Berlijn, wat moet je gezien hebben?

Moderators: xingridx, Ladybird, NadjaNadja, Polly, Essie73, Firelight, Mjetterd, ynskek, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
WinSel

Berichten: 20599
Geregistreerd: 28-09-04

Berlijn, wat moet je gezien hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-22 10:42

Hallo Bokkers,

Mijn man en ik gaan eind december 4 dagen naar Berlijn. Natuurlijk zijn er dan veel kerstmarkten maar het gaat ons ook echt om de stad.

Dus wat moeten we echt gezien/gedaan hebben in deze dagen?

Brand los *\%/*

Karin

Berichten: 65346
Geregistreerd: 10-01-01

Re: Berlijn, wat moet je gezien hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 10:46


Qerty
Berichten: 2042
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Re: Berlijn, wat moet je gezien hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 11:16

Lekker rondstruinen (en proeven) in Friedrichshain, Kreutzberg en Neukoln als je echt de stad wilt zien.

En verder: Vanaf Brandenburger Tor loop je via Unter den Linden een uurtje naar Alexanderplatz en wandel je langs veel toeristische highlights van de stad.

Muronia

Berichten: 20271
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Berlijn, wat moet je gezien hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 11:30

De Gedächtniskirche
De Berliner Dom, daar kun je ook de graftombes zien

De Fernsehturm am Alexanderplatz, kun je met de lift omhoog en heb je prachtig uitzicht over de stad

Checkpoint Charlie (bestaat dit nog?)

De Reichstag / Brandenburger Tor

Holocaust museum, vond ik indrukwekkend

Wat ik ook heel mooi vond, dat is niet in Berlijn zelf maar in Potsdam, park sanssouci. Een enorm park met kastelen.

Gee
Berichten: 184
Geregistreerd: 03-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 11:34

Oh, er is zo veel. (kom er vandaan en ga nog elk jaar naar familie) Waar te beginnen?
Als je er - zoals de meeste bezoekers - maar enkele dagen bent, zou ik de typische highlights doen:
Siegessäule (prachtig uitzicht over o.a. groot Park (Tiergarten genaamd) en het Brandenburger Tor.
Unter den Linden, Checkpoint Charlie, East Side Gallery (open air monument restanten muur met prachtige graffiti), Gedächtniskirche/Kurfürstendamm inkl. een bezoek aan het KaDeWe (Groot warenhuis, waarbij je vooral op de bovenste verdieping moet zijn vanwege de foodcourt daar)
Reichstagsgebäude, Alexanderplatz (met Fernsehturm), waar -afhankelijk van wanneer je er bent in December - een van de vele kerstmarkten zal zijn.


Sommige dingen vind ik persoonlijk erg toeristisch, maar laat dat de pret niet drukken.
Veel plezier!

MarliesV

Berichten: 15437
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 11:39

Checkpoint Charlie bestaat nog, 1 van de meest toeristische stukjes Berlijn ;)

TS: grote aanrader (je moet even wat verder dan de binnenstad, maar dit heeft bij ons enorme indruk achter gelaten):
Stasi-gevangenis Berlijn Hohenschönhausen

Katja
Blogger

Berichten: 42209
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 11:47

De koepel van de Reichstag is super mooi om te bezoeken. Als je kaarten kunt krijgen rond zonsondergang is het helemaal top.

Wij hebben in Berlijn een fietstoer met Baja Bikes gedaan. Dat was een super manier om veel van de stad te zien in een relatief korte tijd met een gids die er ook genoeg over te vertellen had.

De Stasi gevangenis heeft op mij het meeste indruk gemaakt. De gidsen daar hebben zelf ook in de gevangenis gezeten en het is heel indrukwekkend om hun verhaal te horen terwijl je alles ziet.

En verder is Berlijn de ideale stad om lekker doorheen te slenteren.

Muronia

Berichten: 20271
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 11:48

Ah wel dus. Is lang geleden dat ik er ben geweest. De eerste keer was een jaar na de val van de muur. Toen was het echt nog een doorgangspunt. Een paar jaar later meer een symbolisch plekje en er was weinig meer van over.

xSwanHeart

Berichten: 4434
Geregistreerd: 03-01-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 11:53

Qerty schreef:
Lekker rondstruinen (en proeven) in Friedrichshain, Kreutzberg en Neukoln als je echt de stad wilt zien.

En verder: Vanaf Brandenburger Tor loop je via Unter den Linden een uurtje naar Alexanderplatz en wandel je langs veel toeristische highlights van de stad.

En Prenzlauer Berg, ook een heerlijke wijk.

Je kunt ook een Berliner Unterwelten tour doen, is ook absoluut de moeite waard en geeft je net weer een andere kijk op de stad :j

leeslampje

Berichten: 1165
Geregistreerd: 11-10-16
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 11:57

MarliesV schreef:
Checkpoint Charlie bestaat nog, 1 van de meest toeristische stukjes Berlijn ;)

TS: grote aanrader (je moet even wat verder dan de binnenstad, maar dit heeft bij ons enorme indruk achter gelaten):
Stasi-gevangenis Berlijn Hohenschönhausen


Dit :j Ik ben wat verbaasd dat het nog niet vaker in dit topic genoemd is. De kwaliteit van de rondleiding vond ik bijzonder goed. Heeft ook op mij veel indruk gemaakt.

http://berlijn-blog.nl/musea-in-berlijn ... honhausen/

Karin

Berichten: 65346
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 12:03

De laatste keer dat ik in Berlijn was ben ik ook op het Olympiagelände geweest, waar de Olympische Spelen van 1936 hebben plaatsgevonden.

Het Olympiastadion wordt nog volop gebruikt: het is de thuisbasis van Hertha BSC, in 2006 was er het WK voetbal en in 2009 het WK atletiek. Op de rest van het terrein kun je prima wandelen. Het Reitstadium is ook te bekijken.

Verder kan ik je het voormalige vliegveld Tempelhof aanraden. Het is mij de laatste keer niet gelukt om een rondleiding te regelen, maar het terrein zelf is nu een openbaar park waar je ook prima kunt wandelen.

https://www.expeditieaardbol.nl/doen-ro ... f-berlijn/

WinSel

Berichten: 20599
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Berlijn, wat moet je gezien hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-22 12:19

O wauw bedankt voor al jullie tips! Ik ga alles eens goed bekijken, maar het komt vast helemaal goed! <3