Wij hebben in april een vakantie geboekt voor komende september. Het betreft een appartementje in Spanje. We hebben via Booking.com geboekt.
Bij het bevestigen van de boeking hebben we de helft van het totale bedrag moeten betalen.
De andere helft moeten we bij aankomst in het immokantoor, waar we de sleutels moeten ophalen, betalen.
Nu kreeg ik via Booking een berichtje van het immokantoor, waar ik toch enkele vragen over heb.
Eerst en vooral is het wel duidelijk dat Engels niet de moedertaal is van degene die het berichtje stuurde. Dat is niet erg, maar het zorgt wel voor verwarring, want de zinsbouw is nogal vreemd, dus het helpt niet echt

Anyway, wij hebben een totaal bedrag van 542,90 euro. Daarin zitten inbegrepen: de toeslag voor de eindschoonmaak (45 euro) en de toeristenbelasting voor ons beide (16 euro).
Daarvan hebben we in april 271,45 euro betaald - hetzelfde bedrag betalen we opnieuw bij aankomst.
De reden dat ik hier zo stellig van overtuigd ben, dat het deze bedragen zijn en niet meer of dat er nog bijkomende zaken zijn, is omdat ik iemand ben die heel erg op de centjes let, dat geef ik meteen toe. Ik lees de kleine lettertjes, controleer alles 35x, en ga dan pas akkoord haha.
Ik heb het ondertussen eindeloos gecheckt, en ik heb 2 mails/berichten/whatever die dit inderdaad bevestigen. Ik heb geen enkele mail oid die dit tegenspreekt (behalve dan het laatste bericht van Booking, daar heb ik het zometeen over).
Printscreen van de bevestiging van de boeking (van het gedeelte "betalen", de rest lijkt me niet relevant om te delen):

Nu kreeg ik dus een bericht via Booking van het immokantoor waarin mij gevraagd wordt bij aankomst (ik quote even): The day of your arrival you must pay 7€ the tourist tax adult stay over 16 years and leave a deposit with credit card (300 € we do not make any charge)
En nu vraag ik me af: 300 euro? Waarvoor dan?
Ik heb ze zonet een mailtje gestuurd, maar wilde het jullie ook even vragen. Volgens mij klopt dit gewoon niet. Ik snap niet hoe ze aan die 300 euro komen.
Is het een waarborg? (Dat heb ik natuurlijk via mail gevraagd)
Maar - dat zou toch op voorhand al vermeld moeten worden? Ik heb het gisteren meermaals nagekeken - er wordt echt helemaal nergens melding gemaakt van een waarborg. Ik heb voor de lol nieuwe reisdata ingevoerd voor hetzelfde appartement, en nee hoor: nergens staat iets over een waarborg.
Ik heb alles gelezen, ook de kleine lettertjes. Nope, geen waarborg. Afgaande op de bevestiging van de boeking, waarvan de printsceen, denk ik: ik heb gelijk, en die 300 euro is gewoon fout.
En dan in mindere mate, maar ook wel een watisditmoment bij de quote: 7 euro toeristenbelasting (per persoon denk ik dan, het Engels is nogal onhandig geformuleerd) - vanwaar komt die? Want ik betaal al 1 euro per nacht per persoon = 16 euro, en die zit gewoon al mee in het totale bedrag voor zover ik het zie (en de prinscreen bevestigt dit voor mij ook).
Ik voeg voor het totale plaatje de andere printscreen ook maar even toe. Die bevestigt mijn mening dat ik gelijk heb. Dit zijn de enige bevestigingen die ik ontvangen heb, dus ik heb niets dat mijn gedachtengang tegenspreekt. En net daardoor snap ik de 300 euro en extra toeristenbelasting niet...

Wat denken jullie ervan?
Ik zou het nogal zuur vinden als men nu plots met een waarborg aan komt zitten. Daar had ik niet op gerekend. Ik heb nogal hard moeten werken en sparen om een leuk budget opzij te zetten voor deze vakantie, en er is geen rekening gehouden met een waarborg - omdat die dus echt nérgens genoemd wordt. Als ik nu 300 euro uit mijn budget moet gaan happen, is mijn leuke vakantiebudget niet meer zo leuk. Ja, je krijgt het wel terug, maar daar heb ik tijdens de vakantie natuurlijk niets aan.
Hoe zouden jullie dit aanpakken?
Ik heb vanochtend een vriendelijk mailtje gestuurd, en heb daar de printscreens ook bijgevoegd. Ik heb het zo vriendelijk mogelijk proberen brengen - maar ben ook wel duidelijk geweest ivm dat er echt nergens melding gemaakt werd van een waarborg. Tussen de regels door valt denk ik wel te lezen (indien ze het Engels machtig genoeg zijn) dat ik er niet erg blij mee ben.
Iemand een idee of ze dit zo plots toch mogen vragen? Of hadden ze, wat ik vind, dit vooraf moeten duidelijk maken?
Imo vragen ze het echt "zo plots" omdat het voorheen nergens vermeld werd. Niet bij het scrollen op Booking, niet bij het verder klikken en het invullen van onze gegevens, niet bij het betalen van de helft van het bedrag, niet bij de bevestiging van onze boeking en betaling.
Mogen ze er zo kort bij dag nog om vragen?
Wat zouden jullie doen?