Op vakantie, wat een discussie..

Moderators: xingridx, Ladybird, NadjaNadja, Polly, Essie73, Firelight, Mjetterd, ynskek, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
davinci2412

Berichten: 1641
Geregistreerd: 07-11-12

Op vakantie, wat een discussie..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-22 09:57

Aankomende zomer willen wij als gezin op vakantie, maar waar naar toe?

Het blijft een eindeloze discussie, iedereen heeft andere ideeën. Dus wie helpt ons met het vinden van de perfecte vakantiebestemming?

Even kort de eisen/beperkingen op een rijtje:

- Relatief korte vakantie in de maand juli (maximaal 8/9 dagen), met 3 of 4 personen
- Het budget is niet al te ruim ( denk aan 700/800 pp)
- Goed weer, hoeft niet perse al te warm te zijn
- Mijn moeder is ernstig ziek en heeft dus niet de energie om de hele dag actief op stap te zijn. Ze kan bijvoorbeeld wel een wandeling maken of een stad bezoeken, maar geen kilometers hiken. Daarnaast valt kamperen voor haar ook af.
- Niet te toeristisch
- Een specifieke activiteit, plaatsen of een bepaalde route heeft voorkeur

We hebben het bijvoorbeeld al over een surf vakantie gehad, maar kunnen geen spot vinden voor beginners die niet mega toeristisch is.
Een wijn/culinaire reis is ook besproken, maar daarbij haakte mijn vader af want die is geen echte wijn drinker.
Broertje lief haakte af bij een stedentrip
Ik zelf wil liever niet elke dag een nieuwe stad bekijken. Ik doe het liefst iets actiefs in combinatie met relaxt in de zon een boek lezen.

Wie oh wie kan ons helpen? Ik zou zeggen, brand los!

Apple

Berichten: 76321
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Op vakantie, wat een discussie..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 10:00

Een weekje naar Kreta bijvoorbeeld? Dan kunnen jullie wat doen aan sightseeing en daarnaast ook lekker in de zon een boek lezen.

Of Mallorca of Sardinie? Sowieso een eiland in de Middellandse Zee?

VuurVleugels
Berichten: 1982
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 10:03

Ik ben afgelopen april in Ljubljana geweest, de hoofdstad van Slovenië. Dat was echt fantastisch, de stad zelf is niet al te groot maar in de omgeving is genoeg te zien en te doen met mooie afwisseling tussen natuur en cultuur. Kastelen, het meer van Bled, de grotten van Postojna (die je bekijkt vanuit een treintje en een niet al te lange looproute), de vintgarkloof... Echt een aanrader, en het weer is super! Net iets lekkerder dan in Nederland, vaak :D

Loody
Berichten: 2622
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: @home

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 10:05

in welke periode wil je? Het is een drama om wat leuks te vinden.
Ik heb net geboekt naar Kreta...aan een baai, rustig gelegen, veel watersport en in een natuurgebied

davinci2412

Berichten: 1641
Geregistreerd: 07-11-12

Re: Op vakantie, wat een discussie..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-22 10:09

Het plan is om de eerste of tweede week van juli te gaan. Er is misschien ook een optie om begin september ergens te gaan

PoelieWoelie

Berichten: 4717
Geregistreerd: 08-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 10:10

Malta is echt een aanrader! Het is twee keer zo groot als Texel dus niet te groot en genoeg te zien en te doen binnen handbereik. Mooie oude steden (waar ook onder andere Game of Thrones is opgenomen) die vrij klein en knus zijn en overal terrasjes en lekker eten. Goede wijnen, ontzettend aardige mensen en prachtige omgeving <3

Ik was 450,- kwijt aan hotel + vlucht voor 5 nachten.

Apple

Berichten: 76321
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Op vakantie, wat een discussie..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 11:27

Malta is ook leuk inderdaad :j En lekker overzichtelijk :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 11:38

Thessaloniki? Niet heel toeristisch, stranden in de buurt, leuke stad om doorheen te wandelen met ook goed en goedkoop OV, en in het hoogseizoen kun je ook dagtrips maken naar Chalkidiki, een dagcruise langs Mt Athos, een belangrijke plek in de Orthodoxe kerk waar alleen mannen zijn toegestaan, of eventuele opgravingen in de buurt.

betadine

Berichten: 3251
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Re: Op vakantie, wat een discussie..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 11:49

Met het oog op surfen voor beginners denk ik meteen aan Les Landes in Frankrijk. Zeer lange zandstranden. Mooie dorpjes om te bezoeken in de buurt en gastronomisch ook genoeg specialiteiten.

Vealosz

Berichten: 4558
Geregistreerd: 16-07-07
Woonplaats: ‘s-Heerenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 11:50

Ik moet direct aan Mallorca denken. :j

mirtedl

Berichten: 833
Geregistreerd: 09-06-12
Woonplaats: Nieuwkoop

Re: Op vakantie, wat een discussie..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 11:52

richting griekenland?
veel te zien maar ook mooie plekken om in de zon een boek te lezen

xLoki

Berichten: 3557
Geregistreerd: 16-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 11:53

Lekker met de auto naar Italië of Frankrijk? Via AirBnB een huis huren met een fijn terras en dan kunnen jullie zelf uitstapjes maken met de auto voor wie dat wil. :) In Noord-Italië heb je bijvoorbeeld Piemonte, is qua weer niet te warm en prachtige omgeving!

Urbanus

Berichten: 45299
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Op vakantie, wat een discussie..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 11:58

In Kroatië kun je prachtige huisjes huren aan het strand. Vanaf daar genoeg steden te ontdekken of gewoon lekker op het strand hangen?

troi
Berichten: 17136
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 11:59

Wat moet je budget dekken, reis+ verblijf? All-inn? Of alleen verblijf en dan met de auto er naartoe?

Dat maakt nogal wat verschil namelijk

Evelyne79

Berichten: 4045
Geregistreerd: 13-04-05
Woonplaats: Wijchen

Re: Op vakantie, wat een discussie..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 12:02

madeira

Bowo
Berichten: 2933
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 12:07

Wij hebben een paar terug een prachtige vakantie gehad in de Azoren, een eilandengroep die bij Portugal hoort.
Wij hebben daar voornamelijk gewandeld, maar er zijn ook zeker genoeg andere activiteiten zoals walvis spotten. Verder was het ook niet heel toeristisch en een fijn klimaat, wel warm maar niet bloedheet omdat er ook vaak een windje staat.
Wij zijn toen alleen om het grootste eiland geweest, want met telkens een andere wandeling was er daar genoeg te doen, maar er zijn ook veel mensen die verschillende eilanden bezoeken en dan heb je dus ook meer variatie in minder actieve activiteiten denk ik.

Boras
Berichten: 10120
Geregistreerd: 21-10-10

Re: Op vakantie, wat een discussie..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 12:20

Ik zou helemaal uitgaan van de mogelijkheden en onmogelijkheden van moeder. En van haar wensen.

Het zou voor haar in juli op veel plekken al wel eens snel te warm kunnen zijn om zich prettig te voelen. Of om energie over te houden om iets met de anderen te kunnen doen.

Je broertje verdient een draai om z'n oren. Het draait nu even niet om hem.

En verder, iedereen moet het een beetje leuk hebben, maar uiteindelijk vind ik binnen een gezin wie betaalt bepaalt.

ingvdh

Berichten: 6418
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 12:22

Ik ga vaak met Eliza was here op vakantie, die zitten nooit in het drukke toeristische centrum, maar in de omgeving ervan, dus je kan er wel gebruik van maken als je dat wil, maar het hoeft niet. Daarnaast zijn hun accommodaties vaak klein qua aantal appartementen/kamers (waar we dit jaar heen gaan heeft 3 appartementen, that's it) en hoef je niet te vechten voor een bedje aan het zwembad bijvoorbeeld.

Iedereen kan dan doen wat hij wil en als je kiest voor een appartement kan je ook lekker thuis op het balkon of in de tuin zitten en een boek oid lezen.
Er zit bij vliegvakanties altijd een auto bij in.

Ze hebben ook autovakanties als je niet wil vliegen.

Met al die verschillende wensen zal je toch moeten schipperen. Ik zou dan eerde kiezen voor een goed uitvalsbasis waaruit je van alles kan doen dan een thema waar 2 man blij mee zijn en de rest niet. Zo kan je een beetje van alles doen.

superpony
Berichten: 25534
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 12:26

Maar wat zijn de verdere wensen?

Strand? Drukte of rust? Wil je daar evt een auto huren om op pad te gaan of moet de plek zelf alles al bieden? Willen jullie een luxe huisje, mooi weer en daar rondhangen? Of wel elke dag een activiteit? Een surfvakantie zal niks voor je ouders zijn?

davinci2412

Berichten: 1641
Geregistreerd: 07-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-22 12:29

Iedereen super bedankt voor de suggesties, ik ga ze voorleggen!

Boras schreef:
Ik zou helemaal uitgaan van de mogelijkheden en onmogelijkheden van moeder. En van haar wensen.

Het zou voor haar in juli op veel plekken al wel eens snel te warm kunnen zijn om zich prettig te voelen. Of om energie over te houden om iets met de anderen te kunnen doen.

Je broertje verdient een draai om z'n oren. Het draait nu even niet om hem.

En verder, iedereen moet het een beetje leuk hebben, maar uiteindelijk vind ik binnen een gezin wie betaalt bepaalt.


wat warmte betreft heb je zeker een punt, we kijken bijvoorbeeld ook naar Denemarken en de Scandinavische landen.

Wie betaalt bepaalt is hier het hele probleem haha, iedereen betaald zijn eigen vakantie :P

davinci2412

Berichten: 1641
Geregistreerd: 07-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-22 12:31

troi schreef:
Wat moet je budget dekken, reis+ verblijf? All-inn? Of alleen verblijf en dan met de auto er naartoe?

Dat maakt nogal wat verschil namelijk


Budget is de reis + verblijf, het zou fijn zijn als eventueel een huurauto hier ook nog van kan, maar is geen must.


superpony schreef:
Maar wat zijn de verdere wensen?

Strand? Drukte of rust? Wil je daar evt een auto huren om op pad te gaan of moet de plek zelf alles al bieden? Willen jullie een luxe huisje, mooi weer en daar rondhangen? Of wel elke dag een activiteit? Een surfvakantie zal niks voor je ouders zijn?


Het liefst niet te druk, vandaar dus ook liever niet al te toeristisch gezien het wel in het hoogseizoen is. Een auto huren is zeker een mogelijkheid. met een surfvakantie werd eigenlijk bedoelt naar een gebied waar dit mogelijk is omdat zowel mijn broertje als ik dit graag doen. Echter zijn de beginners stranden enorm toeristisch over het algemeen en dus erg druk

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Op vakantie, wat een discussie..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 12:39

Zou september doen ipv juli als dat mogelijk is en dan naar een eiland. Kun je een auto huren en lekker rondtouren en degenen die aan zwembad/strand willen blijven kunnen dat ook doen.

mandymonica

Berichten: 802
Geregistreerd: 31-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 12:49

Slovenië is echt wel aan "Geheimtipp". Niet om te surfen, maar wel voor heel veel andere leuke dingen. Afstanden zijn niet heel groot (alhoewel je er wel rekening mee moet houden dat je gemiddeld genomen meer tijd nodig hebt om een afstand af te leggen, weinig snelwegen). Het ministukje kust is wel megatoeristisch (wel terecht overigens, erg mooie stadjes), maar verder is het eigenlijk nergens echt te druk. Lljubljana is een stad in dorpsformaat en de natuur is vrijwel overal dichtbij. Dus paps en mams lekker luxe installeren en zelf een dagje op hike gaan behoort vast ook tot de mogelijkheden. Als min of meer vlak een stukje lopen nog wel kan, dan zijn de Planina's een aanrader. Even spannend om op hoogte te komen met de auto ;-) Maar dat wordt beloond met een schitterende ruige hoogvlakte waar kuddes schapen lopen en herdershuisjes verspreid staan. En zowel aan de oost- als aan de westkant vind je leuke wijngebieden, maar het is nergens overdadig.

Aanrader voor het oosten: Maribor. Prachtig heuvel- en berggebied, stad ook weer op dorpsformaat, lekkere wijnen (je kan naar Jeruzalem, heerlijke plek) en fijne kuuroorden waar je zalig kan badderen :-)

Als paardenliefhebber mag je Lipica eigenlijk niet overslaan (hoewel inmiddels ook heel toeristisch met dito prijzen ;( Maar tussen de witte hekken door die golvende weilanden rijden en hopelijk hier en daar een kudde jaarlingen tegenkomen is al een feestje)

Je leest al, ik ben fan :+

mandymonica

Berichten: 802
Geregistreerd: 31-05-02

Re: Op vakantie, wat een discussie..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 12:53

Oh ja, als je je kwaad maakt rij je er in een dag naar toe, maar als je kiest voor de oostkant dan is vliegen op Graz in Oostenrijk en dan een auto huren ook een optie. En met de trein kom je tegenwoordig ook een heel eind, volgens mij gaat de Oostenrijkse Nightjet een eind de goede richting uit en dan reis je in de nacht, dus kost geen vakantiedag ;-)

superpony
Berichten: 25534
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 16:05

davinci2412 schreef:
superpony schreef:
Maar wat zijn de verdere wensen?

Strand? Drukte of rust? Wil je daar evt een auto huren om op pad te gaan of moet de plek zelf alles al bieden? Willen jullie een luxe huisje, mooi weer en daar rondhangen? Of wel elke dag een activiteit? Een surfvakantie zal niks voor je ouders zijn?


Het liefst niet te druk, vandaar dus ook liever niet al te toeristisch gezien het wel in het hoogseizoen is. Een auto huren is zeker een mogelijkheid. met een surfvakantie werd eigenlijk bedoelt naar een gebied waar dit mogelijk is omdat zowel mijn broertje als ik dit graag doen. Echter zijn de beginners stranden enorm toeristisch over het algemeen en dus erg druk


Oke, maar wat willen jullie wel doen?

Jij en je broer surfen en dan zitten je ouders bij het huisje? Gaan ze mee kijken of aan het strand liggen?

Wil je daarnaast nog iets doen?

Wij zaten bijv in Lido di Jesolo. Appartement aan het strand en een zwembad. Leuk straatje om wat te eten en doorheen te lopen 's avonds.
Ene dag aan strand gelegen en andere dag ergens heen gegaan, oa Venetië en Triëst. Daarna nog een paar dagen bij familie in Trentino doorgebracht en op de heenweg Verona bezocht. In Trentino wel flinke wandeling omhoog gemaakt en gaan raften. Dus een beetje van alles wat.

Maar net zulke leuke vakanties in Z Limburg en de Ardennen bijv gehad. Beetje rond kijken en andere vakantie iets meer plaatsen bezoeken en actief zijn.

Je moet echt weten wat je wilt doen. Dorpen bezoeken of een activiteit als je in the middle of nowhere zit is minder. Maar alleen aan strand liggen kan overal en kijk je naar weer, afstand, drukte