[VOLG] Op mijn stalen ros door Scandinavië

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
komone
Berichten: 262
Geregistreerd: 01-12-11

Re: [VOLG] Op mijn stalen ros door Scandinavië

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 08:56

Stille meelezer hier. Dit kan zo in een boek! Wat schrijf je dit prachtig. Ik heb veel bewondering voor je doorzettingsvermogen om ondanks alle tegenslag er toch een geweldige ervaring van te maken. Goede reis nog!

LoveBodin

Berichten: 4367
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: [VOLG] Op mijn stalen ros door Scandinavië

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 09:31

Heel veel plezier in Stavanger en omgeving! En begrijpelijk dat je preikestolen hebt geskipt.
Ik weet niet hoe je naar het zuiden fiets en hoeveel tijd je hebt, maar dalsnutten is ook erg leuk. Ligt meer in de buurt van sandnes (en dan aan de andere kant van de fjord geloof ik).

Mando

Berichten: 15722
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: [VOLG] Op mijn stalen ros door Scandinavië

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 10:16

Wat mooi geschreven.

Maris
Berichten: 15924
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 10:54

Suliko, je bent een verhalenvertelster is de dop. Of euh laat die dop maar weg !

nikkel
Berichten: 2549
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: [VOLG] Op mijn stalen ros door Scandinavië

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 19:25

Misschien er een boekje van maken.

Suliko

Berichten: 4352
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Re: [VOLG] Op mijn stalen ros door Scandinavië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-23 09:22

Dankjewel allemaal <3 Ik vind schrijven leuk, maar het liefst korte fragmenten of mijmeringen. Gebeurt altijd spontaan, dat ik in mijn hoofd woorden en zinnen zoek en vind voor bepaalde ervaringen en dan ontstaat er opeens een kort stukje tekst die ik opschrijf.

Ik heb besloten om vandaag een dag in Stavanger te blijven! De afgelopen vier dagen waren prachtig, ik ga later even een moment pakken om foto’s uit te zoeken, want dat zijn er veel. Mijn route bracht me van fjord, naar eiland, naar fjord en de lysefjorden fietsroute zat er ook bij. Ondertussen voel ik ook dat mijn lichaam wat meer rust kan gebruiken, niet gek aangezien ik nog niet volledig hersteld ben, al blijft het elke dag beter gaan en voel ik meer kracht.
Ik heb een slaapplek bij Sandnes, iets eronder. Ik ben van plan om vanaf hier de trein naar Stavanger te pakken en lekker te voet door Stavanger te struinen en wat musea te bezoeken!

Koper

Berichten: 30333
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 10:00

Zondag is nou wel de onhandigste dag om naar Stavanger te gaan. Ik hoop voor je dat waar je naartoe wil open is. Veel plezier in elk geval, het is er mooi en een dagje rust zal je hopelijk goed doen :)

MarrieLeen

Berichten: 11397
Geregistreerd: 17-05-04
Woonplaats: Twente

Re: [VOLG] Op mijn stalen ros door Scandinavië

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 09:28

Hoe gaat het met je tocht, vermaak je je nog? :) Hoe was Stavanger?

Suliko

Berichten: 4352
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-23 09:19

Inhaalslag *\o/*

Haugesund - Nedstrand
Eindelijk kwam de zon tevoorschijn! Een prachtige route langs de fjorden (uiteraard), die korter uitviel dan verwacht. Halverwege werd ik ingehaald door een Nederlandse oudere vrouw, die ik de dag ervoor op een pondje had ontmoet richting Haugesund, zij vertelde me dat het pondje dat we bij Nedstrand moesten halen pas de volgende ochtend om 09:00 zou gaan. Ik had oprecht niet naar de tijden gekeken, ik ging er vanuit dat het pondje (zoals alle pondjes tot dan toe) met regelmaat zou gaan. Dus toen werd het opeens een rustige dag, van 55 kilometer, wat mijn lichaam niet vervelend vond. Ik heb 1,5 uur bij de zee gezeten en me later gesetteld op de camping bij Nedstrand. Met de Nederlandse vrouw en een stel uit Nieuw-Zeeland. Eten wilde die dag nog niet zo goed, ik werd nog steeds snel misselijk, maar de zon deed me goed!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nedstrand - Tysdal
Als eerst moesten we met het pondje naar het eiland Ombo, om daar 12 kilometer overheen te fietsen en aan de andere kant het pondje naar Hjelmeland te nemen. Dat was nog niet zo simpel. Er gingen twee soorten pondjes, een commerciële en een gratis auto pondje, maar beide gingen niet vaak, via wisselende routes en blijkbaar moest je zelfs van te voren bellen om aan te geven dat je ergens stond en naar een specifiek eiland moest. Erg verwarrend allemaal. Het commerciële pondje kwam in ieder geval om 09:00 s’ochtends, maar die is ontzettend snel met aanmeren en weer wegvaren, dus we schreeuwde uit alle macht de vraag of het pondje naar Eidssund op Ombo ging. Dat ging het niet, maar we zouden naar een ander eiland kunnen gaan en daar overstappen. Dus daar gingen we voor! Aangekomen bij eiland Helgøy moesten we een uur wachten op een ander pondje, maar toen waren we eindelijk bij Ombo aangekomen. Het was 12 kilometer om over Ombo te fietsen, met een pittige klim direct aan het begin en tussendoor. Aan de andere kant moesten we weer een pondje pakken, we zagen dat er één over een uur en een kwartier ging (en toen waren we nog niet eens op het eiland aangekomen) en een ander twee en een half uur later. Minder dan een uur en een kwartier hebben voor 12 kilometer met flink klimmen, dat is krap. Een Duits stel die erg licht bepakt waren gingen ervoor. Ik niet, mijn lichaam voelde die ochtend al niet oké en ik had geen zin om het te pushen. De oudere vrouw besloot eerst koffie te willen drinken, dus ook de volgende te pakken. Na een korte eetpauze ging ik ervoor, algauw werd ik ingehaald door de oudere vrouw. Ik noem haar ouder, ze was in de zestig, maar ondertussen echt een powerhouse met een flink tempo, ondanks veel bepakking. Mijn voorgevoel over mijn lichaam was juist, ik moest regelmatig de bosjes induiken, dus die twee uur had ik ook wel nodig. Het eiland was prachtig en doodstil en daar genoot ik enorm van. Een halfuur van te voren kwam ik bij het haventje aan, maar de vrouw was nergens te bekennen. Ik dacht dat ze misschien ergens gestopt was en nog wel zou komen, maar toen de boot kwam, was ze er nog steeds niet. Zou ze zich vergist hebben in de tijd? Of had ze toch het pondje ervoor gehaald? Ik hoopte het, maar wist het niet. Het nadeel van de pondjes was dat het al twee uur was geweest toen ik eigenlijk nog de meeste kilometers moest fietsen. Nog 60 kilometer was mijn oorspronkelijk plan, om op een camping vlakbij Preikestolen te belanden. Na ellenlang stijgen en fietsen op een redelijk drukke autoweg, was ik er wel klaar mee. Ik had simpelweg geen kracht meer en al helemaal geen zin om tot laat in de avond door te gaan. Dus na 30 kilometer stopte ik in Tysdal bij een knusse camping. De Preikestolen kon me gestolen worden, het zou waarschijnlijk toch enorm druk zijn op de zaterdagochtend. Van de oudere vrouw was nog altijd geen spoor te bekennen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tysdal - Stavanger
Om drie uur s’nachts werd ik wakker van mijn tentje die alle kanten op vloog door rukwinden. Opeens was het weer omgeslagen naar windkracht 10 en regen. Ik bedacht me dat ik was aan de scheerlijn had hangen, na die gered te hebben probeerde ik nog te slapen, maar dat was lastig met alle storm geluiden. Terwijl ik mijn spullen inpakte in de ochtend begon het te stort regenen, maar nadat het was opgeklaard vervolgde ik mijn tocht richting Stavanger. Mijn lichaam voelde weer een stuk beter en de misselijkheid bleef eindelijk weg. Bij Jørpeland dook ik een supermarkt in om wat eten te halen en terwijl ik dat inpakte hoorde ik opeens een bekende stem, de oudere vrouw! Ze vertelde dat ze toch het pondje ervoor had gehaald en zelfs in de avond nog naar Preikestolen was gewandeld. Wow, diep respect! Ze moest nog aan me denken en was blij dat ze tegen me het lijf liep, insgelijks en wat een toevalligheid weer. Ze was verheugd dat er ook nog mensen uit jongere generaties voor de fiets kozen. We kletste wat en namen toen afscheid.
Het bleef redelijk droog, maar de wind was ontzettend heftig. De meeste stukken had ik hem gelukkig in de rug, maar rukwinden van opzij gooide me soms bijna om (als ik stilstond viel ik) en wanneer ik de wind tegen had kwam ik amper vooruit. Een aantal wegen, met steile hellingen vol losse keien en dunne boompjes, lieten me beseffen dat de wind niet alleen mij omver kon blazen, maar ook stenen en bomen. Gelukkig ging alles goed en in de namiddag nam de wind af. Van Oanes naar Lauvvika moest ik een pondje pakken, hierbij had ik de tijden wel van te voren gecheckt en die ging gewoon om het halfuur. Toen ik aan kwam fietsen begon het weer te stort regenen en ik zag dat de slagbomen al naar beneden gingen en de boot zich klaarmaken voor vertrek. Gelukkig zag een van de medewerkers me opduiken en ze seinde naar de boot om te wachten, zo lief! Met een rotvaart scheurde ik de boot op. Aan de andere kant besloot ik te schuilen tot de regen voorbij was. Dit was de laatste dag door de Lysefjorden, en wauw, wat was het prachtig weer! Aangekomen bij Sandnes, iets onder Stavanger, had ik via via een host gevonden. Een woongroep die regelmatig wisselde met studenten en werkende jonge mensen van allerlei nationaliteiten. Ik werd hartelijk ontvangen en kreeg een bord warme linzencurry bij aankomst.

Het gevaarlijke stuk weg met windkracht 10 :=

Afbeelding

Afbeelding

En de rest van de prachtige route door de Lysefjorden

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Stavanger
Mijn lichaam was moe van de fysieke inspanning terwijl ik nog niet helemaal fit was, dus ik besloot een rustdag te houden voor ik aan mijn laatste etappe naar Kristiansand begon. Het was zondag, dus heerlijk rustig in de stad! De musea waren wel open. Ik besloot eerst naar het oudere gedeelte te gaan met schattige witte houten huisjes en ontelbare bloemen. Hier was ook het canning museum, waar ik als student gratis heen mocht. Grappig om de wereld en geschiedenis van blikken, labels, maar ook printen en drukken in te duiken. Toch merkte ik algauw dat ik traag was en niet veel prikkels kon hebben, ik had simpelweg niet de energie of behoefte om alle teksten te lezen en na zoveel dagen in de natuur is een stad best overweldigend. Dus na nog even bij het café wat te eten en drinken heb ik vooral door de oude stad geslenterd, dat was voor mij genoeg. Mijn host had me uitgenodigd voor een paella festijn eind van de middag, dus daar haakte ik later aan. Dat werd een ontzettend gezellige avond met allerlei diverse mensen, op reis, exchange studenten, werkende. Hele leuke gesprekken gehad en veel ervaringen uitgewisseld. Met mijn buik rond en mijn hoofd vol ben ik vroeg mijn bed ingedoken.

Ik werd goed van eten voorzien door alle huisgenoten in Sandnes!
Afbeelding

Oude drukstenen in het canning museum
Afbeelding

En het oude stadsgedeelte
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Suliko op 24-08-23 09:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Berdien

Berichten: 64552
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: [VOLG] Op mijn stalen ros door Scandinavië

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 09:25

Wat weer een avontuur! Goed dat je steeds naar je lichaam hebt geluisterd, en fijn dat je weer wat bent opgeknapt! Ik blijf het echt een waanzinnige prestatie vinden, zo knap!

MarrieLeen

Berichten: 11397
Geregistreerd: 17-05-04
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 09:30

Wat een leuk verslag weer, prachtige foto's! Fijn dat het langzaam de goede kant op gaat met je! +:)+
En potverdikkie op deze manier begint het toch wel te kriebelen om Noorwegen eens van dichtbij te gaan bekijken...

Prairy
Berichten: 9165
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [VOLG] Op mijn stalen ros door Scandinavië

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 09:40

Wat een mooi verslag weer. Hopelijk blijft nu de stijgende lijn in hoe je je voelt.

Imre

Berichten: 14211
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Re: [VOLG] Op mijn stalen ros door Scandinavië

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 09:51

Ooh mooi die beelden van je route bij Tysdal en Lysefjord! Ik heb daar een paar keer gereden (wel met de auto :)) ), nu wil ik weer terug! <3

Hopelijk blijft je misselijkheid nu weg. Geniet van je laatste stuk! En fijn dat wij mee mogen genieten!

miccamaaike

Berichten: 8685
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 09:54

Lees al even mee. Prachtige foto’s weer, wat een mooie tocht maak je. Fijn dat je weer wat opknapt. Succes met het laatste stuk!

musiqolog
Berichten: 3359
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Re: [VOLG] Op mijn stalen ros door Scandinavië

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 10:01

Fietsen met windkracht 10? Een zware storm? Dan heb je toch niets te zeggen over waar jij en je fiets heen gaan? Ik zou bij 8 al afhaken...

Maar wat een mooi verhaal en mooie foto's weer!

shaddy82

Berichten: 1879
Geregistreerd: 19-02-09
Woonplaats: Hardinxveld

Re: [VOLG] Op mijn stalen ros door Scandinavië

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 11:00

Fijne update en mooie foto's weer !

Koper

Berichten: 30333
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 11:15

Goh TS, wat goed van je dat je nog steeds zo positief ingesteld rondfietst +:)+ Leuk dat je allemaal mensen ontmoet en dat je goed naar je lichaam luistert. En wat fijn dat het steeds iets beter gaat.

Overigens is het Lysefjorden of de Lysefjord :o Het -en partikel is namelijk al het bepaald lidwoord ;)

Mando

Berichten: 15722
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: [VOLG] Op mijn stalen ros door Scandinavië

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 19:01

Nou ik haak al af bij windkracht 3 _O-

Wat een mooie dagen heb je gehad. Op de storm na dan. Hele mooie foto's

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110796
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 19:22

Jemig, ik vind je echt een bikkel dat je met windkracht 10 nog gaat fietsen terwijl je ook nog eens niet fit bent!
Pas je wel goed op jezelf?
En wat een prachtige foto's! Dat witte stadje lijkt me echt fantastisch! <3

Christiene
Berichten: 7736
Geregistreerd: 18-11-04

Re: [VOLG] Op mijn stalen ros door Scandinavië

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 13:44

Fietsen met windkracht 6 is mij al te veel.

Noorwegen is wel ongelofelijk mooi.

Alleen jammer van de massa toerisme op bepaalde punten. Maar daarbuiten heerlijk rustig

BeFunny

Berichten: 10768
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: [VOLG] Op mijn stalen ros door Scandinavië

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 15:21

Windkracht 10 en fietsen. De hell :') maar zo te zien heb je ook wat fijner weer gehad. En vermaak je je nu wel.

Massatoerisme heb je op punten. Maar juist in Noorwegen maar ook Zweden kun je dat heel makkelijk ontwijken door gewoon die toeristische plekken links te laten.bin de streek waar ts nu is is dat wel wat lastiger. Maar ik blijf verliefd op Noorwegen.

Suliko

Berichten: 4352
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-23 07:57

Goedemorgen, Nederland is in het zicht vanaf de boot! Ik ben terug, precies op mijn verjaardag. *\o/*

Uiteraard ga ik nog verslagen en foto’s delen van mijn reis van Stavanger tot Kristiansand. Ik had het graag tussendoor gedaan, maar door mijn rustdag in Stavanger moest ik flink wat kilometers per dag afleggen om op tijd te komen voor de boot. Waren prachtige en leuke, maar ook lange dagen! Dus ik was blij zodra ik in mijn tentje lag en niets meer hoefde. Ik had een boot later kunnen pakken, maar ondanks dat ik het fantastisch heb gehad, was ik ook toe om naar huis te gaan en volledig te herstellen. Want een hardnekkige verkoudheid en algehele vermoeidheid is gebleven en dat heb ik op een gegeven moment gewoon geaccepteerd, de omstandigheden (het fietsen, het weer en buiten leven, maar ook het continu ergens anders slapen dat niet thuis is) waren er gewoon niet naar om volledig te herstellen. Daarnaast zou het weer opnieuw volledig bagger worden. Al met al kan ik zeggen dat ik er het beste van heb gemaakt ondanks mijn niet fit zijn, en enorm veel mooie herinneringen en intense ervaringen en lessen meeneem. :D

Ik weet trouwens niet wie er allemaal hadden gezegd dat het zuiden van Noorwegen saai en plat is? Dat geldt misschien voor de eerste 100 kilometer na Stavanger, maar erna heb ik meer hoogtemeters moeten maken dan in het stuk tussen Bergen en Stavanger. _O-

Voor nu laat ik het even hierbij, want ik wil de rest graag delen in een uitgebreider verslag. En natuurlijk lees ik jullie berichtjes ook allemaal en ga ik nog even een moment pakken om persoonlijk op te reageren. Ik vind het echt leuk dat jullie mijn avontuur hebben meegeleefd & beleefd!
Laatst bijgewerkt door Suliko op 26-08-23 08:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Lay_D

Berichten: 3713
Geregistreerd: 16-12-11
Woonplaats: Overijssel

Re: [VOLG] Op mijn stalen ros door Scandinavië

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 07:58

Gefeliciteerd met je verjaardag!

Froukje_J

Berichten: 2221
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Fryslan

Re: [VOLG] Op mijn stalen ros door Scandinavië

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 07:59

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag!!

Suzanne F.

Berichten: 49385
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 08:05

Gefeliciteerd!! **\O/**