Ijsland oktober 2023, met kinderen?

Moderators: Firelight, Essie73, Muiz, NadjaNadja, Maureen95

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

_Nancy

Ijsland oktober 2023, met kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-12-22 16:00

Hoi,

Ik ben al wat aan het oriënteren op wat vakanties voor volgend jaar, er zijn al het een en ander gepland.
Nu kijk voor IJsland in de herfstvakantie, met 2 kinderen van dan 5 en 4.
Voorjaar en/of zomer zijn geen optie (Disney, Center Parcs en Legoland in Denemarken), dan staat er al wat gepland, dus het komt echt op het eind van volgend jaar aan en ivm leerplicht ben ik beperkt tot de herfstvakantie of eventueel kerstvakantie (sta ik ook voor open).

Ik denk aan of een handige plek van waar we veel kunnen gaan bezichtigen of meerdere verblijven op verschillende plekken kan ook prima. Dan moet er ook een auto gehuurd gaan worden.
Er mag gewandeld worden, maar dan moet het ook begaanbaar zijn met kinderwagens ivm conditie/gezondheid van de 2 kinderen. Zelf kunnen ze prima lopen, maar nog geen lange afstanden.

Ik plan heel vaak rondreizen zelf, maar heb dit nog niet eerder gedaan met jonge kinderen.
Is IJsland aan te raden en wat zou je dan doen? Vaste plek (en waar dan?) of rondrijden.

Herfstvakantie duurt maar een week, we zouden dan meteen de vrijdag na school (of eventueel zaterdag ochtend) willen vertrekken tot en met de week erop vrijdag of zaterdag.

Wie kan mij tips geven? :)
Ook een ander land die leuk is om met kinderen te bezoeken mag aangeraden worden.

♥ Happiness has arrived! ♥
♥ Jasper 17-06-2018 ♥
♥ Mathijs 24-09-2019 ♥

DiantaM

Re: Ijsland oktober 2023, met kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 20:37

Ik lees mee want wij willen ook graag met onze kids
Van 4 en 6 in de meivakantie naar IJsland!

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 20:53

IJsland is prachtig mooi, maar hou er rekening mee dat het meestal actieve vakanties zijn die je gaat doen. Een dagje strand ofzo zit er niet echt bij, zoals je wel in bijv. Spanje zou hebben. Vooral veel wandelen. Eventueel een walvistocht met een boot. IJsland is vooral watervallen, ruige natuur etc. Als je kinderen van wandelen/natuur houden is het zeker leuk!

Brimi_Disa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 20:58

Ik zou aanraden om een auto te huren, de verhuurbedrijven zitten op loopafstand van de de luchthaven en je bent vrij om te gaan en staan.
Toen ik er was hadden we een huisje in Hella (in het zuiden) en hebben een paar dagen paard gereden, maar we hebben ook watervallen/bronnen en geisers bezocht. Er is in die omgeving dus al genoeg te zien en doen. Maar ook de andere delen van IJsland zijn prachtig en bieden weer andere ervaringen. Het hangt er dus net vanaf wat je wilt doen en zien.

You can’t make everybody happy. You aren’t a jar of nutella Strooigoed winterbuitenrit

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 23:53

Houdt zeker ook rekening met het daglicht in het najaar!

❤ Nala 29/06/2019 ❤
❤ Bayron 06/04/2014 ❤ Titan 06/07/2016 ❤

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-01-23 10:50

Dat het geen strandvakantie is, daar ben ik me wel van bewust :)
Dat zoek ik ook niet. We zijn geen strandliggers.

De tip van het daglicht is indd een goeie.

Is/Zijn er wel bokkers met jonge kinderen naar IJsland geweest?

♥ Happiness has arrived! ♥
♥ Jasper 17-06-2018 ♥
♥ Mathijs 24-09-2019 ♥

Lynn_Noname

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 11:24

In oktober beginnen de dieren te migreren voor de winter. Ik weet niet wanneer de herfstvakantie valt, maar hoe later in oktober hoe minder kans om walvissen te gaan zien en dan is een whale watching tour een beetje verloren geld. Althans, zo werd me verteld toen ik zelf wou informeren voor een whale watching tour.

Wél kan je in oktober het noorderlicht zien, als je geluk hebt.

Ik heb zelf geen kinderen maar niet alle paden lijken me gemakkelijk begaanbaar. Ik zou me in oktober zelf beperken tot de zuidkust. De Golden Circle, de watervallen Seljalandsfoss en Skogafoss, tot aan Jökulsárlón. Een zwart strand bekijken onderweg. Eventueel Vatnajökul nationaal park om te gaan wandelen (maar wederom, hoe dat met kinderen gaat kan ik moeilijk inschatten). Als je dit wil gaan doen zou ik ook een auto huren (doe dit bij Sunnycars!) en iedere keer een nieuwe overnachting boeken.

Je kan ook in Reykjavik blijven, dat heb ik de eerste keer gedaan in oktober/november, en van daaruit excursies boeken. Was altijd heel netjes geregeld.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 11:26

Hou er ook rekening mee dat er verder weinig te doen is voor de kinderen. Weinig tot geen speeltuintjes en dergelijke. Wel zit in bijna elk dorp een zwembad :=

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie