IJsland 2022

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ingrid_92

IJsland 2022

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-22 18:30

Afbeelding

Wie is er nog meer van plan om dit jaar naar IJsland te gaan?

Ik zou in 2020 gaan, maar helaas gooide toen Corona roet in het eten. Ook vorig jaar is onze reis afgelast. 3x is scheepsrecht zou je denken, dus dit jaar wagen we het er weer op!
Wij hopen in mei 13 dagen te gaan en heel IJsland rond te gaan.

Paardrijden en walvissen spotten staan sowieso op de bucketlist, net als de Golden Circle.

Onze reis zal er ongeveer zo uit zien:

Dag 1: Aankomst Keflavik (avond) en daar overnachten).

Dag 2 – 4: Golden Circle (overnachtingsplek op de Golden Circle).

Dag 4 – 6: Vik (en omgeving)

Dag 6 – 7: Reynivellir

Dag 7 – 8: Breiddalsvík

Dag 8 – 10: Laugar

Dag 10 – 11: Staður

Dag 11 – 13: Ergens tussen Staður en Keflavik.

Afbeelding

Bezienswaardigheden die op ons lijstje staan:
- De bekende hotspots op de Golden Circle
- Seljalandsfoss waterval
- Skogafoss waterval.
- Kvernufoss waterval
- Landmannalaugar (even kijken of dat haalbaar is, gaat waarschijnlijk nogal een slinger zijn)
- Vik strand
- Fjaðrárgljúfur
- Íngólfshöfoi (vogels)
- Múlagljúfur
- Jökuldalur
- Hraunfossar & Barnafoss
- Vestrahorn

Grote kans dat we onderweg ook nog veel moois tegen gaan komen en niet aan alles toe komen. Dat is niet erg, dan wordt het vast nog een 2e reis waard :)

Het idee is om paard te rijden op de Golden Circle, maar mocht iemand mooiere plekken weten om paard te rijden, hoor ik dat uiteraard graag! :)

Zebraatje

Re: IJsland 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 11:01

Ja ik meld me!

In 2018 6 dagen naar de zuidkust geweest. De highlights gezien: Golden circle, Selfoss, Vik, Seljalandfoss, gletsjermeer, diamond beach, Reykjavik enz.

In 2019 4 dagen paardgereden op Sneafelssness. En de omgeving daar bekeken. De paardrijvakantie was echt geweldig.

En dit jaar dus weer. Ik wil in ieder geval weer een meerdaagse paardrijtocht maken. En daarnaast nog ongeveer een week - 10 dagen rondtrekken samen met mijn vriend. En dan de plekken die ik nog niet heb gezien.

Landmannalaugur lijkt me inderdaad ook heel gaaf!
En wil nu ook graag naar Noord ijsland (myvatn, dettifoss enz.).

Ik zie dat je Jökulsárlón, diamond beach, svartifoss. Niet op je lijstje hebt staan, maar wel langs komt. Daar dus ook zeker stoppen!

Qua paardrijden heb ik dus op Sneafelssness gereden en in 2018 een tocht in de omgeving van de Golden Circle. Mijn tip is ga ergens paardrijden waar de omgeving ook heel mooi en bijzonder is. Omgeving Golden Circle is vergelijking met de rest van Ijsland minder spectaculair, dus ik zou voor een andere omgeving gaan. (en waarschijnlijk ook heel erg toeristisch).
Ik zit er nu zelf aan te denken om of in noord ijsland te gaan rijden, of de omgeving Thorsmork.
Of je kan natuurlijk paardrijden bij Landmannalaugur!

Qua walvissen heb ik een tocht vanuit Reykjavik gedaan. Wel wat walvissen gezien, maar aangezien daar meerdere organisaties zitten, gaan die allemaal op de ene gespotte walvis af. Dat vond ik toch wat afdoen aan de ervaring. Dus ik zou dat ook in een andere regio doen. Husavik schijnt de beste regio te zijn voor walvissen.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 11:03

Wij hebben nog vouchers en twijfelen nog of we voor dit jaar of voor volgend jaar gaan boeken.
Daarnaast kan ik niet kiezen in welke tijd ik wil reizen :Y)

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-22 11:38

Zebraatje schreef:
Ja ik meld me!

In 2018 6 dagen naar de zuidkust geweest. De highlights gezien: Golden circle, Selfoss, Vik, Seljalandfoss, gletsjermeer, diamond beach, Reykjavik enz.

In 2019 4 dagen paardgereden op Sneafelssness. En de omgeving daar bekeken. De paardrijvakantie was echt geweldig.

En dit jaar dus weer. Ik wil in ieder geval weer een meerdaagse paardrijtocht maken. En daarnaast nog ongeveer een week - 10 dagen rondtrekken samen met mijn vriend. En dan de plekken die ik nog niet heb gezien.

Landmannalaugur lijkt me inderdaad ook heel gaaf!
En wil nu ook graag naar Noord ijsland (myvatn, dettifoss enz.).

Ik zie dat je Jökulsárlón, diamond beach, svartifoss. Niet op je lijstje hebt staan, maar wel langs komt. Daar dus ook zeker stoppen!

Qua paardrijden heb ik dus op Sneafelssness gereden en in 2018 een tocht in de omgeving van de Golden Circle. Mijn tip is ga ergens paardrijden waar de omgeving ook heel mooi en bijzonder is. Omgeving Golden Circle is vergelijking met de rest van Ijsland minder spectaculair, dus ik zou voor een andere omgeving gaan. (en waarschijnlijk ook heel erg toeristisch).
Ik zit er nu zelf aan te denken om of in noord ijsland te gaan rijden, of de omgeving Thorsmork.
Of je kan natuurlijk paardrijden bij Landmannalaugur!

Qua walvissen heb ik een tocht vanuit Reykjavik gedaan. Wel wat walvissen gezien, maar aangezien daar meerdere organisaties zitten, gaan die allemaal op de ene gespotte walvis af. Dat vond ik toch wat afdoen aan de ervaring. Dus ik zou dat ook in een andere regio doen. Husavik schijnt de beste regio te zijn voor walvissen.

Leuk! Inmiddels een ervaren IJsland reiziger dus.
Het plan is inderdaad om vanuit Husavik walvissen te gaan spotten.

Jökulsárlón en diamond beach staan zeker op het lijstje, had het er hier inderdaad nog niet bij staan, maar mijn lijst is alleen maar langer geworden sindsdien haha. Svartifoss had ik nog niet, bedankt voor de tip!

Bedankt voor de paardrijtip. Ik wil inderdaad de toeristische ritjes vermijden en meer een echte IJslandse ervaring opdoen, waarbij alle gangen ervaren kunnen worden in een waanzinnige omgeving. Dus mocht iemand daar goede adresjes voor weten... welkom! Mag ook vanaf een kleinschalige adresje zijn (graag geen massale adressen zelfs).

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-22 01:47

Inmiddels hebben we een accommodatie geboekt waarbij ik ook met de eigenaar kan paardrijden, dus dat is helemaal leuk. Vlakbij Borgarnes.

Nu zoeken we alleen een overnachtingsplaats tussen Akureyri en Borgarnes in. Het is een flinke afstand die we niet in 1x willen afleggen. Wat is halverwege een mooie omgeving om te overnachten en wat is er te zien? Het gaat dan echt over een Noordelijk stukje IJsland waar ik niet zoveel over kan vinden.

shadowstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 07:32

Wij gaan ook weer dit jaar! In 2019 hebben we onze camper over laten brengen en hebben we het rondje over de rondweg gedaan.

Dit jaar gaan we een 4x4 camper huren en gaan we dwars door het binnenland en naar de westfjorden.

Heb er zoveel zin in! Ijsland is echt mijn favoriete plek.

We zijn in 2019 3 weken geweest en willen nu weer 3 weken, ik ga met mijn moeder.

Zebraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 11:59

Ik ben nog heel erg aan het twijfelen hoe onze reis in te delen.

Idee is de ring road te rijden, en dan vooral tijd te besteden aan het noorden, omdat ik daar nog nooit ben geweest.
En verder de hoogtepunten die direct langs de weg liggen zoals Diamond beach, skogafoss enz. Ik ga met met vriend en hij is nog nooit in Ijsland geweest, maar ik dus wel.

Verder wil ik ook heel graag een dag naar Landmannalaugur om te wandelen. Je kan met een bus vanaf Hella zag ik.

Dit is het idee van mijn planning nu:
dag 1 ochtend aankomst, Blue lagoon, vulkaan, evt glymur waterval, overnachting omgeving bogarnes.
dag 2 glymur waterval, Grabok, Glanni waterval, Hvitserkur overnachting Skagafjordur
dag 3 Paardrijden Skagafjordur en Akuyeri Myvatn
dag 3 t/m 5 3 nachten omgeving Myvatn: Husavik (walvissentocht), godafoss, dettifoss, enz.
dag 6 oost kust, Studlagil kloof
dag 7 Via diamond beach, glestjermeer, naar skogafoss, overnachting omgeving skogafoss
dag 8 overige bezienswaardigheden zuidkust: skogafoss, sjelalandfoss enz. Overnachting omgeving Hella
dag 9 Landmannalaugur vanuit Hella
dag 10 Golden Circle en avond start meerdaagse paardrijtocht
dag 11 tm 15 paardrijtocht Thorsmork met Eldhestar
dag 16 vliegen naar huis

Nu twijfel ik nog over huren van een auto en huisjes boeken of een camper.
Auto en huisjes is goedkoper, (scheelt schat ik 50-70 euro per nacht), comfortabeler, maar moet dus nu alles al vast leggen. Je bent minder flexibel en zeker dag 6 en 7 is veel uren in de auto.

We gaan half juni. Dus voldoende daglicht om veel dingen te doen.

Voordeel van een campertje is dat we gewoon per dag kunnen kijken wat we willen en geen strak schema moeten aanhouden. Als we op dag 10 maar het eiland rond zijn. Dus relaxter. Wel dus duurder en kamperen is minder comfortabel dan een huisje.

Wat zouden jullie doen? Tips?

Kobus17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 21:13

@zeepaardje; als ik een tip mag geven, sla de Blue lagoon over en ga in Myvatn naar de Myvatn nature baths, een stuk goedkoper en minder massaal.
In het landmannalaugar heb je ook hot springs, lekker als je een stuk gewandeld hebt. :) .

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 21:46

Zebraatje schreef:
Nu twijfel ik nog over huren van een auto en huisjes boeken of een camper.
Auto en huisjes is goedkoper, (scheelt schat ik 50-70 euro per nacht), comfortabeler, maar moet dus nu alles al vast leggen. Je bent minder flexibel en zeker dag 6 en 7 is veel uren in de auto.

We gaan half juni. Dus voldoende daglicht om veel dingen te doen.

Voordeel van een campertje is dat we gewoon per dag kunnen kijken wat we willen en geen strak schema moeten aanhouden. Als we op dag 10 maar het eiland rond zijn. Dus relaxter. Wel dus duurder en kamperen is minder comfortabel dan een huisje.

Wat zouden jullie doen? Tips?

Nog niet vast omlijnd maar ik heb de boot en eigen auto als serieus alternatief voor vliegen op de lijst staan: https://www.smyrilline.nl/
Juist om minder vast te zitten aan een planning en ook om het te combineren met de faereoor eilanden.

Maakt wellicht uit dat ik dan ervoor ga zorgen dat de Defender up-and-running is zodat daarmee gekampeerd kan worden en ik minder vast zit aan de ringweg.

Sjaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 14:40

Wij zijn in 2020 geweest. Georganiseerde rondreis. Overnachtingen in vakantiewoningen, 2 á 3 nachten per accomodatie. Ik heb een reisverslag gemaakt. Bij interesse mogen jullie mij pb-en.

Sjaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 14:41

Kobus17 schreef:
@zeepaardje; als ik een tip mag geven, sla de Blue lagoon over en ga in Myvatn naar de Myvatn nature baths, een stuk goedkoper en minder massaal.
In het landmannalaugar heb je ook hot springs, lekker als je een stuk gewandeld hebt. :) .

Idd naar Myvatn gaan als je daar toch bent.

Zebraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 17:42

Sjaco schreef:
Kobus17 schreef:

Idd naar Myvatn gaan als je daar toch bent.

Myvatn Nature baths staat zeker op het lijstje! Dus die doen we sowieso.

Twijfel alleen over Blue lagoon, omdat ik straks 3x in Ijsland ben geweest en nog nooit naar Blue lagoon. Dé grootste attractie van Ijsland.
Maar dat en de prijs waren de vorige twee keer ook precies de reden waarom ik het heb overgeslagen :')

ikke schreef:
Nog niet vast omlijnd maar ik heb de boot en eigen auto als serieus alternatief voor vliegen op de lijst staan: https://www.smyrilline.nl/
Juist om minder vast te zitten aan een planning en ook om het te combineren met de faereoor eilanden.

Maakt wellicht uit dat ik dan ervoor ga zorgen dat de Defender up-and-running is zodat daarmee gekampeerd kan worden en ik minder vast zit aan de ringweg.

Dat klinkt ook echt heel stoer met eigen auto en de ferry! Moet je wel flink de tijd hebben.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 18:06

Ik heb een mooie plannen die ik waarschijnlijk nooit zal uitvoeren. Om precies te zijn: ik wil naar het noorden van Denemarken fietsen, daar de boot nemen (eventueel nog een paar dagen op de Faeröer). Dan vanuit Seyðisfjörður naar de Ringweg fietsen (600 hoogtemeters, even trainen van te voren is geen overbodige luxe), die ik tegen de klok in wil volgen. Voor Stuðlagil (die beroemde basaltkloof) en Selfoss (de waterval, niet het plaatsje) wil ik de weg wel verlaten; Mývatn met Dimmuborgir ligt gewoon op de route. Als het zo uitkomt wil ik daar heus wel baden.

Dan door naar Akureyri en Varmahlíð (niet het boeiendste stukje van de route, ben ik bang). Voorbij die laatste plaats linksaf de F35 door het onbewoonde binnenland. Middenin heb je daar Hveravellir, met ook weer een natuurbad. Aan het eind van die route kom je aan bij Gufufoss en de geisers. Dan naar Reykjavík; tussendoor mag Þingvellir natuurlijk ook niet ontbreken. In de stad het liefst een concert in Harpa - en een bezoek aan het Piemelmuseum, want dat is daar ook.

Het stuk van Reykjavík terug naar Seyðisfjörður is minder boeiend, maar nog steeds niet te missen. Misschien zou ik nog de boot nemen naar Heimaey (papegaaiduikers en dolfijnen kijken!); verder wil ik daar zo snel mogelijk weg zijn in verband met het notoir slechte weer in die hoek. Vlak ook het zwarte strand bij Vík en de reuzengletsjer verderop niet uit, met het "kristalstrand" vol heldere ijsbrokken. Met de oostfjorden zou ik een vluggertje maken: de binnenweg Öxi biedt de mogelijkheid om af te snijden. Zo kom je weer uit bij Egilsstaðir, waar je weer het fjord in rijdt (wéér die berg over, maar nu ben je zo getraind dat je het fluitend doet!) en de boot neemt.

Bedenk wel dat zo'n tripje zeker een maand duurt en zowel fysiek als psychisch zwaar is. Om over de kosten nog niet te spreken, want IJsland is een duur land (zelfs als je wild kampeert!) en wat hierboven een "ferry" wordt genoemd is feitelijk een cruiseschip, met bijbehorende luxe en prijzen. Ik zou het vast niet alleen kunnen, want als je zoiets zwaars gaat doen heb je iemand nodig om elkaar herhaaldelijk over het dode punt te helpen. Maar áls ik het moet doen, moet het dit jaar: ik heb nog geen werk maar wel een paar duizendjes van een erfenis, dus bij hoge uitzondering zowel tijd als geld.

Enfin, meer dan een droom is het niet. Maar misschien bevat het nog leuke ideeën voor één van jullie. :)

Edit: ik ben inderdaad niet van plan te gaan rijden in IJsland. IJslanders zijn geweldige dieren, maar ik ben gewoon te zwaar voor een ponyrug. Ik zal waarschijnlijk nooit weten hoe een tölt of een telgang zit...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 19:38

musiqolog schreef:
Ik heb een mooie plannen die ik waarschijnlijk nooit zal uitvoeren. Om precies te zijn: ik wil naar het noorden van Denemarken fietsen, daar de boot nemen (eventueel nog een paar dagen op de Faeröer). Dan vanuit Seyðisfjörður naar de Ringweg fietsen (600 hoogtemeters, even trainen van te voren is geen overbodige luxe), die ik tegen de klok in wil volgen. Voor Stuðlagil (die beroemde basaltkloof) en Selfoss (de waterval, niet het plaatsje) wil ik de weg wel verlaten; Mývatn met Dimmuborgir ligt gewoon op de route. Als het zo uitkomt wil ik daar heus wel baden.

Dan door naar Akureyri en Varmahlíð (niet het boeiendste stukje van de route, ben ik bang). Voorbij die laatste plaats linksaf de F35 door het onbewoonde binnenland. Middenin heb je daar Hveravellir, met ook weer een natuurbad. Aan het eind van die route kom je aan bij Gufufoss en de geisers. Dan naar Reykjavík; tussendoor mag Þingvellir natuurlijk ook niet ontbreken. In de stad het liefst een concert in Harpa - en een bezoek aan het Piemelmuseum, want dat is daar ook.

Het stuk van Reykjavík terug naar Seyðisfjörður is minder boeiend, maar nog steeds niet te missen. Misschien zou ik nog de boot nemen naar Heimaey (papegaaiduikers en dolfijnen kijken!); verder wil ik daar zo snel mogelijk weg zijn in verband met het notoir slechte weer in die hoek. Vlak ook het zwarte strand bij Vík en de reuzengletsjer verderop niet uit, met het "kristalstrand" vol heldere ijsbrokken. Met de oostfjorden zou ik een vluggertje maken: de binnenweg Öxi biedt de mogelijkheid om af te snijden. Zo kom je weer uit bij Egilsstaðir, waar je weer het fjord in rijdt (wéér die berg over, maar nu ben je zo getraind dat je het fluitend doet!) en de boot neemt.

Bedenk wel dat zo'n tripje zeker een maand duurt en zowel fysiek als psychisch zwaar is. Om over de kosten nog niet te spreken, want IJsland is een duur land (zelfs als je wild kampeert!) en wat hierboven een "ferry" wordt genoemd is feitelijk een cruiseschip, met bijbehorende luxe en prijzen. Ik zou het vast niet alleen kunnen, want als je zoiets zwaars gaat doen heb je iemand nodig om elkaar herhaaldelijk over het dode punt te helpen. Maar áls ik het moet doen, moet het dit jaar: ik heb nog geen werk maar wel een paar duizendjes van een erfenis, dus bij hoge uitzondering zowel tijd als geld.

Enfin, meer dan een droom is het niet. Maar misschien bevat het nog leuke ideeën voor één van jullie. :)

Edit: ik ben inderdaad niet van plan te gaan rijden in IJsland. IJslanders zijn geweldige dieren, maar ik ben gewoon te zwaar voor een ponyrug. Ik zal waarschijnlijk nooit weten hoe een tölt of een telgang zit...

Nah, vooral wel uit gaan voeren. Het is misschien wat ambitieus en wellicht is het verstandig om hier of daar een aanpassing in de plannin te plegen, maar volgens mij is zoiets goed te doen, mits je goed materiaal hebt.

Die "cruise" zou ik me ook niet al te veel van voorstellen. Het is gewoon een dag varen en men zorgt aan boord waarschijnlijk Deens goed voor je, net als de DFDS. Maar duur, nee, dat ben ik niet helemaal met je eens. Voor goed 800 euro ben je met z'n tweeën, met de auto, op-en-neer, beetje afhankelijk van je reisschema.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 19:58

ikke schreef:
Nah, vooral wel uit gaan voeren. Het is misschien wat ambitieus en wellicht is het verstandig om hier of daar een aanpassing in de plannin te plegen, maar volgens mij is zoiets goed te doen, mits je goed materiaal hebt.

Die "cruise" zou ik me ook niet al te veel van voorstellen. Het is gewoon een dag varen en men zorgt aan boord waarschijnlijk Deens goed voor je, net als de DFDS. Maar duur, nee, dat ben ik niet helemaal met je eens. Voor goed 800 euro ben je met z'n tweeën, met de auto, op-en-neer, beetje afhankelijk van je reisschema.

Bedankt voor de aanmoediging. :) 800 euro is misschien niet duur voor het gebodene, maar wel voor een arme promovendus als ik - en ook wel een beetje duur voor een veerpont. Bovendien heb ik (momenteel) geen tweede persoon om die vakantie mee te doen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 20:23

musiqolog schreef:
ikke schreef:

Bedankt voor de aanmoediging. :) 800 euro is misschien niet duur voor het gebodene, maar wel voor een arme promovendus als ik - en ook wel een beetje duur voor een veerpont. Bovendien heb ik (momenteel) geen tweede persoon om die vakantie mee te doen.

Maar het hoeft toch ook niet nu?

Mijn instructrice heeft er ook jaren over gedroomd om naar zuid Frankrijk te rijden met haar eigen paarden en uiteindelijk is ze ook gegaan.
Ik zie niet in waarom jij over, pak 'm beet, 5 jaar niet een reisgenoot zou kunnen vinden/hebben om dit mee te doen. Geeft je de tijd om de juiste spullen te verzamelen en je ook fysiek goed voor te bereiden.

Ik zeg: doen!

Kobus17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 22:09

Ik zeg ook doen!
En inderdaad, zoals Ikke zegt; het hoeft niet nu.

Ik heb er 21 jr over gedaan om mijn droomreis te verwezenlijken (naar Antarctica, en dat is inmiddels alweer 11jr geleden) :).

Kobus17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 22:15

Zebraatje schreef:
Twijfel alleen over Blue lagoon, omdat ik straks 3x in Ijsland ben geweest en nog nooit naar Blue lagoon. Dé grootste attractie van Ijsland.

Ik sla juist dat soort dingen vaak over, omdat iedereen er heen gaat :D

Mariska_vD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 00:21

Super tof dat je naar IJsland gaat dit jaar!

Zelf heb ik in 2020 de Laugavegur trail gelopen wat echt bizar mooi was. Daarna zijn we ook nog langs de Seljalandsfoss geweest wat ook heel mooi was! Ik wil heel graag nog een keer terug om de rest van het land te zien want ik ben echt verliefd geworden.
Ik kan het je heel erg aanraden om ook het binnenland in te gaan. De echte parels liggen daar verscholen! Onze trail startte in Landmannalaugar wat ook echt heel bijzonder en ongelofelijk mooi was om te zien. Echt een aanrader om daar ook langs te gaan!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 22:33

Ik raad vooral aan juist naar het noorden te gaan, omgeving Akureyri. Daar zijn (vooral rond Myvatn) enorm mooie plaatsen en het is minder massaal/druk dan omgeving Reykjavik. De Golden Circle is ook zeker de moeite waard hoor, maar daar doe je geen twee weken over :D In Akureyri heb ik ook bultruggen mogen spotten <3 Hoop dit jaar ook weer te gaan, maar twijfel of ik in de zomer of in de winter wil gaan. Heb het allebei gezien, en mijn voorkeur gaat stiekem toch uit naar de winter. Maar goed, even kijken!

Zebraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 12:26

De vliegtickets zijn geboekt!
van 8 t/m 19 juni gaan we met 4 personen naar Ijsland om de ringroad te rijden.
En daarna ga ik nog 4 dagen paardrijden in Thorsmork.

We hebben ook de auto al geboekt. een 4x4 Suzuki Vitera of gelijkwaardig.
We kunnen dus ook de F- wegen rijden.

Idee is om de Kjölur (F35) te rijden als doorsteek van Noord naar Zuid.
En dan kunnen we ook zelf naar Landmannalaugur rijden.

Nu de route verder bedenken en hoe lang we overal willen blijven.
Vind het wel vervelend dat je van tevoren al huisjes moet vastleggen en dus nu al je route moet bepalen. Met kans dat je tijd tekort of tijd over hebt op sommige plekken.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 16:34

Ik ga waarschijnlijk niet dit jaar. De kans is reëel dat tegen de zomer WOIII is uitgebroken en ik voor de dienst ben opgeroepen. Als we er dan nog zijn, want met drie van Poetins duizenden atoombommen is ons hele landje weg.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-22 00:58

Gaaf al jullie plannen! Wij hebben nu alles geboekt. Behalve de huurauto. Daar ben ik nu naar het kijken. Wij willen de ringweg rijden in mei. Iemand enig idee wat voor auto volstaat? Kunnen we het bijv. wagen op een Hyundai I10 of is dat te risicovol? We rijden ook door het noorden, maar blijven dus gewoon op de ringweg.

Zebraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 12:17

Ingrid_92 schreef:
Gaaf al jullie plannen! Wij hebben nu alles geboekt. Behalve de huurauto. Daar ben ik nu naar het kijken. Wij willen de ringweg rijden in mei. Iemand enig idee wat voor auto volstaat? Kunnen we het bijv. wagen op een Hyundai I10 of is dat te risicovol? We rijden ook door het noorden, maar blijven dus gewoon op de ringweg.

In 2018 was ik begin juni in het zuiden van Ijsland. Gereden tot aan diamond beach en toen weer terug ri Reykjavik. Dat was met een Kia picanto en prima te doen. Maar het weer was goed, grotendeels asfalt en de gravel wegen waren vlak.

Wanneer ga je in mei? Zag wat filmpjes van mensen die de ringroad in mei hadden gereden die ook nog af en toe sneeuw hadden. En volgens mij zitten er ook wat stukken omhoog en omlaag in aan de oostkust?
Kan dus niet inschatten of een Hundai I10 voldoende is. Het is vast te doen, maar een iets groter model is misschien wel wat comfortabeler?

Ik ga dit weekend de route vastleggen met de vrienden en dan kunnen we huisjes boeken *\o/*

Zebraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 15:32

En alles is geboekt!

Dag 1 nacht hotel bij het vliegveld
Dag 2 tussen Vik en Grafjarkirkja
Dag 3 tussen Glacier lagoon en Höfn
Dag 4 - 7 Egilstadir
Dag 7 - 9 Laugar (omgeving Myvatn/Husavik)
Dag 9 Varmhalid
Dag 10- 12 Golden Circle omgeving
Dag 12 - 16 Thorsmork tour met Eldhestar

We gaan met 4 volwassen en de overnachtingen kosten gemiddeld 105 euro per stel. Best een goede prijs dus, zeker voor Ijsland :o
Op 1 nacht na altijd 2 slaapkamers. Een paar keer een gedeelde badkamer/keuken.
Maar ook 2x een huisje met onze eigen hottub :D

Nu aftellen...