Solo interrailen door Scandinavië. Tips?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Picopico

Solo interrailen door Scandinavië. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-22 16:06

Een tijdje terug heb ik spontaan een interrail pas gekocht toen deze in de uitverkoop waren. Ik kan er een maand lang onbeperkt door Europa mee reizen. Het plan is om in augustus naar Scandinavië te gaan!
Het zijn voor mij allemaal eerste keren: voor het eerst alleen op vakantie, voor het eerst interrailen en voor het eerst naar Scandinavië. Best spannend dus. Er zijn vast bokkers die al eerder zoiets gedaan hebben, dus ik hoor graag jullie ervaringen en tips! :j

Wat ik o.a. nog zou willen weten:

- Op sommige trajecten (voornamelijk in Noorwegen) dient er een zitplaats gereserveerd te worden voor de trein. Is het aan te raden dit nu al te doen of kan dit ook vlak van tevoren?
- Ervaringen met nachttreinen? Hoe is dit bevallen? Tips?
- Je kunt ook met korting met een aantal veerboten. Heeft iemand dit gedaan? Aanrader?
- Wat zijn mooie plekken om naartoe te gaan? Ik ben vooral van de natuur en pittoreske dorpjes, kastelen e.d. Tips voor mooie treinroutes zijn ook welkom :j
- Ik zou graag enkele dagexcursies willen doen zoals walvissen spotten. Welke organisatie raden jullie aan?
- Welke site of app is handig voor het boeken van overnachtingen? Booking en Airbnb ken ik al.
- Hoe is overnachten in een hostel bevallen? Ik heb hier zelf nog geen ervaring mee. Ik ben niet echt heel sociaal en extravert (zeg maar gewoon niet :') ) en ik zie er toch wel een beetje tegen op om in een hostel te slapen, maar het is wel veel goedkoper :')
- Tips om de uitgaven wat binnen de perken te houden zijn ook welkom. Scandinavië heeft toch de reputatie prijzig te zijn. Ik heb wel wat budget, maar m'n geld hoeft niet op zeg maar :')

Er is vast meer waar ik nog niet aan gedacht heb :)

Alvast bedankt voor het meedenken!

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-22 19:14

Iemand?

Eloya

Re: Solo interrailen door Scandinavië. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 19:31

Lees even dit topic. Ik heb in maart door Scandinavië geinterraild.

[BEU] Interrailen 2022

Ik zal zometeen even de laptop erbij pakken om je vragen te beantwoorden hier boven.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 20:35

Wat een leuk idee zeg!
Ik heb wel ervaring met een nachttrein :) ben toen van Malmö via Kopenhagen en Keulen naar Amsterdam gereisd.
We (een vriend en ik) hadden initieel een 6 zits coupé geboekt, want dit was het goedkoopst. Natuurlijk komen er dan nog meer mensen bij zitten en dan is de ruimte al heel snel te klein. Vooral als er mensen hun schoenen uit doen, nogal heftige geuren bij zich dragen en gaan snurken :')
Wij konden toen gelukkig nog een omboeking maken. We moesten wel heel veel bijbetalen natuurlijk maar toen hadden we wel een superchille coupé met bedden. Dus als ik weer een nachttrein zou boeken, zou ik persoonlijk daar op letten

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 22:26

- Op sommige trajecten (voornamelijk in Noorwegen) dient er een zitplaats gereserveerd te worden voor de trein. Is het aan te raden dit nu al te doen of kan dit ook vlak van tevoren?
Ik heb al mijn reserveringen gedaan op een station. soms vlak van te voren maar meestal 1 dag van te voren. Als ik ergens aankwam (ik bleef vaak maar 1 nacht ergens soms 2) dan reserveerde ik meteen de zitplaats voor de volgende trein die ik wou. dit kost vaak 5 euro. Je hoeft alleen maar reservingen te plaatsen voor ICE treinen, regionale / korte afstand treinen meestal niet. Maar bij de kantoortjes op stations zijn ze erf behulpzaam! en ik heb ook 2x gehad dat de trein vol was maar ik alsnog mee mocht, moest dan wel soms even staan of van stoel hoppen als iemand die toch gereserveerd had.

- Ervaringen met nachttreinen? Hoe is dit bevallen? Tips?
ik heb 1 nachttrein gepakt van oslo naar bergen. ik had een zitplek. is opzich te doen, je krijgt dekentje, oordopjes, slaapmasker. Ik had geen bed want moest ik bijna 100 euro bij betalen. vond ik toen te duur. Nu zou ik het bij budget inplannen want slapen is toch wel erg fijn! en dat lukte mij niet goed op een stoel.

- Je kunt ook met korting met een aantal veerboten. Heeft iemand dit gedaan? Aanrader?
Heb ik niet gedaan, hoor ik wel goede verhalen over.

- Wat zijn mooie plekken om naartoe te gaan? Ik ben vooral van de natuur en pittoreske dorpjes, kastelen e.d. Tips voor mooie treinroutes zijn ook welkom :j
100% aanrader de treinroute "Myrdal - Flam" dit is 1 van de mooiste van europa. je kan deze pakken door bijvoorbeeld eerst van oslo naar bergen te reizen, deze treinreis is ook prachtig. Dan in bergen te verblijven en hierna van bergen naar myrdal te gaan en daar de trein naar flam te pakken. je kan dan via daar ook weer terug naar myrdal en weer oslo. is wel beetje heen en weer maar ontzettend mooi

- Ik zou graag enkele dagexcursies willen doen zoals walvissen spotten. Welke organisatie raden jullie aan?
Zelf niet gedaan, maar vanaf Flam in de haven gingen er wel veel excursies ook met boten en dacht ook walvissen maar dat weet ik niet helemaal zeker.

- Welke site of app is handig voor het boeken van overnachtingen? Booking en Airbnb ken ik al.
Zeker deze beide sites, via airbnb had ik een top host en kamer in bergen, kan je de link sturen als je wil. Bij hele toffe lokale dame. Via booking heb ik hotels en hostels geboekt. Via de eigen site van een hotel of hostel is soms goedkoper. Handig is om in iedergeval wel een creditcard mee te nemen als ideal of paypall geen optie blijft te zijn

- Hoe is overnachten in een hostel bevallen? Ik heb hier zelf nog geen ervaring mee. Ik ben niet echt heel sociaal en extravert (zeg maar gewoon niet :') ) en ik zie er toch wel een beetje tegen op om in een hostel te slapen, maar het is wel veel goedkoper :')
1 woord "top", in noorwegen zijn bijna geen hostels, dat is heel erg jammer. maar in denemarken en zweden wel! ik keek op hostelworld naar de reviews en boekte dan via airbnb of de eigen site of booking, net waar het het goedkoopste was. Ik heb echt 0 slechte ervaringen gehad. iedereen probeert wel rekening met elkaar te houden en je connect snel met mensen. Voor kopenhagen en stockholm heb ik tips voor hostel als je wil welke ik ben geweest.

- Tips om de uitgaven wat binnen de perken te houden zijn ook welkom. Scandinavië heeft toch de reputatie prijzig te zijn. Ik heb wel wat budget, maar m'n geld hoeft niet op zeg maar :')
Helaas is ook in deze landen de prijzen omhoog gegaan, vooral voedsel is best wel duur. ik probeerde niet elke dag uit eten te gaan en zelf te koken als ik in een hostel verbleef. Aanbiedingen scoren in de supermarkten en ik had ook veel eten meegenomen vanuit nederland! ik had 1 tas met houdbare dingen zoals noodles, tucjes, koekjes etc, dat scheelde in kosten want iets halen op een station is vaak wel duurder en verder in hostels slapen scheelde echt veel. maar alsnog was het wel een dure reis

Cerosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 23:57

Ik heb afgelopen maand een interrail trip gemaakt! Dit was mijn route;

Amsterdam - Kopenhagen - Stockholm - Falun - Oslo - Bergen - Göteborg- Amsterdam

Eén nachttrein meegepakt, van Bergen naar Oslo om naar Göteborg door te reizen. Op zich een fijne manier van reizen, al ben ik een lichte slaper en heb ik weinig goede slaap gepakt die nacht.
Vooral grote steden bezocht dus, met uitzondering van Falun. Daar wilde ik graag heen, omdat ik daar een tijd gewoond heb voor mijn studie. Niet heel toeristisch, wel erg mooi Zweeds <3.

Bergen vond ik vrij lastig op de route te krijgen, omdat je dan eigenlijk altijd (tenzij je boten neemt) dubbel 't stuk tussen Oslo en Bergen rijd. Maar.. Het is een waanzinnig mooie treinreis, dus dat is helemaal geen straf!

Verder qua kosten, ik heb niet bijgehouden wat ik heb uitgegeven (veel te veel..), maar wat ik wel kan zeggen, is dat Zweden betaalbaarder was als Denemarken en Noorwegen.
Mocht je meer willen weten wat betreft tips voor (betaalbare) hotels en dergelijke, stuur me gerust een berichtje.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 01:51

Vind je batavia stad leuk? Zo nee, dan kan je Flåm rustig over slaan. Het stuk naar myrdal wordt zeer bijzonder en spectaculair genoemd, maar wij waren er verre van onder de indruk. Er zijn mooiere dingen in Noorwegen. En Flåm zelf is dus echt zo'n toeristen ding. Niks is authentiek, je betaald nog meer de hoofdprijs dan normaal en nou ja, het is een beetje hetzelfde idee als batavia stad, nieuw, nep en namaak.

Rest kan ik je weinig over vertellen, wij zijn met de camper naar Noorwegen geweest, maar omdat dat traject bij Flåm zo bijzonder moest zijn dat meegepakt. Zonde van de tijd en het geld (want duur! En ik denk dat je interrail voor dat specifieke stuk niet geld, maar dat weet ik niet zeker)

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-22 12:08

Bedankt voor de reacties! Veel bruikbare tips al. Die ga ik op een later moment even goed doornemen :)

Voor nu is het plan een beetje gewijzigd. Mijn moeder gaat de eerste 1-2 weken gezellig mee :D
We willen met de trein naar noord Denemarken gaan, vanaf daar met de veerboot naar Bergen, dan met de trein naar Oslo en vervolgens naar Kristiansand vanwaar mijn moeder terug gaat naar Nederland met de boot en ik mijn reis alleen vervolg :)
Als iemand leuke (overnachtings) plekjes weet ergens langs deze route hoor ik dat graag!

Daarna zou ik graag richting het noorden trekken, Trondheim of misschien wel nog verder. Is één van jullie daar geweest?
En dan via Zweden en Denemarken (en Duitsland) terug :)

Nog een vraag die in mij opkwam. De trein van Oslo naar Kristiansand bijvoorbeeld kan ik niet vinden in de reisplanner van de interrail app, maar op de site staat dat de pas wel geldig is in treinen van deze maatschappij. Hoe werkt dit?

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 15:10

In Nordjylland kan ik jullie Tolne Skov camping aanraden. In Tolne zit een station en van daar af is het een stukje lopen, en ik denk dat als het niet druk is ze jullie kunnen halen. Traject van Aalborg naar Frederikshavn. Hele aardige NL familie, hele mooie camping en natuurlijk een heel mooi gebied (25 min vanaf waar wij wonen ;) ).

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-22 16:48

@ Eloya, super bedankt voor je uitgebreide reactie! Die tip van eten meenemen is een goeie.
Over Flåm zijn de meningen dus verdeeld (op de plaatjes ziet het er wel mooi uit). We willen de route Bergen-Oslo misschien in tweeën delen, dus dan kunnen we daar misschien overnachten of we maken er een dagtrip vanuit Bergen van.
Een creditcard heb ik gelukkig al. Iets met eerdere reizen :D
Die Airbnb in Bergen mag je me sturen via pb :)

@ Cerosa, jij ook bedankt voor je bericht! Tips voor hotels in Bergen & Oslo mag je me pb'en als je wilt :)

@ Nado, klinkt goed, bedankt voor de tip! De boot die we nu op het oog hebben vertrekt vanaf Hirtshals. Weet je toevallig hoe je daar het beste met de trein kunt komen vanaf Tolne?

Voor degenen die dat willen delen. Mag ik vragen hoeveel jullie uiteindelijk hebben uitgegeven ongeveer? Hoe lang zijn jullie gegaan en wat heb je gedaan? Mag ook via pb :j

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 09:20

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 22:02

Topic van heel lang geleden. Maar TS ben je nog gegaan?

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-23 00:20

Jazeker! Wat wil je weten?

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 03:40

Picopico schreef:
Jazeker! Wat wil je weten?

Gaaf!

Hoe was het? Hoe bereid je z'n trip voor? Waar heb je geslapen? En hoeveel geld heeft het allemaal gekost? Wat is een realistisch budget om rekening mee te houden? Hoe was het in je eentje? En hoe waren de treinaansluitingen? Kon je ze makkelijk vinden?

Afbeelding

Wij zitten over deze na te denken. Is met 5 reisdagen.

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 11:34