Op 23 december kwamen we na een, voor mij (m'n ouders zaten nog wat langer in de auto), rit van zo'n drie uur aan in York, waar we meteen even naar de kerstmarkt gingen, want die zou diezelfde avond sluiten. Het weer zat behoorlijk tegen, maar dat mocht de pret niet drukken.
1.

2. The Shambles, een soort real-life Diagon Alley

3. Een fudgekraam op de kerstmarkt

4. York Minster op de achtergrond

Omdat ik de 24ste niet doelloos rond wilde lopen of wilde bankhangen, heb ik m'n ouders meegesleept naar Castle Howard, waar alle kamers van het kasteel werkelijk waar prachtig gedecoreerd worden. Vorig jaar was het thema Narnia, dit jaar was het thema Into the Woods met allerlei sprookjes. Alles was tot in het kleinste detail doordacht en gedecoreerd, echt een aanrader!
Ik wilde een beetje bijtijds gaan, zodat we ook nog wat konden rondlopen over de castle grounds. We werden niet teleurgesteld.

5.

6.

7.

8.

9. Mijn favoriete kamer was toch wel deze, met een De Notenkraker thema

10.

11.

12.

13. Alle mannequins die je in sommige kamers zag, waren speciaal hiervoor met de hand gemaakt. Erg indrukwekkend.

Op 25 december werd het ouderlijk gezag meegenomen naar Ye Olde Starre Inne, de oudste pub in York. Het gebouw stamt uit de 16de eeuw en de vroegste datum waarop de licentie van de pub gevonden is, is 1644. Sindsdien heeft de pub zonder onderbreking een licentie gehad.
Na het eten hebben we nog even rondgescharreld door York. Waar je op normale dagen over de hoofden kunt lopen in The Shambles, was het met kerst nagenoeg uitgestorven en konden we dus extra genieten van de verlichting, de gevels en de etalages.
14.

15.