Rome 2024; wie heeft DE tips?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

cursebreaker

Rome 2024; wie heeft DE tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-23 13:36

In April 2024 ga ik met m'n schoonmoeder 3 nachten naar Rome (zoals het ernaar uitziet van 9-12 april).

Ik ben druk op zoek naar een leuk(e) accomodatie/hotel, en tips & tricks wat betreft het daar zijn. Ik had gehoopt dat misschien Bokt nog wel wat leuke tips zou hebben, dus bij deze.

*Mocht iemand een leuk hotel of appartement weten voor ongeveer max 700 voor 3 nachten (als het een hotel is graag inclusief ontbijt). Ik heb via Booking wel wat hotels op het oog, en wil bij AirBnB ook nog even gaan kijken of er misschien een leuk appartement tussen zit - wat voor mij stiekem zelfs voorkeur heeft zodat we aparte slaapkamers hebben, lol. Met een hotel zoek ik een kamer welke de optie heeft voor twee 1 persoonsbedden. M'n schoonmoeder is ondertussen 71 jaar, en ondanks dat ze nog zeer goed ter been en actief is, is reizen met OV en een beetje centraal liggen met slaapplaats wel zeer gewenst, want ze is geen city trips gewend en wel sneller moe van activiteiten :j

*Verder zijn tips wat betreft OV ook altijd welkom. Is het reizen daar met metro vergelijkbaar als in steden zoals Parijs/London, enz? Of is bv. met de bus handiger? Ik ben er zelf nog nooit geweest, en heb me er nog niet goed in verdiept ook. Steden zoals London, Parijs e.d. kan ik me altijd prima redden in ieder geval.

*Tips wat betreft Sightseeing & Eten mogen ook deze kant op komen - schoonmoeders is Vegetariër maar da's niet perse iets om rekening mee te houden want ik ga er vanuit dat elk restaurant wel een Vega optie heeft normaliter. Uiteraard zijn er dingen welke we beiden wel willen bezichtigen qua sightseeing, maar soms helpt het toch om de input van anderen te krijgen.

Ik moet het vliegen nog even gaan uitzoeken wel. Nog geen idee vanaf welk vliegveld er naar Rome gevlogen word en wat de prijzen onderling zijn voor die periode. We hebben de opties uit Brussel, Eindhoven, Köln en Düsseldorf. Daar ga ik me zo even voor zitten om uit te zoeken.

Anyway… Do’s/Dont’s in Rome?
Ik hoor ze graag <3

Nyaleti

Re: Rome 2024; wie heeft DE tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 14:14

Rome is echt heel leuk!
Gelukkig ga je buiten het hoogseizoen anders is het er zó druk.

Er ligt wel een metro lijn maar meest gebruikte is de tram. Spreekt voor zich en stopt echt overal. Als ik het me goed herinner kun je gemakkelijk een x-dagen kaartje halen.

Trastevere is een leuke, veilige wijk om in te verblijven. In het centrum is al snel rete duur natuurlijk. Door de goede tramverbinding hoef je ook niet lang te lopen.

Ik heb het afgelopen voorjaar voor m'n moeder uitgezocht en die Rome pas is enkel voordeliger als je álles wilt doen. Anders kun je beter los boeken.
Activiteiten met een gids boeken zou ik niet perse aanraden (maar dat is ook persoonlijk denk ik) behalve voor het Colosseum. Bv Forum Romano staan genoeg bordjes met uitleg en dan kun je tenminste je eigen plan trekken.
Je hebt dan een kop telefoon op en wordt in het Engels gedaan, dus dat moet je ook maar net kunnen begrijpen. Er is ook een app en dan kun je zelf informatie afspelen in het Nederlands, zonder gids (maar misschien zit dat wel bij de Rome pas inbegrepen?)

Mijn moeder heeft via TripAdvisor een fiets tocht geboekt en dat vond ze echt het allerleukste! Kan ook met een Nederlandse gids. Wel een beetje spannend omdat het gewoon druk is op de weg.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 15:17

9-13 april is vier nachten toch? Wat ga je de vierde nacht doen? :+

Ik ben een jaar of zeven terug in Rome geweest en sliep toen in Hotel Hiberia. Ligt redelijk centraal, kwartiertje lopen van het Colosseum, tien minuutjes naar de Trevivontein en een paar minuten van het Piazza Venezia en de bushaltes daar.

Ze hebben (in ieder geval hadden) OV-passen. Je kan een ticket kopen voor één rit, maar bijvoorbeeld ook passen voor 1-2-3 dagen waarmee je onbeperkt met het OV kan reizen.

Wat betreft bezienswaardigheden, naast de standaardzaken zou ik de Engelenburcht (vlak naast het Vaticaan) zeker overwegen, je hebt een mooi uitzicht van boven, en ook de Villa Borghese. Laatste is een museum wat ik echt enorm indrukwekkend vond. Je moet er wel vooraf voor reserveren, er zijn per tijdsblok maar een beperkt aantal plaatsen beschikbaar zodat het niet te druk is. Nog een overweging is het beroemde sleutelgat van de Orde van Malta :)

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 15:38

Ahh Rome, ik ben er inmiddels zo'n 5x geweest en nog steeds ontdek ik nieuwe dingen :+ Lekker met het OV alles doen als je niet te veel wil lopen! Zelf ben ik juist meer van het te voet ontdekken, maar ik kan me voorstellen dat OV voor jullie prettiger is. Het hele OV netwerk is prima te doen, metro, bus etc. Misschien is een Roma Pass handig voor jullie: https://www.romapass.it/

De standaard dingen zou ik zeker bezoeken:
- Colosseum
- Pantheon
- Trevi fontein
- Spaanse trappen
- Sint Pieter (als je écht goed ter been bent, de koepel beklimmen!)
- Vaticaans museum (reserveren)
- Forum Romanum + Palatijn
- Castel Sant'Angelo
- Villa Borghese
- Santa Maria Maggiore
- Vittoria Emanuele monument

Voor de meer onbekende dingen kan ik het volgende aanraden:
- Terme di Caracalla
- Via Appia Antica + Catacomben
- Buiten Rome maar alsnog gaaf: Ostia Antica

En bezoek ijssalon Giolitti ook! Die hebben zo gigantisch veel smaken, echt bizar :))

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-23 15:47

Nyaleti
Bedankt voor de tips, daar zit zeker wel wat bij waar ik wat mee kan! Ga de wijk Trastevere eens opzoeken sowieso. Ik denk dat die Roma Pass wel iets is wat we toch gaan kopen. Die is voor oa 72 uur waarin je vrij gebruik van OV hebt, 2 museums/archeologische plekken gratis hebt en gereduceerd tarief op andere musea e.d. dus dat gaat zich voor ons wel echt lonen want we zullen veel gebruik maken van OV en 2 museums, etc halen we Sowieso wel eruit. Normaliter wanneer ik steden trips doe, koop ik gewoon een OV pas en dan op mezelf sightseeing doen dus dit is wel vergelijkbaar, alleen iets duurder omdat je een paar activiteiten erbij hebt zitten inderdaad. Activiteiten met gidsen doe ik inderdaad ook niet snel, maar kan soms wel een meerwaarde zijn maar ik doe ook liever op eigen tempo ontdekken. Fietsen word voor ons niks vanwege meerdere redenen, maar is inderdaad wel leuk dat je moeder dat heeft kunnen doen, ondanks dat het idd wat spannend is in zo’n stad. Ik gebruik wel vaker de elektrische step in steden, al vind ik dat ook doodeng hahaha. Maar dat kan met m’n schoonmoeder ook echt niet - als die er al zouden zijn in Rome.

Exitium
Ik heb inderdaad een fout gemaakt met schrijven zie ik nu, oeps. Kan het niet meer aanpassen- misschien even een mod vragen. Maar het moet 9-12 zijn en idd 3 nachten dan. Hotel Hiberia heb ik voorbij zien komen, ga ik nog eens naar kijken. Die OV passen vind ik in andere steden normaliter wel echt ideaal, dus denk dat ik daar inderdaad nu ook voor ga kijken. De Engelenburcht lijkt me heel tof, daar wil ik wel even langs. En goed idee om even vooraf te spieken waar je moet reserveren ja. Sleutelgat van de Orde van Malta ga ik ook even opzoeken, dankjewel!

Ghostattack
Bedankt voor je reactie met alle tips ook qua bezienswaardigheden e.d.! Ik vind te voet ontdekken ook wel prettig, dan zie je toch meer, maar ga toch sowieso wel het OV goed gebruiken ook - ik kamp zelf, nog los van m’n schoonmoeder en haar leeftijd, met rest klachten covid dus ben een stuk minder fysiek het laatste 1,5 jaar en dat merk ik met city trips wel. Ik loop desondanks nog wel gemiddeld 16.000 stappen op zo’n dagen maar op dag 3 begint me dat echt teveel te worden, dus de optie om dan idd gewoon Ov te kunnen gebruiken is wel fijn. Als het idd goed/duidelijk te gebruiken is, dan komt dat wel goed. Die Roma Pass ziet er wel echt meer dan prima uit. Die van 72u bv gaat ons dan wel goed op weg helpen al grotendeels. Ideaal dat je die ook al vooraf kunt kopen in principe. En ik kijk nu al uit naar Italiaans ijs!!! Maar ook het eten in ’t algemeen hahaha. En heerlijk wel als je zo gek bent op een stad en er gewoon geen genoeg van krijgt he. Ik heb dat met oa London en ben vorig jaar ook weer opnieuw verliefd geworden op Parijs, fantastisch. Maar London kom ik normaliter ook 1-2x per jaar wel, krijg ik ook geen genoeg van. Maar ik ben stiekem ook wel echt eraan toe om meer steden te zien, dus kijk echt enorm uit naar Rome - ben gek op geschiedenis, archeologie en de Romeinse tijd vind ik zeer interessant dus ik denk dat ik daar ook op m’n plek ga zijn, met ook nog al dat heerlijke eten en ijs.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 15:48

Je hebt een 3 daagse ov kaart met toegang tot bezienswaardigheden, die kan ik zeker aanraden. Wij hadden een pakket reis geboekt van hotel en vliegreis. We zaten in het gedeelte van de ambassades, dacht best western, fijn hotel.
Wij vonden vaticaanstad erg mooi, geen kaarten kopen bij opdringerige verkopers, gewoon in de rij gaan staan, viel reuze mee.
En op de luchtwagen naar een bus gaan en daar een retour boeken, veel goedkoper dan de trein.
Alle andere bezienswaardigheden die ook al genoemd worden zijn zeker aan te raden.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 15:51

Mocht je toevallig een kattenliefhebber zijn, dan zou je tussendoor eens Torre Argentina Cat Sanctuary kunnen bezoeken. Zij zorgen voor/helpen de katten die je in Rome ziet lopen. Hun locatie zit bij (of onder eigenlijk) een opgraving, waar de katten dus ook heerlijk rondlopen. Hoe langer je langs de kat blijft kijken, hoe meer katten je telt :))

https://www.gattidiroma.net/web/en/

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-23 15:53

Bedankt voor je reactie Tinka. Ook de tip mbt een bus retour kopen vanaf vliegveld, die ga ik zeker even onthouden ook :D :j

Qua accomodatie+vlucht of beiden los boeken ben ik nog niet er over uit wat ik doe. Normaliter koop ik beiden los wanneer ik city trips boek, maar is even kijken welke vliegvelden precies en welke vliegtijden - ik kies graag specifieke vliegtijden namelijk, zodat ik vroeg heen kan gaan en laat terug, kan zoiets ook met zo’n combinatie boeking?

Ghostattack
Dat klinkt super leuk ook, daar wil ik zeker wel even langs! Ik heb zelf ook een kat :D Lijkt me ook wel een mooi doel om te steunen, als dat een optie is om te doen voor ze. Dan laat ik wat centjes voor ze achter :j Kan dat soort organisaties wel heel erg waarderen!

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 15:54

Wij hebben vorig jaar in Gemini Suites Navona gezeten. Prachtige appartementen, heel centraal gelegen. Geen ontbijt, maar je zit vlak bij allerlei bakkertjes en broodjeszaken.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 15:55

Is zeker een optie! Ze hebben ook een klein winkeltje. Wel uitkijken voor je hoofd, het plafond is daar ongeveer 1m60 hoog op sommige plekken :') Ik ga er altijd even langs als ik in Rome ben en vaak koop ik dan ook iets in de winkel. Je mag de katten die er loslopen ook gewoon aaien etc. Ontzettend vriendelijke mensen ook die je graag vertellen over de sanctuary, de katten en het werk.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 15:58

Je kan je vliegtijden kiezen met ern combinatie reis. Dit was voor ons toen goedkoper dan los boeken.
Nog een tip, de wegen en stoepen ed zijn nogal slecht onderhouden, dus goed kijken waar je loopt. Ik ging de eerste dag onderuit, mag gekneusde ribben, hele vakantie veel pijn gehad.
De st Pieter is ook erg mooi, wij waren er eerst op een dag dat het heel druk was, dacht een woensdag, zegening van de paus oid. Andere dag terug gegaan, toen viel de rij reuze mee.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-23 15:59

Ghostattack
Ik ben 1,58 dus dat moet precies kunnen hahahaha - m’n schoonmoeder is nagenoeg even groot. Maar klinkt echt mooi zo, die ga ik op m’n must visit lijstje zetten.

Laura82
Dat klinkt top! Appartement vind ik de laatste jaren ook heel erg prettig geworden moet ik zeggen. In veel hotels in steden heb je soms sowieso al geen ontbijt meer ook, dus dan buiten de deur ontbijten of zelf ih appartementje iets doen vind ik dan ook niet erg. Voordeel van appartement is dat ik kan kijken voor iets met evt 2 slaapkamers - toch net wat prettiger vind ik.

Tinka
Bedankt voor die stoepen tip ook. M’n schoonmoeder heeft een aantal jaren terug 2 nek wervels gebroken gehad, die zie ik dus liever niet vallen over zo’n ongelijke stoep, jakkes. Ik zelf ook niet, maar kan me nog wel wat beter opvangen verwacht ik. Ik ga dat combinatie boeken dan toch inderdaad eens wat beter bekijken.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 16:07

Wij gaan regelmatig naar Rome en wij nemen altijd een airB&B. Is echt een aanrader.

Verder alle dingen die ghostattack genoemd heeft. De opgraving bij de kattenopvang is ook echt heel leuk om omheen te lopen. Wij hebben daar een kat geadopteerd.

Verder is er in Rome altijd wat te zien, waar je ook loopt. Piazza Navona is erg leuk en mooi. Zitten ook veel restaurants omheen. Piazza Campo di Fiori is ook leuk. Wij hebben daar een airb&b gehad. Dat is een plein met een marktje en ook leuke restaurantjes eromheen. Als je vanuit het plein de smalle straatjes inloopt zitten daar ook veel leuke kleine winkeltjes.

Basilica di San clemente is ook erg mooi om te zien. Maar misschien minder geschikt voor je moeder. Zitten aardig wat trapjes in. Tis een 4e-eeuwse kerk met fresco's en mozaïeken, gebouwd op de restanten van een tempel en een Romeins huis. Echt gaaf.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 16:22

Ik ben twee jaar terug in Rome geweest. We sliepen toen in het Giuturna Boutiquehotel, zeker een aanrader! Ik was toen echt hoogzwanger, het was zo ongeveer het laatste weekend dat ik mocht vliegen }:0. Maar vanaf dit hotel konden we bijna alles lopend doen en hebben we in een lang weekend de bekendste hotspots kunnen zien. Doordat we een hotel in het centrum hadden, vlakbij de Trevi-fontein, konden we de dag mooi opdelen in een ochtendprogramma-middagdutje-avondprogramma, zo kon ik het goed volhouden. Wellicht is dat gezien je restklachten ook nog wel verstandig.

Trastevere vonden we een hele leuke wijk om lekker te eten. De Sint-Pietersbasiliek hebben we op maandagochtend vroeg bezocht (we vlogen 's middag terug), dat scheelde een hele hoop wachttijd ten opzichte van de zaterdag en zondag.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-23 16:42

Cookies
AirBnB is me tot nu toe inderdaad goed bevallen in Parijs en London, maar ook 1x niet dus ik blijf dat spannend vinden wel. Het liefst zou ik dan wel een appartement vinden waarvan ik een beetje meer zekerheid heb dat het goed is, naast de reviews welke op de site staan. Heb jij bv. Specifieke appartementen welke je kunt aanraden en waar ik eens naar zou kunnen kijken? Ik heb de laatste keer London met m’n gezin me goed vergist namelijk en toen hebben we dag 2 nog een hotel geboekt in de stad, lol. De keren ervoor heeft de vriend van een vriendin waar ik vaker mee weg ga, telkens geboekt voor ons en die waren top - misschien moet ik hem gewoon laten boeken voor me hahahaha. Bedankt nog verder voor de tips! Al die trappen… Denk dat ik er meer moeite mee heb als m’n moeder gezien m’n huidige conditie haha. Zij heeft 2 kunst knieën maar kan bijzonder goed ermee weg - maar zonder geintjes; idd wel iets om rekening mee te houden daar al die trappen. Daarom sowieso al 3 nachten ervan gemaakt ipv 2, zodat we toch net wat meer tijd en rust hebben om wat meer te zien - al weet ik dat 3 nachten nog steeds onmogelijk is om een grote stad mee te bezichtigen maar goed hihi. In de toekomst ga ik vast nog een keer terug ook.

Noeps
Dat hotel klinkt idd echt heel erg fijn! Sluit denk ik goed aan bij mijn gezondheid - al hoop ik tegen die tijd wel weer wat meer conditie op te hebben gebouwd, maar ik denk dat die stad een stuk pittiger is om te ontdekken want er is meer hoogteverschil/trappen geloof ik he? Dus iets om aan te denken. Ik heb ‘m gereserveerd voor nu bij Booking - kan nog gratis annuleren - en mocht ik geen appartement vinden met aparte slaapkamers, denk ik dat dat hotel het gaat worden :j Zit ook ontbijt bij, dus dat is ook prima. Ik heb ook bewust geen weekend geboekt nu; gelukkig zijn zowel m’n schoonmoeder als ik heel flexibel, dus we gaan de dinsdag t/m vrijdag.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 17:35

Ik heb zelf niet veel OV gebruikt, wel een paar keer naar Vaticaanstad en naar Villa Borghese, maar verder alles te voet gedaan. Dat was nog best pittig zo af en toe, met cameratas op je rug heuvel op en heuvel af door Rome :+

Tinka schreef:
Wij vonden vaticaanstad erg mooi, geen kaarten kopen bij opdringerige verkopers, gewoon in de rij gaan staan, viel reuze mee.

Opdringerige verkopers heb ik eigenlijk enkel op het stuk tussen het Colosseum en het Vittoriano gehad, verder viel dat wel mee toen ik er was.

Ghostattack schreef:
Wel uitkijken voor je hoofd, het plafond is daar ongeveer 1m60 hoog op sommige plekken :')

Dan hoef ik nog net niet te kruipen :')

cursebreaker schreef:
Ik ga dat combinatie boeken dan toch inderdaad eens wat beter bekijken.

Ik heb destijds los geboekt. Voor je vergelijking, met de bus van Fiumincino naar het treinstation in Rome is een euro of zes enkele reis, reis duurt zo'n drie kwartier geloof ik

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 17:42

Wij pakken steeds een airb&b in een ander gedeelte van de stad. Je moet inderdaad goed naar de reviews kijken over het appartement en de host. Wij vinden het altijd heel leuk om een avond te grasduinen door de airb&b en een leuke stek te zoeken. Let op dat als het appartement 3 of 4 hoog is dat er dan een liftje bij zit. We hebben wel eens zonder gehad en dat is dan echt taai met je koffers naar boven slepen.

Zebraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 11:10

Nog een tip.
Afgelopen jaar moest je voor het Colosseum vooraf tickets kopen.
Wil je dit niet via een touroperator doen en 2x zoveel betalen. Dan moet je vooraf reserveren.
https://colosseo.it/en/tickets/24h-colo ... -palatine/

En wees dan op tijd! Verkoop begint een maand van te voren en vorig jaar was ik te laat voor tickets begin mei. (ik keek 2 dagen na start verkoop).
Mogelijk moet je voor meer dingen vooraf reserveren. Volgens mij ook voor de Vaticaanse musea.

En voor 8 uur bij het Vaticaan zijn als je de St Pieter in wil zonder lange wachtrij.
Voor het beklimmen van de St Pieter kan je of een gedeelte met de lift of alles lopen. Ik heb het laatste gedaan (want geen wachtrij en goedkoper) en dat was prima te doen met een gemiddelde/goede conditie. Het laatste gedeelte moet je namelijk sowieso lopen.