In de hoop dat hier mensen met goede ideeën zitten: wij willen graag met 2 personen een week of 3 weg in februari. Op 1 plek blijven is niets voor ons, dus we willen graag een land doorreizen. Costa Rica lijkt me fantastisch maar is behoorlijk prijzig. Nu hebben we er wel wat voor over, maar ik ben ook wel benieuwd naar landen waar je wat meer on a budget op pas kan. Voorwaarde is wel dat dit veilig kan, zonder dit in een groep te moeten doen. Iemand met goede ideeën, ervaringen en tips? Ik hoor het graag!
The trouble with trouble is that it always starts out as fun.
Midden- en zuid-Amerika trekken het meest, in Azië lijken bijvoorbeeld Vietnam en Cambodja me ook interessant. Bij Thailand heb ik het idee dat ik heel veel bekenden tegen kom in die tijd, net als op Bali bijvoorbeeld Maar wie weet kom ik hier nog hele andere plekken tegen waar we helemaal niet aan gedacht hebben!
Wat een beetje vergelijkbaar is met Costa Rica is Sri Lanka. Dat kan al een stuk meer budget want Azië is gewoon een stuk goedkoper En Sri Lanka is echt perfect om rond te reizen en om dingen te zien. Ik heb zelf een reisschema gemaakt, die mag je wel inzien. Ik kijk ook graag op www.saltinourhair.com voor reistips.
Als wij nou veranderen dan hoeft het klimaat dat niet te doen. Loesje
Sri Lanka zou ik persoonlijk niet heen gaan in deze tijd.
Costa Rica is inderdaad duur. Afgelopen jaar ben ik in Panama geweest en dat was ook aardig prijzig (volgens de locals zijn de prijzen flink gestegen na de pandemie).
Ik zou voor Nicaragua gaan. Dat is echt één van mijn favoriete landen. Er is veel te doen (bergen, sandboarden, paardrijden, surfen, leuke stadjes en terrasjes, snorkelen en duiken, een vulkaan op hiken, etc.). Wij hebben daar heel low budget gereisd. Lekker in de chicken bus rond touren De Nicaruaanse keuken heeft alleen weinig variatie. Daar was ik na een maand wel klaar mee, haha.
Panama heb ik ook bekeken, maar weet niet helemaal of dat me trekt. Maar misschien is mijn beeld van dat land ook helemaal verkeerd hoor. Nicaragua spreekt me wel aan, op hoeveel dagen moet je daar rekenen om het land goed te zien? Hetzelfde geldt voor Sri Lanka, maar voor nu inderdaad niet de juiste keuze. Cuba staat ook op mijn lijst, maar ik vraag me een beetje af of Cuba zijn charme niet wat is verloren ondertussen. Dus mocht iemand recente ervaringen hebben?
Een budget noemen vind ik lastig. Het is niet dat we het geld niet hebben, maar ik vind het leuker om wat meer low budget te gaan dan naast een ticket nog minstens € 1.500,- p.p. kwijt te zijn.
Ik zou ook voor Thailand gaan. Ik wilde er ook nooit aan omdat ik ook zo iets had van Iedereen gaat naar Thailand. Maar ik vond het er geweldig! Gewoon beetje buiten de standaard paden gaan af en toe. Ik was voor ruim 3,5 week incl vliegticket wel iets van 2300 uitgegeven. En heb imo ook nergens op bezuinigd. Deel hostel maar ook huisjes voor mij alleen. En een dik hotel laatste 2 nachten. (en en tattoo van 150 euro)
Ik heb dit jaar ook voor Cuba gekeken, maar ik vind het helemaal geen mooi eiland qua natuur. Het is daarnaast ontzettend duur, dus als je budget wilt zou ik sowieso kijken naar Azië en niet naar de Cariben. Indonesië is trouwens heel leuk als je een beetje buiten de gebaande paden blijft. Wij zijn naar Lombok en de Komodo eilanden geweest en daar was het bij beide hartstikke rustig. Lombok is qua natuur misschien iets minder indrukwekkend als Bali, maar qua stranden net zo mooi. Je kunt op Lombok de vulkaan beklimmen, naar gigantische watervallen en lekker rondtoeren tussen de rijstvelden. In het zuiden is het echt een beetje een surfersvibe, met een straat met veel restaurantjes maar wel heel leuk en gezellig. De stranden daar zijn echt geweldig en echt heeeel rustig. Tanjun Aan is het mooiste strand waar ik ooit geweest ben en er waren misschien 10 toeristen ofzo
Daarna zijn wij met het vliegtuig (boot is af te raden vanwege het gebrek aan comfort en de wilde zee) naar Flores gevlogen en daar hebben we een soort minicruise gedaan met een houten boot van 20 mter lang, met slaaptenten bovenop de boot. Dat was echt heeel erg leuk en luxer dan het klinkt. En de Komodo eilanden waren echt geweldig fantastisch mooi, echt hemel op aarde. Je gaat daar naar de komodo varanen (die hebben wij zelfs gemist omdat ik ziek was ), zwemmen met reuzenmanta's, veel snorkelen op geweldig mooie plekken, met kleine haaien en schildpadden, en je bezoekt superkleine eilandjes en zandbanken. En daarna slaap je nog een nacht op hun 'onbewoonde eiland' wat ook super sfeervol en mooi is en waar je echt geweldig kunt snorkelen. Daarna zijn we nog terug gegaan naar Lombok, wij hebben de eerste tijd op Lombok eerste het zuiden gedaan en toen we terug kwamen het noorden. We zaten superdeluxe omdat het onze huwelijksreis was, maar we waren samen nog geen €4500.- kwijt. En dan hebben we echt nergens op bespaard Dus dat kan echt nog wel een stuk goedkoper.
Tanjun aan:
Ja dat was echt balen, maar dat deden we de eerste dag, maar ik heb toen de hele nacht op het toilet gezeten. Mijn darmen vonden het Indonesische water niet zo leuk denk (zodra ik bodem zette op Nederland was t over ) Maar goed, dat heeft voor ons nog niet eens de indruk verpest van de komodo eilanden, want de rest vonden we ook geweldig mooi. Heb jij ook rondgevaren op zo'n boot? Wij zaten bij Pirate explorer, was echt top geregeld. Al het eten vers gemaakt op de boot.
Dit filmpje geeft echt weer hoe wij het ervaren hebben, eigenlijk was het nog mooier
Heb zowel Java, Bali als lombok bezocht en vond het mooi om de culturele verschillen te ervaren. Maleisië is ook mooi, maar het klimaat vond ik minder prettig. Zowel op Java, als Bali kun je een vulkaan beklimmen. Veel cultuur te zien en een aangename keuken.
Azie is budgettair toch beter valt me steeds weer op. Mexico is momenteel duur. Autohuur was voor corona 800 euro voor 2 weken, nu moet je voor dezelfde auto op 1200 rekenen. Overnachten is duurder geworden en ook duiken is duurder geworden. Om nog maar niet van de vluchten te spreken (zo'n 400 euro duurder). Duikscholen hebben daar ook wat nieuws ontdekt om rijk van te worden, lood verhuren. 50 dollarcent per kilo per dag. Dus als je 2 weken moet huren heb je je eigen lood betaald. Ik heb waarschijnlijk 5kg bagage over en ga dan inderdaad een deel van mijn eigen lood meenemen om niet te huren.
Vietnam, Laos, Cambodja, Java en Bali ben ik geweest en zijn landen die prima te doen zijn. Hoe het met de prijzen nu zit weet ik niet, maar voor corona waren ze zeker betaalbaarder dan de andere kant van de wereld op gaan.
Egypte ben ik dit jaar geweest, en tja, eh, eh, de mensen zijn vriendelijk, je kunt er prima duiken als je een goede gids treft, maar het is 1 zandbak. Ik vond de jeeptour door de zandbak leuk en echt mooier dan verwacht, maar nu ik de foto's terugkijk denk ik wel van 'tja, het is het eigenlijk toch net niet'. Geen spijt van dat ik geweest ben hoor en voor het duiken wil ik echt wel weer eens terug, maar ik vind Azie zo veel mooier.
Israel en Palestina kan ik wel aanraden. Maar ook dat is flink duurder geworden zie ik. Ik ben in januari/februari 2020 geweest en toen was 1 week weg 650 euro. De reizen naar Israel zijn vaak ook maar 8-10 dagen overigens. Je kunt wel 12 dagen naar Jordanie. En misschien kun je verlengen aan zee in Aqaba. Dat weet ik niet. Maar het is niet 2 tot 3 weken rondreizen.
Is Zuid Afrika misschien nog wat? Dat is niet heel goedkoop, maar voor safari's wel weer de goedkoopste oplossing.
Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb. En ineens ben je een officiële marathonloper. Nooit gedacht, toch gehaald.
Hebben jullie intussen al iets uitgekozen? Wij hebben afgelopen weekend onze 2-maandse reis 17 januari-17 maart 2023 geboekt.
Wij wilden ook naar Zuid-Amerika, maar i.v.m. onrust daar & onhandige vliegtickets gaan wij toch naar Azië. Wij vliegen nu voor €600 naar de filipijnen (en terug vanaf Singapore i.v.m. onze reisroute). Wij gaan dus naar de Filipijnen, en reizen daarna door naar Sumatra om via Singapore terug te vliegen. Zo hebben wij de combi meer toeristisch (filipijnen) vs. meer lokaal en minder bereisd (Sumatra).
Wees je wel bewust van het regenseizoen op Java en Bali in februari. Mocht het weer meevallen reizen wij misschien nog naar die omgeving, maar dat is nu nog lastig te voorspellen.
Ik begreep dat Sri Lanka nu weer prima te doen is van veel reizigers die daar nu zitten. Qua spanningen en criminaliteit gebeurt er op het moment meer in landen als Colombia e.o. i.v.m. actieve drugskartels, al geloof ik ook zeker dat dat mee kan vallen als je er eenmaal bent. Wij hadden daar even niet zo'n zin in.