En ook wij verhuizen naar Zweden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kimddddd

Berichten: 466
Geregistreerd: 19-08-19
Woonplaats: Beverwijk - Äppelbo

Re: En ook wij verhuizen naar Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 19:25

Oh wat naar dat de gezondheid even minder gaat nu…hopelijk snel weer beter. En inderdaad je kunt niet alles van te voren plannen en vooral op je gevoel af gaan en niet stressen. Zweden doet ons in ieder geval goed…allemaal 1 broekmaat eraf en onze grijze haren worden weer gekleurd. Hopelijk krijgt de gezondheid van jullie ook een boost hier! Fijn dat de verzekering geregeld is dat is al zorg minder. Sterkte en beterschap voor je vriend.

Happinez

Berichten: 8399
Geregistreerd: 28-10-06
Woonplaats: Drenthe, Overijssel, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 19:28

Oehh wat leuk sneeuw <3 geef gelijk een sprookjesbeeld.

Hopelijk gaat het snel beter met je man. :(:)

Hebben jullie huis zelf gevonden via bepaalde website's ( een zweedse funda ofzoiets ?) of echt via een bemiddelingsmakelaar ?

Nickolay

Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Re: En ook wij verhuizen naar Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-22 19:46

Dank jullie wel.

Wij hebben eigenlijk alleen gezocht op Hemnet.
In de winter komt er niet veel op, in ieder geval niet in ons budget/regio enzo.
Vanaf februari/maart kwam er steeds meer op te staan.

We hebben een paar woningen via online bezichtigingen vanuit Nederland gedaan en totaal 6 vanuit Zweden.
De online bezichtigingen hebben vooral geholpen om de advertenties beter te begrijpen en onze wensen duidelijker te krijgen.

pien_2010

Berichten: 43698
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 20:35

Hoe werkt dat die online bezichtigingen?

Lijkt me heel moeilijk om te moeten wachten tot maart.

Nickolay

Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-22 20:42

Bij sommige makelaars staat de optie al bij de woningen, bij andere hebben we er speciaal om gevraagd.
Ze lopen dan met hun mobiel door de woning en laten alles zien.
Ook vertellen ze er van alles bij, maar dat is bij groepsbezichtigingen in het Zweeds. Je krijgt wel een betere indruk van de woning, dan alleen via de foto's en tekst op Hemnet.

Ook hoor je het achtergrond geluid, dus 2 woningen vielen meteen al af door de drukke weg die er langs liep.

Moet eerlijk zeggen dat ik nu al een beetje down ben. Zo geen zin om terug te gaan. Maar wel zin om mijn man, paarden en katten weer te zien/knuffelen.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 102040
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: En ook wij verhuizen naar Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 20:44

Vind je het niet eng om alleen terug te rijden?

Nickolay

Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Re: En ook wij verhuizen naar Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-22 21:09

Nee hoor. Maar ben wel blij dat de wegen gewoon goed begaanbaar zijn.
Ik heb vroeger als chauffeur gewerkt oa bij dpd en als koerier in de Benelux.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 102040
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: En ook wij verhuizen naar Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 21:12

Oh okee, dan heb je wel wat ervaring op de wegen. Gelukkig maar. :)

Nickolay

Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Re: En ook wij verhuizen naar Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-22 09:31

Gisteren rond 17 uur was ik weer in Nederland.

Vandaag verhuizen naar onze volgende tijdelijke plek.
En dan plannen maken voor onze plek in Zweden.

Ik wilde eerst graag een stuk volledig omheind met hout, maar dan moeten volgens mij de palen veel dichterbij elkaar staan.
Nu waarschijnlijk toch gewoon palen 4 meter uit elkaar en 2 rijen breed lint. Dit hadden we in Nederland ook.
Ik vraag me alleen af of de omheining misschien hoger moet dan 1.50 meter ivm elanden.

noordje

Berichten: 2236
Geregistreerd: 11-01-09
Woonplaats: Åsvang,Noorwegen

Re: En ook wij verhuizen naar Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 09:43

Ik lees ook mee hier.
Wij wonen dan weliswaar in Noorwegen, maar toch een beetje hetzelfde.
Ik heb een paddock hier met rondom hout. De palen staan op 2,5meter van elkaar omdat ik planken van 5meter heb gebruikt mer 2 lagen planken en 2 lagen koord.
Voor de rest van het weiland heb ik de palen op 4 meter staan met koord of lint.
Sowieso is het verstandig om regelmatig je omheining te checken of er geen eland door heen is gegaan. Meestal springen ze er keurig overheen.
Leuk plekje hebben jullie en kan me voorstellen dat je niet kunt wachten om te verhuizen.

Nickolay

Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Re: En ook wij verhuizen naar Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-22 10:13

Dank je wel noordje. Hoe hoog hebben jullie de omheining? Wij hebben Quarters, de kleinste is 1.49 en de grootste 1.59, dus geen super grote paarden. Normaal gesproken zou 1.50 hoog zat zijn. Dus palen van 2.00 m met 50 cm de grond in. Ik zit ook te kijken naar een grondboor op benzine, dat zou het werk een stuk lichter maken.
Het stuk dat we als eerste gaan doen is altijd weiland geweest, dus daar verwacht ik in ieder geval geen rotsblokken tegen te komen.
Het bos is een ander verhaal, maar daar gaan we wel om de blokken heen.

Tinka

Berichten: 3795
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Re: En ook wij verhuizen naar Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 10:48

Wij hebben in Nederland gewoon een goedkope grondboor gekocht, functioneerd prima. Alleen ging de 1e keer dat trekmechanisme waarmee je hem aandoet kapot. We moesten toen toch nog terug naar Nederland. Daar is ie toen opgehaald en gerepareerd. En sindsdien doet ie het goed. We hebben er al iets van 200 palen mee gezet.

Prairy
Berichten: 9169
Geregistreerd: 28-12-03

Re: En ook wij verhuizen naar Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 11:08

Grondboor zou ik zeker doen, maar koop dan wel een goede. Eentje die terugslag/vast sla beveiliging heeft, je rug zal je dankbaar zijn.

Ze zijn eventueel ook op accu te koop, volgens mij van Makita.

Quir

Berichten: 17374
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 11:30

Die laatste hebben wij, op accu van makita. Super fijn!

En ik zou de omheining niet extreem hoog maken puur voor de elanden, over 140/150 springen ze meestal gemakkelijk over heen zonder stuk te maken. Hoger gaan ze gewoon doorheen, het houdt ze namelijk toch niet tegen en je bent dan alleen maar vaker aan het repareren.

Hengsten wei op 180 met 3 draden (band) en heel regelmatig de bovenste draad stuk door elanden, de rest op 140 en zelden iets stuk terwijl ze daar ook in gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 11:58

Nickolay schreef:
Dank jullie wel.

Wij hebben eigenlijk alleen gezocht op Hemnet.
In de winter komt er niet veel op, in ieder geval niet in ons budget/regio enzo.
Vanaf februari/maart kwam er steeds meer op te staan.


Is dat een soort funda? En ben je al zo goed in Zweeds dat je dat allemaal begrijpt of kan het ook in het Engels?
Ik dacht kijk even voor de grap maar valt niet mee

Prairy
Berichten: 9169
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 12:24

[***] schreef:
Nickolay schreef:
Dank jullie wel.

Wij hebben eigenlijk alleen gezocht op Hemnet.
In de winter komt er niet veel op, in ieder geval niet in ons budget/regio enzo.
Vanaf februari/maart kwam er steeds meer op te staan.


Is dat een soort funda? En ben je al zo goed in Zweeds dat je dat allemaal begrijpt of kan het ook in het Engels?
Ik dacht kijk even voor de grap maar valt niet mee

Als je Google Chrome gebruikt kun je automatisch vertalen instellen. Komen soms wat vreemde zinnen of woorden door maar over het algemeen is het wel redelijk te begrijpen wat er bedoeld wordt dan.

deedee19

Berichten: 7931
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: Noord noord limburg

Re: En ook wij verhuizen naar Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 12:38

Nieuwe volger meldt zich! Wat een heerlijk huisje heb je gekocht.

noordje

Berichten: 2236
Geregistreerd: 11-01-09
Woonplaats: Åsvang,Noorwegen

Re: En ook wij verhuizen naar Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 16:07

Wat Quir zegt,op 1.50 hoogte.Dan springen de elanden er nog overheen.
Ik weet niet hoe het zit met de stenen in de grond bij jullie,maar een grondboor gebruikt niemand hier. Ik heb de hoekpalen echt in staan graven met een handschepje en de rest staat niet heel erg diep.
Ik kom gewoon steeds weer op stenen uit :(

TheaD

Berichten: 608
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Zweden

Re: En ook wij verhuizen naar Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 18:11

Je kunt beter een stootijzer (of jordspet in het zweeds) gebruiken. Dan kun je de stenen die niet te groot zijn nog iets aan de kant duwen. Een grondboor heb ik hier nog niemand zien gebruiken... Palen zetten is niet het makkelijkste werkje in de Zweedse grond ;) Lycka till :)

Nickolay

Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Re: En ook wij verhuizen naar Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-22 18:54

Ik gebruik inderdaad Google Chrome met automatische vertaling. En Google Lens.

De komende maanden ga ik Zweedse les nemen.

En bedankt voor de tips voor de palen. Ik ga eens kijken.

Net alles weer verhuisd. Woensdag maar verder uitpakken. Nu eerst op bezoek bij mijn vriend.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 102040
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: En ook wij verhuizen naar Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 18:54

Hoe is het met hem?

flitzz
Berichten: 1271
Geregistreerd: 25-08-08
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 18:55

Waar ik eerst gewoond heb zaten we op kleigrond en dat was echt niet grappig met palen zetten plus veel stenen.. Nu woon ik ergens anders en heb ik zandgrond ik heb tot nu toe al mijn palen met een (benzine) grondboor gezet. Alleen waar veel bomen staan en dus wortels zitten was het af en toe een uitdaging. En de bomen gebruiken als paal werkt ook goed :D Ik heb mijn omheining ook op ongeveer 140- 150 qua hoogte. En ik loop iedere dag het stuk waar ze staan even na tot nu toe 1 keer een paal kapot gehad.. 's winters heb ik ze bij huis staan en zomers wat verder naar achteren.

Nickolay

Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-22 18:58

Bellatrix schreef:
Hoe is het met hem?


Dat weet ik nog niet. Hij zegt standaard goed, ook als dat niet zo is.
Morgen middag hebben we een gesprek met de zaalarts. Daar heb ik om gevraagd.

Nickolay

Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-22 21:55

Gisteren gehoord dat mijn vriend 99% zeker weer geopereerd moet worden, waarbij ze de rest van de alvleesklier weghalen. Dus dat wordt daarna weer een paar weken herstellen van de operatie, maar hopelijk daarna echt klaar en aansterken.

Ons doel is nog steeds maart / april verhuizen.

Was vandaag bij de stal waar de paarden tijdelijk staan en stond met tranen in mijn ogen. Ze stonden bij ons nooit op stal en nu in ieder geval in de nacht en bij slecht weer al eerder. Heb gevraagd of ze in ieder geval overdag gewoon altijd buiten kunnen blijven, ongeacht het weer. Maar vandaag stonden ze alle 3 met best wel dikke benen. Ze hebben bij ons thuis nog nooit dikke benen gehad. Morgen maar even longeren en wandelen.
Helaas heb ik ischias (zenuwpijn) in mijn onderrug en moet echt rust houden, dus regelmatig rijden en/of grondwerken lukt even niet.
Voel me soms zo verloren, je probeert het zo goed mogelijk te doen en het wil gewoon even niet.

Vandaag wel leuke dingen voor Zweden gedaan.
We hebben de omheining voor het eerste stuk uitgekozen en ook de schuilstal die we willen bouwen.
Het eerste stuk is ongeveer 3500 m2 en dit zal compleet met hout omheind worden.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Wij gaan de planken waarschijnlijk wel iets anders bevestigen, maar dat besluiten we tijdens het plaatsen in mei/juni.

Afbeelding
Afbeelding

Dit wordt de schuilstal. 3 afsluitbare stukken van 4x3 met een voerstation ertussen. Hier kan je via de achterkant een hooibaal naar binnen rijden met de trekker.

En ik kreeg vandaag te horen dat de verhuiswagen woensdag op het adres in Zweden aankomt. Heel spannend omdat we er zelf natuurlijk niet bij zijn. Ik heb post-its geplakt met waar de zware meubels moeten staan en verder is het afwachten.

Blue_Eyes

Berichten: 20355
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Re: En ook wij verhuizen naar Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 22:01

Het is dat Midwolda zo'n roteind weg is, anders kwam ik ze wel lpngeren voor je :(:)

Wat een mooie omheining en schuilstal heb je uitgekozen!