Reis naar Groenland/Spitsbergen, wie heeft tips?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Picassox

Reis naar Groenland/Spitsbergen, wie heeft tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-22 11:15

Samen met mijn mama wil ik aanstaand jaar (2023 of eventueel voorjaar 2024) weg. We zien door de bomen het bos niet meer, want we hebben aantal specifieke wensen omdat mijn mama niet zo’n reiziger is. Wie heeft de gouden tip voor een reis of reisorganisatie?

- Georganiseerde reis, maar hoeft niet per se in een groep al zal dat met deze bestemming wel snel zo zijn
- Tussen de 7 en 15 dagen (ongeveer)
- Vertrek tussen juli en september 2023
- Liefst Groenland, Spitsbergen, Lofoten, IJsland of een combinatie van een of meerdere plekken: Groenland of Spitsbergen moet er eigenlijk wel inzitten
- Boot lijkt voor de hand liggend, maar hoeft niet per se hele reis zo te zijn (kunnen ook vliegen naar IJsland of Noorwegen)
- Lichte voorkeur voor lezingen en/of info aan boord over zeedieren, landschap, etc.
- Liefst niet te actief, maar mag optie zijn in vorm van excursies (mijn moeder wil vooral rondkijken, ik zou op zich wel willen klimmen/droogpakduiken/kanoën), maar zeilend daarheen is dus geen optie helaas
- Boot hoeft absoluut niet luxe of mooi, alleen praktisch wat betreft slapen: liefst samen in een hut en niet gedeeld met anderen
- Budget maximaal €5000 pp maar liever niet voor maar 7 dagen…

We hebben al wel het een en ander vergeleken, maar lijkt al snel een luxe boot cruise waar je beetje langs Groenland vaart. We willen wel echt wat zien en van de boot af in bijv. Spitsbergen.

Wie heeft de gouden tip wat betreft een reisorganisatie of reis?

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 11:26

Ik volg al een poosje op instagram ontdek spitsbergen.

https://www.ontdekspitsbergen.nl/

Zelf nooit geweest, maar Bjorn lijkt me onwijs aardig en biedt het eea aan (groeps)reizen aan. Maar volgens mij kan je ook gewoon bij hem terecht voor informatie en maakt hij ook reizen op maat. Is dan wel alleen voor spitsbergen.

Picassox

Re: Reis naar Groenland/Spitsbergen, wie heeft tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-22 12:59

Thanks! Ziet er goed uit! Precies zoiets bedoel ik! :)

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 13:07

Zeilschip Antiqua, vaart rondreizen op Spitsbergen met gids. Krijgt uitstapjes aan land met gids, lezingen aan boord.
Vriendin van mij heeft hier aantal jaar als bemanning op gevallen. Haar verhalen waren zo gaaf

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 13:25

Wij zijn naar Spitsbergen geweest met Inezia Tours: https://www.ineziatours.nl/reizen/bekij ... odyssey/29

Fantastische ervaring!

(edit: heeft alles wat je zoekt, dus elke dag heel interessante lezingen aan boord, biologen mee die over alles uitleg geven, excursie naar oa Jan Mayen, walrussen,... mooiste reis van mijn leven geweest)

Kobus17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 13:42

Wij zijn in 2013 naar Spitsbergen met de Antiqua geweest, hebben toen een poging gewaagd om heel Spitsbergen rond te varen, maar vanwege het weer hebben wij dat helaas niet kunnen doen.
Wij zijn met Askja Reizen gegaan.
individueel is volgens mij niet mogelijk.

Je mag namelijk niet zonder geweer buiten Longyearbyen komen, er dient altijd een gids met geweer bij te zijn i.v.m. de ijsberen.

Weet niet of er iemand zeeziek is, want dan is het echt een uitdaging, in Antarctica ben ik 23 dagen zo vreselijk zeeziek geweest, niet normaal, ik had pillen van de scheepsdokter, scopoderm pleisters mee van eigen huisarts, maar niets hield het tegen.
Spitsbergen was beter te behappen omdat je daar dichterbij de kust blijft maar maak je bijvoorbeeld de oversteek naar Jan Mayen, dan zit je weer op volle zee en dan kan het weer best spoken.

Voor de andere opties, zal ik vanavond op reageren.

Je kan voor bootreizen ook kijken op de rederijen : Quark Expeditions is er zo één. Wij zijn met hun naar Antarctica geweest, en had eigenlijk ook met hun naar Spitsbergen willen gaan, hun gidsen zijn echt heel goed. Je maakt minimaal 2 stops per dag, meer is ook niet te doen, veel te vermoeiend.

Kobus17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 19:42

Voor de combi Spitsbergen en Groenland daar is je budget niet genoeg, denk ik.
Het zal dan of spitsbergen of groenland moeten worden, en daarnaast is 15 dagen voor deze combi veel te kort. Dan is het meer " been there, done that" , en dat zou je niet moeten willen voor dit soort reizen.

Om naar de lofoten te gaan ,zou ik het vliegtuig nemen en daar met een huurauto rijden, anders ben je er net kan je direct alweer terug aangezien het een heel eind rijden is.

Ijsland is geweldig, maar ook hier geldt, naar toevliegen en dan daar auto huren. Het is wel een land waar je eigenlijk veel activiteiten doet.
Je kan de golden circle in een paar dagen doen maar leuker is het om het hele eiland rond te rijden.

Ook is er een mogelijkheid om ijsland met Spitsbergen of Groenland te combineren maar hou dan rekening met een behoorlijk vol programma.

De cruiseboten die langs Groenland en spitsbergen gaan, daar zal je per excursie moeten betalen, beter is het dan om met een expeditie boot te gaan, zijn wel duurder maar daar zitten dan wel alle landingen bij.

Het is maar net wat je wilt.

Elke bestemming is geweldig en het zal moeilijk zijn, om een keuze te maken.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-22 21:21

Kobus17 schreef:
Voor de combi Spitsbergen en Groenland daar is je budget niet genoeg, denk ik.
Het zal dan of spitsbergen of groenland moeten worden, en daarnaast is 15 dagen voor deze combi veel te kort. Dan is het meer " been there, done that" , en dat zou je niet moeten willen voor dit soort reizen.

Om naar de lofoten te gaan ,zou ik het vliegtuig nemen en daar met een huurauto rijden, anders ben je er net kan je direct alweer terug aangezien het een heel eind rijden is.

Ijsland is geweldig, maar ook hier geldt, naar toevliegen en dan daar auto huren. Het is wel een land waar je eigenlijk veel activiteiten doet.
Je kan de golden circle in een paar dagen doen maar leuker is het om het hele eiland rond te rijden.

Ook is er een mogelijkheid om ijsland met Spitsbergen of Groenland te combineren maar hou dan rekening met een behoorlijk vol programma.

De cruiseboten die langs Groenland en spitsbergen gaan, daar zal je per excursie moeten betalen, beter is het dan om met een expeditie boot te gaan, zijn wel duurder maar daar zitten dan wel alle landingen bij.

Het is maar net wat je wilt.

Elke bestemming is geweldig en het zal moeilijk zijn, om een keuze te maken.

Dank voor je info: we willen gewoon naar Noordpoolgebied(en) en welke dat precies zijn, maakt ons minder uit. :)

Ben overigens bovenstaande opties aan het uitpluizen! Heel fijn om te lezen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 21:48

https://beyondborders.be/spitsbergen/

Wij gaan met deze organisatie volgend jaar naar Antarctica :D maar zoals je ziet is Spitsbergen ook een optie. Je vaart mee op een oud expeditieschip en de prijs valt voor beide reisprogramma's quasi in budget.

Tip: het is niet noodzakelijk zo dat je een hut zal moeten delen. Voor onze reis zeiden ze mannen en vrouwen apart, maar dat is geen verplichting.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 22:07

Spitsbergen ben ik geweest ( marathon ).
Geweldige plek. Hoeft niet georganiseerd, kun je prima zelf.

Sledehondentocht is echt een aanrader. Je mag de slee zelf besturen daar.
En ik ben met een boot naar Piramiden geweest , een verlaten Russisch mijnbouw dorp ( google vooral even ) . Daar vaar je tussen de ijsschotsen met zeehonden naartoe.
Kajakken op zee in een droogpak is ook een belevenis.
De gewone rondleiding per jeep in Longyearbyen en omgeving is al heel bijzonder. Daar vertellen ze over het leven daar, de permafrost, de wereld zaadbank, en hoe de wereld daar samenwerkt.

Ze hebben veel excursies op Spitsbergen en allemaal bijzonder om mee te maken

Lofoten ben ik in de winter geweest ( met de auto naartoe )
Ook absoluut de moeite waard. Maar minder te beleven ( althans in de winter ) . Meer heel mooi om de dorpjes te bezoeken, rond te wandelen. Wellicht het Viking museum.