Noorwegen - Lofoten

Moderators: Polly, Firelight, Muiz, NadjaNadja, ynskek, Essie73, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

veertje99

Noorwegen - Lofoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-22 19:54

Lofoten - Noorwegen 2022

Afgelopen zondag ben ik weer naar huis gegaan van een prachtige droomreis in Noorwegen - Lofoten. Ruim een half jaar geleden boekte ik deze fotografie reis en wat ben ik blij dat ik deze reis heb mogen doen. Een geweldig landschap, prachtige plekken een onwijs leuke groep en ook niet onbelangrijk, heerlijk eten! Ik was er van zondag 25 september tot zondag 2 oktober.

Op zondag 25 september vlogen we van Schiphol naar Oslo en van Oslo door naar Narvik. Vanaf Narvik konden we doorrijden naar ons eerste hotel Tjeldsundbrua in Evenskjer.

Op maandag ochtend vertrokken we alweer vroeg naar onze tweede bestemming. Tussendoor hebben we 5 prachtige stops gehad om foto's te maken. Mooie plekken met veel weerspiegeling in het water, een watervalletje en een haven. Na een lange dag in de auto kwamen we aan in Svolvær bij het Ton Hotel. Hier zijn we 3 nachten gebleven.

Afbeelding
Afbeelding

Vanaf het Ton hotel hebben een boottocht gehad. Onze boottocht was op dinsdag en ging door de Trollfjorden waar we een aantal zeearenden hebben kunnen zien. Na de boottocht hadden we een middag vrij en zijn we zelf lekker op pad gegaan om foto's te maken van de omgeving in Svolvær. In de avond gingen we naar buiten voor het noorderlicht. Helaas was die op het begin nog niet te zien, nadat we net allemaal binnen waren kwam die toch tevoorschijn en heb ik mijn aller eerste noorderlicht gezien en op de foto gezet. Wat een magisch moment was dat!

Afbeelding
Afbeelding

Op woensdag zijn we naar Reine geweest, dit is in het zuiden van de Lofoten. Tussendoor een aantal stops, maar vanwege het licht wilden we graag voor 12 uur in Reine zijn. Op de weg terug naar Svolvær hebben we weer veel mooie stops gehad.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Donderdag ochtend vertrokken we weer op tijd naar onze derde bestemming, het hotel Marmelkroken. Een prachtig uitzicht vanaf de kamer over zee. Onderweg naar Marmelkroken zijn we meerdere keren gestopt op mooie plekken om foto's te maken. In de avond hadden we een prachtige zonsondergang. Helaas de hele dag en grotendeels avond veel bewolking en dus geen noorderlicht.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Op vrijdag ochtend zijn we naar het noorden gereden. We hadden een Whale Safari in Andenes. Een aantal prachtige walvissen en potvissen gezien en kunnen fotograferen. Op de terug weg hadden we een prachtige stop voor zonsondergang. In de avond kregen we weer het prachtige noorderlicht te zien. Het begon eerst achter het hotel en daarna ging het door boven zee. Grotendeels hebben we achter het hotel in een weiland gestaan, laatste half uurtje zijn we bij zee gaan staan omdat die daar mooi helder te zien was, zelfs wij konden de groene kleur heel helder zien i.p.v de witte strepen waarmee het begon die avond.

Afbeelding
Afbeelding

Op zaterdag ochtend vertrokken we (dit keer niet zo vroeg i.v.m een latertje vanwege het noorderlicht) naar onze eerste bestemming van de reis namelijk hotel Tjeldsundbrua. Onderweg zijn we nog weer langs Andenes gereden voor een stop om even lekker wat te eten/drinken met z’n allen en na die tijd nog een paar stops gehad voor de foto’s. Aangezien het een lange rit was zijn we het laatste stuk meteen doorgereden. In de avond hadden we opnieuw een prachtig noorderlicht wat boven ons begon te dansen. Een geweldige afsluiting van deze reis!

Afbeelding
Afbeelding

Op zondag was het helaas alweer tijd om naar huis toe te gaan. Moeilijk om deze week te laten zien in 15 foto's! De kwaliteit van de foto's is helaas niet overal even goed, volgend jaar komt er een betere lens voor mooiere kwaliteit. Voor nu ben ik enorm blij met de foto's en heb ik onwijs kunnen genieten van mijn droomreis <3

Donna, B+27, L1+20, L2+19, M1+18
Wodka, L1+14, L2+8
Donner, B+21, L1+ 21, L2+29, M1+27, M2+24, Z1+21, Z2+3 (Pensioen)
Gestoa, B+11, L1+17, L2+13, M1+10, M2+1 (Verkocht)

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 19:59

Prachtige omgeving, en ook erg mooi vastgelegd :j komt bij mij weer hoger op de bucketlist.

Life begins at the end of your comfortzone.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 20:06

Geweldig, mooie foto's! Mijn vriend en ik hebben een paar jaar geleden rondgereisd in Lapland, ook de Noordkaap en de Lofoten bezocht. De walvistocht hebben we ook gedaan. We waren wel een beetje bang want we lazen in recensies veel over overgevende mensen aan boord en megakou. Viel dat bij jullie mee?
Toen wij er waren was het gelukkig 18 graden, geen wind, maar alsnog fris op zee.
Ook potvissen gezien en andere walvissen/dolfijnen.
Helaas geen noorderlicht, want toen wij er waren was het 24u per dag licht. Een rare gewaarwording.

Life starts at the end of your comfort zone. Volg me op instagram @trail_running_tessa

veertje99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-22 20:14

gaucho schreef:
Prachtige omgeving, en ook erg mooi vastgelegd :j komt bij mij weer hoger op de bucketlist.

Dankjewel! :)

Supervixen schreef:
Geweldig, mooie foto's! Mijn vriend en ik hebben een paar jaar geleden rondgereisd in Lapland, ook de Noordkaap en de Lofoten bezocht. De walvistocht hebben we ook gedaan. We waren wel een beetje bang want we lazen in recensies veel over overgevende mensen aan boord en megakou. Viel dat bij jullie mee?
Toen wij er waren was het gelukkig 18 graden, geen wind, maar alsnog fris op zee.
Ook potvissen gezien en andere walvissen/dolfijnen.
Helaas geen noorderlicht, want toen wij er waren was het 24u per dag licht. Een rare gewaarwording.

Dankjewel!
Bij ons gelukkig geen last van mensen wie zeeziek werden. We hadden een onwijs rustige zee, het was bij ons wel erg fris. Beide keren met de boottocht hadden we handschoenen en mutsen nodig :brr: Maar wel allebei de keren vol op zon dus zodra we even stil lagen en de wind goed stond was het heerlijk!
Ik ga in juni naar IJsland toe met weer dezelfde organisatie (weer een fotografie reis) dan zal het ook 24u per dag licht zijn. Zal ook wel even wennen worden haha

Wodka, L1+14, L2+8

Getup

Re: Noorwegen - Lofoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 13:50

Prachtig, dit zou ik ook wel eens willen zien * onthouden, dus *

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 14:46

Heel tof! De laatste tijd denk ik steeds vaker terug aan onze vakantie naar de Lofoten. Het is daar zo mooi, het was de eerste plek ter wereld waarvan ik niet perse naar huis wilde. Wij zaten dan ook in een geweldig mooi huisje dus dat scheelde wel <3
Wij hebben er gewoon in de baai orka's gezien, dat is serieus een van de mooiste dingen die ik ooit heb mogen aanschouwen! https://www.youtube.com/watch?v=uoML9umkkkQ

Als wij nou veranderen dan hoeft het klimaat dat niet te doen. Loesje

veertje99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-22 16:29

@Getup, dankjewel! Zijn zoveel mooie plekken op de Lofoten!

@Earth, gaaf zeg dat filmpje! Weet je nog op welke plek je ze hebt gezien? Voor de orka's waren wij te laat denk ik. Wel de walvissen en potvissen mogen zien, is ook echt gaaf. Heb ik ook nog deels op film staan.
Zoals je zegt het is een plek waar ik ook nog veel langer had kunnen blijven, wil nu nog steeds terug en kijk ook echt veel foto's/video's terug :+

Wodka, L1+14, L2+8

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 16:36

Ja we zaten net ten noord oosten van Reine. We reden een beetje doelloos rond. Omdat we in april waren, was alles nog dicht. Toen zag ik in de baai ineens allemaal meeuwen op t water, dus gestopt om te kijken en toen zagen we de orka's. Echt heel gaaf :D

Als wij nou veranderen dan hoeft het klimaat dat niet te doen. Loesje

veertje99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-22 12:03

Ooh gaaf zeg! Reine is ook mooi! Blijf nog steeds van die foto's genieten

Wodka, L1+14, L2+8

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie