Foto's bezoek concentratiekamp Sachsenhausen

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
uggy

Berichten: 953
Geregistreerd: 14-08-11

Foto's bezoek concentratiekamp Sachsenhausen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-22 19:54

Gisteren heb ik samen met mijn vader concentratiekamp Sachsenhausen bezocht. 'In Sachsenhausen zaten van 1939 tot 1945 ongeveer 200.000 mensen gevangen. Voor de periode van 1936 tot 1939 zijn er geen betrouwbare getallen. Volgens de officiële getallen kwamen er ca. 30.000 tot 50.000 mensen om.' (Wikipedia, 2022)

Vorige keer dat ik een topic maakte over mijn bezoek in Natzweiler-Struthof werd dit geloof ik wel gewaardeerd, dus dacht ik, laat ik weer een paar plaatjes delen.

Het was een ontzettend warme dag, 36 graden maar liefst, waardoor het erg warm was op de open vlaktes en het lastig was om goede foto's maken. Ondanks dat dit al mijn tweede bezoek was aan het kamp, blijft het een ontzettend interessant en vind ik het ook belangrijk om actief met deze geschiedenis bezig te zijn.
Des te meer reden om het te delen! ;)

Eerste entree kamp
Afbeelding

Boeken in de boekenkast van de kamp commandant
Afbeelding

Quote van de kamp commandant
Afbeelding

Binnenkomst en binnenin
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Ik ben geen professionele fotograaf, maar ik vind fotograferen wel erg leuk dus tips zijn zeker welkom!
Ondanks dat het dus geen hoogstandjes zijn leek het me toch waardevol om een inkijkje te geven in dit kamp en dit zichtbaar te maken voor geïnteresseerden. Mochten er vragen zijn, stel ze gerust. Wie weet kan ik (of een andere bokker) ze beantwoorden.

Bedankt voor het lezen en misschien tot een volgende keer :D

Moderatoropmerking:
Omdat het aantal toegestaande foto's per bericht ruimschoots overschreden werd is een aantal foto's uit het bericht verwijderd en zijn deze in een aparte post in het topic geplaatst
Laatst bijgewerkt door xingridx op 20-06-22 14:20, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto's verwijderd ivm overschrijden toegestane hoeveelheid per post

jeetje77

Berichten: 3495
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: Foto's bezoek concentratiekamp Sachsenhausen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 20:00

Kippenvel. Eigenlijk heb ik er niet meer woorden voor. Dank je wel. Ik meen me te herinneren dat ik idd je vorige foto topic ook had zitten bekijken.

mysa

Berichten: 10652
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 20:02

Bijzonder mooie foto's van een bizar verleden.

Amber_anne

Berichten: 6983
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Foto's bezoek concentratiekamp Sachsenhausen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 20:13

Mooie foto's ts

Je kan je toch haast niet voorstellen wat voor verschrikkelijke dingen daar zijn gebeurd

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110972
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Foto's bezoek concentratiekamp Sachsenhausen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 20:17

Hele bijzondere foto's en een waardevol bezoek.
Mooi dat je dit ook samen met je vader hebt kunnen doen.

En idd, wat een gruwelen hebben zich daar afgespeeld... :\

ruitje

Berichten: 12453
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Foto's bezoek concentratiekamp Sachsenhausen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 20:27

Mooie foto's :)

Alja

Berichten: 25696
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Re: Foto's bezoek concentratiekamp Sachsenhausen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 20:34

Heel goed om dat soort plekken te bezoeken en stil te staan bij wat er is gebeurd….
Dat we er ook voor waken dat het ook nooit weer gebeurd….

Echt foto’s met een betekenis!

Suzanne F.

Berichten: 49659
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 20:35

Interessant om te zien, dank je wel hiervoor!
Ik zal je andere topic ook opzoeken. Ben je in nog meer kampen geweest?

luuntje

Berichten: 14046
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Foto's bezoek concentratiekamp Sachsenhausen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 20:41

Ik ben er stil van.

Dank je wel voor je topic en de foto’s.

Janneke2

Berichten: 23091
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Foto's bezoek concentratiekamp Sachsenhausen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 20:47

Dank je wel.

Om te rillen....

Ik heb Sachsenhausen in 1981 bezocht - ik herken het zo weer.

uggy

Berichten: 953
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-22 20:53

Bedankt allemaal voor jullie moeite om een reactie achter te laten :)
Mijn vader is een geschiedenisfanaat en ik ben daar dan ook mee opgegroeid. Hierdoor heb ik veel van zijn enthousiasme meegekregen, waardoor het een gezamenlijk 'ding' is geworden.

Ik heb helaas nog niet de mogelijkheid gehad om andere concentratiekampen te bezoeken anders als Struthof. Ik heb Westerbork wel bezocht, maar dit was meer een doorvoerkamp. Ik heb wel de wens om andere kampen te bezoeken, omdat het me erg interesseert en ik er alles over wil weten. Wellicht komt er in de toekomst dus een nieuw topic.

Ik vond nog een foto die ik vergeten ben te plaatsen, waarvan ik hem toch nog wil plaatsen, omdat het een veelzeggend citaat is. Het citaat verwijst naar de tekst op de poort deur.

Afbeelding

Urbanus

Berichten: 44994
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Foto's bezoek concentratiekamp Sachsenhausen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 20:57

Wat een bijzondere foto's!

Goof

Berichten: 29115
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Foto's bezoek concentratiekamp Sachsenhausen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 21:02

Indrukwekkend, je hebt het mooi weer gegeven.

prompter

Berichten: 11498
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 21:03

Dank voor deze foto's, die maken je weer bewust van dit stuk geschiedenis.

ievie

Berichten: 2262
Geregistreerd: 17-03-11
Woonplaats: het Laaaaaaaand van Maas en Waal

Re: Foto's bezoek concentratiekamp Sachsenhausen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 21:48

Mooie foto’s TS! Wij zijn een paar weken geleden bij dit concentratiekamp geweest. Heel indrukwekkend! Halverwege was mijn hoofd ook echt ‘vol’ van alle indrukken.

LWDaisy

Berichten: 4826
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Re: Foto's bezoek concentratiekamp Sachsenhausen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 22:08

Indrukkend, kippenvel!

Oorlog is mijn passie. Ik ben altijd innig dankbaar als ik zie dat ik niet de enige ben, die ook nu nog met het onderwerp bezig is. Dankjewel!

Boras
Berichten: 9997
Geregistreerd: 21-10-10

Re: Foto's bezoek concentratiekamp Sachsenhausen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 22:47

Daar wordt je stil van. Ik tenminste wel. In gedachten naar de slachtoffers.

En de aanblik van die betegelde snijtafel met afvoer. Daarbij wil je je gedachten kunnen uitschakelen.

Rocamor

Berichten: 11048
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Foto's bezoek concentratiekamp Sachsenhausen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 22:55

Prachtige vastgelegd.

Arabesk

Berichten: 28681
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Foto's bezoek concentratiekamp Sachsenhausen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 23:18

Schokkend dat dit echt bestaat. Wat ging er door de hoofden van de mensen die er werkten. De mensen die de ovens bouwden, de snijtafel betegelden..... De mensen die de lijken in de ovens moesten stoppen. Hoe kun je nog slapen? Hoe konden ze leven met zichzelf?

LWDaisy

Berichten: 4826
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 23:29

Arabesk schreef:
Schokkend dat dit echt bestaat. Wat ging er door de hoofden van de mensen die er werkten. De mensen die de ovens bouwden, de snijtafel betegelden..... De mensen die de lijken in de ovens moesten stoppen. Hoe kun je nog slapen? Hoe konden ze leven met zichzelf?


Dat begrijp je niet he.
Ik dompel mezelf nu iets meer dan een jaar onder in het onderwerp en die vraag, en ik kom er niet uit.
Tenminste - het theoretische deel van de vraag kan ik ondertussen beantwoorden, maar mijn hart kan er nog steeds niet bij dat men dit in de praktijk kon uitvoeren.


De mensen die de lijken in de ovens moesten stoppen, waren trouwens gevangenen, de zogeheten Sonderkommando's. Hun gemiddelde levensduur was zo'n 90 dagen nadat zij tewerk gesteld werden in de crematoria, omdat zij te veel wisten werden ze na die periode "opgeruimd".

moonfish13
Berichten: 18284
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 03:33

Indrukwekkend, heel indrukwekkend.

Ik heb al je topics gelezen al had ik een deel wel al gezien, maar het blijft freaky.
Hoe een mens dat kan…
Ik kom ook niet uit die vraag.
De snijtafel is echt luguber, en de mensen die in het crematorium werkten werden dus ook gewoon vermoord na 3 maanden.
Gruwelijk..

Ik heb een ex bij defensie, en ik kon er ook slecht aan wennen dat ik naast een getrainde moordmachine lag eigenlijk.
Het is nodig maar ik blijf het vreselijk vinden dat iemand waar je zoveel om geeft, dat kan.
En ik heb geen bralbak hoor en hij werkte niet bij een deel met wapens, maar was wel getraind voor gebruik van wapens.
En dat bleef voor mij een heel lastig iets diep van binnen, mede omdat het de liefste en meest zorgzame jongen is die ik ken.
Hij verteld ook wel eens over dingen uit oorlogen waar je weinig over hoort.
Als ergens een verhouding lastig ligt is het: in de tweede wereldoorlog is daar heel wat gebeurt.
Alleen je hoort er nooit iemand over, maar die mensen hebben hun redenen om er zo over te denken, daar hebben ook enorme gruwelen plaatsgevonden.

Voor mij voelt het als ramptoerist zijn, respectloos, maar we mogen juist nooit vergeten dat dit nooit meer mag gebeuren.
Maar het blijft iets waar je met je verstand niet bij kunt, zelfde als nazi megastructures op national geographic, niet te geloven gewoon.
En vaak allemaal in geheim gebouwd dat je denkt hoe kan dat in hemelsnaam.

uggy

Berichten: 953
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-22 08:47

LWDaisy schreef:
Arabesk schreef:
Schokkend dat dit echt bestaat. Wat ging er door de hoofden van de mensen die er werkten. De mensen die de ovens bouwden, de snijtafel betegelden..... De mensen die de lijken in de ovens moesten stoppen. Hoe kun je nog slapen? Hoe konden ze leven met zichzelf?


Dat begrijp je niet he.
Ik dompel mezelf nu iets meer dan een jaar onder in het onderwerp en die vraag, en ik kom er niet uit.
Tenminste - het theoretische deel van de vraag kan ik ondertussen beantwoorden, maar mijn hart kan er nog steeds niet bij dat men dit in de praktijk kon uitvoeren.


De mensen die de lijken in de ovens moesten stoppen, waren trouwens gevangenen, de zogeheten Sonderkommando's. Hun gemiddelde levensduur was zo'n 90 dagen nadat zij tewerk gesteld werden in de crematoria, omdat zij te veel wisten werden ze na die periode "opgeruimd".


Dit werk was overigens ook best gevaarlijk voor de gezondheid, evenals werken in het mortuarium, omdat overledenen allerlei ziektes bij zich droegen, zoals Tyfus. Wanneer je iemand dan moest ontdoen van kleding of moest aanraken, kwam je hier direct mee in contact. In het kamp stond omschreven dat veel mensen vanuit het mortuarium daardoor al snel overleden en het verloop hoog is.

xingridx
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 11603
Geregistreerd: 05-03-03
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 14:21

Moderatoropmerking:
In verband met het maximale aantal foto's zijn deze foto's uit de OP gehaald en in een aparte post gezet


De barakken

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



Gevangenis in het kamp

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Restanten crematorium

Afbeelding

Afbeelding


Pathologische snijzaal en 'mortuarium'

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Als laatste ter afsluiting

Afbeelding