IJsland 2023

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 11:51

Mariska_vD schreef:
Wij zijn op dit moment in IJsland en het is echt fantastisch! 3 jaar geleden heb ik alleen gehiked maar nu met de auto op pad en wat zie je dan veel mooie plekken!

Nu ben ik een beetje aan het rondkijken voor zaterdag, dan zou ik op de laatste dag nog heel graag willen paardrijden. Wat kunnen jullie aanraden in de buurt van Reykjavik (max 1 a 1,5 uur er vanaf)? Ik wil echt wel een rit waarbij een hoop wordt gedaan en niet alleen een staprit om de omgeving te bekijken.

Eldhestar vond ik top. Daar kan je een dagtocht doen in een super mooie omgeving en ze selecteren op ervaring. Ik kreeg zelf een privé rit omdat de anderen allemaal beginners waren

Zebraatje
Berichten: 139
Geregistreerd: 27-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 09:33

Hanneke137 schreef:
Hi Allemaal,

ik kom even binnen vallen. Wij zijn ons aan het orienteren om volgend jaar naar Ijsland te gaan. Maar ik schrik toch wel beetje van de prijzen als je kijkt wat je kwijt gaat zijn voor 2,5 week Ijsland met een camper. Vorig jaar zijn we 4 weken naar Canada gegaan met camper en 6 daagse toch met de kajak. Dit alles hebben we met een budget van 10.000 gedaan. Als ik nu Ijsland kijk dan komen we al makkelijk aan 5 tot 7.000 Euro voor de camper huur en vliegtickets.

We zouden graag een rondreis maken met een camper / pickup met bak er op. Het hoeft helemaal niet te groot en luxe te zijn.

Hebben jullie goede tips waar ik het beste kan kijken voor een reis? En wat zou dan realistisch zijn voor een trip van 2 a 3 weken Ijsland. Periode rond aug.


Ik had ook het plan om in juni 2022 met een camper het eiland rond te gaan. En dan een iets grotere camper dan een omgebouwd bestelbusje, omdat ik in ieder geval binnen wilde kunnen zitten ivm weer.
Maar na wat rekenen was het goedkoper om een auto te huren en dan te overnachten in b&b's, huisjes etc. Pas als ik meer dan 200 euro aan een overnachting kwijt was, dan was kamperen even duur.

Dus toch voor de luxe van huisjes gegaan.
Je mist dan wel de flexibiliteit van een camper, want je moet wel ruim van te voren reserveren. Zeker in augustus het hoogseizoen.
En met storm en regen was ik toch wel blij met de huisjes.

In 2022 waren wij in juni voor 12 dagen ongeveer 2000 euro pp kwijt. Dat was alles bij elkaar, vliegtickets, autohuur 4x4, overnachtingen, eten, paar excursies. Maar we waren met 4 personen, dus de autohuur was goedkoper, huisjes ook. En we hadden veel eten mee uit NL en zelf gekookt.

Hanneke137

Berichten: 383
Geregistreerd: 19-10-15
Woonplaats: Bakel

Re: IJsland 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 13:23

Wel interessant om te horen, en huisjes. B&B's boeken, dat hebben jullie dus allemaal van te voren vanuit hier gedaan. Wat werkt dat het beste, is daar een makkelijke site voor?
Ik heb wel ooit eens een weekend geboekt, maar meer dan dat eigenlijk nooit. Het helemaal van te voren vastleggen is ook wat mij een beetje tegen staat. Maar wie weet hebben jullie daar nog mega goede tips voor!

Wel hebben we in ieder geval akkoord voor onze vakantie periode. Mijn vriend heeft normaal pas uitsluitsel voor de vakantie in Januari. Dit vonden we veel te laat, en hebben dus eerder aanvraag ingediend en deze is goedgekeurd!!
We hebben de periode van de laatste week van Mei en de eerste 2 weken van Juni. Lijkt mij dat we daar echt wel een vakantie kunnen plannen! *\o/*

Skessa_
Berichten: 10629
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 13:37

Wij hebben destijds alles via Expedia geboekt. Was allemaal prima!

Flygill
Berichten: 8044
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Overloon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-23 13:54

Ik heb veel tips (en extra korting) hier uit gehaald: https://www.rexby.com/elisa_in_iceland/iceland

Een Nederlands paardenmeisje welke in Ijsland woont. Je kunt haar ook volgen op insta overigens, ze heeft echt goede tips. Ik heb wel alles zelf gepland en geboekt op haar aanbevelingen en recensies welke ik online kon vinden zodat ik een goede inschatting kon maken of het bij ons past.

Mjin topaanbevelingen zijn:

AkurgerĂ°i bij de golden circle. Wij hebben deze als uitvalsbasis gebruikt. Rechtstreeks boeken is goedkoper dan via booking.com/airbnb. Maar echt bij far het beste en leukste huisje wat we hebben gehad.
Sunnuhlid houses bij Akureyri https://www.booking.com/hotel/is/sunnuh ... #hotelTmpl Je kan walvissen spotten vanuit je raam!
Blabjorg resort: wij hadden alleen een kamer met gedeelde badkamer en dat was meer dan prima. Super ontbijt: https://www.booking.com/hotel/is/blabjo ... #hotelTmpl

oh en ik kon alles boeken met kostenloos annuleren tot een paar dagen van te voren.

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 21:01

Flygill schreef:
Ik heb veel tips (en extra korting) hier uit gehaald: https://www.rexby.com/elisa_in_iceland/iceland

Een Nederlands paardenmeisje welke in Ijsland woont. Je kunt haar ook volgen op insta overigens, ze heeft echt goede tips. Ik heb wel alles zelf gepland en geboekt op haar aanbevelingen en recensies welke ik online kon vinden zodat ik een goede inschatting kon maken of het bij ons past.

Ik kan de site niet openen. Organiseert zij zelf ook iets met paarden op ijsland of dat niet?

Flygill
Berichten: 8044
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Overloon

Re: IJsland 2023

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-23 22:04


mignonne2403

Berichten: 1411
Geregistreerd: 28-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 16:32

Nadat ik plots nog een week kon vrij nemen en IJsland winter (en Aurora) toch wel erg hoog op de lijst stonden hebben we spontaan tickets geboekt in december.Ik ben in 2015 in de meivakantie een keer geweest dus een aantal plekjes heb ik al gezien.
Alles moet verder nog gepland worden, als iemand nog gouden tips heeft voor de winter of de Aurora zien dan is dat altijd welkom :D
Mijn vriend is wel 2m, wel best dun maar ik vind hem te groot voor ijslandertjes dus dat wordt hem helaas niet

Skessa_
Berichten: 10629
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 16:39

En welke omgeving ga je? Wil je op 1 plek blijven op meerdere plekken?

Noorderlicht is geen garantie natuurlijk, daar moet je geluk mee hebben :)

Hanneke137

Berichten: 383
Geregistreerd: 19-10-15
Woonplaats: Bakel

Re: IJsland 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 17:04

Oh wat gaaf Mignonne2403!
Wij hebben afgelopen weekend ook onze tickets geboekt!! We gaan van eind mei tot midden Juni.
Uiteindelijk hebben we alle reisopties overwogen en hebben we besloten om een auto te huren.
Nu moeten we dus de overnachtingen nog gaan regelen. Hier zijn ook tips voor welkom. Wij willen het hele eiland rond.

mignonne2403

Berichten: 1411
Geregistreerd: 28-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 09:40

Skessa_ schreef:
En welke omgeving ga je? Wil je op 1 plek blijven op meerdere plekken?

Noorderlicht is geen garantie natuurlijk, daar moet je geluk mee hebben :)


Nee dat snap ik! Dat is dan heel vervelend maar dan moeten we volgend jaar nog maar naar lapland :+

De omgeving moeten we nog bedenken wat we precies een leuke route vinden maar plan wel om te gaan trekken dus.

Gaaf Hanneke, lijkt me leuk om het hele eiland te doen.

Hanneke137

Berichten: 383
Geregistreerd: 19-10-15
Woonplaats: Bakel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 12:41

Onze reis begint een beetje vorm te krijgen.
Auto is gehuurd, we hebben de eerste drie dagen geboekt. 1 overnachting is niet bevestigd en daardoor weer geannuleerd. Deze moeten we alsnog ergens anders zoeken.

Onze eerste activiteit is ook geboekt *\o/* Snorkelen bij Silfra.

Als mensen nog leuke tips hebben over wat je kan doen dan hoor ik dat graag. Via google kom je toch vaak op de meest toeristische stukken uit.

Samy

Berichten: 11076
Geregistreerd: 16-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 15:38

Ik heb ook geboekt, voor maart 2024. Wilde eerst tussen kerst&oud en nieuw gaan, maar met maar 4 uur licht toch iets later besloten.
Ik ga een week en ga de zuidkust af met een klein beetje het oosten.

mignonne2403

Berichten: 1411
Geregistreerd: 28-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 23:08

Wij zijn zondagavond teruggevlogen na een week in IJsland. Het is mij ontzettend meegevallen met de uren licht! De zon is er 'maar' 4 uur, maar de schemertijd is ontzettend lang waardoor het veel langer nog 'licht' is.
We hebben ontzettend genoten van deze week in dit prachtige land. Toppunt van de reis was de laatste avond het noorderlicht in volle glorie. De andere dagen mochten we al steeds een klein beetje een gloed of streepje zien, maar de laatste avond was het een grote lichtshow voor +-30 minuten, superveel mazzel mee gehad.

Verder vonden wij het Freezer Hostel op het Snaefellsnes schiereiland echt super leuk, er was een soort docu over de omgeving toen wij er waren en we werden daar meteen bij betrokken en mochten gezellig meekijken. Superleuk om zo een kijkje in het leven te krijgen daar.

Wij hebben ook gesnorkeld bij Sifra, moet zeggen dat ik er wat tegenop zag door de kou maar je word warm ingepakt gelukkig. Na half uurtje had ik het ook wel gezien en dan begin je ook net koud te worden.

Ik zag ook dat de vulkaan nu toch is uitgebarsten, zondag was de blue lagoon net weer open gegaan dus ik ben benieuwd of ze het nog wel zagen aankomen? Gelukkig volgens mij geen inwoners meer in het plaatsje zoals ik begreep toch?

Afbeelding

Afbeelding

keeyzie

Berichten: 5717
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 23:50

Wat gaaf Mignonnd, en het noorderlicht *\o/*
Goed te lezen dat de lichturen je meevielen. Wij vertrekken vrijdag *\o/*

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: IJsland 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 00:28

Heel gaaf Mignonne!

keeyzie

Berichten: 5717
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 16:13

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Wat een land :wow:
Gisteren ook nog het noorderlicht mogen zien!
We hebben al weersomstandigheden gehad. Van sneeuw, tot hagel, harde wind maar ook de zon!

Mocht iemand het leuk vinden onze Polarsteps met alle dingen die we hebben bezocht:
https://www.polarsteps.com/SanneBronsge ... in-ijsland

Wij zijn met vier personen met de camper op pad gegaan. Dat is, ook in de kou, heel goed te doen!

mignonne2403

Berichten: 1411
Geregistreerd: 28-05-13

Re: IJsland 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 22:50

Wauw ziet er gaaf uit zeg!

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: IJsland 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 23:00

Wat prachtig!

Ik heb gisteren bevestiging gehad, ik ga in augustus naar IJsland met een vriendin om 6 dagen te gaan paardrijden <3

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Re: IJsland 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 02:25

Fantastische foto's <3

O gaaf, een rijvakantie! Heel veel plezier met de voorpret al :)

keeyzie

Berichten: 5717
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Re: IJsland 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 02:47

Secricible: wat gaaaaaf!

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 07:30

secricible schreef:
Wat prachtig!

Ik heb gisteren bevestiging gehad, ik ga in augustus naar IJsland met een vriendin om 6 dagen te gaan paardrijden <3


Waar gaan jullie naartoe? Ik ben ook rustig aan het rondkijken (voor volgend jaar of het jaar daarop). Ben benieuwd wat jullie hebben gevonden!

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: IJsland 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 09:15


Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: IJsland 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 20:20

Ik zit te denken om misschien in februari of maart een paar dagen te gaan, puur voor het noorderlicht. Maar ik durf niet zo goed van tevoren te boeken ivm het weer. Als het nou alleen maar regent en bewolkt is zie je niks

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Re: IJsland 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 20:50

Ah, ik doe mee aan dit topic hoor. Al 30 jaar een droom om te gaan. En ik heb mijn tickets nu hoor. We gaan 13 dagen, naar het noordwesten en rijden door de binnenlanden weer terug naar Reykjavik. Ik ga niet paardrijden, maar wel al het moois bekijken en beleven. We gaan in juli.