Luxemburg: de beste do's

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Leo

Luxemburg: de beste do's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-22 08:32

In het najaar gaan we voor het eerst naar Luxemburg, Mullerthal, met de tent. We zijn hier nog nooit geweest, maar zochten een leuke bestemming redelijk dichtbij huis waardoor onze jonge hond dan nog niet zo lang in de auto hoeft :)

Ik ben langzaamaan een lijstje aan het maken met ideeën om te gaan doen, dus ik ben op zoek naar de leukste tips :D We houden van wandelen en natuur, we zijn minder van steden bezoeken. De lengte van de routes die we kunnen afleggen is wel beperkt, de pup is dan 6,5 maand.
Ook zag ik dat Luxemburg veel kastelen rijk is. Wat zijn daar de leukste van om te bezoeken (waar de hond mee mag)?

Tips mogen voor het hele land, we hebben de auto mee en de afstanden zijn natuurlijk niet te gek daar.

Supervixen

Re: Luxemburg: de beste do's

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 08:34

Wij zijn nu onderweg naar Luxemburg en blijven 4 dagen. Dus daarna weet ik meer haha.
De bedoeling is in ieder geval om de lus van 38km te lopen in het Mullerthal, maar dat is te lang voor jullie.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-22 08:36

Gaaf, veel plezier! En keep me posted :D
De trail is idd helaas te lang. Geen idee of het wel mogelijk is om stukjes te lopen.

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 08:49

Heb je al een camping?
Camping auf kengert is een fijne kleine camping waar honden welkom zijn ( bij de reservering aangeven dat je een schaduw plek wilt voor de hond) en deze ligt bijna aan de Müllertal trail. Vanaf de camping loop je er zo op.
Larochette is een schattig dorpje.
Vianden is ook leuk om te bezoeken
En heeft een mooi kasteel, ik weet niet of de hond mee kan naar binnen.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 09:19

Ik lees mee, wij gaan zondag voor 4 dagen naar Luxemburg. Wij hebben 2 kids (7 en 9) mee en hebben ene huisje iets onder Luxemburg stad.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 09:43

https://www.visitluxembourg.com/

Op de meeste campings zijn ook wel folders en boekjes te vinden van wat er allemaal te doen is in Luxemburg. Ik kom er al ruim 30 jaar en ben nog steeds niet uitgekeken!
Wij wandelen wel heel veel. Met name de mullerthal regio is daar erg bekend om, maar dat zou ik met ene pup niet gaan doen. Het is best veel klimmen en klauteren en sommige routes zijn “makkelijker” gemaakt door trappen die uitgehakt zijn uit de rotsen.

Bij mijn weten hebben de meeste kastelen geen probleem met honden dus dat scheelt dan weer.

Oh, en vergis je niet in de reistijden, die zijn in Luxemburg veelal wat langer dan bij ons.
Laatst bijgewerkt door Dorus op 04-08-22 09:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 09:45

Trier is een leuke stad!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 09:47

Trier inderdaad, veel Romeinse restanten zoals een badhuis en een amfitheater.

En vanuit Echternach kun je ook mooie wandelingen maken zoals naar de Gorge du Loup, hoewel ik niet weet of dat handig is met een pup.

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 09:54

Mullertal is zo mooi <3 Wij zijn iig naar Kasteel Beaufort geweest, maar weet niet of honden er mee mogen. En idd Vianden. In de regio staat zo'n beetje op elke straathoek een kasteel, dus wij zijn verder een beetje op de bonnefoi kastelen afgegaan (maar toen nog zonder hond). Maar zelfs alleen de bossen daar kun je je uren in vermaken <3 Wij hebben toen kortere stukken gelopen, op je camping hebben ze vast wel een routekaartje/toeristengids :)

De Kazematten van Luxemburg stad zijn ook wel de moeite waard, maar ik heb oprecht geen idee of honden mee mogen naar binnen. En de stad is verder niet zo interessant voor de pup denk ik. Maar wel gezellige terrasjes en goed eten. En Trier was idd heel erg mooi!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 09:57

Eind juni ben ik in Luxemburg geweest en ik heb toen een wandeling van zo'n 10 km door en langs de stad gemaakt. Mocht Luxemburg stad je niet zo trekken, dan kan ik in ieder geval de oostkant aanraden. Je kunt parkeren bij het Musée d'Art Moderne. Dat is een bosrijke omgeving waar de forten Niedergrünewald en Obergrünewald liggen en je hebt er een zeer fraai uitzicht over de stad.

Loop je daar naar beneden (best een geinige afdaling, zou prima moeten lukken met een jonge hond) dan kom je in Clausen, wat ik ook een erg mooi deel van de stad vind. De Alzette stroomt erdoorheen en waar je ook kijkt, je komt steeds dat enorme eind 19de-eeuwse spoorwegviaduct tegen.

Op de terugweg ben ik via Trier gegaan en toen heb ik nog even een stop gemaakt aan de grens bij Wasserbillig. De Moezel vormt daar de grens tussen Luxemburg en Duitsland. Als je van dat soort plekken houdt, dan kan ik ook Schengen aanraden (waar de gelijknamige verdragen zijn getekend). Daar steek je de Moezel over en dan is het linksaf Duitsland in en rechtsaf Frankrijk in.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-22 07:59

Wat een leuke tips allemaal! Ik heb een hoop opgezocht en opgeslagen! Bedankt!

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 08:33

Verwonderd dat Vianden nog niet genoemd is, maar dat is ook écht de moeite om te bezoeken. Super gezellig dorp, mooie natuur en een prachtig kasteel.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 10:19

Als je in het Mullertthal zit is de teuffelsslucht in duitsland (bij het Dinopark) ook erg mooi om te bezoeken. Wij zijn daar al twee x geweest omdat onze kinderen dat zo'n mooi stukje vinden

xLianneeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 19:29

Is luxemburg te doen in 3 dagen? Of beter 4? We zoeken nog een mooie plek waar we voor 3 dagen naar toe kunnen. Het liefst zouden we naar luxemburg stad willen, vianen en mullerthal. En mocht er tijd genoeg zijn ook de dorpjes/bezienswaardigheden in die omgevingen bezoeken. Het liefst willen we wel zo veel mogelijk zien zeg maar, of is luxemburg daar net te groot voor?

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 19:31

Wij zijn er weleens 3 weken geweest en altijd genoeg te doen gehad. Wij wandelen dan ook veel maar ook zonder dat zouden wij aan 3 a 4 dagen niet genoeg hebben...

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 20:54

Wij zijn vandaag in Vianden geweest, maar wij vonden het te druk. We houden meer van rust. We zijn met de kabelbaan daar omhoog gegaan en hebben een rondje gewandeld. Ook in de ruines van het kasteel van La Rochette geweest. Dat was het wat rustiger.

Gisteren hebben we route 2 van het Mullerthal gelopen, ruim 35km in 7 uur, inclusief pauzes. Wij hebben hardgelopen waar het kon, normaal doe je er nog langer over als je alleen wandelt.
Ik heb me werkelijk geen moment verveeld, het is een schitterende route. Wel pittig met meer dan 1000 hoogtemeters. Wij gaan zeker nog eens terug om route 1 en 3 te lopen.
Echternach is trouwens ook een mooi dorp.

Morgen gaan we weer richting huis.

Mullerthal:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Supervixen op 06-08-22 21:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 21:01

Je hebt in Luxemburg ook Bernard-Massard als je wijnen wil proeven, en daar zitten ook wat leuke dingen om rond te wandelen. Zowel kortere als langere routes.
In Beaufort aan het kasteel is een wandelroute van 7km denk ik, die prima te stappen is. Luxemburg-Stad is leuk, oude en nieuwe gedeelte liggen fijn verbonden maar zit wel een stijlere helling tussen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 21:02

Beaufort zijn we ook langsgereden vandaag, maar niet gestopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 21:27

Als je van Luxemburg naar huis rijdt kan je via Martelange. Heb je een grote supermarkt om goedkoop te shoppen. En als je via de Ardennen naar huis rijdt kan je stoppen aan Bestial. Ligt niet zo ver van de autosnelweg maar een lekker steakhouse!

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 21:42

Wij zijn in juli geweest, veel gewandeld ook met onze dochter van nog net 5 jaar. Het Muhlertal heeft wel wat pittigere stukken, rotsachtig, maar wel leuke korte rondjes.

Wat wij nog leuk vonden was een bezoek aan een bedrijf dat appelcider maakt (Ramborn), de eerder genoemde kastelen, de genoemde kloof in Duitsland, stuwmeer Boven-Sure is ook leuk en denk wel makkelijker wandelen.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 22:05

Ik heb er een aantal jaren gewoond

- Het müllerthal is een prachtig wandel gebied.
- auto of wandel route du 7 chateaux
https://studiobenelux.com/2020/07/18/va ... -kastelen/
- grevenmacher korte wandelingen langs de wijngaarden en een bezoekje bij Bernard massard of gewoon lekker langs de moezel lopen.
- de kastelen van Vianden of Beaufort
- wandeling door de oude binnenstad van Luxemburg stad
- toerist uithangen in Larochette, echternach

Tis gewoon een heel leuk en compact land.

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 22:09

Camping Auf Kengert is inderdaad een hele leuke camping, daar waren wij vorig jaar een weekje in één van hun huurobjecten! :j

In Berdorf staat de Aquatower, daar kun je met een lift naar boven en van een mooi uitzicht genieten.

Wat ook heel mooi is de Schiessentümpel, een waterval in het Mullerthal.

Lac de la Haute-Sûre is ook heel mooi, daar kun je naar een mooi uitzichtsplatform wandelen, Le Belvédère de Burfelt. Maar wij vonden het minder fijn op de terugweg, want dat is echt alleen maar heuvel op lopen. Dat kan ik zelf niet zo goed met mijn spieren, daar heb ik best wel last van gehad. Maar het uitzicht was prachtig, als je berg op lopen niet erg vindt, is het wel de moeite waard. Ook kun je met de auto een mooie ronde om Lac de la Haute-Sûre rijden, dat was ook heel mooi!

Vianden is een leuk stadje waar je ook met een kabelbaan naar boven kunt. Volgens mij de enige kabelbaan in Luxemburg, ook heel mooi!

Remich vonden wij ook een leuk plaatsje aan de Moezel. Dat is niet iets waar je je een hele dag kunt vermaken hoor, maar wel heel leuk om even te zien! Volgens mij kun je vanuit Remich ook een rondvaart over de Moezel doen als ik me dat nog goed weet te herinneren. Dat hebben wij niet meer gedaan, maar best leuk misschien!

Diekirch vonden we ook wel een leuk stadje om even door te lopen en een terrasje te pakken.

Wat ook heel leuk is en goed te doen, is de Saarschleife in Duitsland bezoeken. Dan kun je bijvoorbeeld een mooie route door Luxemburg er naartoe nemen.

Ook Saarburg in Duitsland is een leuk stadje om even te kijken.

Ook in Duitsland vind je een dierentuin waar je met de auto door rijdt, Tierpark Daun. Vonden wij ook wel leuk, ook een mooie route er naartoe. Alleen hebben we ons geërgerd aan degenen voor ons, waar een kind half tot de auto uit hing om de dieren te voeren en te aaien zonder dat de ouders er ook maar iets van zeiden.. Vader ging later zelf ook vrolijk diertjes proberen te aaien terwijl er overal borden staan dat het niet mag. Maar verder was het wel leuk :+

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-22 10:36

Supervixen schreef:
Wij zijn vandaag in Vianden geweest, maar wij vonden het te druk. We houden meer van rust. We zijn met de kabelbaan daar omhoog gegaan en hebben een rondje gewandeld. Ook in de ruines van het kasteel van La Rochette geweest. Dat was het wat rustiger.

Gisteren hebben we route 2 van het Mullerthal gelopen, ruim 35km in 7 uur, inclusief pauzes. Wij hebben hardgelopen waar het kon, normaal doe je er nog langer over als je alleen wandelt.
Ik heb me werkelijk geen moment verveeld, het is een schitterende route. Wel pittig met meer dan 1000 hoogtemeters. Wij gaan zeker nog eens terug om route 1 en 3 te lopen.
Echternach is trouwens ook een mooi dorp.

Morgen gaan we weer richting huis.

Mullerthal:

[ [url=m/08SKxs.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/tLg2Kx.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/BXeypv.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ziet er super gaaf uit!!

Weer een hoop goede tips, onwijs bedankt allemaal +:)+

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 10:45

Mullerhall zelf vooral als je van wandelen houd. Helaas ben ik niet zo goed te been waardoor wij maar klein stukje hebben gezien.
Verder Luxemburg stad natuurlijk ook zijn we nog even bij kasteel Beufort geweest. Meer hebben wij helaas nog niet gezien omdat we er maar weekend waren

Foto's
Mullerhall
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Kasteel Beaufort
Leek ons heel mooi helaas voor ons te veel trappen dus niet in geweest
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 10:52

Mullerthal is geweldig <3
Je kan ook stukjes van de routes lopen. Volgens mij hebben ze zelfs speciale kinderpaden (2,5-5 km). Wij gaan er al jaren 1-2 keer per jaar naartoe en het verveelt nog steeds niet. Veel plezier gewenst!