Afgelopen zondag ben ik weer naar huis gegaan van een prachtige droomreis in Noorwegen - Lofoten. Ruim een half jaar geleden boekte ik deze fotografie reis en wat ben ik blij dat ik deze reis heb mogen doen. Een geweldig landschap, prachtige plekken een onwijs leuke groep en ook niet onbelangrijk, heerlijk eten! Ik was er van zondag 25 september tot zondag 2 oktober.
Op zondag 25 september vlogen we van Schiphol naar Oslo en van Oslo door naar Narvik. Vanaf Narvik konden we doorrijden naar ons eerste hotel Tjeldsundbrua in Evenskjer.
Op maandag ochtend vertrokken we alweer vroeg naar onze tweede bestemming. Tussendoor hebben we 5 prachtige stops gehad om foto's te maken. Mooie plekken met veel weerspiegeling in het water, een watervalletje en een haven. Na een lange dag in de auto kwamen we aan in Svolvær bij het Ton Hotel. Hier zijn we 3 nachten gebleven.

Vanaf het Ton hotel hebben een boottocht gehad. Onze boottocht was op dinsdag en ging door de Trollfjorden waar we een aantal zeearenden hebben kunnen zien. Na de boottocht hadden we een middag vrij en zijn we zelf lekker op pad gegaan om foto's te maken van de omgeving in Svolvær. In de avond gingen we naar buiten voor het noorderlicht. Helaas was die op het begin nog niet te zien, nadat we net allemaal binnen waren kwam die toch tevoorschijn en heb ik mijn aller eerste noorderlicht gezien en op de foto gezet. Wat een magisch moment was dat!

Op woensdag zijn we naar Reine geweest, dit is in het zuiden van de Lofoten. Tussendoor een aantal stops, maar vanwege het licht wilden we graag voor 12 uur in Reine zijn. Op de weg terug naar Svolvær hebben we weer veel mooie stops gehad.

Donderdag ochtend vertrokken we weer op tijd naar onze derde bestemming, het hotel Marmelkroken. Een prachtig uitzicht vanaf de kamer over zee. Onderweg naar Marmelkroken zijn we meerdere keren gestopt op mooie plekken om foto's te maken. In de avond hadden we een prachtige zonsondergang. Helaas de hele dag en grotendeels avond veel bewolking en dus geen noorderlicht.

Op vrijdag ochtend zijn we naar het noorden gereden. We hadden een Whale Safari in Andenes. Een aantal prachtige walvissen en potvissen gezien en kunnen fotograferen. Op de terug weg hadden we een prachtige stop voor zonsondergang. In de avond kregen we weer het prachtige noorderlicht te zien. Het begon eerst achter het hotel en daarna ging het door boven zee. Grotendeels hebben we achter het hotel in een weiland gestaan, laatste half uurtje zijn we bij zee gaan staan omdat die daar mooi helder te zien was, zelfs wij konden de groene kleur heel helder zien i.p.v de witte strepen waarmee het begon die avond.

Op zaterdag ochtend vertrokken we (dit keer niet zo vroeg i.v.m een latertje vanwege het noorderlicht) naar onze eerste bestemming van de reis namelijk hotel Tjeldsundbrua. Onderweg zijn we nog weer langs Andenes gereden voor een stop om even lekker wat te eten/drinken met z’n allen en na die tijd nog een paar stops gehad voor de foto’s. Aangezien het een lange rit was zijn we het laatste stuk meteen doorgereden. In de avond hadden we opnieuw een prachtig noorderlicht wat boven ons begon te dansen. Een geweldige afsluiting van deze reis!

Op zondag was het helaas alweer tijd om naar huis toe te gaan. Moeilijk om deze week te laten zien in 15 foto's! De kwaliteit van de foto's is helaas niet overal even goed, volgend jaar komt er een betere lens voor mooiere kwaliteit. Voor nu ben ik enorm blij met de foto's en heb ik onwijs kunnen genieten van mijn droomreis