Op vakantie met de auto

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xChantal94

Berichten: 4451
Geregistreerd: 16-03-08
Woonplaats: Brabant

Op vakantie met de auto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-22 13:16

In juni willen we op vakantie met de auto. We zouden graag naar verschillende plekken rijden waar je mooie natuur/bezienswaardigheden hebt of dingen kan ondernemen zoals kanoën :D .

Ik vroeg me af hoe andere bokkers zulke vakanties zelf hebben samengesteld en mooie routes hebben bedacht om te rijden :) .

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15120
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Re: Op vakantie met de auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 13:26

Je topic hoort op BEU, zal even temmen :)

Los daarvan; wij hebben regelmatig autovakanties gehouden! We vinden het heerlijk :D

2020 hebben we een rondje Duitsland/Oostenrijk/Slovenië gedaan, met meerdere plaatsen per land. We hebben vooral via Airbnb of Booking.com geboekt, en hebben vooral gekeken wat het weer deed. We hebben dit dus niet van tevoren gedaan :)

Afgelopen september zijn we in Denemarken, Zweden en Noorwegen geweest. Echt een aanrader als je niet persé de zon op wilt zoeken! <3
Hier hebben we afgewisseld met de tent, Airbnb's en hotels, en boekten we vaak 24-48 uur van tevoren ons nieuwe plekje waar we vervolgens heen reden.
Topic met onze ervaringen: [BEU] Rondreis Zweden-noorwegen - welke route?

Wij kiezen over het algemeen voor appartementen of studio's omdat je dan ook zelf kunt koken. Het kost een stuk minder geld en je hebt toch wat meer vrijheid dan in een hotel. Ontbijt haalden we op reisdagen vaak bij de supermarkt en aten we in de auto op, hetzelfde voor lunch. Wij planden vaak 1 reisdag en dan minimaal 2 volle dagen op dezelfde plek, minder dan dat hakt er wel snel in... Dan zit je toch wel veel in de auto...
En liever op één dag 6 uur rijden en dan 3 dagen genieten dan telkens een klein stukje rijden (en dus ook weer een nieuwe plek waar je al je spullen in- en uit moet laden :+ ).

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16284
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: Op vakantie met de auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 13:29

Zoals Muurp al aangaf, stond je topic verkeerd. Ik heb hem voor je verplaatst naar [BEU] Bokt erop uit :)

xChantal94

Berichten: 4451
Geregistreerd: 16-03-08
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-22 13:30

Dankjewel!

Ik ga je topic even doorlezen :D .

Hoe hebben jullie uiteindelijk de plaatsen/route uitgestippeld? Puur door te zoeken welke plekjes je wilde zien?

Wij willen idd ook wel 1-2 dagen ergens blijven. Geeft me toch wat meer vakantiegevoel dan alleen maar in de auto zitten :o

MoniqueT

Berichten: 8855
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Op vakantie met de auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 13:34

Wij doen al 20 jaar niet anders. Zowel in Europa als in Amerika en ook een keer in Australië. Kijk naar voorbeeld reizen van touroperators, lees reisverslagen van anderen en zoek eventueel fórums voor jouw reisgebied.

moonsparkle
Berichten: 21864
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 13:37

Ik ga regelmatig met de auto en de tent weg, meestal Duitsland, Zwitserland, Italië. Ik reserveer niet maar ga wel buiten het hoogseizoen en maak dan wel een lijstje met mogelijke goede opties van te voren.

Dit jaar ga ik voor de verandering richting het noorden van Spanje.

Zwitserland is prachtig, maar wel prijzig. Verder als je af en toe van locatie veranderd kom je altijd wel weer andere activiteiten of landschappen tegen. De dolomieten vind ik ook geweldig, ik was er in september en toen was het echt rustig als ik ging hiken kwam ik misschien een handje mensen tegen
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 02-05-22 13:40, in het totaal 1 keer bewerkt

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 6715
Geregistreerd: 28-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 13:39

Mijn ervaring is dat het juist heel fijn is om zonder verwachtingen/plan op vakantie te gaan, omdat dan alles mooi en leuk is waar je komt :D De toeristische trekpleisters en aanraders van internet/boekjes, zijn bij ons juist regelmatig tegenvallers geweest. Juist de plekken die we bezoeken en de avonturen die wel beleven zonder dat vooraf bedacht te hebben, zijn vaak het waardevolst. Je hebt daardoor ook nooit het gevoel dat je écht iets gemist hebt qua plekken/bezienswaardigheden.

Wij gaan altijd met auto en tent en boeken eigenlijk nooit iets, ook niet in het hoogseizoen.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Op vakantie met de auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 13:47

Denk vooral goed na hoe veel je in de auto wil zitten. Elke dag 1-2 uurtjes of liever af en toe 6u of een combinatie? Wij vinden het lekker om de combinatie te doen: telkens 1 overnachting met korte afstanden tussen en af en toe eens ergens 2 nachten voorafgegaan door een langere rit. Behalve de heen en terug rit willen wij absoluut niet langer dan 6u rijden en in Europa lijkt me dat al erg veel zelfs. Je komt meestal mat 1-3 uurtjes wel toe.

Wij hebben afgelopen najaar die romantische strasse gedaan en dat was echt prachtig trouwens. Ook al vaak in Frankrijk geweest. Nice-gorges du verdun-Ardèche etc.
Of de auvergne: langs de oude spa- en kuurroorden, ook echt een onbekend pareltje van een streek.

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15120
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 13:52

xChantal94 schreef:
Dankjewel!

Ik ga je topic even doorlezen :D .

Hoe hebben jullie uiteindelijk de plaatsen/route uitgestippeld? Puur door te zoeken welke plekjes je wilde zien?

Wij willen idd ook wel 1-2 dagen ergens blijven. Geeft me toch wat meer vakantiegevoel dan alleen maar in de auto zitten :o


Wij hebben van tevoren wel gekeken wat we mooi vonden, vooral in Noorwegen is dat wel van belang omdat alles heel ver uit elkaar ligt en er maar 60 gereden kan worden.. :+
In Midden-Europa is dat al minder van belang, zo hebben wij gewoon een dag van tevoren even Google erbij gepakt wat op ongeveer 2/3 uur rijden lag met een meertje en kwamen toen bij Slovenië uit, maar hadden net zo goed richting Noord-Italië kunnen gaan (toen Corona, dus vonden we spannend)

Leo

Berichten: 50250
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 13:52

Wij gaan ook altijd met auto en tent, en plannen alles zelf. Ik vind het heerlijk om vakanties samen te stellen <3 ik stel de route op door inlezen, plekjes vastpinnen op bijvoorbeeld google Maps en zo vormt zich langzaam de route. Wij zijn oa in Schotland, Scandinavië, Oostenrijk, België op die manier gegaan met de eigen auto. In de VS ook op die manier meerdere keren gedaan.
Op de verlanglijst staat nog een reis naar de Balkan met de auto.

Wij gaan ook vaak voor 2 of 3 nachten ergens staan, dat is zoveel relaxter dan elke dag die tent op en afzetten, en om écht de omgeving te zien en activiteiten te ondernemen.

moonsparkle
Berichten: 21864
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 15:14

poes schreef:
Denk vooral goed na hoe veel je in de auto wil zitten. Elke dag 1-2 uurtjes of liever af en toe 6u of een combinatie? Wij vinden het lekker om de combinatie te doen: telkens 1 overnachting met korte afstanden tussen en af en toe eens ergens 2 nachten voorafgegaan door een langere rit. Behalve de heen en terug rit willen wij absoluut niet langer dan 6u rijden en in Europa lijkt me dat al erg veel zelfs. Je komt meestal mat 1-3 uurtjes wel toe.

Wij hebben afgelopen najaar die romantische strasse gedaan en dat was echt prachtig trouwens. Ook al vaak in Frankrijk geweest. Nice-gorges du verdun-Ardèche etc.
Of de auvergne: langs de oude spa- en kuurroorden, ook echt een onbekend pareltje van een streek.


Ik heb het precies andersom, wil niet steeds in en uitpakken en elke dag rijden dus ik rij liever tussen de 4 en 8 uur en blijf dan een paar dagen op dezelfde plek

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37456
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 15:24

Hier een globale route in gedachte en dan per dag wel zien of daar iets van terecht komt. Afhankelijk van weer, onderweg leuke dingen te doen of te zien, mooie campings of camperplaatsen. Niks reserveren vooraf. Meestal is aan het einde van de vakantie weinig over van de oorspronkelijke planning :+

Goede wegenkaarten mee, navigatie up to date, en dan de neus achterna en ter plekkewel zien waar er overnacht wordt. Soms is het hee een bordje naar een kasteel hup afdraaien en de meest kleine weggetjes berijden. Oh een meer zouden we daar kunnen kanoen (opblaaskano gaat altijd mee :D ) en dan ben je zo een heel ergens anders dan je een uur ervoor gedacht had

Voorbeelden van lang geleden. Het idee was noord oost frankrijk. Het werd ivm slechter weer een tour de france via andorra en de provence _O-

Drie jaar geleden idee westkust van frankrijk. Het wordt ivm ruitbreuk dwars oversteken en eindigen in de Jura.

Paar weken geleden het idee, een dag duitsland, door naar een nacht frankrijk helemaal noord ivm boodschappen en de rest in luxemburg doorbrengen maar minstens 5 nachten. Het werd 4 nachten duitsland, twee nachten frankrijk veel zuidelijker dan de bedoeling was en een toffe bunker bezocht warvan ik het bestaan niet wist en via luxemburg waar een nacht functioneel slapen door naar huis moeten rijden. :+ oftewel dat ging vanaf dag een al helemaal anders. _O-

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15120
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 15:41

moonsparkle schreef:
Ik heb het precies andersom, wil niet steeds in en uitpakken en elke dag rijden dus ik rij liever tussen de 4 en 8 uur en blijf dan een paar dagen op dezelfde plek



Dat hadden wij ook :j liever een halve of een hele reisdag om dan een paar dagen te kunnen chillen dan elke dag een stukje en dan weer alles in- en uit te moeten laden :=

En ik plan niet alles precies op de dag, maar weet wel in grote lijnen wat er is, waar de mooie plaatsen zijn en wat echt de moeite waard is. Al met al zien we dan alsnog 80% van de plaatsen die ik van tevoren heb uitgezocht.

Alvaron

Berichten: 1768
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Re: Op vakantie met de auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 15:48

Ik heb wel een reisdoel. Maar mijn reis naar dat doel is wel onderdeel van mijn vakantie. Dus of ik er nou 2 of 5 dagen over doe maakt mij niet uit. Het is helemaal afhankelijk van wat ik onderweg tegenkom en wat voor weer het is. Goeie kaarten, navigatie, gids met kampeerterreinen en gidsje met hotels en laat de vakantie maar beginnen.

MoniqueT

Berichten: 8855
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Op vakantie met de auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 16:10

Sowieso vermijden we de hele drukke plekken, maar die geven vaak wel aan dat je in een mooie omgeving zit. We boeken meestal huisjes of hotels voor twee of drie nachten, zodat we een hele dag voor de omgeving kunnen uittrekken. Op de bonnefooi doen we steeds minder, het wordt overal steeds drukker.

Voor ons zijn de minder bekende gebieden van Spanje momenteel echt favoriet. Ons woonland, maar er is zoveel meer dan de costa's!

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Op vakantie met de auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 20:51

Wij reizen nooit meer op de bonnefooi. Ik boek alles op voorhand. Wel zoveel mogelijk met optie tot annuleren. Wij vinden het niet prettig om ter plekke nog te bedenken waarheen en waar slapen. Bovendien beleef ik veel plezier aan de voorbereiding.
Ook onderweg spontaan ergens afslaan doen wij niet snel als we nog niet weten waar we die nacht slapen. Het is voor iedereen anders!

Kobus17

Berichten: 1213
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: Antarctica

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 21:08

Wij gaan ook nooit op de bonnefooi, ik kan er ook niet tegen dat je nog iets moet gaan zoeken voor de nacht.

En net zoals Poes, de voorpret zit hem in het uitzoeken van de reis voorafgaand.
En het geeft mij rust te weten waar we verblijven, zodat ik in de omgeving, juist de leuke dingen kan (uit)zoeken.

Dit jaar doen we een rondje Italië met de auto, een beetje luxere overnachtingen als de andere keren en al een paar dingen besproken om te gaan doen, (nog niet bepaald welke dag) dat doe ik dan wel weer ter plekke.

O.a. wijnproeverij, suppen, fietstocht met gids, bootje huren.

MoniqueT

Berichten: 8855
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Op vakantie met de auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 22:46

Jullie geven precies aan hoe leuk de voorpret van vooraf boeken is. Ik kan me echt verheugen op bepaalde locaties en restaurants bijvoorbeeld ;-)

ikke

Berichten: 37735
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 23:05

Alvaron schreef:
Ik heb wel een reisdoel. Maar mijn reis naar dat doel is wel onderdeel van mijn vakantie. Dus of ik er nou 2 of 5 dagen over doe maakt mij niet uit. Het is helemaal afhankelijk van wat ik onderweg tegenkom en wat voor weer het is. Goeie kaarten, navigatie, gids met kampeerterreinen en gidsje met hotels en laat de vakantie maar beginnen.

Zelfs dat niet.
We zoeken een omgeving uit en rijden maar.
Op die manier al op diverse, bijzondere plekken gelogeerd. Kastelen, hereboerderijen, klein huisje ergens volstrekt onlogisch midden in het dorp.

De leukste dingen ontdek je meestal door een gesprek met de locals.

Zo ooit eens bij een sluiswachter staan praten; vanavond een restaurant, heb je nog tips? Ja, ga naar dat restaurant. De bediening is er net zo slecht als het eten er goed is.
Hij had gelijk, de bediening was ruk maar het eten wat top :j

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Op vakantie met de auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 23:32

Ik zat te wachten tot jij tegengas kwam geven :D

En mijn afgezaagde antwoord is nog steeds: liever 25 ervaringen die een 8 of een 9 zijn dan hopelijk eentje die een 10 is gevolgd door veel viertjes, vijfjes, zesjes en optimistische zevens :D

Alvaron

Berichten: 1768
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 07:56

ikke schreef:
Alvaron schreef:
Ik heb wel een reisdoel. Maar mijn reis naar dat doel is wel onderdeel van mijn vakantie. Dus of ik er nou 2 of 5 dagen over doe maakt mij niet uit. Het is helemaal afhankelijk van wat ik onderweg tegenkom en wat voor weer het is. Goeie kaarten, navigatie, gids met kampeerterreinen en gidsje met hotels en laat de vakantie maar beginnen.

Zelfs dat niet.
We zoeken een omgeving uit en rijden maar.
Op die manier al op diverse, bijzondere plekken gelogeerd. Kastelen, hereboerderijen, klein huisje ergens volstrekt onlogisch midden in het dorp.

De leukste dingen ontdek je meestal door een gesprek met de locals.

Zo ooit eens bij een sluiswachter staan praten; vanavond een restaurant, heb je nog tips? Ja, ga naar dat restaurant. De bediening is er net zo slecht als het eten er goed is.
Hij had gelijk, de bediening was ruk maar het eten wat top :j

Het een sluit het ander niet uit ;)

ikke

Berichten: 37735
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 09:19

Alvaron schreef:
ikke schreef:
Zelfs dat niet.
We zoeken een omgeving uit en rijden maar.
Op die manier al op diverse, bijzondere plekken gelogeerd. Kastelen, hereboerderijen, klein huisje ergens volstrekt onlogisch midden in het dorp.

De leukste dingen ontdek je meestal door een gesprek met de locals.

Zo ooit eens bij een sluiswachter staan praten; vanavond een restaurant, heb je nog tips? Ja, ga naar dat restaurant. De bediening is er net zo slecht als het eten er goed is.
Hij had gelijk, de bediening was ruk maar het eten wat top :j

Het een sluit het ander niet uit ;)

Soms kunnen dingen ook niet op de bonnefooi :D daar zul je even over na moeten denken.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37456
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 09:26

Alles vastleggen vooraf zou mijn vakantie ook niet zijn. En ervaring leert dat ik dan de hele vakantie kan blijven bellen om reserveringen om te gooien of te cancelen. :+

Zelfs een geboekte rondreis met auto en hotels met 10 overnachtingen ging gruwelijk fout :') eerste hotel was een gruwel en zaten we drie nachten. Pas kamer 4 was schoon en heel genoeg. %) het tweede heel mooi hotel en omgeving hebben we nauwelijks gezien omdat we daar zo laat waren. Hadden daar graag ook een dag langer geweest maar ja dat kon dus niet. -O-

Hotel er op was twee nachten maar dat had goed in 1 nacht gekund. En was vol in de verbouw.

Het hotel daarop was de bedoeling twee nachten maar na helemaal niet geslapen te hebben ivm groot feest met asociale gasten die op twee kamers na het hele hotel hadden afgehuurd voor een paar dagen. En de poep op de koelkast zat met dikke schimmel overal.

Met veel moeite en bellen de reis om kunnen gooien en alles een dag naar voren getrokken en een extra dag op een heerlijke locatie gekregen. Waar het meeste te zien was hadden ze maar een nacht geboekt bleek 8)7 het andere stel baalden dat ze daar zo kort waren :(:) nadat we dus zelf zijn gaan regelen werd het pas een fijne vakantie zonder gejaag.

De keer ervoor hadden we dat in die regio dus gedaan. Neus achterna en wel zien waar we terecht komen. Een mix van hotels en camperen in een daar gekochte tent en kookspullen. Dat was erg goed bevallen. Meer gezien toen zelfs aan dingen.

Toen besloten dit nooit weer, :evaw: ik kijk ter plaatste wel waar te gaan slapen. Soms pakt dat fout uit en heb je om 2300 nog geen plek. Soms kom je op de fijnste plekken. :j vragen aan locals wat een goede plek is. En meestal hebben zij gelijk. Denk j́e vooraf dit wordt niks blijkt het echt zo mooi en fijn te zijn.

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15120
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 09:29

Maar er is ook een middenweg hè? :D Gewoon de avond ervoor even iets boeken op basis van waar je heen wilt en wat je er kunt doen. Hoef je niet op dat moment te struinen en heb je zekerheid op een slaapplaats, maar ben je ook niet gebonden aan eerder gemaakte reserveringen.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37456
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 09:33

Klopt, in nood doe ik dat ook. Alleen ervaring leert dat kan pas zo ongeveer twee uur voor aankomst _O- omdat het voor die tijd nog alle kanten opkan. Als we ergens aankomen op camping of in hoge uitzondering hotel is het we blijven minimaal een nacht. Morgen kijken we wel afhankelijk van weer en humeur. :)) het scheelt dat je met een camper of tent zoveel meer flexibel bent. In mijn bus kan ik eventueel ook slapen.

Zo gingen mijn ouders ook altijd op vakantie. Wat vaststond is ongeveer de dag van vertrek en aankomst en globaal de richting. Alles daartussen was een verrassing.