Waarom Denemarken? Omdat ik voor mijn eerste fietsreis geen bergen wilde. Daarnaast was ik er nog nooit geweest, maar Denemarken heeft me ontzettend verrast met de uitgestrekte en diverse natuur, knusse stadjes en sympathieke mensen. Ik kon uren fietsen zonder iemand tegen te komen, zeeën van water en bloemen, enorme bossen en velden. Amper toerisme langs de kust, op de weg was iedereen vriendelijk, nergens rare toestanden gehad (tot ik in Noord-Duitsland kwam, met stressvolle 80 wegen en waar mijn powerbank gejat is ).
Ik ben eerst met de trein naar Hamburg gegaan, dat was met stipt op 1 het meest stressvolle onderdeel van de reis. Gelukkig werd ik hartelijk ontvangen door vrienden van mijn vriend. De dag erna ben ik met de flixbus naar Skive gegaan, ik had een slaapplek bij een onbekende man wat ik geregeld had via een Deense fietsgroep op facebook. Doodeng, maar het idee dat hij vader was van twee kleine dochters stelde me genoeg gerust. Vanaf daar ben ik gaan fietsen. Ik heb gekampeerd op campings en op shelterpladzen (legale wildkampeerplekken) en bij twee Deense gezinnen die hun tuin hadden aangeboden via de eerder genoemde facebookgroep, ontzettend gezellig en heel goed verzorgd met eten en lunches die ze voor me gemaakt hadden.
Dus daar ging ik, met mijn tweedehands koga (wel de verouderde onderdelen vervangen samen met mijn vriend), kampeerspullen, wat eten en kookspullen, een routeboekje, gedownloadde routes, muziek en luisterboeken op mijn mobiel, twee paar oortjes, een powerbank en een ereader vol boeken, fietskleding, wat normale kleren en toiletspullen. Best een beetje spanning, maar vooral ook heel veel zin.
Een overzicht van mijn reis in cijfers (love data):
Dagen gefietst: 22
Dagen niet gefietst: 3
Totale afstand: 1785,3
Verste afstand: 121,5
Kortste afstand: 50,64
Gemiddelde afstand per dag: 81,15
Snelheid: tussen de 14 en 18 kilometer per uur, afhankelijk van de ondergrond
(veeeel grindpaden, van subtiele verharde zandpaden tot enorme keien), wind,
hoogteverschil (misschien geen bergen in Denemarken, wel erg langgerekte heuvels)
en mijn humeur.
Vanaf Skive ben ik via Viborg, Hobro en Hadsund naar de oostkust gegaan om de Kattegat zee te volgen naar het noorden.
De wegen op de routes waren erg divers, geasfalteerde autowegen werden afgewisseld met verharde zandpaden en grindpaden. Vanaf de oostkust naar het noorden toe nam de wind steeds meer toe, de laatste 2 dagen naar het noordelijkste puntje van Denemarken had ik constant windkracht 7 vanuit het westen. Als ik stilstond met mijn fiets viel ik simpelweg om.
Bij het noordelijkste puntje van Denemarken, bij Skagen, botsen de Kattegat (oostzee) en Skaggerak zee (noordzee). Je ziet een constant spel van golven die op elkaar inbeuken, de Kattegat zee is blauwer en donker, waar de Skaggerak zee lichter en groener is.
Vanaf Skagen kon ik niet anders dan zuidelijker gaan en ben ik de westkust gaan volgen tot Aalborg.
Boven Aalborg heb je Lindholm Høje, een enorme heuvel die 600 jaar lang als begraafplaats is gebruikt door verschillende bevolkingsgroepen door de steentijd en vikingtijd.
Mijn originele plan was vanaf Aalborg zuidelijk blijven gaan richting, maar ik vond de westkust zo mooi dat ik vanaf Aalborg via de Limfjorden weer naar de westkust ben gegaan.
Vanaf Klitmøller ben ik over schiereilanden van de Limfjorden weer in zuidoostelijke richting gegaan, met een tussenstop van een dag op het eiland Fur.
Vanaf Fur ben ik naar Viborg gaan fietsen, waar ik de eerste dag langskwam. Om vanaf daar richting de meren bij Silkeborg te gaan. De temperatuur ging van 33 graden naar 15 graden met wat miezerregen. Een flinke omslag, tijdens het fietsen was de koude temperatuur prima, maar tijdens de pauzes was het best fris en snachts droeg ik lang thermo ondergoed. De omgeving was prachtig en flink heuvelachtig rondom Silkenborg.
Na Silkenborg ben ik nog naar Aarhus geweest, dat was mijn laatste uitstapje voor ik alsmaar zuidelijker ben gegaan naar de grens en door Noord-Duitsland terug naar Utrecht. Als mensen het leuk vinden deel ik met liefde nog meer foto's in een reactie!
Thuisgekomen en eindelijk mijn vriend weer zien na een kleine maand! Inmiddels ben ik hard aan het brainstormen hoe ik mijn fiets en bepakking ga upgraden, komende zomer wil ik door Zwitserland gaan fietsen en vanaf de oorsprong van de Rijn terug naar huis. Ter voorbereiding voor mijn grote plan, om na mijn bachelor naar de Noordkaap te fietsen via Noorwegen en terug door Zweden.