Wat verloren is gegaan... reizen naar Rusland

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fly_high

Berichten: 3352
Geregistreerd: 01-09-20

Wat verloren is gegaan... reizen naar Rusland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-22 14:57

Bij gebrek aan een betere titel ;) en met de hoop dat ik op het juiste plekje ben :o?

Ik ben gisteravond na heel lang uitstellen eindelijk aan de slag gegaan met opruimen van het zooitje dat mijn oude schijf door mijn nalatigheid is geworden. In de afgelopen paar jaar heb ik namelijk allerlei reisfoto's in willekeurige verzamelmapjes weten te smijten, niet erg handig uiteraard. Er zat enorm veel troep tussen maar blijkbaar ook wat verborgen pareltjes :) Zo heb ik een dikke pak foto's van mijn reis naar Rusland in 2018 opnieuw kunnen ontdekken die een bijzonder plekje in mijn hart hebben.

Om even wat achtergrondsinformatie te scheppen voor degenen die niet bekend zijn met mijn verhaal: ik ben in het voormalige Oostblok opgegroeid, namelijk in Oost Polen vlak bij de Oekraiense grens. Als je ooit naar Krakau, Warschau, Gdansk of andere toeristische bestemming in Polen bent geweest en iets over Oostblok meent te weten moet ik je teleurstellen, de arme oostelijke gebieden zijn echt een wereldje apart. Ik had het geluk om in een relatief grote stad op te mogen groeien, maar zo heb ik ook veel tijd in mijn jeugd bij mijn grootouders doorgebracht die nog geen stromend water in huis hadden, laat staan andere moderne vermaken. Ik ben dus sinds jongs af een ervaringsdeskundige wat betreft wassen in een zinken teil, koken op een houtkachel en dergelijke :P Mijn vader heeft tevens als hoogleraar onwijs veel naar diverse partneruniversiteiten in Oekraine en Rusland kunnen reizen, die kant van de wereld, cultuur, mensen, taal, het trok me daardoor enorm aan. Tot mijn grote spijt heb ik slechts een beetje (passief) Russisch kunnen leren, er komt niet veel uit mijn mond wat op Russisch lijkt :') Verder was het ons vast tijdverdrijf op zondagmiddag om oude oorlogfilms te kijken, zo was mijn eerste droombaan om soldaat pantserinfanterie te worden, hartstikke logisch voor een meid van 5 _O- De fascinatie met oorlogverhalen is daarna niet veel afgenomen, in tegendeel juist :o

Maar goed, om dit verhaal niet uit de hand te laten lopen, het is ooit op de middelbare school mijn levensdroom geworden om naar Stalingrad (tegenwoordig Volgograd) te reizen en het slagveld, de stad zelf en Het Moederland Roept te zien <3 Idioot vond iedereen dat. Maar zo koppig als ik ben }> heb ik deze droom in 2018 kunnen verwezenlijken in een avontuurlijke reis van Kazan tot aan de Kazachstanse grens.

Voor mij was het in sommige opzichten net tijdreizen, ineens werd mijn kindertijd terug in Polen van jaren 90 weer iets tastbaars. Wat me wel bleef verbazen was de nostalgie naar de Sovjet-Unie, in hoeveel opzichten alles door leek te gaan alsof er niets veranderd is... Die esthetiek van vergane glorie heeft zoiets grijpends en machtigs wat ik niet kan uitleggen, maar wat me altijd enorm aantrekt. Ik heb een poging gewaagd om het vast te leggen ondanks mijn absoluut gebrek aan verstand van zaken wat fotograferen betreft :') de kwaliteit is ook onder transfer komen te lijden.

Met de huidige situatie kan ik me niet voorstellen dat er bokkers zijn die op korte termijn op vakantie naar Rusland gaan, volgens mij kleurt het ook allemaal rood op de kart van BuZa, maar mocht het weer rustiger worden, het is zeker een dikke aanrader! Bij deze de plaatjes:)

Kazan


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Samara <3
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Saratov

Afbeelding

Afbeelding

Ergens onderweg


Afbeelding

Afbeelding

Goof

Berichten: 29115
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Wat verloren is gegaan... reizen naar Rusland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 15:00

Prachtig! Heb je meer foto's?

Fly_high

Berichten: 3352
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-22 15:01

En deel 2, ik heb begrepen dat 15 foto's per post mochten toch?

Middle of nowhere

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Oeljanovsk

Afbeelding

Volgograd en creme de la creme


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Bonus round, ik stond soms ook op de foto :P toen nog als een keurige Oostblok vrouw met gelakte nagels, rokjes, nette schoenen and whatnot _O-

Spoiler:
Afbeelding


Spoiler:
Afbeelding


Spoiler:
Afbeelding

Fly_high

Berichten: 3352
Geregistreerd: 01-09-20

Re: Wat verloren is gegaan... reizen naar Rusland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-22 15:10

Oh, en mocht iemand die kant op gaan, blijkbaar is de grens met Kazachstan onder beheer van FSB om welke reden dan ook, iets militairs aan de hand, zonder vergunning binnen komen walsen werd niet op prijs gesteld :') hetzelfde voor overnachten bij hotels zonder vergunnuning voor kamerverhuur aan buitenlanders. En Saratov is een oliebol waar je niet moet willen zijn als je je leven wil behouden :=

Kazan en Volgograd daarentegen zijn heel toeristenvriendelijk :j dikke aanradders en spotgoedkoop.

Lau07
Moderator

Berichten: 1627
Geregistreerd: 10-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 15:18

Wat een mooie foto's!

Ik deel de fascinatie die je voor het land en de cultuur hebt een klein beetje, ik heb een tijd in Hongarije mogen doorbrengen. Ondanks dat de landen niet te vergelijken zijn, vond ik hun cultuur, onze verschillen en de hang naar 'vroegere tijden' heel erg interessant.

Ik luister nu elke dag naar de de podcast "Voordat de bom valt" om wat meer achtergrond informatie te horen bij het nieuws, en het heeft me echt zo nieuwsgierig gemaakt naar Rusland.

Wat vond je het allermooiste dat je tijdens je reizen hebt gezien in Rusland?

Anneert

Berichten: 2304
Geregistreerd: 25-08-10

Re: Wat verloren is gegaan... reizen naar Rusland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 15:35

Mooie foto's zeg, stralen veel rust uit en laten een onbelichte kant zien denk ik.

Achterom
Berichten: 23114
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Wat verloren is gegaan... reizen naar Rusland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 15:43

Wat een mooie indruk geef je! Ondanks dat ik er zelf bepaald niet vandaan kom, heb ik ook een fascinatie voor het oosten:j

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78671
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Wat verloren is gegaan... reizen naar Rusland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 14:35

Mooie foto's! Zelf alleen in St. Petersburg geweest, zo'n grote stad is toch anders.
Wel in 2008 een aantal voormalige sovjet staten bezocht, Turkmenistan, Oezbekistan, Kirgirzie en Kazachstan. Zijn voornamelijk moslim landen (Kazachstan deels grieks orthondox) dus qua cultuur wel anders, maar er zijn toch dingen die ik erin terug zie, wat dan weer typisch sovjet is.

Fly_high

Berichten: 3352
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-22 23:51

Lau07 schreef:
Wat een mooie foto's!

Ik deel de fascinatie die je voor het land en de cultuur hebt een klein beetje, ik heb een tijd in Hongarije mogen doorbrengen. Ondanks dat de landen niet te vergelijken zijn, vond ik hun cultuur, onze verschillen en de hang naar 'vroegere tijden' heel erg interessant.

Ik luister nu elke dag naar de de podcast "Voordat de bom valt" om wat meer achtergrond informatie te horen bij het nieuws, en het heeft me echt zo nieuwsgierig gemaakt naar Rusland.

Wat vond je het allermooiste dat je tijdens je reizen hebt gezien in Rusland?



Ik zou zeggen de natuur en de ruimte, of eigenlijk samenhang van die twee. Dat er ineens zoveel landschap om je heen is waar men nauwelijks invloed op heeft <3 Volga heeft altijd zoiets machtigs, hoe groot en onverstoord het is.

En ten tweede, alles wat nog getuige is geweest van de oorlogsjaren, maar dat blijft mijn dingetje uiteraard ;) Als je in Oostblok opgroeit is de tweede wereldoorlog iets dagelijks en bijna binnen handbereik... Iets wat op allerlei vlakken van je leven veel grotere rol speelt dan wat ik ooit in Nederland heb kunnen merken in dit opzicht. Op middelbare school wordt er bijvoorbeeld een heel schooljaar besteed aan oorlogsliteratuur en gerelateerde onderwerpen. En tja het concentratiekamp in mijn stad werd gewoon als recreatiegebied gebruikt, dat speelt allemaal heel erg mee in je dagelijkse leven dan :o


Ten derde - nostalgie, zelfs hapjes op het strand zijn net zoals die ooit in Polen zijn geweest toen ik een klein meisje was ;)


Neonlight schreef:
Mooie foto's! Zelf alleen in St. Petersburg geweest, zo'n grote stad is toch anders.
Wel in 2008 een aantal voormalige sovjet staten bezocht, Turkmenistan, Oezbekistan, Kirgirzie en Kazachstan. Zijn voornamelijk moslim landen (Kazachstan deels grieks orthondox) dus qua cultuur wel anders, maar er zijn toch dingen die ik erin terug zie, wat dan weer typisch sovjet is.


St. Petersburg staat ook op mijn lijstje! dan wilde ik doorrijden tot aan Murmansk (hoe je het dan ook hoort te spellen in het Nederlands, het blijft dubbel vertalen voor mij ;) ). Na ja voorlopig gaat het uiteraard niet door :n

Alle andere voormalige Sovjet-Unie landen staan wel op de planning, Kirgizië lijkt me heel vet! Ik ben ook vaker naar Georgië geweest en daar overigens zo hier en daar vergelijkbare nostalgie meegemaakt als in Rusland zelf.

Rusland is overigens absoluut niet homogeen wat religie betreft, zo is Kazan provincie (Tatarije) overduidelijk islamitisch, omliggende gebieden neigen naar orthodox om bij de Kazachstaanse grens weer voornamelijk moslims tegen te komen. En Elista en die streek is dan weer boeddhistisch, niet iets wat je in je hoofd zou hebben als je aan Rusland denkt :P


En nog vanuit politieke hoek, het verbaasde me wel heel erg dat men geen afscheid leek te willen nemen van het Sovjet verleden, iets waarvan ik dacht dat het een taboe zou moeten zijn. Als je ziet hoe groot dat verlangen naar verloren machtsdroom is, dat doet je begrijpen dat sommigen achter teruggrijpen naar de "goeie ouwe tijd van Sovjet Unie" kunnen staan. Zo werd er in allerlei musea die ik heb bezichtigd nog steeds over kameraad Stalin gesproken die Rusland met name veel goeds heeft gebracht :')

ruitje

Berichten: 12453
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 00:09

Super mooie foto's! Ik herken jou ook ergens van denk ik, maar weet even niet waarvan :+ .

Ben zelf alleen in Moskou geweest, zou graag nog eens terug gaan maar dat zit er voorlopig niet in denk ik :o

Ik ga de plekken die je noemt eens googelen, erg leuk om weer nieuwe plekken te leren kennen. Bedankt voor het delen :)

Fly_high

Berichten: 3352
Geregistreerd: 01-09-20

Re: Wat verloren is gegaan... reizen naar Rusland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-22 00:35

Ik ben weleens bij jullie stal langs geweest voor een rondleiding ;) zou dat het kunnen zijn?

Mijn middle of nowhere foto's zijn overigens gemaakt in de buurt van Achtoebinsk / Nizny Baskoentsjak (alweer mijn transcriptie, valt wel te vinden zo).

Het is allemaal nog redelijk onontdekt door westerse reisbureaus etc inderdaad, dat maakt het juist zo aantrekkelijk vind ik :D Dan mag het land en de mensen nog de onbewerkte versie van zichzelf zijn zeg maar. Nadeel daarvan is weer dat het even doorbijten is met al die toeristische activiteiten die enkel in het Russisch worden aangeboden en nauwelijks online te vinden zijn. Kazan is de makkelijkste wat dat betreft, ze hebben zelfs hip craft beer kroegen met Engels sprekend personeel :) Ik moest er wel om lachen dat ze allerlei Belgische biertjes blijkbaar ultieme craft beer beleving vonden, je reist zo'n eind om iets aparts te proeven maar er wordt telkens Hoegaarden of Leffe als grootste traktatie ingeschonken :=

Op de gruwelijke bureaucratische machine na zijn mensen trouwens hartstikke gastvrij, in ieder geval net zoals in overige Oostblok landen geneigd om heel snel drank en eten met elkaar te delen :P

ruitje

Berichten: 12453
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 00:44

Misschien is dat het! Heb net in Google Maps even het Baskoentsjak meer ontdekt, prachtig zeg :o .

Hoe heb jij je overal verplaatst? Met een tour dan toch? En dan met een bus of auto?

Bierverhaal vind ik grappig haha :')

Anoniem

Re: Wat verloren is gegaan... reizen naar Rusland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 03:05

Wat tof om zo een inkijkje te krijgen in idd een door het Westen vrij onontdekt deel van de wereld! Je foto’s zijn prachtig! <3

Marigold

Berichten: 12621
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 08:10

Leuk topic!
Wel dapper om daarheen te zijn gegaan. Toch spannend.
Ben zelf met de auto naar Polen geweest, globaal was dat via Berlijn, Polen in bij Chechin, Kozalin tot aan Gdansk. Gewoon camping of hotel zoeken ‘s avonds, geen plan, gewoon toeren. Zonder vooraf enig idee.
Dus Noord West Polen gezien, vond het een erg leuke ervaring, altijd al nieuwsgierig geweest naar Polen. Het armere deel vh land vind ik nog wat te spannend. In dit Noordelijke deel was het doorgaans fijn om te zijn. Dwars door kleine dorpjes, zomaar onderweg ergens soep eten (kippe of tomatensoep geloof ik, was ook alles wat er te krijgen was). Ook vanuit een Schronisko, jeugdherberg, waar geen ontbijt was verderop in een soort café bleek je ontbijt te kunnen gebruiken.
Gewoon anders dan in NL (ik heb verder ook totaal geen reis ervaring).
Op sommige camping douches drogen de vrouwen zich in gezamelijke ruimte af. Best gemoedelijk en vriendelijk allemaal. Beetje alsof je terugkomt in de jaren 80 van NL.
Geld wisselen, zowat geen engels sprekende mensen (en ik kon toen nog geen woord Pools).
In Gdansk positieve flow qua water in de stad, echt leuk om te zien en er was een klein festival in de stad.
Het was toen warm, er hingen pamfletten om niet vergeten de honden ook water te geven. Waren ook veel openbare water bakjes voor honden / dieren. Mooi toch.
Veel honing te koop langs de weg. Veel graan en maïs velden. Viel me wel op dat ik weinig inheemse solitaire bijen kon vinden.
Kwam onderweg nog in een soort toeristenfuik terecht, daar gauw weer weggegaan.
Leuk om eindelijk naar Polen te zijn geweest en hoop er vaker heen te gaan. Ik vind ook dat we in NL beter met Poolse werknemers om mogen gaan. Het is imo een land in opbouw. Met een groot verleden.
Veel bloemen op elke begraafplaats. Ze houden de doden echt hoog zo ik zag.
Ik hoop dat ze veilig blijven voor de oorlog, het zal er nu ook wel even anders zijn als je leest hoeveel Oekraïnse vluchtelingen daar zijn opgenomen.. voor Gdansk geldt volgens mij al dat een kwart van de nu aanwezige mensen Oekraïns is!

Nb Rusland is me een brug te ver, is toch weer een totaal ander land. Heb altijd gehoord dat je er beter niet heen kan gaan. Lijkt me ook te spannend dus respect dat je het durfte!

BarbaraNova

Berichten: 4229
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: Wat verloren is gegaan... reizen naar Rusland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 08:31

Heel mooie fotos! ben zelf nu 6 keer in St Petersburg en 1 x in Moskou geweest. Ook veel van het gebied om STP heen gezien. Echt een heel erg gaaf land. Planning was ook dit jaar weer te gaan maar ja dat gaat niet lukken. Zeker een aanrader idd

miereneter

Berichten: 2646
Geregistreerd: 25-05-17

Re: Wat verloren is gegaan... reizen naar Rusland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 09:01

Prachtige foto's, bijzondere reis lijkt me dat. 't Is natuurlijk ook bijna geen land te noemen, eerder een werelddeel, zo immens groot en divers.

Ik droomde van kinds af over een reis dwars door Rusland, via Siberië naar Vladivostok. Misschien komt het er nog eens van, zeg nooit nooit.

Thioro

Berichten: 4011
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 09:06

Prachtige foto's, je bent er goed in geslaagd de sfeer weer te geven vind ik.

Rusland is voor mij de grote onbekende, ik ben die westerse ziel die er geen jota van snapt waarom ze zo aan de sovjet-tijd blijven hangen.
Maar tegelijk ook ergens fascinerend.

Een reis naar St Petersburg stond al lang op de wenslijst. Maar dat zal er voorlopig ook niet in zitten.