musiqolog schreef:Niets. Echt helemaal niets.
Er zijn zat mooie plekken op de wereld, maar laat je niet aanpraten dat je die gezien moet hebben. Door die mentaliteit steken mensen elkaar de ogen uit met de verste, duurste en origineelste vakanties. Door die mentaliteit worden er verre reizen gemaakt met klimaatveranderingsmachines die we vliegtuigen noemen. Al die mooie natuur die hier voorbij komt helpen we met ons gereis voor de lol naar de kl*ten. Erg ironisch. Ik zeg: laat het vliegtuig gewoon helemaal staan zolang er niet zoiets als elektrisch vliegen is.
Bovendien: als je zelf in een toeristisch gebied woont weet je hoe irritant massatoerisme is. Tegenwoordig "moet" iedereen Amsterdam gezien hebben, met als gevolg dat je er over de koppen kunt lopen en dat er in een straal van een kilometer rond Amsterdam CS geen gewone winkel of horecagelegenheid meer over is. Allemaal souvenirwinkels en vreetkraampjes, waar vaak niemand werkt die je in het Nederlands kan aanspreken.
Moet je dan maar thuisblijven? Helemaal niet. Maar je moet gewoon je hart volgen. En je geweten laten spreken. Dus gewoon iets doen dat bij je past en ook de leefwereld niet te veel belast. Europa heeft zoveel mooie plekjes - natuur, maar vooral cultuur - die keurig netjes met de trein (of een bescheiden auto) te doen zijn. Alleen al onze naaste buur Duitsland heeft honderden prachtige steden en stadjes, die allemaal keurig aan te treinen zijn. Met vaak mooie natuur om de hoek. Steden dus die je gezien moet hebben? Nee, maar die beslist geen straf zijn om te zien. En als je ooit uitgekeken raakt op Duitsland ga je toch gewoon door naar Polen, Tsjechië, Oostenrijk... Alleen al voor die hoek van de wereld is een mensenleven te kort.
Wat zeg je, je wilt niet naar een land met hetzelfde rotklimaat als Nederland? De TGV brengt je in één dag naar het zuiden. Even overstappen in Parijs, maar als je dat te veel moeite vindt ben je niet voor het concept "reizen" gemaakt. Trouwens, je kunt er ook langer over doen hè. Zie je onderweg ook wat van Frankrijk, wel zo prettig.
Ik kan nog wel een paar uur zo doorgaan, maar hopelijk is mijn boodschap duidelijk: er is te veel moois op de wereld te zien om te zeggen dat je bepaalde dingen gezien "moet" hebben, en bovendien leidt die instelling tot onherstelbare schade.
Chapeau!! Meer kan ik er niet van zeggen.