[FOTO] Ultiem genieten: Zweden en Noorwegen!

Moderators: xingridx, Ladybird, NadjaNadja, Polly, Essie73, Firelight, Mjetterd, ynskek, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen

Berichten: 6927
Geregistreerd: 28-08-12

[FOTO] Ultiem genieten: Zweden en Noorwegen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-22 17:56

Afgelopen september ben ik samen met mijn vriend 3 weken door Noorwegen en Zweden getrokken met onze daktent. Ik ga er gewoon verder geen woorden aan vuil maken, want eerlijk gezegd denk ik dat de foto's wel voor zich spreken <3



De foto's zijn gemaakt met een telefoon, een drone en een spiegelreflexcamera

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5. Links onderin zie je onze kampeeropstelling!
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding

9. Een boze sperweruil :=
Afbeelding

10.
Afbeelding

11. Dit is een taigagaai
Afbeelding

12.
Afbeelding

13.
Afbeelding

14.
Afbeelding

15. Wederom links onderin onze kampeeropstelling <3
Afbeelding

maj0

Berichten: 6689
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Re: [FOTO] Ultiem genieten: Zweden en Noorwegen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 18:17

Wauw wat ontzettend gaaf!
Lijkt me echt prachtige vakantie

Selina

Berichten: 14651
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: [FOTO] Ultiem genieten: Zweden en Noorwegen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 18:18

Wat een vervelende vakantie moet dat geweest zijn <3

Leo

Berichten: 50401
Geregistreerd: 06-12-02

Re: [FOTO] Ultiem genieten: Zweden en Noorwegen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 18:22

Prachtig <3 Scandinavië is fantastisch!

Goof

Berichten: 29724
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: [FOTO] Ultiem genieten: Zweden en Noorwegen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 18:26

<3
Post alsjeblieft nog wat meer foto's, please? O:)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 104129
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: [FOTO] Ultiem genieten: Zweden en Noorwegen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 18:31

Hele toffe foto's! Prachtige plek zeg! <3

Essie73
Moderator Algemeen

Berichten: 16450
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Waterland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 20:39

Prachtig Nadja, wat moeten jullie genoten hebben.

Goof schreef:
<3
Post alsjeblieft nog wat meer foto's, please? O:)

Helemaal mee eens!

PSvanLot

Berichten: 10415
Geregistreerd: 12-03-19

Re: [FOTO] Ultiem genieten: Zweden en Noorwegen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 20:42

Wat gaaf!!! Heb je ook een foto van je kampeeropstelling?

miccamaaike

Berichten: 8705
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: [FOTO] Ultiem genieten: Zweden en Noorwegen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 15:41

Wat gaaf zeg!
Wat voor rondje hebben jullie gemaakt?
Wat gaaf zeg ook die rendieren, prachtig!

Wij zijn in juli / augustus 2 weken in Noorwegen/Zweden geweest, wat een mooie landen.

keeyzie

Berichten: 5749
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 16:44

Oh wauw! Wat onwijs gaaaaaf. <3 Deze staat bij ons ook nog op de planning.
Was het te doen met de tempraturen daar i.c.m. een daktent?
Heb je een foto van jullie kampeerwagen + daktent van dichterbij?

Maik79

Berichten: 1271
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Baarn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 16:46

Essie73 schreef:
Prachtig Nadja, wat moeten jullie genoten hebben.

Goof schreef:
<3
Post alsjeblieft nog wat meer foto's, please? O:)

Helemaal mee eens!


Jaaaah <3 Noorwegen en Zweden zijn prachtige landen, maar je foto's zijn ook wel erg goed gelukt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 17:32

Toffff! Dit willen wij deze zomer gaan doen. Dus ik hoor graag alles :)) ...

Waren jullie helemaal off-grid? Iedere nacht in de tent geslapen? Beetje makkelijk om een plekje te vinden? (lijkt me nog steeds extreem bizar om gewoon ergens je auto neer te zetten en er te slapen).
Was de route leuk? (en welkie was het!)

De foto's zijn prachtig iig :D <3 Die elanden <3 <3 <3

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 28142
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Re: [FOTO] Ultiem genieten: Zweden en Noorwegen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 17:45

Wij hebben een paar jaar geleden gewildkampeerd in Schotland, en eigenlijk smaakte dat wel naar meer.

Dit was één van onze stekkies in Schotland:
Afbeelding

En deze Scandinavische omgevingen zijn natuurlijk echt adembenemend mooi, dus gaat zeker op het lijstje! Jullie hebben zo te zien enorm genoten!!!

Is Noorwegen trouwens echt zo duur? Dat hoor ik altijd overal... :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 17:53

Rije schreef:
Wij hebben een paar jaar geleden gewildkampeerd in Schotland, en eigenlijk smaakte dat wel

Is Noorwegen trouwens echt zo duur? Dat hoor ik altijd overal... :=


Ja :D Wij waren er vorig jaar, en het is echt het dubbele van Nederland. Een pizza onder de 20 euro in een restaurant, of een simpele burger onder de 14 euro vind je niet :)) . In Oslo iig.

MarliesV

Berichten: 15386
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [FOTO] Ultiem genieten: Zweden en Noorwegen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 18:40

Fantastische reis en foto's!

Noorwegen is wel duur, maar goed, houdt het bij de basics en dan vind ik het te doen. Alleen brood had ik daar echt moeite mee, niet lekker en super prijzig.
Ze moeten bijna alles importeren he, ipv zelf verbouwen.

Daarin tegen heb je weinig onkosten aan bv onderdak als je wild kampeert en ga je daar weinig uitstapjes maken die echt geld kosten. Tenminste dat is onze ervaring.

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen

Berichten: 6927
Geregistreerd: 28-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-22 20:44

Wat leuk dat jullie allemaal zo enthousiast zijn! Ik zal proberen om al jullie vragen te beantwoorden :D

@Miccamaaike: ik moet eerlijk bekennen dat ik het exacte rondje niet precies (meer) weet :o Wij plannen over het algemeen weinig, we hebben puur een globale route in ons hoofd en kijken dan per dag waar we naartoe gaan. We zijn in ieder geval met de boot vanuit Eemshaven naar Kristiansand (Noorwegen) gegaan. Vanuit daar zijn we in een week naar Trondheim gereden. En ja, dat zijn behoorlijk veel (langzame) kilometers in een vrij korte tijd :') Gelukkig houden wij van autorijden en hadden we ons hier op voorbereid, maar al met al was het ook voor ons wel behoorlijk pittig. In Noorwegen zijn we o.a. bij de volgende bezienswaardigheden geweest: Låtefossen, Vøringsfossen, Steindalsfossen, Tvindefossen, Stegastein Look-out, Tindevegen, Geiranger (fjord). Al met al dus veel watervallen :P Vanaf Trondheim zijn we oostelijk gereden richting Åre (Zweden). Vanaf daar zijn we in twee weken afgezakt en uiteindelijk via de bruggen weer terug naar Nederland gereden. We willen graag in de nabije toekomst emigreren naar Zweden, regio Dalarna waarschijnlijk. Daar hebben we dus de meeste tijd doorgebracht :D

@Keeyzie: we hadden ontzettend veel mazzel met het weer, want we hadden in 3 weken tijd slechts 3 dagen regen. Verder eigenlijk alleen maar strakblauwe lucht en zon gehad. Het was wel behoorlijk fris, want de meeste dagen hield het met een graad of 15 overdag wel op. 's Nachts kwam de temperatuur toch vaak wel onder de 5 graden en we hebben ook nachtvorst gehad. Dat is koud, maar met een goede slaapzak en een extra dekbed kom je echt wel een heel eind. We gingen ook niet naar Scandinavië voor het weer, dus we hadden ons hier ook wel op voorbereid. Ik hou er wel van, maar met een daktent 'leef' je veel buiten en dan kan het soms zeker wel koud worden.

@Menino: we hebben campings en wildkamperen afgewisseld. Een plekje vinden is echt ontzettend eenvoudig, met name in Zweden. We hebben daarvoor ook veel gebruik gemaakt van de app park4night, dat is absoluut een aanrader :j Het is ontzettend bijzonder om gewoon voor je gevoel echt compleet alleen op de wereld te zijn, maar ik vond het fantastisch! Het was voor mij de eerste keer wildkamperen en ik heb er echt ontzettend van genoten. Vooral de stilte en alle natuur om je heen vond ik echt fantastisch.

@Rije: ja, Noorwegen is duur. Maar Zweden ook. Uiteindelijk is het maar net wat je wil en zoekt, je kunt het toch wel zo duur maken als je zelf wil (tot een bepaalde hoogte natuurlijk). Wij hebben een budget van 50 euro per dag aangehouden, waar we de brandstof niet in mee hebben genomen. Met dat budget hebben wij het prima kunnen redden, maar we gaan dan niet vaak uit eten en hadden ook redelijk wat basisboodschappen zelf meegenomen. Het is ons wel opgevallen dat veel bezienswaardigheden gratis zijn en de voorzieningen (openbare toiletten etc.) zijn echt ontzettend goed en gratis, dus dat is dan wel weer heel netjes :j

Dan komen we weer bij de foto's! Wat foto's van onze kampeeropstelling en nog wat sfeerplaatjes voor de liefhebbers <3

Afbeelding

Niet in Zweden of Noorwegen, maar geeft wel een goed beeld denk ik:
Afbeelding



Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

moonsparkle
Berichten: 22200
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 21:19

Prachtig! Wij gaan dit jaar ook richting Noorwegen met het idee om camping en wildkamperen met elkaar af te wisselen. Waar was foto 12 genomen? En op park4night kun je dus makkelijk aan te raden wildkampeerplekken vinden?

miccamaaike

Berichten: 8705
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: [FOTO] Ultiem genieten: Zweden en Noorwegen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 21:48

Die 2e post zie ik een hoop herkenbare dingen.
Wij zijn iets zuidelijk van Trondheim gestopt (Atlantic Ocean Road) en toen via Zweden terug gereden. Hebben ook een hoop kilometers gemaakt, daar houden we ook van.

Prachtige reis hebben jullie gemaakt. Wat een geluk dat jullie op die route rendieren en elanden hebben gezien! Wij helaas beiden niet.

Goof

Berichten: 29724
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: [FOTO] Ultiem genieten: Zweden en Noorwegen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 22:22

Wat leuk dat je nog meer foto's geplaatst hebt, ik zit te genieten!

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 28142
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Re: [FOTO] Ultiem genieten: Zweden en Noorwegen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 22:56

Ohja nog een vraag: hebben ze daar ook "midgies"? Van die heeeeele kleine mugjes waar je bijna niks tegen doet maar die wel gemeen prikken?

jeetje77

Berichten: 3545
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: [FOTO] Ultiem genieten: Zweden en Noorwegen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 23:22

Prachtige fotos van mijn favo vakantielanden. En oh wat haar ik graag naar Zweden geëmigreerd als ik 10 jaar jonger was geweest.

ikke

Berichten: 37967
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 23:39

Mooie foto's. Doet toch weer kriebelen om de uitnodiging van een ex-collega aan te gaan: kom gewoon eens langs (in Noorwegen dus :D )

Wat ik me afvraag: hoe bevalt dat "buiten wonen" in de zin dat je met een daktent eigenlijk alleen je slaapplek bij je hebt. Hoe doen jullie dat bij minder droog weer?

Ik heb een Land Rover Pick Up en heb ideeën om daarmee te gaan kamperen op een soortgelijke wijze maar ik twijfel dus tussen daktent of het principe van een vouwwagen (= meer overdekte ruimte) op de bak.

keeyzie

Berichten: 5749
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 09:30

Pfoh die foto ook dat jouw vriend dat boek aan het lezen is, ultiem genieten!
En mooie combi zo volvo met daktent. Heel herkenbaar die bakken voor de spullen ;-)

@Ikke: Hier bevalt het kamperen met daktent super! Met natter weer zitten we gewoon in de tent en het is mogelijk om een ondertent te bevestigen waardoor je toch een droge ruimte hebt.

Muiz
Moderator Algemeen

Berichten: 8542
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Re: [FOTO] Ultiem genieten: Zweden en Noorwegen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 09:43

Wat een prachtige foto's Nadja! En heel herkenbaar die liefde voor het noorden. Ben zelf ook helemaal Zweden fan <3

Die dakkoffer ziet er heel handig uit! Heb je dan in de nacht nog een beetje rest warmte van de auto of valt dat tegen?

Ballard_L

Berichten: 2521
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 09:52

Rije schreef:
Ohja nog een vraag: hebben ze daar ook "midgies"? Van die heeeeele kleine mugjes waar je bijna niks tegen doet maar die wel gemeen prikken?


Jep, die hebben ze :P

Prachtige foto’s TS! Noorwegen is ons favo land van Europa (en dan hebben we echt bijna alle landen van Europa gehad), dus genieten deze foto’s! Misschien toch maar deze zomer naar Noorwegen :j de laatste keer waren we er in 2019 in de winter:

Afbeelding

Afbeelding

Foto’s zijn van de Lofoten :)