Ecuador en de Galapagos eilanden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bnet

Ecuador en de Galapagos eilanden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-23 17:09

Mijn vriend en ik zijn ons aan het oriënteren op een bestemming voor onze huwelijksreis in oktober dit jaar. Ecuador en de Galapagos eilanden lijkt ons erg gaaf. We hebben bij een reisorganisatie al wat geïnformeerd, maar ik zou toch graag wat ervaringen van Bokkers horen :D

Wat moet je vooral doen en wat kun je overslaan? Waar moet je op letten? Is het ook zelf goed te boeken of is een reisorganisatie wel aan te raden?

Verder nog even over ons voor de beeldvorming: wij zijn vrij actieve vakantiegangers, met name wandelen en fietsen. We zijn vooral gek op mooie natuur en wildlife. Uiteraard slaan we de culturele activiteiten niet over, maar van 3 dagen in een stad worden wij niet heel erg blij. Luxe is voor ons niet zo belangrijk, gewoonlijk gaan we in de zomer kamperen. Wij gebruiken hotelkamers alleen om in te slapen, maar uiteraard vinden we het wel prettig als deze gewoon schoon zijn. En, omdat het toch onze huwelijksreis is, vinden we het wel zo fijn als we een kamer niet nog met anderen hoeven te delen ;)

Brand los :D

Dorine92

Re: Ecuador en de Galapagos eilanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 19:13

Oh leuk ik ga meelezen!

Freyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 19:17

Ik lees mee! Van de zomer gaan we 20 dagen rondreizen in Ecuador :D

Zira1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 01:31

Wij gaan op zeer korte termijn naar de Galapagos. We gaan op een 8 daagse duikcruise. Hierna hebben we nog een paar dagen om bij te komen op Santa Cruz en San Christobal. Ik zal hier een update plaatsen als we terug zijn :)

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 07:49

Ik lees ook mee, ik vertrek altijd het liefst zsm uit een grote stad :P ik vraag me ook af hoe het is met de drukte op de eilanden maar ook wat mooie bestemmingen zijn in Ecuador en of je er zelf zou kunnen rijden.

MRM25

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 16:24

Ik ben net terug van 3,5 week Ecuador en Galapagos! Heel leuk dat je deze keuze hebt gemaakt, want het is echt een aanrader!

Even kort over het land: Ecuador is een heel gevarieerd land, een groot deel ligt hoog in de bergen (Andes) waardoor het vaak wat kouder is (15-25gr) en soms wat regenachtig (ook in het droogseizoen). De Amazone is warm en klam. De kust idem. De galapgos was het bij ons snoeiheet (30 graden) maar kan het zelfs 15 graden worden.

Een groot deel ligt dus op hoogte. Acclimatiseer goed, neem hoogteziekte tabletten mee en neem dit ook serieus! Ik merkte zelf dat steeds wisselen van hoogte veel energie koste.

Ecuador is niet overal even veilig. Lees je goed in waar je heen wil en hoe veilig het is. Guayaquil is ons bijvoorbeeld door heel veel mensen echt afgeraden! Ook delen van Quito moet je niet komen en zelfs in de 'veilige' delen vinden regelmatig overvallen of inbraken in hostels plaats.

Maar verder is het een prachtig, afwisselend land! :D

Ons reisschema:

- Quito: 2 dagen. Meer dan genoeg. Belangrijk om hier te acclimatiseren, ligt al op 2800m hoogte. Historisch centrum, teleferico en de evenaar bekeken. Secret Garden is een aanrader als je van hostels en gezelligheid houdt (je kan je eigen ding doen, maar hele leuke sfeer en veel uitstapjes te regelen). Verder goed op je spullen passen in Quito en niet zomaar ergens heen lopen.

- Amazone: Cuyabeno, 4 dagen. Werkelijk fantastisch!

- Mindo: 2 dagen, wandeling naar watervallen, ochtend vogels spotten met echt een super goede gids en een cacao fabriek bezocht. Veilig dorpje. Kun je ook ziplinen ed.

- Cotopaxi: 2 dagen. Wederom Secret Garden. Wandeling naar watervallen en de volgende dag paard gereden <3

- Banos: 2 dagen. Weer een wandeling naar een waterval, je kan ook fietsen maar is langs grote weg. Is vooral voor ziplinen, raften, canyoningen etc. Heb ik niet gedaan maar vriend wel. Ik had het na 1 dag wel gezien, erg toeristisch, wel veilig. En wel lekkere thermale baden!

- Riobamba: 1 dag naar de Chimborazo, naar 5100m gewandeld en naar beneden op de mountainbike (pro bici), aanrader!

- Cuenca: 4 dagen. Waren bij vrienden op bezoek. Cuenca is een mooie en leuke stad, wel vrij klein. 1-1,5 dag voor de stad is genoeg. Cajas nationaal park is een aanrader!

- 1 overnachting in Guayaquil, hotel niet uit geweest en in klein busje er heen. Is echt een gevaarlijke stad dus die kun je het beste mijden.

- 7 dagen Galapagos, fantastisch! 1,5 dag Santa cruz, 2,5 dag isla isabela en 3 dagen San cristobal. Veel gesnorkeld en tourtjes gedaan. DUUR maar is het helemaal waard! Met een cruise zie je het meest, maar voor ons niet te betalen. 'Land based' ook heel veel moois kunnen zien!

Nou ik kan nog heel veel vertellen, maar stel vooral vragen hier of via pb :+

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 16:45

Ik heb een jaar of 20 terug min of meer dezelfde reis gemaakt als Marion. In plaats van de Galapagos 1 dag naar Isla de la Plata gegaan. Dat is zeg maar de Galapagos voor de armen. Onderweg een walvis gespot en op het eiland een walrus.
De jungle vond ik ook fantastisch.
In Baños paardgereden en ook in Cajas NP volgens mij.
Quayaquil overgeslagen omdat we de binnenlandse vlucht misten.
Het was de mooiste reis die ik tot op heden heb gemaakt, ook de verste.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 17:22

Ik ben er 3 jaar terug geweest. Prachtige bestemming.
In Quito geland en daar 1 nacht + dag verbleven. De teleferiek gedaan en de stad bezocht. Was toch wel de moeite waard vond ik. 'S avonds niet te laat op straat blijven hangen, maar tot 21-22u is het er levendig genoeg en voelden we ons wel veilig. Van daaruit naar Machachi geweest voor 2 overnachtingen en een bergtocht gemaakt tot de Ruminahui central summit. Was door de hoogte zwaar, maar absoluut de moeite waard en mooi zicht op de Cotopaxi. Vanuit Machachi ook een paardentocht gemaakt, was fantastisch. Verder ook in de jungle in een zeer primitieve setting gelogeerd. Miste er warm water en lekker eten, maar wel een unieke ervaring. Weet zo van buiten niet meer waar exact.
Qua markt hebben we de minder touristische markt van Saquisilli gedaan, aanrader. Fijne kleurrijke sfeer.
Mindo ook gedaan. Vond ik wel mooi, maar 3 dagen vond ik een dagje te veel. Een fruitsap tip GUANABANA SHAKE. Ik en mijn broer hebben bijna niets anders meer gedronken :')
We hebben buiten de jungle dagen overal echt goed gegeten. Als je thuiskomt ga je ons fruit en groente aanbod maar heel ondermaats vinden. Zou alleen al daarvoor terug gaan.

Travel_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 18:03

Ik volg. Zou in 2019 eigenlijk gaan, maar dat ging helaas niet door wegens nieuwe baan. Nu staat heb voor begin volgend jaar op de planning :) (wel de goedkoper versie, dus geen cruise)

MRM25

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 11:58

Wij hebben trouwens alles zelf geregeld en geboekt, soms vooraf maar meestal gewoon daar, paar dagen van tevoren. Openbaar vervoer is heel goed (let wel op je spullen!).

Zelf rijden en een auto huren heb ik ook wel gehoord, lijkt me ook prima te doen. Wel veel bergweggetjes en corrupte politie, dus houd contant geld in de buurt :+

Ik vond het niet druk op de eilanden . Wel veel toeristen en vooral veel Amerikanen.

@jiehaa, bij mij staat hij ook bovenaan in het lijstje van de mooiste reizen! Vooral door de afwisseling van Amazone, bergen en de Galapagos!

@betadine: Grappig, weer een heel andere route! Ik heb in de Amazone juist het lekkerst gegeten!
En alle groente en fruit(sapjes) zijn inderdaad heerlijk! De avocados ook!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 12:16

ik volg even.
Wij zouden eigenlijk in de eerste week van de corona periode in deze landen zitten. Maar dat ging dus niet bepaald door toen.
En nu hadden we het er recent over of we alsnog een keer wilden gaan.

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-23 11:10

Wat leuk al die enthousiaste reacties!

Marion, jiehaa en betadine, bedankt voor het delen van jullie ervaringen!
Wij zijn echt nog in de inleesfase, dus heel fijn om de ervaringen en tips te lezen!

Zira1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 18:18

Wij zijn inmiddels terug na een fantastische reis. Behalve de 8 daagse liveaboard (duiken). Zijn we nog naar Santa Cruz en San Christobal geweest. Ik kan alleen maar zeggen ga echt naar de Galapagos als je de kans krijgt. Het is fantastisch daar <3 <3 <3
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding