Achter het fort zit een hele geschiedenis. Voor de mooie historie gaan we terug naar het jaar 1124 waar de heuvel van Mont Cornillon de locatie was van het klooster van Premonstratenzers. Premonstratenzers is een kloosterorde van reguliere kanunniken van de Orde van Prémontré. In 1360 werd het klooster overgenomen door kartuizer monniken. Deze monniken hebben de naam zoals de vestiging nog steeds heet gegeven aan Fort de la Chartreuse. In 1691 had het fort een strategische belang bij de beschieting van de Fransen in Luik/Liège. De kartuizer monniken hebben in 1793 de vestiging verlaten. Tijdens de eerste coalitieoorlog werd de verdedigings linie van het fort gebruikt door Oostenrijkers tijdens de franse opmars langs de Maas en de Ourthe (rivier in België). En pas in 1817 is het fort zoals hij nu bekend is gebouwd door Koning Willem 1. Om het oosten van het fort werd flink gevochten, en ondanks het sterke fort hebben de Duitsers in 1914 de omgeving ten oosten van Luik veroverd. De bevolking was gevlucht, en er werden lege dorpen aangetroffen. De ochtend erna werd Chartreuse bezet en vielen de Duitsers Luik binnen. Daarna werd Chartreuse tijdens de eerste en tweede wereldoorlog gebruikt als gevangenis door de Duitsers. De Duitsers hebben rond de 50 gevangenen laten ombrengen en begraven op het terrein. Na de tweede wereldoorlog als ziekenhuis door de Amerikanen. Sinds de Amerikanen het verlaten hebben staat het leeg. Er zijn sindsdien 4 moorden gepleegd in het fort. Waaronder er een 10 jarige om het leven is gebracht in een van de bunkers.
Wij zijn ook in de bunkers en kelders geweest en er hong een enorm koude sfeer en het gevoel bekroop mij. Er waren tralies en satanische teksten. Tevens was er net een brand gesticht. Ik voel mij daar helemaal niet prettig bij. Er zijn hier ook menig toeristen en "thriller" zoekers (huilend) in paniek weggerend wegens de onverklaarbare geluiden, clownsmuziek en kindergeschreeuw. Het was een indrukwekkende ervaring. Voor enorm gevoelige mensen zou ik dit zelf niet aanraden. Als ik alleen was geweest was ik ook gillend weggerend denk ik

1. Het eerste gebouw. In de kelder waren nog vele gevangenissen te zien. Tevens een verblijf van een dakloze...

2. We gingen de trap naar boven. Hier hong gelukkig een relaxtere sfeer.

3. Een spinnenweb gemaakt van plastic folie in de sanitaire afdeling

4. Twee andere gebouwen. Je ziet de bomen uit het dak komen. De natuur neemt het over

5. Een lange gang

6. Ontsnappen was hier volgens mij niet de bedoeling

7. Het dak heeft zijn beste tijd gehad

8. De bovenverdieping scheen ook eens in de brand te hebben gestaan

9. De muren brokkelen ook al af

10. Een ondergrondse tunnel

11. We gingen naar een ander gebouw. Een van de zovele

12. Het leek een badhuis. Die was wel helemaal verwoest

13. Boven waren grote zalen. Wellicht een eetzaal? Deze graffiti bekruipt mij ook

14. We gaan weer naar buiten

15. En terug naar de auto.. De mooie toegangspoorten

Als ik de foto's terug zie krijg ik weer zo'n naar gevoel

De foto's zijn mooi geworden. Maar om mij... hoef ik er niet weer heen