Nog meer liefhebbers van De Veluwe?

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Celebi
Berichten: 3808
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Nog meer liefhebbers van De Veluwe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 00:32

Natuurhuisjes klinken leuk! Gaan op het lijstje! Al zoek ik voor nu ook iets met veel comfort en ontzorging zoals een lekker ontbijtbuffet en een diner in hetzelfde hotel. Hoeft niet gigantisch luxe, maar geen boodschappen en zelf koken. :o

Dat budget voor dat droomhuis is inderdaad wel een dingetje. Ik hoop ieder jaar op de eindsjaarstrekking van 30 miljoen dan kunnen we shoppen. _O-

Zonder gekheid, we zijn aan het zoeken samen met mijn ouders en zouden het dan met 4 personen betrekken. Daarmee wordt het allemaal een stuk haalbaarder qua financiën. Ik hoop zo dat die droom ooit werkelijkheid wordt. En dat de wolf dat dan niet aan gort helpt. :+

Wintu

Berichten: 3129
Geregistreerd: 30-01-23

Re: Nog meer liefhebbers van De Veluwe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 00:55

Wij huren een paar maal per jaar een huis rond Emst of Vierhouten. Ook in Ermelo geweest, maar vind het daar iets minder mooi. We wonen zelf aan het bos in Drenthe, ik vind de variatie hier erg prettig. Maar de Veluwe vind ik een paar maal per jaar ook heel fijn.

Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 18684
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Wakkerdam

Re: Nog meer liefhebbers van De Veluwe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 01:08

Omdat dit topic beter past op Bokt erop Uit verplaats ik het topic daarheen!

Sure_lee

Berichten: 10427
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: Nog meer liefhebbers van De Veluwe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 07:50

De paddenstoel met chocolade smurrie is een aardappelbolvist.
Er zijn zo ontzettend veel soorten..daarom vind ik het in deze periode zo leuk om ze te fotograferen.

De duintjes route is inderdaad prachtig. Die heb ik laatst ook gelopen.
Mijn favoriete uitgezette wandeling is tot nu toe de leuvenumse beekroute. Deze is 15 km en loopt oa over een zandvlakte. En langs mooie beekjes.

Afbeelding
Afbeelding

Kootwijkerzand vind ik inderdaad ook heel mooi.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34762
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 09:12

Ik heb in het Deelerwoud nog nooit herten of zwijnen gezien, wel heel veel sporen. Deelerwoud heeft een aantal parkeerplaatsen, de route loopt deels langs vliegveld Terlet. Meeste wild heb ik gezien in het bos rondom de Elsberg, kun je ook prachtig wandelen en fietsen (wel heel heuvelig). En bij Vierhouten en directe omgeving heb ik ook heel veel wild gespot.

In Ede heb ik niet vaak geluk, meestal alleen reewild maar gelukkig vind ik dat ook altijd prachtig om te zien. Het natuurcentrum bij Ede is wel leuk om te bezoeken, en van daaruit kun je ook mee naar de wildobservatieplaats als je een excursie boekt. Daar zie je geheid veel herten, ik ben in juni mee geweest en had toen ook een vos en 1 hele grote keiler (mannetjes zwijn). Er waren heel veel hindes met hun jongen dat was prachtig om te zien.

Sure Lee ik heb tot mijn 17e in Ermelo gewoond, bekende plekjes Groevenbeek en Staverden. Mooi!

Plukje
Berichten: 1658
Geregistreerd: 22-06-05
Woonplaats: Veluwe

Re: Nog meer liefhebbers van De Veluwe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 09:22

Ik moet eerlijk bekennen dat ik me een beetje schaam. Wij zijn drie jaar geleden heel bewust naar de Veluwe verhuisd. We wonen echt midden in het bos, met een groot stuk eigen bos, dat overgaat in het openbare bos. Maar we komen echt veel te weinig ons erf af. In de lunchpauze lopen we wel eens een rondje door ons eigen bos, maar we komen echt veel te weinig buiten onze omheining.
Ik merk wel dat als ik een dagje weg ben geweest, het gevoel van thuiskomen hier veel intenser is dan in onze vorige woonomgeving, terwijl we daar ook een prachtig huis hadden.

Jullie inspireren me wel. Ik ga er echt vaker op uit trekken.

Marije_jiplover

Berichten: 25369
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Nog meer liefhebbers van De Veluwe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 09:28

Op de Hoge Veluwe wordt het wild bijgevoerd, dus logisch dat je daar veel wild ziet.
Is een halve dierentuin, als je het mij vraagt, nog een van de redenen waarom ik daar niet graag kom.

Ik zie het wild liever echt wild.

Ik hou echt van de Schotse hooglanders op de Veluwezoom. En kom daar te paard ook zeer regelmatig wild tegen.
Zwijnen, reeën, damherten, edelherten, vossen, een keer een boommarter.
Eekhoorntjes, hazelwormen, noem maar op.
Ik ben geen vogelaar, maar kom ook altijd vrij veel roofvogels tegen ook, soms van heel dichtbij.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34762
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 10:46

Boommarter staat hoog op mijn lijstje. Die heb ik nog nooit gezien. Schotse Hooglanders vind ik geen wild :o net zoals de Spaanse koeien bij Planken Wambuis. Die vind ik echt eng trouwens. Al 2 keer meegemaakt dat ze op me af kwamen, terwijl ik gewoon op grote afstand passeerde. Vogels zijn leuk. Ik heb de birdnet app, dan ga je er steeds meer herkennen. Nu het blad van de bomen af gaat kun je ze ook steeds beter spotten.

Supervixen

Berichten: 12935
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Nog meer liefhebbers van De Veluwe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 11:34

Die hooglanders vind ik ook geen wild.
In het Deelerwoud zie je als je op tijd bent heel vaak groepen damherten.

De wolf, tja ik vond het fantastisch om hem te zien. Ik ben er totaal niet bang voor, ik Zuid Afrika heb ik wel engere ontmoetingen gehad.

De boommarter heb ik ook pas drie keer gezien ofzo, in alle jaren dat ik in de bossen loop.

De Posbank kom ik dan weer zelden, ik vind dat veel te druk. Ik kom het liefst zo weinig mogelijk mensen tegen.

Drenthe is ook fantastisch ja. Kom ik ook graag.

Marije_jiplover

Berichten: 25369
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Nog meer liefhebbers van De Veluwe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 12:02

De Hooglanders op de Veluwezoom en Deelerwoud zijn officieel wel wild.
De Spaanse koeien bij Planken Wambuis niet.
Zit hem in de registratie, de Hooglanders op de Veluwezoom worden helemaal niet geregistreerd, hebben ook geen oormerken bijvoorbeeld.
De Spaanse koeien op de Planken Wambuis zijn wel geregistreerd en hebben wel oormerken.

De Posbank zelf mijd ik idd ook, maar ik woon nu eenmaal aan de zuidoostkant van de Veluwezoom en mijn paard ook, dus dat is wel de kant waar ik het bos in ga normaal gezien, lopend vanaf huis, fietsend of te paard vanaf stal.
Met paard wil ik nog wel eens de trailer pakken en een ander plekje zoeken als startpunt, maar vanaf stal kan ik ook naar de Elsberg of de Loenermark rijden (en ondertussen het Herikhuizerveld waar de Posbank ergens op staat rechts laten liggen), dus is de noodzaak er lang niet altijd om een ander plekje te zoeken.
Ik zoek het dan eerder in het tijdstip.
Niet na een hele week regen op die mooie zondagmiddag, want dan is iedereen er.
Maar zondagmorgen vroeg kan prima, of, als het dan nog niet donker is, rond etenstijd, dan is het er ook rustig.

En anders gewoon met goede regenjas aan juist lekker wel tijdens die regenbuien, dan zie je ook nog het mooiste wild, omdat het dan rustig is in het bos.

Hhilde

Berichten: 7497
Geregistreerd: 24-12-08
Woonplaats: Op de Veluwe

Re: Nog meer liefhebbers van De Veluwe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 12:44

Wat een leuk topic! Woon zelf in een dorpje op de Veluwe en ben echt dol op de omgeving. Zou nergens anders willen wonen dan hier in de omgeving. Wij hebben een klein bosje tegenover het huis (wonen aan de rand van het dorp) en uitgestrekte bossen op vijf minuten afstand.

Al genoemd, maar inderdaad een aanrader is het Kootwijkerzand en sowieso omgeving Kootwijk. Heel veel mooi natuurgebied en uren struinen, met genoeg wild te zien.

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 13:57

Ik ben 12 jaar geleden naar de Veluwe verhuisd. De uitgestrekte bossen, waar je amper iemand tegen komt, de mentaliteit en de afwisselende natuur...ik wil nooit meer terug naar het Westen.

Helaas is de Veluwe vooral door Corona steeds populairder geworden (mensen ontdekten dat natuur leuk kan zijn) dus het wordt wel steeds drukker merk ik...

Maar als je je tijden goed uitkiest, dus 'ochtends vroeg, 's avonds tegen schemer en de weekenden niet het bos in gaat waan je jezelf soms echt even alleen op de wereld.

Met de roep van een zwarte specht, een raaf. Een roedel herten dat voor je het ruiterpad overspringt. Het is magisch <3

Tips:
Loenermark
Bossen rond Kootwijk
Leuvenemse bos (veel edelherten)
Leuvenemse beek
Het Leesten
Deelerwoud


Afbeelding

Zebrastreep

Berichten: 9839
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-23 14:12

Zo leuk al die reacties , ik krijg haast zin om gelijk weer een weekend te boeken _O-


Lukasje schreef:
We wonen dan wel in België maar zijn ook meerdere keren per jaar in de Veluwe te vinden. Vroeger namen we vooral de paarden mee om te rijden en te mennen, tegenwoordig wandelen we met de hond(en).

Het Speulderbos is erg mooi, daar lijkt geen enkele boom recht. De wandeling “De Duintjes” in de omgeving van Garderen is ook erg de moeite. Kootwijkerzand met zijn enorme zandbak :) , en dan ja … de Posbank, dat is toch echt een prachtig gebied <3 .

Deze knapperd kwamen we in de buurt van de Carolinahoeve tegen:

[ [url=m/r9Bhgt.jpg]Afbeelding[/url] ]


Grappig , al kind gingen wij standaard elk jaar naar België op vakantie , hele leuke herinneringen heb ik daar aan. Volgens mij kun je daar zeer goed en leuk mennen! Mijn oudste merrie kan als goed is voor de kar , maar is al iets te op leeftijd dat ik haar dat niet meer aan wil doen. Het lijkt mij wel lekker in dat gebied om met een kar te gaan. Ik ben na 1,5 uur rijden al wel kapot en kan amper meer zitten in het zadel :=

Hmm was ik zo dichtbij kootwijkerzand en heb ik dat volledig gemist. Was toen ook en vrij frisse zomerdag met regen en wind. Ik fietste lang het militaire oefenterrein in mijn eentje. recht van mij vlogen de schiet geluiden van tanks mij om de oren en links dus toch het bos met het kootwijkerzand. Maar ik durfde niet zomaar random het bos in te gaan. Gemiste kans , maar voor de volgende keer :D

En leuk he die Schotse Hooglanders. Bij mijn paard in de buurt staat ook een kudde en in de herfstzon lijken ze extra mooi.


Celebi schreef:
Natuurhuisjes klinken leuk! Gaan op het lijstje! Al zoek ik voor nu ook iets met veel comfort en ontzorging zoals een lekker ontbijtbuffet en een diner in hetzelfde hotel. Hoeft niet gigantisch luxe, maar geen boodschappen en zelf koken. :o

Dat budget voor dat droomhuis is inderdaad wel een dingetje. Ik hoop ieder jaar op de eindsjaarstrekking van 30 miljoen dan kunnen we shoppen. _O-

Zonder gekheid, we zijn aan het zoeken samen met mijn ouders en zouden het dan met 4 personen betrekken. Daarmee wordt het allemaal een stuk haalbaarder qua financiën. Ik hoop zo dat die droom ooit werkelijkheid wordt. En dat de wolf dat dan niet aan gort helpt. :+


Het is inderdaad wel zelf koken en ontbijt regelen. Dat zat mij soms ook wel een beetje dwars , dan had ik in de avond nog plannen maar moest ik nog koken := Dus ik kan mij voorstellen dat je zegt doe maar een ontbijtbuffet en een diner erbij. Misschien is een B&B nog wel iets? Denk met hond wel wat gemakkelijker.

Als wij de eindejaarstrekking winnen , wordt het toch een huis in Drenthe waar misschien de paarden bij huis kunnen of een huis in hetzelfde dorpje als waar mijn paarden staan. Maar met 4 personen is het denk ik wel meer haalbaar.

En ik snap je zorgen omtrent de wolf , maar laat je er ook niet door tegenhouden dat zou zonde zijn! Natuurlijk zijn hier ook wel incidenten met schapen , koeien en paarden. Alleen merk ik bij mij op stal geen onrust wat dat betreft. Komt misschien ook omdat ik een stalgenoot heb die zeer relaxt is met dit soort dieren en zich nog geen zorgen maakt. Als zij zich zorgen gaat maken , dan ga ik dat ook pas doen := Maar tot nu toe is er rondom de stal en bij de schaapskudde nog niks gebeurd. En als het wat gebeurd zijn het helaas nog steeds honden die mensen stiekem los laten lopen.


Wintu schreef:
Wij huren een paar maal per jaar een huis rond Emst of Vierhouten. Ook in Ermelo geweest, maar vind het daar iets minder mooi. We wonen zelf aan het bos in Drenthe, ik vind de variatie hier erg prettig. Maar de Veluwe vind ik een paar maal per jaar ook heel fijn.


Ermelo trekt mij ook niet helemaal. En he leuk een provinciegenoot :D In Drenthe is de keuze wat dat betreft ook wel reuze! Ik ontdek zelfs hier nu pas gebieden nu ik meer ook routes op de weg pak met mijn mountainbike. De Veluwe is wel wat meer ingericht op toerisme. Drenthe ook wel , maar toch op een andere manier.


Sure_lee schreef:
De paddenstoel met chocolade smurrie is een aardappelbolvist.
Er zijn zo ontzettend veel soorten..daarom vind ik het in deze periode zo leuk om ze te fotograferen.

De duintjes route is inderdaad prachtig. Die heb ik laatst ook gelopen.
Mijn favoriete uitgezette wandeling is tot nu toe de leuvenumse beekroute. Deze is 15 km en loopt oa over een zandvlakte. En langs mooie beekjes.

[ [url=m/TfVqXC.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/aOQ50h.jpg]Afbeelding[/url] ]

Kootwijkerzand vind ik inderdaad ook heel mooi.


Nog nooit gehoord van die paddenstoel , bijzonder ding! En poe 15 km , dat is voor mij echt wel een stap te ver _O- Op de fiets is het niks maar lopend moet ik nog niet aan denken haha. Lijkt mij wel heerlijk als je dan bijna niemand tegenkomt

En weer prachtige foto's <3



SusanH schreef:
Ik heb in het Deelerwoud nog nooit herten of zwijnen gezien, wel heel veel sporen. Deelerwoud heeft een aantal parkeerplaatsen, de route loopt deels langs vliegveld Terlet. Meeste wild heb ik gezien in het bos rondom de Elsberg, kun je ook prachtig wandelen en fietsen (wel heel heuvelig). En bij Vierhouten en directe omgeving heb ik ook heel veel wild gespot.

In Ede heb ik niet vaak geluk, meestal alleen reewild maar gelukkig vind ik dat ook altijd prachtig om te zien. Het natuurcentrum bij Ede is wel leuk om te bezoeken, en van daaruit kun je ook mee naar de wildobservatieplaats als je een excursie boekt. Daar zie je geheid veel herten, ik ben in juni mee geweest en had toen ook een vos en 1 hele grote keiler (mannetjes zwijn). Er waren heel veel hindes met hun jongen dat was prachtig om te zien.

Sure Lee ik heb tot mijn 17e in Ermelo gewoond, bekende plekjes Groevenbeek en Staverden. Mooi!


Je moet ook echt wel geluk hebben , het is net als vissen zeg ik maar altijd. Het ene moment zie je van alles en het andere moment zie je niks. Aantal jaar geleden reden mijn beste vriendin en ik terug naar Otterlo en stond er opeens vlak bij een hek een groepje jonge mannelijke herten. Was echt toeval , we waren niet eens op zoek. Op de laatste avond hebben we nog zwijnen gezien die voor ons langs rende.

Ik vindt reewild ook prachtig , en het gedrag observeren ook erg interessant. Ik zal dat ook onthouden en op het lijstje zetten



Plukje schreef:
Ik moet eerlijk bekennen dat ik me een beetje schaam. Wij zijn drie jaar geleden heel bewust naar de Veluwe verhuisd. We wonen echt midden in het bos, met een groot stuk eigen bos, dat overgaat in het openbare bos. Maar we komen echt veel te weinig ons erf af. In de lunchpauze lopen we wel eens een rondje door ons eigen bos, maar we komen echt veel te weinig buiten onze omheining.
Ik merk wel dat als ik een dagje weg ben geweest, het gevoel van thuiskomen hier veel intenser is dan in onze vorige woonomgeving, terwijl we daar ook een prachtig huis hadden.

Jullie inspireren me wel. Ik ga er echt vaker op uit trekken.



Misschien als inwoner dat het ook een soort van gewoon gaat worden. Daarom verhuis ik er liever ook niet heen om dat heerlijke vakantie gevoel te houden.

Tijd om dus op pad te gaan *\o/*


Marije_jiplover schreef:
Op de Hoge Veluwe wordt het wild bijgevoerd, dus logisch dat je daar veel wild ziet.
Is een halve dierentuin, als je het mij vraagt, nog een van de redenen waarom ik daar niet graag kom.

Ik zie het wild liever echt wild.

Ik hou echt van de Schotse hooglanders op de Veluwezoom. En kom daar te paard ook zeer regelmatig wild tegen.
Zwijnen, reeën, damherten, edelherten, vossen, een keer een boommarter.
Eekhoorntjes, hazelwormen, noem maar op.
Ik ben geen vogelaar, maar kom ook altijd vrij veel roofvogels tegen ook, soms van heel dichtbij.


Enerzijds snap ik het bijvoeren wel , een herhaling zoals op de Oostvaardersplassen zie ik liever niet weer gebeuren. Wij zijn gek op wildparken , in Duitsland deden we dat ook vaak. Is dan ook meer een dierentuin idee maar dat met hele grote verblijven en geen garantie dat je een dier ziet. Maakte het ook veel leuker dan een standaard dierentuin. Helaas in Nederland zijn ze er niet veel. In Lelystad zit nog een soort van wildpark met Wisenten , Elanden , Przewalskipaarden en nog wat bijzondere diersoorten die vroeger in Nederland hebben geleefd. Maar ook daar is het advies neem de fiets maar mee het is zo groot dat je lopend niet alles kunt zien.

Ik moet daar alsnog wel zoeken. Er zijn wel bepaalde stukken waar ze dagelijks komen. Maar zwijnen zijn toch echt een stuk lastiger , die vallen helemaal niet op met hun kleur. Paar jaar terug hadden er twee wat ruzie en toen waren we toch wel blij dat we met de hond in de auto zaten. Was wel leuk om te zien maar wat zijn die dingen snel zeg _O-

Te paard zal je ook ongetwijfeld meer tegenkomen , hoe reageert je paard daar op? Die van mij zet het denk ik nu nog op het rennen waardoor ik haar nog niet durf mee te nemen. Vossen staat bij mij ook nog zeer hoog op de lijst.

Hazelwormen en slangen hebben we hier ook. De slangen kom je vooral in de zomer tegen. Dit jaar heb ik ze maar weinig gezien. Een keer bij Appelscha maar die zag ik net op tijd anders was ik gebeten of de slang plat gereden. Schrok er toen wel van al zijn ze banger voor mensen dan ik voor hun.

Ik moet mij ook meer gaan verdiepen in het wandelen of fietspaden zodat ik daar ook wild kan gaan spotten. Nadeel is dat ik altijd mijn camera en verrekijker mee wil en dat best wel zwaar is.



SusanH schreef:
Boommarter staat hoog op mijn lijstje. Die heb ik nog nooit gezien. Schotse Hooglanders vind ik geen wild :o net zoals de Spaanse koeien bij Planken Wambuis. Die vind ik echt eng trouwens. Al 2 keer meegemaakt dat ze op me af kwamen, terwijl ik gewoon op grote afstand passeerde. Vogels zijn leuk. Ik heb de birdnet app, dan ga je er steeds meer herkennen. Nu het blad van de bomen af gaat kun je ze ook steeds beter spotten.


Ik heb ze laatst wel op een wildcam gezien , maar ik heb er een haat liefdesverhouding mee. Thuis hebben we de soort die graag lekker je kabels doorbijt. Sindsdien heb ik wel een beetje een hekel aan marters gekregen.

Ik vindt koeien ook eng! mijn paarden stonden vroeger tussen de Lakenvelders en die waren al niet te vertrouwen. Ik vindt koeien onvoorspelbaar wat dat betreft. Ze kunnen opeens bedenken he leuk ik kom je even van dichtbij bekijken. En als die over je heen gaan stop je ze niet.

Dierensporen , vogel geluiden en herkennen van roofvogel soorten wil ik ook nog meer naar kijken. Nu gooien we alles maar op het zal wel een buizerd zijn.


Supervixen schreef:
Die hooglanders vind ik ook geen wild.
In het Deelerwoud zie je als je op tijd bent heel vaak groepen damherten.

De wolf, tja ik vond het fantastisch om hem te zien. Ik ben er totaal niet bang voor, ik Zuid Afrika heb ik wel engere ontmoetingen gehad.

De boommarter heb ik ook pas drie keer gezien ofzo, in alle jaren dat ik in de bossen loop.

De Posbank kom ik dan weer zelden, ik vind dat veel te druk. Ik kom het liefst zo weinig mogelijk mensen tegen.

Drenthe is ook fantastisch ja. Kom ik ook graag.


Ik wil de wolf ook zeer graag zien! Heb helaas het thuis net gemist. Bij Appelscha liep een jonge wolf vrij dichtbij. Was op muizenjacht. Maar die kwam ook wel weer dichtbij dat de boswachter en politie ook nog hebben ingegrepen dat mensen niet het veld in gingen lopen. Nu mag je daar met de auto ook niet meer stilstaan en dit weekend zal het daar wel zo druk worden omdat het op het nieuws kwam. Ook niet echt handig... Blijkt wel dat de politie en boswachter daar nu meer aanwezig zijn.

Posbank vindt ik ook wel druk , met name bij de hoogste punt. Verder in het gebied is het wel rustiger moet ik zeggen. Ik kwam met mountainbiken op sommige stukken ook niemand tegen. Ultieme gevoel van vrijheid was dat voor mijn idee. Tussen de heuvels op lange grindpaden met naast mij alleen maar uitgestrekte bossen ( heb geen wild gezien die dag).

En Drenthe is inderdaad ook erg mooi , ik mag absoluut niet klagen :o



Marije_jiplover schreef:
De Hooglanders op de Veluwezoom en Deelerwoud zijn officieel wel wild.
De Spaanse koeien bij Planken Wambuis niet.
Zit hem in de registratie, de Hooglanders op de Veluwezoom worden helemaal niet geregistreerd, hebben ook geen oormerken bijvoorbeeld.
De Spaanse koeien op de Planken Wambuis zijn wel geregistreerd en hebben wel oormerken.

De Posbank zelf mijd ik idd ook, maar ik woon nu eenmaal aan de zuidoostkant van de Veluwezoom en mijn paard ook, dus dat is wel de kant waar ik het bos in ga normaal gezien, lopend vanaf huis, fietsend of te paard vanaf stal.
Met paard wil ik nog wel eens de trailer pakken en een ander plekje zoeken als startpunt, maar vanaf stal kan ik ook naar de Elsberg of de Loenermark rijden (en ondertussen het Herikhuizerveld waar de Posbank ergens op staat rechts laten liggen), dus is de noodzaak er lang niet altijd om een ander plekje te zoeken.
Ik zoek het dan eerder in het tijdstip.
Niet na een hele week regen op die mooie zondagmiddag, want dan is iedereen er.
Maar zondagmorgen vroeg kan prima, of, als het dan nog niet donker is, rond etenstijd, dan is het er ook rustig.

En anders gewoon met goede regenjas aan juist lekker wel tijdens die regenbuien, dan zie je ook nog het mooiste wild, omdat het dan rustig is in het bos.




Bij de Posbank loopt ook nog een kudde IJslanders , erg mooie dieren maar niet echt schuw meer. Eerder een beetje vals :') Ik bleef mooi achter het hek staan vond het totaal geen knuffelpony's. Wel pasten ze zo mooi bij de paarse Heide. Ik ben een enorm koudbloed liefhebber dus heb er wel een tijdje bij gestaan. Kwam toen ook mensen met kinderen die dachten goh die kunnen we wel even van heel dichtbij bekijken.

En wat moet dat heerlijk zijn om zo met je paard rond te kunnen rijden <3 Met name als je niemand tegenkomt.


Hhilde schreef:
Wat een leuk topic! Woon zelf in een dorpje op de Veluwe en ben echt dol op de omgeving. Zou nergens anders willen wonen dan hier in de omgeving. Wij hebben een klein bosje tegenover het huis (wonen aan de rand van het dorp) en uitgestrekte bossen op vijf minuten afstand.

Al genoemd, maar inderdaad een aanrader is het Kootwijkerzand en sowieso omgeving Kootwijk. Heel veel mooi natuurgebied en uren struinen, met genoeg wild te zien.



Heerlijk , en stiekem ben ik toch jaloers hoor! Al ben ik ook blij dat ik zo iets moois in de buurt heb waar ik graag heenga!

--

Ik zal vanavond nog even foto's plaatsen die ik heb gemaakt van een aantal Edelherten en Zwijnen

Tazzey
Berichten: 9522
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 14:17

Ik ben op de Veluwe opgegroeid en ik vind het nog altijd fantastisch. Ik woon nu in een stad, maar wel midden in het park dus genoeg natuur om mij heen. Toch is de droom om ooit terug te gaan altijd gebleven. Dus als we ooit een ander huis gaan kopen dan wordt het weer de Veluwe.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34762
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 14:45

Ik vind het wel jammer dat het zo druk is geworden overal. Ik loop graag alleen, heb dat echt nodig om op te laden.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33865
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 14:46

Hier ook een veluwe fan. Woon er ook sinds 1,5 jaar. :D

Ga graag wandelen / fietsen en soms ook mennen. :D

Daihyo

Berichten: 88100
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Nog meer liefhebbers van De Veluwe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 14:59

Middachter bos en Hof te Dieren zijn gelukkig niet zo druk. In het weekend wel drukker. Maar hier wandelen vooral mensen uit de buurt die hier wonen, weinig toeristen. Dat bedoel ik niet negatief overigens, maar op plekken rond de Posbank is het veel drukker en toeristischer omdat het bekender is. Richting Laag Soeren en Eerbeek ook vanwege campings en bungalowpark.

Zebrastreep

Berichten: 9839
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-23 15:37

Aangezien ik toch wat eerder klaar ben met werken dan gedacht ook nog een paar foto's.

Deze heb ik laatst geschoten op de Hoge Veluwe het was al zo goed als donker aan het worden


Afbeelding


Een prachtig mannetjes Edelhert

Afbeelding


Nog een jong Edelhertje

Afbeelding



Zonsondergang

Afbeelding




Een wild zwijn , dit zwijn had daarna nog een confrontatie met een ander Wildzwijn , maar die koos het hazenpad.
Afbeelding

marleen_usar

Berichten: 24685
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 15:56

Wij drummen bij 2 militaire bands het oefenen is in het weekend, dus blijven we daar vaak 1 of 2 nachten. Het oefenen is 1 keer per maand, met de hondjes loop ik graag in Ede op de Ginkelse hei. Laatst sliepen we op de kazerne dus dat koste ons niks, in Emst zijn we ook heel vaak in een natuurhhuisje geweest. In Hoenderloo is een hotel wat vaak een aanbieding heeft van daar uit loop je zo het woud in.

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: Nog meer liefhebbers van De Veluwe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 16:00

Ik woon nu al enkele jaren tussen Harderwijk en Ermelo. Ponylief staat in Ermelo. Wij rijden het liefst richting Cyprisch Veld (als ik het goed schrijf) Leuvense bossen en heide, Ermelosche Heide, Oud & Nieuw Groevenbeek, Sprielder Bossen, Speulder bos, Haspelberg.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Wintu

Berichten: 3129
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 16:09

chamion schreef:
Ik woon nu al enkele jaren tussen Harderwijk en Ermelo. Ponylief staat in Ermelo. Wij rijden het liefst richting Cyprisch Veld (als ik het goed schrijf) Leuvense bossen en heide, Ermelosche Heide, Oud & Nieuw Groevenbeek, Sprielder Bossen, Speulder bos, Haspelberg.

[ [url=m/DVg4kh.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/OW1ces.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/FTuv1H.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/OBzSnH.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/6RPAUV.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/7IAkxD.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/YmJh7F.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ah het Boshuis, daar kun je lekker een hapje eten :D Wij hadden het huisje 'De Waskolk' gehuurd van het voorjaar, dat is echt 2 minuten lopen er vandaan :D

turtlelito

Berichten: 1697
Geregistreerd: 29-08-11
Woonplaats: Hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 17:50

Wintu schreef:
Ah het Boshuis, daar kun je lekker een hapje eten :D Wij hadden het huisje 'De Waskolk' gehuurd van het voorjaar, dat is echt 2 minuten lopen er vandaan :D


Wat een leuke huisjes bij de verhuurder van 'De Waskolk' <3 <3

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 17:58

Boshuis Drie eet ik inderdaad regelmatig een hapje. Met mooi weer van april tot september minimaal 1x in de maand. Zodra de pony weet dat we erheen gaan is ze gelijk een stuk vlotter aan het lopen. Is wel een rit van 1,5 uur terwijl met de auto nog geen 15 minuten vanaf stal :+ Maar echt 1 van mijn favoriete routes om te doen. Soms zou ik willen dat ik een zware auto had met mentrailer. Dan zou ik daar beginnen met een rit en nog wat meer die bossen daar verkennen.

Doel voor 2024 is de 35 km in de benen van de pony krijgen. Dan eerst een stuk daar door de bossen en dan bij Boshuis pauze en dan weer terug naar stal via een omweg, ipv de kortste route heen.

Marije_jiplover

Berichten: 25369
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 18:09

Zebrastreep schreef:
Enerzijds snap ik het bijvoeren wel , een herhaling zoals op de Oostvaardersplassen zie ik liever niet weer gebeuren.

Ja, tegen verhongeren ben ik wel voor bijvoeren, maar op de Hoge Veluwe voeren ze gericht bij om het publiek wat zicht op ze te gunnen, er staan in de bronsttijd tig auto's op een rij rond het tijdstip dat er gevoerd wordt, om "spontane wildfoto's te schieten". Dat is wat ik bedoel met, ik zie ze liever echt in het wild.

Buiten de Hoge Veluwe is het niet zo dat het wild verhongerd omdat er geen voedsel is, je zult alleen als bezoeker wat meer geluk moeten hebben bij het tegenkomen van wild.
Binnen in het park is het wild een attractie, je hoeft geen moeite te doen om het te zien, het wordt aan je gepresenteerd.

Zebrastreep

Berichten: 9839
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-23 18:24

Zal dat dan niet alleen in de bronsttijd zijn? Juist omdat dan veel mensen komen voor foto's en opnames van bijvoorbeeld het nieuws. Ik heb dit nog niet gezien , ik wou nog wel een keer heen in de bronsttijd maar is er nog niet van gekomen door werk.


Maar ik heb nog nooit een auto de heide op zien knallen om een pak voer neer te leggen , dan zou je lijkt mij toch zeer beschadigde heide moeten zien en zouden de dieren ook geen aanleiding hebben om overdag wel te verschuilen.

Tuurlijk is het makkelijker omdat er een hek omheen staat en de dieren niet de vrije keuze hebben om verder te trekken naar een ander gebied. Maar wij hebben ook wel keren gehad dat we niks gezien hebben.

Zwijnen blijven ook daar echt nog wel lastig in verhouding tot het edelhert.

Ik zag laatst wel een filmpje dat er vroeger een heel tam Edelhert liep die overduidelijk zeer aan mensen gewend was. Hert had ook een naam maar kan er niet meer opkomen.

Echt wild of niet , ik ben zeker verliefd op dit gedeelte van de Veluwe en wil hier zeker nog gaan wandelen want dat heb ik tot nu toe nog niet gedaan.