[VOLG] Op mijn stalen ros door Scandinavië

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Suliko

Berichten: 4352
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-23 22:20

Mijn hoofd is helaas nog te snotterig om alcohol een leuk idee te vinden. :')

Maar hier is dan de langverwachte update! :D Het onweer was van gisteravond, gelukkig een korte bui en de rest van de nacht is het droog gebleven en heb ik eindelijk echt goed geslapen. Mijn plan was om voor een deel de bus te nemen en dan een stuk te fietsen. Ik was inmiddels goede vrienden geworden met de golden retriever Paula van de man die naast mij stond met een camper. De eigenaar bleek ook heel aardig, hij bood mij aan om me bij de bushalte af te zetten, omdat hij daar toch het pondje richting het noorden ging nemen. Dat scheelde weer 10 kilometer fietsen. Dus vanochtend gingen we op pad naar de bushalte, toen kwam de bus, maar weigerde hij mijn fiets mee te nemen. Daar sta je dan met je leuke idee. -O- Gelukkig waren Paula en haar eigenaar nog niet weg en zagen ze mij eenzaam bij de bushalte staan. Hij bleek toen mijn reddende engel, want hij heeft me uiteindelijk helemaal naar het punt gebracht waar ik met de bus heen had willen gaan, 40 kilometer naar het zuidpuntje van het fjord Stord waar we op waren. Precies de tegenovergestelde richting op van waar hij heen moest. Wat kunnen mensen toch behulpzaam zijn zonder er iets voor terug te willen! En om een beeld te schetsen van de eigenaar van Paula, hij werkte absurd veel uren in een hoge topfunctie in Dubai en woonde daar in een villa. Tot hij twee jaar terug zich begon af te vragen waar hij het eigenlijk voor deed. Toen heeft hij alles afgekapt, villa verkocht, huis in Duitsland verkocht en met een camperbusje en hond aan het rondtrekken. Waarbij hij eerst een crisis door moest om te leren om te gaan met alle tijd die hij opeens had zonder verplichtingen, maar waar hij nu alle rust en vrijheid heeft gevonden (om bijvoorbeeld vreemden ergens heen te brengen terwijl je eigenlijk een andere richting op moet).

Vanaf daar ben ik gaan fietsen. Met een upgrade (laten we het positief houden en geen downgrade noemen) naar slappe slome snotterige slak-modus. Ik kan inmiddels net als mannelijke sporters heel goed mijn neus leeg snuiven zonder dat het op mezelf beland. *\o/* Ondanks dat ik me helemaal niet fit voelde, heb ik genoten van het fietsen. Ik blijf het zeggen, maar Noorwegen is echt indrukwekkend en de foto’s zijn een slap aftreksel van de realiteit. Langzaam, goed ingepakt en regelmatig gestopt voor een adempauze heb ik toch 70 kilometer afgelegd en ben ik op de eerstvolgende camping beland. Soms kan je toch meer dan je denkt! Het scheelde dat hoe meer ik naar het zuiden ga, het meer dalen dan stijgen is, dus tussen het klimmen kon ik goed rusten op rechte en dalende stukken. Daarnaast was de volledige route asfalt, ondanks dat het rustige en binnenlandse wegen waren (dat was in Zweden wel anders), heerlijk! Optimaal is het misschien niet, maar ik heb niet het gevoel dat ik mezelf meer heb uitgeput. Morgen is er binnen een behapbare afstand weer een camping, dus dat wordt mijn volgende doel. Ik hoop nog een paar keer te gaan wildkamperen als ik weer helemaal fit ben, maar nu voelt het comfort en veiligheid (in mijn hoofd) prettiger om te herstellen. Ga ik me toch weer ellendiger voelen, dan hou ik uiteraard nog een rustdag. Zolang het niet te uitputtend en leuk is, blijf ik fietsen. De bus is geen optie meer, dus tot aan Stavanger heb ik toch geen andere keus. :+

Met Paula, Paula is duidelijk in communicatie, als je stopt met aaien gaat ze blaffen en op je voet zitten.
Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Verder kwam ik vandaag veel dieren tegen. Een schaap dat mij maar raar vond. Drie honden kwamen blaffend achter me aan, ik hoorde aan hun blaf dat het niet echt agressief was, dus toen ik stopte was er niets aan de hand. Een poes bij de camping, al vond hij vooral mijn eten interessant.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Koper

Berichten: 30333
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 22:25

Je nieuwe trui staat ook goed bij Paula :D

Wat lief van Paula's baasje dat hij je een eind heeft weggebracht. En super dat jij je snot nu overal behalve op jezelf kwijt kunt *\o/* Een handige vaardigheid voor de rest van je leven zullen we maar zeggen.

Het zóú natuurlijk kunnen dat beweging en frisse lucht je goed doen, helemaal als er geen druk achter zit. En dat je 's nachts de rust en veiligheid van een camping hebt.

Welterusten alvast, en fietsze morgen :)

Prairy
Berichten: 9165
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [VOLG] Op mijn stalen ros door Scandinavië

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 22:29

Fijn dat je uiteindelijk toch een goede dag gehad hebt :)

Slaap lekker!

Suliko

Berichten: 4352
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Re: [VOLG] Op mijn stalen ros door Scandinavië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-23 08:05

Dankjewel Koper en Prairy!

En het lijkt erop dat het fietsen me in ieder geval niet zieker heeft gemaakt, misschien zelfs wat beter. Ben minder slap en snotterig wakker geworden dan gisteren. Ik was nog wel ergens bang dat ik mezelf alleen maar meer zou uitputten met mijn eigenwijze kop, maar het ziet er naar uit dat ik weer beter begin te worden. Zou het dan toch nog gaan lukken om tot aan Kristiansand een zorgeloze en fijne fietsvakantie te hebben? *\o/*

Ibbel

Berichten: 49224
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: [VOLG] Op mijn stalen ros door Scandinavië

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 08:11

Vroeger zeiden mensen altijd dat je verkoudheid en griep moest 'uitzweten'. Dat doe je al fietsend een stukje sneller, dus het zal vast meehelpen :D

Is ook wel te verklaren, als jij je longen vol virus hebt en je haalt versneld adem omdat je fietst, adem je een hoop virussen versneld uit. En omdat je fietst, is je volgende ademteug zonder virussen. Dus je schoont je longen aardig op, denk ik.

Ik hoop alleen dat er niemand achter je aan fietst, die krijgt anders jouw virusuitstoot bij iedere ademteug binnen :))

Koper

Berichten: 30333
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 08:14

Huh, ik dacht dat je naar het noorden aan het fietsen was? Als je onderweg bent naar Kristiansand zou ik me vooral niet haasten :')

Succes vandaag met de volgende etappe. Ik was ook bang dat je er beroerder van zou worden. Iets met inspanning die je moet leveren terwijl je lijf energie nodig heeft om virussen te bestrijden. Fijn dat het de andere kant op lijkt te gaan :)

Suliko

Berichten: 4352
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-23 08:24

Nee, ik ben in Bergen begonnen! Dat voelde voor mij logischer, om huiswaarts te gaan. Ik had ook geen zin om aan het einde van de rit nog 3 dagen lang boot - trein - boot te moeten pakken. En ja, dit stuk doe ik rustiger, omdat ik weet dat als ik dichter bij ‘huis’ kom ik toch meer ga fietsen en minder ga genieten van de omgeving.

Ik denk ook inderdaad dat het net een goede balans moet zijn, dat je lichaam nog genoeg energie heeft om de virussen aan te pakken, maar dat bewegen ook het proces kan helpen doordat je alle virusdeeltjes je lichaam uitwerkt. Nu wil ik niet beweren dat ik die perfecte balans heb gevonden, misschien was ik vandaag wel helemaal beter geweest als ik gister niet had gefietst. :') Het belangrijkste is dat het in ieder geval niet slechter gaat.
Ik heb wel het idee dat bewegen echt helpt als je ziek bent, wat Ibbel zegt. Het is verleidelijk om de hele dag op de bank te gaan hangen, maar dit bevorderd genezing voor mijn gevoel niet. Nu zou ik wel eerder een stevige wandeling gaan maken dan 70 kilometer fietsen. :')

Koper

Berichten: 30333
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 08:56

Je hoeft ook geen 70 kilometer te fietsen, toch? Als je nu onderweg bent naar Stavanger wil je daar misschien een dag of twee blijven. Is echt de moeite waard :j Terwijl ik Kristiansand echt de minst aantrekkelijke stad van Noorwegen vind. Waarom zou je daar naartoe willen :') Zou als ik jou was lekker in Stavanger proberen te komen, eventueel wat verder en het laatste stuk kun je altijd nog de trein pakken.

Hoe dan ook vind ik het heel gaaf en dapper wat je doet. Geniet er maar van, want dat herinner je je later veel meer dan dat je grieperig bent.

Ibbel

Berichten: 49224
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: [VOLG] Op mijn stalen ros door Scandinavië

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 08:59

TS wil in Kristiansand de boot nemen toch? Dat zou ook in Stavanger kunnen, dus als het niet gaat kan ze beter daar al op de boot stappen dan een trein naar Kristiansand en dan daar diezelfde boot. Dat is ook tamelijk onlogisch, lijkt me.

LoveBodin

Berichten: 4367
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: [VOLG] Op mijn stalen ros door Scandinavië

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 09:04

Ik lees al de hele tijd mee, geen idee of ik überhaupt hebt gereageerd.
Maar heel veel respect voor jou TS! Heb ook altijd fietsvakanties gedaan, dus ik snap je helemaal :). Het is ook gewoon heel erg leuk. Ik hoop dat je je gauw nog weer beter bent!

Ik reageer nu omdat ik 3/4 maanden in Stavanger heb gewoond, dus als je nog tips nodig hebt, laat maar weten! Misschien dat ik nog wel een slaapplek voor je kan regelen :). En als je tijd hebt: ga ook zeker wat musea in Stavanger bezoeken, het is een heel erg leuke en mooie plaats.

De boot van/naar Stavanger is wel een andere boot dan die van Kristiansand naar Hirtshals over het algemeen. Tenminste, onze boot ging van Hirtshals rechtsreeks naar Stavanger en Bergen, en was een nachtboot. Prima te doen met de fiets mee (die had ik namelijk ook mee).

Koper

Berichten: 30333
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 09:07

Volgens mij is het inderdaad een andere boot.

Ibbel

Berichten: 49224
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: [VOLG] Op mijn stalen ros door Scandinavië

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 09:10

Ze gaan allebei naar Hirtshals :))
Als je een rechtstreekse boot vanaf Stavanger kunt nemen, is het niet logisch eerst een trein naar Kristiansand te nemen om vanaf daar een rechtstreekse boot naar Hirtshals te nemen. Dat is meer wat ik bedoel.

Koper

Berichten: 30333
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 09:20

En wat ik bedoel is dat er na Stavanger nog genoeg moois is maar dat Kristiansand niet een stad is waar je naartoe moet willen :))

Winged

Berichten: 33086
Geregistreerd: 28-12-05

Re: [VOLG] Op mijn stalen ros door Scandinavië

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 09:23

Klinkt in ieder geval wel alsof je stukken beter in je vel zit TS! En dat is ook precies de bedoeling van vakantie. En als het nou reisplan A, B of uiteindelijk Z gaat worden...

Quir

Berichten: 17374
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 09:24

Kristiansand gaat ook een boot naar Groningen (of nu misschien cuxhaven? Weet even niet waar ze op dit moment precies heen gaan := ).

Geniet er van TS, hopelijk knap je snel helemaal op!

Suliko

Berichten: 4352
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-23 09:42

Mijn plan is om in Kristiansand de boot te pakken naar Emden (Duitsland)! Vanaf daar kan ik gemakkelijk naar Groningen fietsen en de trein naar Utrecht pakken. :)
Ik wil nu het liefst de boot van 25 augustus pakken (dan ben ik de 26ste, op mijn verjaardag, terug), die gaat om 17:00. Dus als ik het goed mik en het laatste stuk de 25ste fiets, hoef ik niet eens in de oninteressante Kristiansand te blijven! :')
Al is die datum niet rigide hoor, ik wil mezelf geen druk opleggen. Maar het is vrij realistisch, het geeft me de komende dagen de ruimte om 50-70 kilometer te fietsen per dag en de laatste dagen richting Kristiansand 80-100 kilometer.

Tips voor bezienswaardigsheden in Stavanger zijn zeker welkom! Slaapplekken trouwens ook, al zag ik dat er ook veel hosts daar zijn via warmshowers, dus dat moet vast lukken.

En nu ga ik weer op de fiets stappen!

Koper

Berichten: 30333
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 10:00

Bezienswaardigheden: de oude binnenstad en natuurlijk Preikestolen.

Suliko

Berichten: 4352
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Re: [VOLG] Op mijn stalen ros door Scandinavië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-23 10:26

Ik begon vandaag trouwens in Haugesund, voor als mensen kwijt zijn waar ik precies ben.

Dit is hoe mijn route er voor vandaag uit ziet, tot het rode kriebeltje wil ik gaan.
Afbeelding

Mijn collectie achterlichten begint trouwens interessant te worden. :')
Afbeelding

LoveBodin

Berichten: 4367
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 11:19

Koper schreef:
Bezienswaardigheden: de oude binnenstad en natuurlijk Preikestolen.

Yes precies!
Preikestolen zou ik wel vroeg of laat op de dag doen. het is er nu heel erg druk helaas.
Verder leuk om heen te fietsen: Fjoloy (eiland met een oude bunker).
En het oliemuseum vind ik ook heel erg leuk om te bezoeken. Het canning museum ook, maar dat is wel wat anders. En Breidablikk (ook een soort museum).
Wat je daar moet/wilt doen ligt natuurlijk ook aan hoe lang je er bent, ik vind een kano huren, naar een eiland varen en daar vuur maken en eten maken ook heel erg leuk, maar daar moet je wel tijd voor hebben natuurlijk :+ . Je kan op dat eiland overigens ook slapen ;), maar er is niets, alleen een vuurplaats.

Als je serieus bent over slaapplekken: stuur maar een pb :).

musiqolog
Berichten: 3359
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Re: [VOLG] Op mijn stalen ros door Scandinavië

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 11:50

Op fietsvakantie heb je niet altijd wat te zeggen over het tijdstip waarop je een attractie ziet. Zo heb ik Þingvellir ook midden op de dag gedaan, omdat ik er nu eenmaal niet eerder of later langskwam. Geysir had ik dan weer wel op het goede moment.

Je leert er wel mee leven, met die mensenmassa's. :) Ik was zelf allang blij dat ik niet in een van die toerbussen zat...

BeFunny

Berichten: 10768
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 15:38

LoveBodin schreef:
Koper schreef:
Bezienswaardigheden: de oude binnenstad en natuurlijk Preikestolen.

Yes precies!
Preikestolen zou ik wel vroeg of laat op de dag doen. het is er nu heel erg druk helaas.
Verder leuk om heen te fietsen: Fjoloy (eiland met een oude bunker).
En het oliemuseum vind ik ook heel erg leuk om te bezoeken. Het canning museum ook, maar dat is wel wat anders. En Breidablikk (ook een soort museum).
Wat je daar moet/wilt doen ligt natuurlijk ook aan hoe lang je er bent, ik vind een kano huren, naar een eiland varen en daar vuur maken en eten maken ook heel erg leuk, maar daar moet je wel tijd voor hebben natuurlijk :+ . Je kan op dat eiland overigens ook slapen ;), maar er is niets, alleen een vuurplaats.

Als je serieus bent over slaapplekken: stuur maar een pb :).


Nou idd erg toeristisch en eigenlijk daardoor minder de moeite waard.

noordje

Berichten: 2234
Geregistreerd: 11-01-09
Woonplaats: Åsvang,Noorwegen

Re: [VOLG] Op mijn stalen ros door Scandinavië

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 16:46

Wat Befunny zegt, je loopt in colonne bij Prekestolen.
Ik vond Keragbolten meer de moeite waard.

Fijn dat het beter met je gaat!
Stavanger is hartstikke leuk.
Er zijn vast meer leuke wandelingen (als je persé wilt gaan wandelen)

Koper

Berichten: 30333
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 22:10

Preikestolen is ook leuk vanaf het water O:) Voor als je niet zo van hoogtes houdt.

Christiene
Berichten: 7736
Geregistreerd: 18-11-04

Re: [VOLG] Op mijn stalen ros door Scandinavië

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 14:25

Ik had gelezen dat het ook nog een flinke klim is voor je op dat grote plateau boven bent , maar wel geweldig uitzicht.

Suliko

Berichten: 4352
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-23 08:47

Ik had gister de optie om bij een camping vlakbij preikestolen te eindigen, dan had ik er in de ochtend heen kunnen wandelen. Maar dan had ik nog tot vrij laat door moeten fietsen terwijl ik al moe was, om op een enorm drukke en commerciële camping te eindigen. Daarnaast hoorde ik verhalen van een gezin dat op een doordeweekse dag om 6 uur s’ochtends naar boven waren gegaan, in de mist wat helemaal niet prettig was, om alsnog met een hoop mensen te lopen en daarna onmogelijk weer naar beneden te kunnen door de mensenmassa die omhoog kwam. Vandaag is het ook nog zaterdag, dus zal het al helemaal druk zijn. Ik heb besloten het lekker te laten voor wat het is en een rustige camping eerder te pakken, met mijn fiets kom ik al zoveel prachtigs tegen waar geen hond is. :D Hoogtepunt (letterlijk ook, jemig wat een klim) was het eiland Ombo over fietsen gisteren, zo absurd prachtig en ik kwam helemaal niemand tegen!

Vandaag fiets ik naar Stavanger. Ik stuur later weer even een uitgebreidere update van de dagen en foto’s natuurlijk. Het fietsen gaat redelijk, al ben ik nog niet helemaal beter. Gister ging het weer wat slechter
Spoiler:
ik liep letterlijk leeg zo nu en dan boven de blauwe bessen, echt niet fijn, maar dat moest er blijkbaar uit :=
en het blijft een russian roulette hoe mijn eten valt. Toch voel ik elke dag meer kracht terug komen en het belangrijkste, ik ben nog steeds aan het genieten! :D
Vandaag wordt wel pittig, windkracht 10 tot in de middag. Mijn route kronkelt alle kanten op, dus waarschijnlijk ga ik de wind zowel mee, tegen als van opzij krijgen.

Ik had wel nog een stukje geschreven gisteravond, die is misschien wel leuk om te delen.

Ik staar naar de route op mijn scherm, een kronkelende lijn op een achtergrond van elkaar rap op volgende hoogtelijnen. Even zeven kilometer lang een fjord op klimmen. Ik zit op een steen, langs de kant van de weg. Mijn pauze had ik gepland voor tien kilometer verderop, maar het vooruitzicht van de klim bracht me tot een halt. Ik ben moe, ik heb er al zestig kilometer klimmen en dalen op zitten, mijn lichaam is nog niet helemaal fit na ziek te zijn geweest, of is eigenlijk nog een beetje ziek. Peinzend eet ik een banaan, die me hopelijk de energie en moed geeft om verder te gaan. Een andere keus heb ik ook niet. Het is een autoweg waar auto’s behoorlijk hard rijden, ik hoop dat ze me op tijd zien, een slakje die haar tijdelijk thuis voort trappelt. Zelf kijk ik in ieder geval wel uit voor de slakken op de weg, en de kikkers en torren enzovoorts. Ik zet mijn helm en zonnebril weer op, klik mijn mobiel op het stuur en staar nog een keer naar de route voor ik mijn been over mijn fiets zwaai en weg fiets, de weg op. Langzaam, in de lichtste versnelling, zwoeg ik voort terwijl het landschap achter mij zich steeds meer uitstrekt terwijl ik hoger kom. Mijn oren gespitst en af en toe een blik werpend in mijn geweldige achteruitkijkspiegeltje op voertuigen die van achter komen, gelukkig is het na etenstijd en niet heel druk. In Noorwegen zijn ze ook enorm vriendelijk op de weg is me opgevallen. Als je heel langzaam gaat dan krijg je de neiging om per ongeluk alle kanten op te schieten, dus ik focus me om een rechte lijn te behouden. Het zweet vormt druppeltjes op mijn gezicht en mijn armen en mijn ademhaling klinkt luid en zwaar in mijn hoofd. En dan zie ik in de verte de weg afbuigen naar beneden, het einde lijkt in zicht. Lijkt, want soms is het slechts de aankondiging van nog een klim. Maar nee, het is daadwerkelijk het hoogste punt van dit stuk weg en ik voel hoe de snelheid en het gewicht van de fiets me overneemt naar beneden. In een rotvaart ga ik voort. De honderden metershoge fjorden om me heen omarmen me als ze naar de hemel reiken terwijl ik afdaal naar hun dal, naar de voet, naar het water. Ik kan niet anders dan vloeken, huilen en lachen tegelijkertijd. Ik hoor de wind suizen in mijn oren, de rivier naast me raast met me mee naar beneden. Ik word overvallen door een gevoel van volledig levendig zijn.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Suliko op 19-08-23 09:04, in het totaal 1 keer bewerkt