Vakantie en medicatie vraag

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

belle_boef

Vakantie en medicatie vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-23 10:19

Voor het eerst in jaren gaan we weer op vakantie. Naar Frankrijk en Spanje.
Nu moet er medicatie mee. Tramadol en naproxen. Braaf de Schengenverklaring ingevuld en laten ondertekenen wordt die afgekeurd door het CAK. Die ondertekenen alleen medicatie die in Nederland een opiaat is.

Van de huisarts assistent had ik begrepen dat ik voor de tramadol wel een verklaring nodig ben.
Contact met het CAK levert op dat ik een Engelse verklaring nodig heb maar hij kon de medicatie ook niet terug vinden op de lijst van middelen.

Dus ik snap het niet. Waar kan ik een overzicht vinden van welke middelen een verklaring nodig hebben en welke dus vrij mee mogen.

Want wat ik al begreep is dat een Engelser verklaring echt veel werk is voor 9 dagen vakantie.

tiwi1969

Re: Vakantie en medicatie vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 10:31

Ik neem tramadol gewoon mee binnen Europa. In de originele verpakking met mijn naam sticker en niet meer dan ik nodig heb voor de duur van mijn verblijf. Dat heeft nog nooit een probleem gegeven, ook niet met vliegen.

Of het mag weet ik eigenlijk niet.
Wel is het handig om even na te gaan hoe het zit met het besturen van een auto, in NL mag dat na 14 dagen gewenning, of dat in het buitenland mag en hoe het dan zit als je een ongeluk veroorzaakt kan natuurlijk per land verschillen.

wyoming

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 10:34

Hier staan 2 lijsten met medicijnen die een verklaring nodig hebben.

https://www.hetcak.nl/medicijnen-mee-op ... item_14655

Daar staat tramadol inderdaad niet tussen.

Je kan de apotheek nog vragen of er een verklaring nodig is. En anders nog de ambassade van de betreffende landen.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 11:33

Met Google heb ik een bericht van 4 jaar geleden gevonden dat het
'Departamento de Inspección y Control de Medicamentos' zegt dat Tramadol voor Spanje niet op de lijst staat.
Om te vragen hoe het nu is: Estupefacientes@aemps.es

sunny16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 13:18

Ik heb tramadol vorig jaar mee naar Griekenland gehad en jaar daarvoor naar Tenerife. Geen problemen mee gehad.