Winter naar Noorwegen of Zweden, tips?

Moderators: Essie73, Polly, xingridx, Firelight, Ladybird, Muiz, Mjetterd, NadjaNadja, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Blue_flower
Berichten: 1994
Geregistreerd: 26-01-15

Winter naar Noorwegen of Zweden, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-22 07:00

Hi,

Ik ben aan het puzzelen met een winterse reis naar Noorwegen. Het liefste regel ik de reis zelf.

Maar ik lees op internet weinig hierover, behalve de reizen die worden aangeboden.

Nu is het idee om naar de Lofoten te gaan en daar enkele dagen te reizen tussen verschillende activiteiten. Zoals een tocht met Husky's en paarden.

Zijn er bokkers die zulke reizen gemaakt hebben? Ik kijk nu naar Noorwegen, maar Zweden zou ook een optie zijn.

iirrssjjee

Berichten: 5993
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Re: Winter naar Noorwegen of Zweden, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 07:02

Ik ben naar Zweeds en Fins lapland geweest dit jaar januari! Alles zelf geboekt en geregeld. Als je meer wilt weten, moet je het even zeggen, dan typ ik het op pc uit ipv via mobiel ;)

Sharani
Berichten: 4692
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Re: Winter naar Noorwegen of Zweden, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 07:18

Ik ben meerdere keren in de winter naar Tromsø geweest, altijd alles zelf geregeld. Dat is gewoon goed te doen.

Blue_flower
Berichten: 1994
Geregistreerd: 26-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-22 07:20

iirrssjjee schreef:
Ik ben naar Zweeds en Fins lapland geweest dit jaar januari! Alles zelf geboekt en geregeld. Als je meer wilt weten, moet je het even zeggen, dan typ ik het op pc uit ipv via mobiel ;)


Heel graag!
Hoeveel km heb jij kunnen reizen per dag, naar een nieuwe plek?

Blue_flower
Berichten: 1994
Geregistreerd: 26-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-22 07:21

Sharani schreef:
Ik ben meerdere keren in de winter naar Tromsø geweest, altijd alles zelf geregeld. Dat is gewoon goed te doen.


Ben je erheen gevlogen? Waar ben je vandaan vertrokken en welke route heb je af gelegd?

Sharani
Berichten: 4692
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 07:29

Gevlogen met KLM/ Widerøe, via Bergen. Dan een auto gehuurd op het vliegveld. Dat is het goedkoopst als je het wat langer van te voren doet. Verblijf in Airbnb en de activiteiten zelf geboekt. Heb er ook wel eens alleen met openbaar vervoer gereisd, maar dan ben je wel wat beperkter.

jeetje77

Berichten: 3525
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 07:31

Wij hadden vorig jaar een huisje gehuurd 100 km noord van Göteborg. Vanuit ons was dat ca 16 uur rijden. Dat hebben we heen in 2 dagen gedaan (overnachting in Lund) en terug in 2 dagen. Mazzel gehad met Sneeuw enz. Super vakantie. Zelf verder geregeld.

Afbeelding
Afbeelding

Blue_flower
Berichten: 1994
Geregistreerd: 26-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-22 06:50

Sharani schreef:
Gevlogen met KLM/ Widerøe, via Bergen. Dan een auto gehuurd op het vliegveld. Dat is het goedkoopst als je het wat langer van te voren doet. Verblijf in Airbnb en de activiteiten zelf geboekt. Heb er ook wel eens alleen met openbaar vervoer gereisd, maar dan ben je wel wat beperkter.


Bedankt voor het antwoorden. Bergen ligt nog erg laag voor waar we waarschijnlijk naartoe willen dus dat zal waarschijnlijk niet kunnen.


jeetje77 schreef:
Wij hadden vorig jaar een huisje gehuurd 100 km noord van Göteborg. Vanuit ons was dat ca 16 uur rijden. Dat hebben we heen in 2 dagen gedaan (overnachting in Lund) en terug in 2 dagen. Mazzel gehad met Sneeuw enz. Super vakantie. Zelf verder geregeld.

[ [url=m/BPEer5.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Z5kBea.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik ga dat gebied eens bekijken, we zitten nu heel veel noordelijker te kijken. Is dat gebied wel hoog genoeg voor sneeuw in Januari/ Februari?

Sharani
Berichten: 4692
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 07:50

We vlogen via Bergen, het was niet de eindbestemming. Eindbestemming was Tromsø. Je kunt ook via Oslo naar Tromsø, maar via Bergen was de reis korter. Als je naar Lofoten / Vesterålen met het vliegtuig wil moet je eerst naar Bodø.

Earth

Berichten: 8298
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: Ergens oost

Re: Winter naar Noorwegen of Zweden, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 08:18

Wij zijn een aantal jaar geleden naar de Lofoten geweest. Wel in de lente maar goed.
Wij zijn gevlogen van Amsterdam naar Oslo, vanaf daar naar Bodo en daar hebben wij de boot gepakt naar Moskenes. Wij zaten eerst in een airbnb in Reine. Die omgeving is wel mooi, let op voor de orka's daar!!

Daarna hebben we een huisje gehad in de fjord bij Laupstad, dat vond ik echt meer dan prachtig <3
https://www.airbnb.nl/rooms/4952963?che ... d9b5d55eb4

BeFunny

Berichten: 11510
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 08:35

Wij zijn 4keer in Noorwegen geweest. Ook naar de Noordkaap. Wij gaan altijd met de Camper en doen dan alles zelf.

Er zijn zat plekken waar je Hytes/Hyters kunt betrekken. Er zijn ook hotels en B&Bs.

Het is niet zo ingewikkeld om zowel in Noorwegen als Zweden gewoon zelf je reis te plannen en organiseren.

Gewoon bedenken wat je wil doen
En dan gaan zoeken naar of er in de omgeving zo iets mogelijk is en dat dan bespreken ;) Bij Hotels kun je vaak ook nog e.a regelen. Hangt vaak wel info. Ook op informatie borden bij bijv ski centrums daar hangen vaak ook telefoon nummers van andere activiteiten aanbieders.

Zelfs in het zuiden en westen kun je sneeuw hebben. Zelfs in Juli/Augustus

Dit is in de zomer en in het westen

Afbeelding