Emigreren naar Zweden (Augustus 2022)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16248
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: Emigreren naar Zweden (Augustus 2022)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 08:45

Wauw! Daar kan je wel 50 paarden in kwijt O:)

Kimddddd

Berichten: 464
Geregistreerd: 19-08-19
Woonplaats: Beverwijk - Äppelbo

Re: Emigreren naar Zweden (Augustus 2022)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-22 08:55

Het plan voor de paarden is voor nu om de oude koeienstal (rechts)om te bouwen tot grote ligstal en dan een doorloopje aan beide kanten met een paddock en dan overdag de paarden voor het huis verdeeld in de 2 paddocks/weides. De andere weidegrond gaan we denk ik volgend jaar zomer pas gebruiken en dan nu bijvoeren met hooi (mogelijk van eigen land, maar dat moeten we nog even uitzoeken). De schuur is wel aan wat renovatie toe maar alles in etappes en op zijn tijd. Ook is het wel wolvengebied dus we kunnen er in de winter voor kiezen 's nachts de paarden helemaal in stal te zetten en even geen uitloop.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101884
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Emigreren naar Zweden (Augustus 2022)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 09:19

Het grijze huis staat idd wel heel dichtbij..

josewoos

Berichten: 4817
Geregistreerd: 30-01-08

Re: Emigreren naar Zweden (Augustus 2022)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 12:20

Wauw, ik ga je ook volgen! Wat een ruimte krijg je zeg!
Het huis van de buren staat inderdaad dichtbij, hoe hebben ze dit destijds kunnen verzinnen :+
Zijn het wel leuke buren?

tita

Berichten: 19755
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 12:47

Bellatrix schreef:
Het grijze huis staat idd wel heel dichtbij..


Ook mijn gedachte, echt heel dichtbij en geen enkele afscheiding
Zijn de overige schuren van de buren?

jullie hebben ook gezamelijke erf lijkt het zo vanaf de foto?

Kimddddd

Berichten: 464
Geregistreerd: 19-08-19
Woonplaats: Beverwijk - Äppelbo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-22 13:11

Ja het is oude boerenstijl....Gezin op 1 erf. Het grind gebeuren is deels gezamelijk voor auto´s parkeren etc. En de rechte schuur is van de buren. Er woont een jong stel. De man is de hele week in Stockholm en de vrouw werkt bij de bakker in het dorp. Wel rustige mensen en van Zweden heb je sowieso niet zo snel last. Daarnaast is het huis gehuurd van de verkoper van ons huis en hebben we wel een optie op koop ooit mochten zij eruit gaan. Dan hebben we helemaal een paradijs ;) {:} Eventueel het stuk achter de rechte schuur kunnen we nog gebruiken voor begrazing gezien de tractoren van de boer die de rest bijhoudt daar niet bij kan. Dan hoeven ze niet te maaien ;) Ohja en het hondenhok op de foto gaat gesloopt worden. Dus geen buitenhonden meer die zijn van de huurder van ons huis. Verder weet ik wel dat de buurman jager is...dat is wel wat minder maar goed dat is niet het hele jaar door.

pien_2010

Berichten: 43503
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 13:22

Mooi hoor allemaal. Als iedereen een terras achter het eigen huis heeft dan heb je niet zoveel last van elkaar. Ik vind het nl ook dicht bij dus snap dat dit de koopprijs flink gedrukt zal hebben.
Ik volg dus ook. We zijn ook geëmigreerd, maar dan naar Frankrijk en voor ons was het minder ingrijpend daar we ons retraite hier vieren en dus niet de kost hoeven te verdienen. Dat maakt het voor jullie allemaal wat spannender. Maar zo nodig kun je altijd nog ander werk gaan doen mocht die website niet geven wat je er van verwacht.

Wat het jagen betreft dat is hier ook. Accepteer het gewoon is mijn advies, dan heb je de minste problemen. Wij hebben dat ook gedaan onder het mom van leven en laten leven want die cultuur verander je toch nooit en daarnaast heeft Zweden natuurlijk heel veel wild. Een van onze betere buren en tevens vriend is zelfs jager en zijn vrouw en wij zijn niet zo heel erg kapot van zijn activiteiten en plagen hem er soms wel mee.
Bv als hij zegt dat hij gaat jagen dan doen we soms net (ook zijn vrouw hoor) of we niet weten wat dat is daar het woord onbekend voor ons is := . Of dan zeg ik tegen Nessie de jacht hond→ vien mignonne, tu restes chez moi aujourd'hui (kom hier kleintje, je blijft bij mij vandaag)

Kimddddd

Berichten: 464
Geregistreerd: 19-08-19
Woonplaats: Beverwijk - Äppelbo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-22 13:30

Ja dat is beter inderdaad :) Gewoon accepteren en het is niet het hele jaar jachtseizoen gelukkig. Verder rekening houden dat de paarden onrustiger kunnen zijn als er geschoten wordt in de verte. We hebben zoveel ruimte straks dat er vast inderdaad een plekje is om lekker te kunnen zitten. Staat nog niet op de foto maar we hebben ook nog een stukje bos met een schuurtje waar ook nog iets gemaakt kan worden om te chillen. Op dit moment staan er allemaal oude werktuigen in waarmee je met een paard het land kan bewerken ;) Op dit moment wonen we in een 2 onder een kap huis en is de voordeur van de buurman maar 1 meter van ons huis ;)

beenjesshar

Berichten: 1220
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: uitgeest

Re: Emigreren naar Zweden (Augustus 2022)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 14:08

Gaaf Kim !! Kom jullie zeker hier ook volgen

LvA1993

Berichten: 422
Geregistreerd: 08-02-10

Re: Emigreren naar Zweden (Augustus 2022)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 14:53

Gaaf! Ik volg mee. Afgelopen najaar hebben we een week in een off grid huisje (via airbnb) gezeten bij Äppelbo. Wat een fatastische plek was dat!! Veel succes en plezier!

Kimddddd

Berichten: 464
Geregistreerd: 19-08-19
Woonplaats: Beverwijk - Äppelbo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-22 15:33

Afbeelding

Ah ik vond nog een foto van achter de boerderij het weiland tot de schuur hoort er ook bij :)

Happy_Hippie

Berichten: 881
Geregistreerd: 28-12-17
Woonplaats: Lepelstraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 15:50

Kimddddd schreef:
[ [url=m/kIkWmm.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ah ik vond nog een foto van achter de boerderij het weiland tot de schuur hoort er ook bij :)


Wauw dan zie je eigenlijk pas hoe groot de schuur echt is vind ik :D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41706
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Emigreren naar Zweden (Augustus 2022)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 15:54

Wat gaaf, TS :D! Prachtige omgeving. Ik volg je topic, wij denken er ook over om te gaan emigreren en Zweden staat ook op de lijst.

Ik vind het grijze huis helemaal niet vervelend staan. Deze staat op zo'n manier dat je nog prima een privéplek kunt maken achter het huis.

Kimddddd

Berichten: 464
Geregistreerd: 19-08-19
Woonplaats: Beverwijk - Äppelbo

Re: Emigreren naar Zweden (Augustus 2022)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-22 16:10

Ja wij moesten ook even aan het idee wennen van dichtbij buren en we hadden eerst 3 huizen die we allemaal even leuk vonden. De doorslag gaf hier toch uiteindelijk...niet klussen binnen (zodat we echt iets leuks voor de paarden kunnen maken), echt een stille plek maar toch dichtbij voorzieningen (De andere 2 waren toch aan een doorgaande weg), de grote van het perceel, de prijs van de woning (we hoefden niet de biedingsstrijd aan te gaan en hebben het voor omgerekend ongeveer 65000 euro) en de provincie Dalarna. Niet teveel bergen maar ook niet heel plat en super mooie meren uiteraard. De kleine schuur met de grijze golfplaat waar t raampje boven zit is ingestort en gaat worden verwijderd. Hier willen we een soort overkapping maken zodat we daar ook kunnen zitten en paarden eventueel daar in de winter kunnen eten. Ik wil de paarden natuurlijk overal laten lopen zo om en om...hahaha en mijn vriend niet. Maar ik heb hem duidelijk gemaakt dat we bepaalde plekken gewoon paardvrij kunnen maken als we er zelf willen zitten. Vooral in de zomer als ze meer op het gras staan. Ook zal er sprake zijn van strookbegrazing dus je kunt uiteindelijk overal je stoeltje neerzetten of handdoekje neerleggen. Zweden is echt een fijn land en we voelen ons daar zo relaxt. Het was wel even zoeken naar ons plekje want het is zo groot maar het is gelukt! en daar zijn we super blij mee *\%/*

Shetloveerrr
Berichten: 329
Geregistreerd: 12-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 17:08

Kimddddd schreef:
Ja wij moesten ook even aan het idee wennen van dichtbij buren en we hadden eerst 3 huizen die we allemaal even leuk vonden. De doorslag gaf hier toch uiteindelijk...niet klussen binnen (zodat we echt iets leuks voor de paarden kunnen maken), echt een stille plek maar toch dichtbij voorzieningen (De andere 2 waren toch aan een doorgaande weg), de grote van het perceel, de prijs van de woning (we hoefden niet de biedingsstrijd aan te gaan en hebben het voor omgerekend ongeveer 65000 euro) en de provincie Dalarna. Niet teveel bergen maar ook niet heel plat en super mooie meren uiteraard. De kleine schuur met de grijze golfplaat waar t raampje boven zit is ingestort en gaat worden verwijderd. Hier willen we een soort overkapping maken zodat we daar ook kunnen zitten en paarden eventueel daar in de winter kunnen eten. Ik wil de paarden natuurlijk overal laten lopen zo om en om...hahaha en mijn vriend niet. Maar ik heb hem duidelijk gemaakt dat we bepaalde plekken gewoon paardvrij kunnen maken als we er zelf willen zitten. Vooral in de zomer als ze meer op het gras staan. Ook zal er sprake zijn van strookbegrazing dus je kunt uiteindelijk overal je stoeltje neerzetten of handdoekje neerleggen. Zweden is echt een fijn land en we voelen ons daar zo relaxt. Het was wel even zoeken naar ons plekje want het is zo groot maar het is gelukt! en daar zijn we super blij mee *\%/*

Wauw, 65000 euro! Is de huizenmarkt daar dan zo extreem anders dan in nl? Want hier zou dit toch minstens een halve ton zijn

pien_2010

Berichten: 43503
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Emigreren naar Zweden (Augustus 2022)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 17:12

Half miljoen bedoel je. Een halve ton is 50.000 euro.

Unicornetto
Berichten: 2388
Geregistreerd: 16-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 17:29

Oh heel leuk, gefeliciteerd met jullie mooie woning! De prijzen daar zijn zoveel beter dan hier in NL.

Mijn vriend en ik hebben er ook over nagedacht om naar Zweden te emigreren, maar dat komt voor nu nog te snel. Ik ben heel benieuwd naar jullie avonturen en het verloop van jullie emigratie, dus ik volg graag mee! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 17:45

Als ik deze prijs zie, vraag ik me echt af waarom ik niet ga emigreren :')

De buren zo dicht erop heeft naast nadelen met beetje geluk (als het leuke mensen zijn) ook vooral voordelen. Zo woon ik nu ongeveer ook, alleen dan betreft het m'n huisbaas en wonen wij boven de schuur. Bevalt prima.

gomir

Berichten: 25544
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 18:07

Wat ontzettend gaaf!

kim_1990 schreef:
Ik weet niet welke omgeving je woont, maar ik kan je Schaap Transport in Tijnje heel erg aanbevelen, zij rijden op regelmatige basis naar Zweden en zijn echt super fijne chauffeurs. Houden je goed op de hoogte, zijn betrouwbaar en zorgen uitmuntend voor de paarden tijdens transport.


Hier ook supergoede ervaringen met Schaap, ik laat regelmatig iets door ze doen en zij rijden inderdaad geregeld die kant op.

rocymax

Berichten: 6485
Geregistreerd: 04-08-10
Woonplaats: Botarell, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 18:15

Ik ga je ook volgen, ben gek op Zweden. Mooi huis hebben jullie gekocht hoor, ook ik vind het buurhuis erg dichtbij staan , maar dat went volgens mij snel . En als het rustige mensen zijn, wat maakt het uit.
Ik vind de omgeving prachtig, maak maar veel fotos, dan kunnen we lekker genieten.

ps, ben zelf ook geemigreerd, woon al tig jaar in Spanje.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Emigreren naar Zweden (Augustus 2022)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 18:24

Wat een mooi huis! Heb je daar trouwens wel snel glasvezel internet?

Kimddddd

Berichten: 464
Geregistreerd: 19-08-19
Woonplaats: Beverwijk - Äppelbo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-22 18:55

Shetloveerrr schreef:
Wauw, 65000 euro! Is de huizenmarkt daar dan zo extreem anders dan in nl? Want hier zou dit toch minstens een halve ton zijn


Het is vooral de grondprijs die in NL best wel heel duur is. Daarnaast zijn veel huizen in Zweden van hout en was hout tot voor kort daar best goedkoop in verhouding tot NL.

Wat betreft infrastructuur gaan we wel voor glasvezel, maar dat aanleggen is ongeveer 2500euro dus best even een kostenpost maar voor ons internetbedrijf wel belangrijk.

Ik ga Schaap transport ook nog even mailen. Ik had nu alleen nog een offertes van World Horse Transport maar dat is heel massaal. Wat ik er wel weer fijn van vindt is dat ze wekelijkse naar Zweden rijden dus als onze precieze datum dat we alles `paardklaar` hebben nog niet zeker is dat we dan zo kunnen inspringen op al geplande transporten.

Piekosjj

Berichten: 5457
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Emigreren naar Zweden (Augustus 2022)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 19:47

Välkomna :D

Dalarna is echt prachtig om te wonen hoor! Er wonen veel bokkers in Zweden dus laat maar weten of je hulp nodig hebt ergens bij. Mijn tip: leer snel de taal! Natuurlijk praat iedereen heel goed engels, ook op het platteland, maar je komt veel meer mee als je gewoon een goed woordje zweeds spreekt. :j

Shetloveerrr
Berichten: 329
Geregistreerd: 12-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 19:53

pien_2010 schreef:
Half miljoen bedoel je. Een halve ton is 50.000 euro.

Dat bedoel ik ja, of 5 ton of een half miljoen :')

Kimddddd

Berichten: 464
Geregistreerd: 19-08-19
Woonplaats: Beverwijk - Äppelbo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-22 20:12

Piekosjj schreef:
Välkomna :D

Dalarna is echt prachtig om te wonen hoor! Er wonen veel bokkers in Zweden dus laat maar weten of je hulp nodig hebt ergens bij. Mijn tip: leer snel de taal! Natuurlijk praat iedereen heel goed engels, ook op het platteland, maar je komt veel meer mee als je gewoon een goed woordje zweeds spreekt. :j


Ja zo blij! We zijn al wel bezig met duolingo en ook mijn dochter al en we willen in de winter een cursus Zweeds gaan volgen daar klassikaal. Ik ga jou ook volgen :) Kalmar is ook een mooie omgeving. Zijn we ook geweest om huizen te kijken, maar uiteindelijk is het Dalarna geworden.