Yellowstone road trip - en nog zoveel meer!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Oshaa

Yellowstone road trip - en nog zoveel meer!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-23 20:06

Wij zijn net terug van een 10-daagse roadtrip naar Yellowstone. Al kunnen we beter zeggen, een 10-daagse roadtrip door Washington - Oregon - Idaho - Montana en Wyoming! We wonen zelfs in Vancouver, Canada, dus voor ons is zo'n roadtrip een kwestie van in de auto stappen en gaan.

Voor de heenweg hebben we 3.5 dag (3 nachten) uitgetrokken. Onze twee honden waren mee en we wilden graag mooie wandelingen met ze maken. Doordat we veel Scenic Byways hadden gepland, was het zo'n 1800km rijden en is er van het wandelen weinig gekomen :+ Echte aanraders zijn Boise National Forest, de Ponderosa scenic byway and the sawtooth scenic byway (door de Sawtooth wilderness).

Net over de grens in Washington light Lynden - het Nederlandse dorpje.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Yellowstone is echt heel bijzonder. Het landschap is enorm gevarieerd, van prachtige bergen, naar uitgestrekte hoogvlaktes, en dan overal die zichtbare volcanische activiteit. Op zoveel plekken "rookt" de bodem opeens. En dan de bisons (en andere dieren natuurlijk) - midden op de weg, of honderden op de uitgestrekte hoogtevlakten. Daarnaast hebben we elk, beren (zwarte en grizzly), en een wolf gezien. We hebben 1 nacht buiten het park gekampeerd (zodat de honden konden wandelen) op een plek aan de Beartooth scenic byway - ook echt een aanrader. Prachtige weg die we gelukkig net in het licht hebben kunnen doen (afstanden zijn zoveel groter en duren echt langer in het park). Op de top vd highway (3300m) was het mistig, maar dat maakte het extra speciaal.

Twee nachten hebben we in het park overnacht. 1 nacht op een campground (je kijkt je ogen uit aan de Amerikaanse RVs) en 1 nacht in een cabin in the Old Faithfull Inn. Die laatste is het drukste stukje van heel Yellowstone, vanwege de Old Faithfull geiser die zeer regelmatig uitbarst (ongeveer elke 90 minuten). Ik vond de sfeer daar heel aangenaam. We hebben een tijd op een bankje gezeten met uitzicht over de geisers. De honden keken hun ogen uit en kregen enorm veel aandacht van iedereen.
Het is wel mega overpriced (zowel accomodatie als het eten), maar je betaalt dan ook voor de locatie :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na 3.5 dag Yellowstone begonnen we aan de terugreis (met omweg). Eerst nog door Grand Teton heen gereden en onze eerste (en enige) eland gezien. De Tetons zijn ook prachtig, maar om van dat park te genieten moet je echt mogen hiken. In veel National Parks (niet allemaal) mag je met de honden niet op de trails komen. Het is even aanpassen en soms best lastig met 2 honden met veel energie, maar we hebben ons kunnen redden. Montana is heerlijk rijden, je mag er flink doorrijden, de wegen zijn bijna leeg en de uitzichten prachtig. De gratis kampeerplaatsen zijn ook echt top. We vonden er een aan een forest service road (gravelroad, vaak vrij rustig) aan een rivier. Honden blij, wij blij.

Onze terugweg ging langs Sandpoint, Idaho waar een vriendin van mij woont. We hebben 10 jaar geleden samen op een wild horse sanctuary in California gewerkt en elkaar sindsdien nog maar 1x gezien. Nu woont (of eerder wij wonen) redelijk dichtbij (9 uur rijden). Sandpoint is een soort "hippy" oase in de hele conservative staat Idaho. Het ging zelfs zo ver dat honden in veel coffee tentjes binnen mochten (iets dat echt not-done is in Noord Amerika). 's avonds stormde het flink, met prachtige bliksemschitten over het meer.

De laatste dag hebben we vooral heel veel gereden. Het weer veranderde van een heerlijke 20 graden met zon (en af en toe een bui) naar 40 graden en dat is niet te doen met de honden (of voor ons). We hebben dus besloten om in 1x naar huis te rijden. 's Ochtends nog een Mexicaanse mocha (met chilipeper) gedronken en hem toen bijna in 1x gereden (3x een korte stop). 10 uur later waren we thuis, na een prachtige route door de Cascades (highway 2). Het stuk aan de oostkant van Washington is wel een beetje saai (en droog), maar dat geeft ook wel het roadtrip gevoel.

Kan op roadtrip door de VS (en andere landen ook) alleen maar aanraden om eens random te stoppen als je een leuk tentje ziet. Random BBQ tentje ergens in een mini dorpje in Idaho - zo ontzettend lekker!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

We hebben elke dag stukjes gefilmd vanuit de auto. Dit is de samenvatting:

Deze zomer staan er nog tripjes naar de Rockies (in Canada) en de Sunshine coast / Vancouver Island gepland. We gaan zeker proberen ook nog eens de grens over te steken!

Leo

Re: Yellowstone road trip - en nog zoveel meer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 20:34

Wauw, wat een waanzinnige plek is Yellowstone toch <3 werkelijk een van de meest bijzondere plekken op aarde!

Heel gaaf verslag, bedankt voor het delen!

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 20:38

Ohh wat een prachtige beelden! Wat een natuurschoonheid! Kan er uren naar kijken. Een roadtrip door de USA is echt een van mijn allergrootste dromen. Cool dat jullie alleen maar in de auto hoeven te stappen hiervoor! Al zal Canada ook vast prachtig zijn!

Krtek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 20:54

<3 <3 prachtige foto’s!! En zo te lezen, was het een geweldige trip!

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 21:53

dat filmpje is geweldig, een hele mooi samenvatting van de uitzichten die je tegenkomt.
Prachtig allemaal en heel erg fijn dat je het deelt.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 22:04

Wat een geweldig land is het hè! Wij zijn er een aantal jaar geleden geweest in maart, maar toen was alleen de hoofdweg door Yellowstone nog maar open en hebben we dus veel niet gezien. Wij zijn toen van Chicago naar Seattle gereden in iets meer dan 3 weken. Montana kijken wij ook op terug als Het Grote Niks, heerlijk vonden we dat! :D

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 23:18

Yellowstone staat ergens heel hoog op mijn lijstje. Supergaaf wat jullie gedaan hebben. Het ziet er prachtig uit. En heerlijk dat de honden mee waren <3

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 07:59

Schitterde trip hebben jullie gemaakt! De foto’s en je verhaal halen prachtige herinneringen op.

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-23 21:13

Ik vind het altijd alleen maar leuk om zulke dingen te delen. Ik was vroeger echt dol op het lezen van reisverhalen van andere. Lekker bij wegdromen en plannen maken die nooit gingen gebeuren (en soms ook wel). Heerlijk was dat. Nog steeds lees en kijk ik graag naar verslagen van andere ;).

Voor de States ben ik fan van deze blog:

https://sites.google.com/view/adventuresofadogmomblog/traveling-the-southwest-with-dogs/road-trip-2022

Zij beschrijft 2 trips met hun honden. Altijd handig als hondeneigenaar, omdat het soms best puzzelen is! Zeker in Noord Amerika waar er gewoon meer restrictions zijn. Al vonden we het in de USA goed meevallen. Er zijn enkele motel ketens die altijd honden toestaan (en motel 6 zelfs zonder pet fee, wat ook flink kan oplopen) en overal waar we het vroegen mocht de hond op het terras. In Vancouver is dat echt totaal niet. Vaak hoor je dat Vancouver super pet friendly is, maar daar mee bedoelen ze dat ze dol zijn op honden. Op patio's mogen ze heel vaak niet, of moeten ze aan de andere kant van de afscheiding vast gebonden worden (dat ze dus op de stoep kant zitten ipv de patio). We hebben ook al een paar plekjes aan de westcoast vd USA ontdekt waar de hond mee naar binnen mag. Die hebben een soort loophole gevonden - een brouwerij waar ze alleen drankjes serveren, met een foodtruck buiten waar je eten kan halen en mee naar binnen kan nemen. Echt super fijn in de winter!
Al zullen de meesten van jullie waarschijnlijk niet zo snel in Noord Amerika komen met hond, dus geen idee waarom ik dit hier nu neerzet :+

Laurora schreef:
Ohh wat een prachtige beelden! Wat een natuurschoonheid! Kan er uren naar kijken. Een roadtrip door de USA is echt een van mijn allergrootste dromen. Cool dat jullie alleen maar in de auto hoeven te stappen hiervoor! Al zal Canada ook vast prachtig zijn!

Canada is ook echt prachtig, maar een stuk leger. Hierdoor zijn er best lange stukken waar echt niks is. We vonden het leuk in de VS dat je nog best een vaak een klein dorpje tegenkomt, met vaak een paar typisch winkeletjes / koffietentje. In Canada woont 90% vd bevolking binnen 100km vd Amerikaanse grens. Zodra je daar buiten komt is er echt bijna niks.

Eind augustus komen mijn schoonouders. Zij willen graag "schattige vissersdorpjes en kustplaatsjes" zien :+ . We hebben een trip gepland langs de Sunshine coast en Vancouver Island. De Sunshine coast is voor mij nieuw, dus ben benieuwd of het aan hun eisen voldoet! Al vragen we ons af of we ze gewoon mee moeten nemen naar de USA (gaan we niet doen, want ze komen om de plek te zien waar we wonen, maar denk dat de USA beter bij ze aansluit omdat er gewoon meer is qua kleine stadjes).

Rije schreef:
Wat een geweldig land is het hè! Wij zijn er een aantal jaar geleden geweest in maart, maar toen was alleen de hoofdweg door Yellowstone nog maar open en hebben we dus veel niet gezien. Wij zijn toen van Chicago naar Seattle gereden in iets meer dan 3 weken. Montana kijken wij ook op terug als Het Grote Niks, heerlijk vonden we dat! :D

Maart lijkt me een pittige periode! Er ligt hier dan nog zoveel sneeuw. Weet je nog welke weg je door de Cascades hebt genomen? Wel een hele mooie trip denk ik! Een vriend van ons is in mei naar Yellowstone geweest, toen waren er ook nauwelijks nog wegen open. Een deel vd wegen waar we over zijn gegaan waren pas een week open. Yellowstone ligt natuurlijk ook heel hoog (2000+ meter), maar je realiseert je dat nauwelijks doordat alles zo hoog ligt!

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 21:43

Het is prachtig daar!
Toen ik bij familie in Idaho was hebben we een weekje een roadtrip gedaan, via Craters of the moon, toen 4 dagen yellowstone en 2 dagen Teton Park en zo weer terug.
En nog 2 dagen paard gereden in Cascade Mountains.
Echt geweldig.
Zou het zo weer doen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 21:45

Wat super gaaf zeg! <3

Flint09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 11:06

Wat gaaf ! Yellowstone lijkt me prachtig om een keer te bezoeken :j

Jammer inderdaad dat er zo weinig kan met honden in de U.S. , iedereen is daar altijd perplex waar honden hier allemaal mee naartoe mogen . Ikzelf vind Bring Fido altijd een handige site voor het meenemen / plannen met honden .
https://www.bringfido.com/