds een beetje eng vinden. :=

Qimm

Berichten: 15162
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 10:48

Ik ben ook op vakantie in het water geweest bij wilde dolfijnen. Je hield je vast aan een touw aan de boot vast was gemaakt en de boot ging dan varen waardoor dolfijnen kwamen spelen in de boeggolven en dan kon je dat van onder water zien, was echt mega bijzonder om te aanschouwen. Ze waren ook echt heel nieuwsgierig, er was een moment waarop ik echt het idee kreeg dat ik juist de attractie was. Uiteindelijk hebben we ze niet langer dan een half uurtje 'gestoord'. Dit bedrijf deed 3 tochten per dag en ik vond ze heel respectvol naar de dolfijnen, als de dolfijnen weg zwommen van de boot gingen ze er niet achteraan of zo.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 10:51

Joh, in NZ lig je met 15 toeristen tussen 2000 dolfijnen. Die hebben echt geen last van jouw. Waar jij last van hebt is dat ze gewoon hun ding doen en verder zwemmen. :')

Prachtige ervaring ts. Ik heb het met beyond borders gedaan in Noorwegen. Kost wat, maar is een ervaring die zo bijzonder is. Prachtige dieren!

fransje23

Berichten: 15356
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 11:39

Margee schreef:
Ligt wat mij betreft in 1 lijn met jonge, gevangen diertjes op de foto gaan, rijden op olifanten, zwemmen met dolfijnen e.d.


Waarom?

Je bent op ruime afstand en verstoord niet meer dan de gemiddelde vogelaar.
De dieren doen gewoon hun ding.

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 15:41

Margee schreef:
Ligt wat mij betreft in 1 lijn met jonge, gevangen diertjes op de foto gaan, rijden op olifanten, zwemmen met dolfijnen e.d.

Haha serieus? Ik moet hier gewoon om lachen. Dat is toch geen enkele vergelijk.

Heel hypocriet vind ik het zelfs.

germie

Berichten: 25951
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Wie gaat er mee om met orka's te zwemmen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 19:09

Snorkelen met walvissen staat nog op mijn lijstje. Of er mee duiken. Maar dit jaar lukt het mij niet. Dus mocht je volgende winter willen gaan en dan ook door willen naar Spitsbergen, laat het maar weten.

Over de zekerheid van het zien van walvissen (ik spreek expliciet over walvissen omdat zowel een Bultrug als een Orka als een vinvis een walvis is), die zekerheid is er bijna 100% deze winter.
De laatste winters waren de walvissen bij Skervoy, en ook deze winter zitten ze hier weer. Ik ken al iemand die net terug is. Als ze eenmaal daar zitten, dan blijven ze hier ook langere tijd overwinteren. Dus daar hoef je je geen zorgen om te maken.

Dan over het verstoren. Dat is echt minimaal tot gewoon niet. Ik ben in januari ook met een boot in Skervoy geweest en het is echt niet dat ze er achteraan jagen. Die walvissen gaan gewoon hun gang.
Ze zijn vrij en kunnen weg (en kunnen dus ook aanvallen). Orka's zijn eigenlijk helemaal niet zo vriendelijk, een bultrug is vriendelijker. Maar in principe gebeurt er niets.

Het snorkelen met orka's is ook niet anders dan duiken met walvishaaien op de Malediven of duiken met manta's op Bali of de Maladiven. Of gewoon hier in Nederland de karpers onder water bezoeken.
Het is niet te vergelijken met rijden op een olifant, of zwemmen met dolfijnen. En ook als je gaat zwemmen met dolfijnen heb je zwemmen en zwemmen. Ik zou dat vorig jaar ook doen, maar de dolfijnen waren er niet. Dit was dus gewoon in het wild op een plek waar ze vaak zitten. Maar bij dolfijnen is de kans op er mee zwemmen in het wild kleiner dan snorkelen met orka's in Skervoy, want die is echt bijna 100%.

Dus ga gewoon voor het avontuur. En maak je geen zorgen over veiligheid of het verstoren. De bedrijven die het doen hebben echt ervaring en weten wat ze doen.

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 16:37

DiantaM schreef:
Margee schreef:
Ligt wat mij betreft in 1 lijn met jonge, gevangen diertjes op de foto gaan, rijden op olifanten, zwemmen met dolfijnen e.d.

Haha serieus? Ik moet hier gewoon om lachen. Dat is toch geen enkele vergelijk.

Heel hypocriet vind ik het zelfs.


Mag jij vinden maar ze worden opgezocht in hun routes en achtervolgd.
Is gewoon geld verdienen.

germie

Berichten: 25951
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Wie gaat er mee om met orka's te zwemmen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 22:07

En de vogelaars die achter de pestvogel aangaan in deze periode is wat anders? Want ook die worden gewoon gevolgd.
Ik zie het probleem niet zo in orca's bekijken. De mens stoort ze niet.