Costa Rica

Moderators: Muiz, ynskek, NadjaNadja, Essie73, Ladybird, Polly, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Ingrid_92

Costa Rica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-22 14:28

Ik ga in December 2 weken naar Costa Rica. Wie is hier al wel eens geweest en wat zijn echte must-see/must do's?

Wij gaan op eigen houtje, dus niet met een georganiseerde reis.
Alle tips zijn welkom!

Zebraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 08:03

Wij gaan half november voor 3 weken voor het eerst naar Costa Rica, dus ik volg!

Wij hebben onze reis geboekt via een lokaal Nederlands reisbureau in Costa Rica. Zij hebben in overleg met ons de reis samengesteld en boeken de overnachtingen.
Normaal zoek ik alles zelf uit, maar voor de verandering vond ik dit toch ook wel makkelijk.

Wij gaan naar Tortuguero, Arenal, Rio Celeste, Samara, Monteverde, Dominical, Corcovado en Manual Antonio. Mix van jungle en strand.

Kiwi_

Re: Costa Rica

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 11:56

Ik twijfel over 2 a 3 weken Costa Rica eind november/begin december. Mag ik vragen wat jullie ongeveer kwijt zijn aan tickets, overnachtingen en een auto?

The trouble with trouble is that it always starts out as fun.

Zebraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 13:20

Kiwi_ schreef:
Ik twijfel over 2 a 3 weken Costa Rica eind november/begin december. Mag ik vragen wat jullie ongeveer kwijt zijn aan tickets, overnachtingen en een auto?

Het wordt geen goedkope vakantie.
Vliegtickets ongeveer 1000 euro pp. Heen rechtsstreeks met KLM en terug een overstap in Panama.

Hotels, aantal excursies, all inclusive autohuur enz. is nog ongeveer 2500 euro pp.
Dat is voor 19 dagen. Hotels zijn middenklasse hotels. En dus geboekt via een organisatie.
Al was deze lokale NL organisatie wel een stuk goedkoper dan NL organisatie met een vergelijkbare reis. Daar was het minstens rond de 3000 euro pp.

Ik denk als je zelf alles boekt en wat minder luxere hotels en bijvoorbeeld niet naar Corcovado gaat het wel een stukje goedkoper kan.

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 15:10

Wij zijn er geweest, met twee kinderen.
Fantastisch!!!! We hebben zo genoten van de natuur. We gaan graag nog een keer.

We hebben ook zelf een rondreis geboekt.
Met een huurauto, een 4 x 4 is daar best prettig. En zou niet het allergoedkoopste model nemen, want de wegen zijn lang niet altijd erg comfortabel. Je rammelt de auto uit.

Ook op de afstanden hebben we ons soms wat verkeken. 100 km en je kunt uren onderweg zijn.
Ook ligt er geen enorm uitgebreid wegennetwerk, dus als je aan de Panama zijde van de ene kust naar de andere kust wil, steek je niet recht over, maar moet je eerst weer naar boven. Dus met het plannen van een rondreis, is het echt handig om daar rekening mee te houden. De afstanden van de routeplanner kloppen, maar de aangeven tijden niet.

We hebben het hele land rondgereden behalve de hoek links bovenin, zijn we niet verder dan Monteverde gegaan.

De stad San José is niks aan, dus boek gerust je eerste nacht lekker buiten deze stad.

Snorkelen met tropische vissen en schildpadden, mangroves zachtjes doorheen varen, wandelen in natuurparken , “douchen” in de tropische regen, verliefd worden op de luiaarden, je ogen uitkijken naar de reuze insecten, brullen met de brulapen, griezelen bij felgele slangen, bijna op een vogelspin staan, en je verbazen over mega grote wandelende takken. Op het strand kijken naar overvliegende ara’s en in het echt een toekan spotten, fluisteren als er een reuze vlinder voorbij fladdert. Maar ook tropische stormpje en een aardbeving. Dit alles in 3 weken tijd!

We voelden ons ook erg veilig in het land, geen vervelende dingen mee gemaakt op dat vlak.

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 15:28

Ik zet even een stipje.
Ik ben er ooit in 2010 vanuit mijn opleiding geweest en heb nu mogelijk plannen om samen met mijn partner te gaan deze winter.

Kiwi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 09:32

Zebraatje schreef:
Kiwi_ schreef:

Het wordt geen goedkope vakantie.
Vliegtickets ongeveer 1000 euro pp. Heen rechtsstreeks met KLM en terug een overstap in Panama.

Hotels, aantal excursies, all inclusive autohuur enz. is nog ongeveer 2500 euro pp.
Dat is voor 19 dagen. Hotels zijn middenklasse hotels. En dus geboekt via een organisatie.
Al was deze lokale NL organisatie wel een stuk goedkoper dan NL organisatie met een vergelijkbare reis. Daar was het minstens rond de 3000 euro pp.

Ik denk als je zelf alles boekt en wat minder luxere hotels en bijvoorbeeld niet naar Corcovado gaat het wel een stukje goedkoper kan.

Dankjewel. De laatste keer dat ik keek, waren de tickets betaalbaarder dan op dit moment, ook wel te verwachten natuurlijk. Het land zelf schijnt ook best prijzig te zijn, dus we moeten nog maar eens goed kijken of dit het juiste moment is om te gaan.

The trouble with trouble is that it always starts out as fun.

Zuidpool29

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 10:40

oh daar is het prachtig!!
Wij zijn in feb 2020 2,5 week geweest en er zijn wel een aantal tips wat ik je kan geven.
Wij hebben een normale huurauto genomen, ik geloof een ford nogwat, en we hebben helemaal geen problemen gehad want de wegen zijn vergelijkbaar met de n wegen hier, heel erg weinig gravel wegen gehad. Geen 4wd gemist.

Absolute must sees zijn:
Tortuguero (alleen per boot)
Monteverde
Corcovado (alleen per boot)

die locaties waar je alleen per boot komt zijn uiteraard wel duurder (en het is al niet goedkoop) maar voor ons werkelijk elke cent waard geweest. De hoogste biodiversiteit ter wereld vindt je op Corcovado. Let wel dat je dat ruim op tijd moet boeken omdat er een maximaal aantal mensen maar per dag in het park mogen komen.
Heel mooi vonden wij ook San Gerardo de dota (quetzal) en omgeving rondom de arenal vulkaan.

Een andere tip die ik zou willen geven is dat je echt met gids door de jungle moet lopen. Doe het niet zonder gids want de bossen zijn zo dicht begroeid dat je zelf bijna niets ziet. Bovendien zijn alle gidsen die wij gehad hebben erg bekwaam geweest, en enthousiast, en vertellen je allerlei leuke dingen over de dieren en de planten. Ze zien ontzettend veel (van verstopte luiaards tot tarantulas). De meeste hebben een super goede telescoop bij zich waar je werkelijk prachtig zicht mee hebt. Echt alle centen waard geweest.

Waar ik zou wegblijven is Manuel Antonio. Klein park met veeeeeeeel te veel toeristen. en ontzettend heet, warmer dan we het elders gehad hebben.

Wij zijn ook in Rincon de la veija geweest en daar wast het mooi maar ik zou er denk ik niet nog eens naartoe
gaan.

Wij hebben overigens via riksja travel geboekt en dat heeft ons prima bevallen.

Overigens; voor als je naar corvovado gaat; daar kun je ook lokaal een tour booken die niet naar het officiële corvocado np gaat (daar moet je namelijk weer per boot heen), maar op het eiland zelf. Die tour was werkelijk prachtig maar wel een beetje op het randje van verantwoord (in het donker in de jungle op niet echt bestaande paden) maar daar hebben we ook bijzonderveel gezien. Als je wilt weten bij welke ik die geboekt heb stuur ik je wel een pb

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie