Reis Noorwegen tips

Moderators: Essie73, Polly, xingridx, Firelight, Ladybird, Muiz, Mjetterd, NadjaNadja, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
moonsparkle
Berichten: 22050
Geregistreerd: 21-03-05

Reis Noorwegen tips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-22 10:57

Oke ik twijfel nog enorm, maar wie weet gaan we volgend jaar naar Noorwegen. Het landschap lijkt me echt prachtig en zo anders dan hier.

Normaal gaan we altijd buiten het hoogseizoen, lekker goedkoop en rustig maar in het voorjaar gaat aankomend jaar niet en het najaar word denk ik snel koud dus toch in het hoogseizoen of september.


Het idee is om met de auto en kampeerspullen te gaan, maar ter afwisseling of als we snel moeten reizen misschien een keer een airbnb tussendoor (het is altijd een puzzel en kost wat tijd om de auto in te laden).

Nu ben ik op zoek naar tips, is augustus /september een goede periode?

Wij houden niet van drukte en massa toerisme, we hoeven dan ook geen grote steden te bezoeken en de preikestolen zijn vast prachtig, maar als ik zie hoeveel mensen er op het platform staan dan denk ik er zijn vast nog heel veel mooie plekken waar het minder druk is :D

Wat zouden plekken zijn die jullie aanraden qua natuur, watervallen, bergen? Of gewoon maar rijden en onverwacht mooie plekken tegenkomen, maar een beetje een idee van een route is denk ik wel handig.

En wat is jullie ervaring met Noorwegen, is het de reis waard en het weer te overzien :P

Tot nu toe zijn we altijd richting het zuiden gereden waarbij het dan in de nacht soms wel 5 graden was maar overdag warmt het snel op.

MarliesV

Berichten: 15338
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 11:05

Skjak was een erg leuk plaatsje vond ik, simpele camping (Gjeilo Camping) met alle voorzieningen aan het water. Vanwaar je mooi richting de fjorden kan, of naar de Jostedalsbreen, mooie bergen, ijsgrotten enz.

Hardangervidda is prachtig qua natuur en rust. Veel zuidelijker maar misschien te combineren met afzakken richting de boot terug? Of juist op de heenweg meepakken? Geen idee wat jullie qua overtocht willen of dat je gaat rijden via Zweden.

Zoveel te doen en te zien. Op veel campings kan je ook hutjes huren, vaak is dan de toilet voorziening in het toiletgebouw, net als dat je gaat kamperen in je eigen tent.

Wij hadden dagen in augustus dat het in de nacht aan de grond vroor, dus als kou niet je ding is, zou ik niet opteren voor een tent maar op zoek gaan naar een camper of rekenen op veel overnachtignen in een hut.

moonsparkle
Berichten: 22050
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-22 11:08

Bedankt voor je bericht, ik ga het allemaal even bekijken! :D

Ik dacht te lezen dat op veel campings ook hutten zijn, klopt dat? Dan kunnen we nog altijd kiezen afhankelijk van het weer. Is er ook een goede website voor campings/hutten? En wat doen de prijzen voor een overnachting een beetje? Of wil iemand misschien een uitgave overzicht delen om een idee te krijgen?

We zouden vanaf eemshaven gaan, dan overnacht je op de boot, lijkt me het snelst en handigst.

MarliesV

Berichten: 15338
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Reis Noorwegen tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 11:13

Gjeilo camping was niet duur voor Noorse begrippen, van wat ik daar hoorde. De campings er na weet ik niet meer, is ook al een aantal jaren geleden.

Je kan even op hun website kijken, daar zijn zeker ook hutten. Alleen heb je geen dekbedden/kussen en geen sanitair in je hut. Het is vooral een overnachtingsplek zeg maar.

Wij zijn heen via Zweden gegaan (Helsingborg/Helsingor met de boot) en de rest rijden en terug van Oslo naar Denemarken met de nachtboot. Ook daarin is keuze genoeg wat je wilt. Ook afhankelijk van de kosten qua benzine/overnachting enz.

Pippa13

Berichten: 393
Geregistreerd: 01-05-13
Woonplaats: Maarsbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 11:24

Ik kan Noorwegen alleen maar aanraden! Wij zijn helemaal verkocht. Mijn vriend en ik zijn tot nu toe al meerdere keren daar geweest en denken er zelfs over na om te gaan emigreren.

Wij gaan meestal ook buiten het seizoen en hebben altijd via Airbnb super leuke huisjes geboekt. Ook wij houden niet van drukte en eigenlijk is het buiten de grote steden zeer goed te doen. Dorpjes zijn nooit druk en er zijn genoeg mooie plekken en campings om te overnachten.
Augustus en september is een mooie periode om te gaan, let er wel op dat het dan al herfst begint te worden en in het noorden al kan gaan sneeuwen in september.
Je moet niet naar Noorwegen gaan voor het mooie weer. De tip die ik je kan geven is kleding die snel opdroogt en die je in laagjes kan dragen. Goede regenkleding of thermokleding is aan te raden. Niks is zo veranderlijk dan het weer in Noorwegen. Ook in de zomer.

Wij hebben een maand geleden een camper gekocht om aankomende zomer een rondreis te maken en omgeving te verkennen om eventueel te gaan wonen. Ons plan is om gewoon wat punten op de kaart te zetten die we willen zien en dan maar te gaan rijden. Dat is de vrijheid van wildcamperen daar. En je komt vanzelf leuke plekjes tegen.

Preikestolen hebben wij trouwens ook gedaan. Maar ik vond het niet zo spectaculair. 2 uur heen en 2 uur terug lopen. En vanwege het slechte weer hadden we geen uitzicht haha. En het is gewoon erg druk.
Ik kan je aanraden om andere bezienswaardigheden te zoeken. Staafkerken zijn erg imposant, net als de watervallen. En vaak kom je onderweg leuke musea tegen met huisjes uit de vikingtijd bijvoorbeeld. Qua natuur is het overal prachtig, maar de Lofoten zijn ook een aanrader!

Kortom, als je van rust en natuur houdt en niet opzoek bent naar een zon vakantie, dan zou ik gewoon lekker gaan!

moonsparkle
Berichten: 22050
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-22 11:39

Haha nou de zon is voor mij wel echt een pluspunt, maar mijn man wil ook heel graag eens naar Noorwegen en de natuur lijkt me schitterend. Belangrijk voor mij is dat ik kan opwarmen dus daarom hou ik de optie airbnb ook open, maar wildkamperen lijkt me toch ook een gave ervaring.

De lofoten gaan we misschien qua reistijd/afstand niet halen, we hebben 2,5 week :D

Heb je nog meer mooie plekken suggesties pippa? Jij bent dan denk ik al op best wat plekken geweest ;)

Super blij met de tips tot nu toe

Muurp

Berichten: 15143
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 11:44


Sharani
Berichten: 4692
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 12:00

Augustus/ September is een prima tijd. De scholen beginnen in Noorwegen weer rond half Augustus, dus het is dan al weer wat rustiger.

Als je met de HNL reist is het zeker een aanrader om het zuiden te ontdekken. Het weer is daar ook vaak net wat beter dan in het westen .
Arendal is een mooie omgeving, maar ook de omgeving van Farsund, Lyndesnes en Spangereid zijn leuk om te verkennen. Mocht je van bijzonder uiteten houden, in Spangereid is een heel bijzonder restaurant: Under. Het ligt in de zee onder water en ze koken er met de plaatselijke producten. Je moet wel ruim van te voren boeken.

Ik zou je wel aanraden om je reis niet te groot te maken, de afstanden zijn groot in Noorwegen en door hoogtemeters duurt reizen vaak langer dan je denkt.

Malkesta
Berichten: 886
Geregistreerd: 16-11-04
Woonplaats: Dat wel natuurlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 12:09

Eind september geweest om onze zoon te bezoeken op stage. Een tip voor leuke activiteit als je in de buurt van Stavanger bent de elektrische step. Zo leuk en reuze simpele manier om Stavanger te bekijken. Op Jørpelandsvagen is een frisbee parcour ala midgetgolf is een hele sport daar, en erg leuk om te doen. Frisbees schijn je ook gewoon in de winkel te kunnen kopen. Op Preikestolen Basecamps kan je activiteiten doen kayak, kano huren enz. Op Preikestolen Camping loopt mijn zoon stage, daar zijn alleen maar plekken voor campers en tenten, maar Nederlandse eigenaar erg leuke mensen. Ik heb de actuele folders van mijn zoon meegekregen met hiking routes en activiteiten. Bij intresse pb me maar even dan maak ik foto's. Onze airbnb mevrouw wist ook veel plekken waar het id niet zo druk is met mensen. Vaak zijn hun op de hoogte van meerdere plekken die toeristen minder snel weten.

marleen_usar

Berichten: 24781
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 12:43

Wij deden ooit een huttentocht, we reden van hut naar hut. Was echt ideaal.

moonsparkle
Berichten: 22050
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-22 12:50

marleen_usar schreef:
Wij deden ooit een huttentocht, we reden van hut naar hut. Was echt ideaal.


Hoe weet je dan waar ze zijn :')

Earth

Berichten: 8298
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: Ergens oost

Re: Reis Noorwegen tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 13:12

Wij zijn een aantal jaren terug op de Lofoten geweest en dat was echt een van de mooiste plekken waar ik ookt geweest ben. Het was voor de eerste keer ooit dat ik tijdens een vakantie niet zo nodig meer naar huis hoefde. Wij zaten daar in airbnb huisjes en een van die huisjes stond op de perfecte plek, met zicht over de hele Fjord. 's Ochtends zagen we de orka's voorbij zwemmen, we zagen zeearenden, het was geweldig. Maar het ligt natuurlijk vrij hoog, en dat is een understatement _O-

Picopico
Berichten: 929
Geregistreerd: 10-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 13:24

Ik ben net terug uit Noorwegen, was er half augustus - half september. In het zuiden was het best warm overdag (half augustus, 25°C). 's Nachts koelt het wel erg af en op hoogte is het ook best fris. Begin september was ik in het noorden. Daar ben ik zowat bevroren :brr:

In het zuiden kan ik je Arendal zeker aanraden. Ook Oslo vond ik best een leuke stad. Oslo is helemaal niet druk, zelden zo'n rustige hoofdstad gezien. Ik heb nergens in een rij hoeven staan en drommen mensen waren er niet. Massatoerisme vind je vooral daar waar cruiseschepen aanmeren, zoals in Bergen en bij de Flåmbanen. Verder vond ik Noorwegen niet echt toeristisch (souvenirs zijn ook amper te vinden :') )

De wegen slingeren wel behoorlijk en de maximum snelheid is volgens mij 80 km/u. Ik reisde zelf voornamelijk per trein (interrail) dus heb geen ervaring met kamperen. Ik heb voornamelijk gebruik gemaakt van AirBnB, een appartement kostte ongeveer €80-100 per nacht.

Waar je in elk geval rekening mee moet houden is dat Noorwegen een erg duur land is. Gewoon echt alles is duur en vaak flink duurder dan hier :wow: Denk aan uiteten (€35 voor een hoofdgerecht is normaal net als €4 voor een beker filterkoffie en €15 voor een biertje), benzine (€2-2,40, wisselde gedurende de dag) en boodschappen (€5+ voor een broodje bij de bakker, €2,60 voor een komkommer, €4 voor een zak chips). Het wordt dus zeker geen goedkope vakantie :D ;)

Yv_
Berichten: 19132
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Re: Reis Noorwegen tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 13:38

Afhankelijk van het jaar natuurlijk, de ene september is de andere niet. Ik ben er een paar jaar terug in september geweest en we hadden top weer. Graag op 18-21. Prima voor de vakantie die we gingen doen.

Ben je een beetje actief, of bereid om een flinke hike te maken? Daar waar geen massatoerisme is?
Dan Trolltunga en Kjeragbolten. De eerste is vooral erg lang, maar juist daarom vrij rustig. Kjeragbolten heeft een paar pittige bergkammen waar je overheen moet en waar stukken echt behoorlijk stijl zijn. Maar zó de moeite waard, allebei <3.

Dovrefjell is weer heel anders, veel meer struiken en zo breed dat je serieus moet zoeken naar mensen. Maar daarbij ook wel een stuk minder uitdaging. Leuk pluspunt is dat er bovenop een huisje staat met haard, waar je je kunt opwarmen. Daar kan het wel wat drukker zijn. Wij zaten er met 2 andere mensen.

Treintje bij Flamm is zó leuk, maar dat is wel echt een heel stuk toeristischer. Wij waren stiekem zo gewend aan de rust en alles voor onszelf hebben, dat we daar echt onze mindset weer even aan moesten passen. Al die mensen _O-

Sharani
Berichten: 4692
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 13:47

Picopico: voor koffie moet je bij de Narvesen zijn, 23 nok voor een grote beker en 30 nok voor een koffie met een kaneel broodje of ander zoet broodje.
Verder helpt het om goed uit te kijken wat je haalt in de supermarkt en bij welke supermarkt.
Uit eten en terrasjes zijn zeker heel duur, dat doe ik daar ook niet.
Met de trein door Noorwegen is echt zo leuk, heb ik dit voorjaar ook gedaan. Vooral het laatste stuk naar Arendal, met een regionale trein vonden wij geweldig. Interrailen en kamperen is trouwens prima te combineren, wij doen niet anders :D .

Cholwell

Berichten: 71
Geregistreerd: 22-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 13:51

In Noorwegen kun je nauwelijks een verkeerde kant op rijden, bijna alle wegen zijn er namelijk prachtig en relevant. De tip om het zuiden aan te houden voor de kennismaking vind ik een goede. Als je van de boot af komt in Kristiansand ben je al ´midden in´ Noorwegen: prachtige omgevingen.
De Lofoten zijn zonder meer bijzonder maar is inderdaad best ver weg (vanaf Kristiansand ruim 1.500 km).
Cultureel is Noorwegen wat dun. Hoofdstad Oslo is netjes maar heeft niet zo'n vibe (vind ik). Het landschap maakt 90% van de aantrekkelijkheid van het land.

Earth

Berichten: 8298
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: Ergens oost

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 13:53

Cholwell schreef:
In Noorwegen kun je nauwelijks een verkeerde kant op rijden, bijna alle wegen zijn er namelijk prachtig en relevant. De tip om het zuiden aan te houden voor de kennismaking vind ik een goede. Als je van de boot af komt in Kristiansand ben je al ´midden in´ Noorwegen: prachtige omgevingen.
De Lofoten zijn zonder meer bijzonder maar is inderdaad best ver weg (vanaf Kristiansand ruim 1.500 km).
Cultureel is Noorwegen wat dun. Hoofdstad Oslo is netjes maar heeft niet zo'n vibe (vind ik). Het landschap maakt 90% van de aantrekkelijkheid van het land.


Klopt, het wordt ook afgeraden om het te rijden, want dan ben je zo 3 dagen onderweg :P Maar wij zijn met het vliegtuig en daarna met de boot gegaan. Dat was prima te doen.

marleen_usar

Berichten: 24781
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 14:35

Moonsparkle het was een reis via een reisbureau.

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 14:41

De "Kustroutes" zijn ook erg aan te raden. Tot in Bergen bvb of als je genoeg tijd hebt zelfs hoger.
de Helgelandskysten of Kystriksveien

miccamaaike

Berichten: 8703
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 14:53

Wij zijn afgelopen zomer met de camper naar Noorwegen geweest, het is een prachtig land.

Ik heb onze reis bijgehouden op Polarsteps, mocht je wat inspiratie willen dan kan ik je de link sturen.

Campings mag je toch wel 30 euro per nacht voor rekenen, even afhankelijk van je wensen natuurlijk. Wij waren tussen de 30 en 45 euro per nacht kwijt voor camper, 3 personen (1 kind) en dan met stroom.

We hebben prachtige dingen gezien, als je niet van massa's houdt kun je de echte highlights beter overslaan, want die zijn echt overlopen. Gelukkig genoeg andere mooie opties. Je kunt er prachtige routes rijden en natuurlijk ook heel mooi wandelen als je daar van houdt.

moonsparkle
Berichten: 22050
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-22 15:00

Bedankt voor het delen! Wij kamperen sowieso zonder stroom dus ook wildkamperen zou voor ons kunnen om kosten te drukken alleen heb ik een klein autootje dus ik kan niet heel off road :')

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 18175
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: Reis Noorwegen tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 15:13

Kijk af en toe ook even naar het OV als je ergens bent. De Lysefjord (dus aan de preikestolen) zijn wij voor 20 euro in gevaren (heen én terug, 2 personen) met de OV boot. Er gaat ook een toeristenboot, die vaart vermoedelijk iets langzamer (maar persoonlijk vond ik de snelheid juist zo gaaf), maar heel veel meer zie je niet. En je bent wel heel, héél veel meer geld kwijt :+

Sowieso zou ik persoonlijk de echt toeristische dingen over slaan. Zo zijn wij ook met het treintje van Flam geweest, maar je betaald een kapitaal, alles is nep en namaak a lá bataviastad en ik heb gewoon op de doorgaande wegen mooiere uitzichten gezien.

Met een klein autootje is het makkelijker offroad gaan dan met de bak van een camper die wij mee hadden := :+

Fleda

Berichten: 5701
Geregistreerd: 03-02-02

Re: Reis Noorwegen tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 15:45

Wij hebben afgelopen zomer een korte tour via Air-bnb's door Zuid- Noorwegen gemaakt en hebben hele mooie plekken gezien. Begonnen in Kristiansand, daar aangekomen met de HNL, toen door richting Lysefjord ( Zuidelijkste puntje van Noorwegen). Daarna door richting Stavanger, toen weer terug richting Kristiansand. Je bent veel tijd kwijt met de auto, maar kan op een reisdag ook een heleboel dingen zien! Ik heb het ook bijgehouden in Polarsteps, mocht je de complete reis willen zien.

miccamaaike

Berichten: 8703
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 15:47

Je kunt op heel veel hoogvlaktes prima parkeren en een kampeerplekje opzoeken. Dat moet goedkomen.

Apps die je goed kunt gebruiken voor campings zijn NorCamp en CampingNorway (of Moltravel). Hier kun je ook bekijken of er hutten zijn.

moonsparkle
Berichten: 22050
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-22 15:49

Fleda schreef:
Wij hebben afgelopen zomer een korte tour via Air-bnb's door Zuid- Noorwegen gemaakt en hebben hele mooie plekken gezien. Begonnen in Kristiansand, daar aangekomen met de HNL, toen door richting Lysefjord ( Zuidelijkste puntje van Noorwegen). Daarna door richting Stavanger, toen weer terug richting Kristiansand. Je bent veel tijd kwijt met de auto, maar kan op een reisdag ook een heleboel dingen zien! Ik heb het ook bijgehouden in Polarsteps, mocht je de complete reis willen zien.


Graag :D

Bedankt voor de inspiratie allemaal!

Als we trouwens in het zuiden kamperen gaan we ook niet vaak uiteten, soms fast food als we een lange reisdag hebben gehad en dan misschien nog 1/2x echt uit eten dus dat kunnen we opzich wel missen.