Ervaringen rondreisorganisaties

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fitzroy

Berichten: 25231
Geregistreerd: 11-01-01

Ervaringen rondreisorganisaties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-22 10:56

Ik ben aan het kijken voor groepsrondreizen. Daar zijn best veel organisaties voor.

Ik ben benieuwd of er al mensen zijn mee geweest met verschillende organisaties en hoe het hen bevallen is. En dan bedoel ik: groepsgrootte, comfort en ligging hotels en soort mensen die mee gaan.

Ik heb het over Djoser, Shoestring, Sawadee, ANWB (voorheen Fox), NRV en TUI (voorheen Kras).

Ik heb een mooie reis gezien bij Djoser maar ik heb geen idee wat voor mensen ik kan verwachten. Ik wil niemand voor het hoofd stoten maar ik voel geen aansluiting bij geitenharen wollen sokken personen, voor wie het zo basic mogelijk moet zijn.

Suuszels

Berichten: 7325
Geregistreerd: 19-01-06
Woonplaats: Ridderkerk

Re: Ervaringen rondreisorganisaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 14:07

Ik denk dat het ook wel deels afhankelijk van locatie en type reis is.
Wij zijn naar zuid Afrika geweest met een rondreis (dat was de compromis, anders gingen we helemaal niet naar Zuid-Afrika :') ) maar er zaten ook wat andere jongere stellen bij, een paar van mijn ouders hun leeftijd en een enkeling die echt wat ouder was

Overnachtingen waren helemaal prima :j niet super luxe maar dat hoeft ook niet, maar wel gewoon eigen badkamer enzo.

memerel

Berichten: 1251
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Zeist

Re: Ervaringen rondreisorganisaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 14:14

Ik ben met Sawadee naar Canada geweest, ongeveer helft kamperen en helft hotel.
Groep was ongeveer 12 personen denk ik, dit vond ik een prima grootte.
Ik had alleen geboekt, en er waren nog 4 anderen die alleen geboekt hadden, twee vrienden en twee koppels.
Ik had genoeg aanspraak en aansluiting bij de groep.
De hotels waren allemaal prima, ik had een kamer op indeling, en dat is toen ook prima bevallen, kon het goed vinden met mijn kamergenote.

De meeste mensen die een groepsreis boeken als koppel staan ook wel open voor contact met anderen, anders boeken (de meesten) wel een individuele reis.

Mij is het goed bevallen en heb dan ook voor komende zomer weer een reis bij Sawadee geboekt naar Zuidelijk Afrika.

x_spekkie_x

Berichten: 4356
Geregistreerd: 15-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 15:10

Ik heb met Djoser een rondreis door Griekenland gemaakt. De bestemming zorgde ervoor dat de groep voornamelijk ouder was, maar dat vond ik niet erg. Ik ging juist voor de cultuur en dan heb je toch wel aansluiting vanwege gedeelde interesses.
Voordeel van Djoser vond ik de kleine groepsgrootte (max 20 dacht ik toentertijd) en een vrij flexibel programma. Er was een stel mee die we eigenlijk alleen in de bus zagen, die trok verder hun eigen plan en dat was prima. Eten was niet inbegrepen wat een groot pluspunt is, want elke avond zaten wij bij de lekkerste restaurantjes. We troffen onderweg een groep van Kras aan die met 40-50 man op reis was en inclusief eten, dat was echt een wereld van verschil met de Djoser reis. Sowieso minder lekker eten (veel meer standaard voedsel wat ze voor grote groepen kunnen serveren) en meer een soort opgejaagd vee reis (als de laatste koffie bestelde onderweg zat de eerste al een half uur klaar om te gaan). Kortom, ik zou een reis met een kleinere groep adviseren, ongeacht de organisatie.

Fox reizen is wat luxer en meer geregeld qua excursies en dagplanning. Mijn ouders (60+) konden daar bijvoorbeeld prima mee uit de voeten.

Met de andere organisaties heb ik geen ervaring, maar die draaien ook al jaren in de reiswereld mee.

Ik zou kijken als ik een reis boek naar de bestemming, groepsgrootte, samenstelling van de groep en inhoud van het programma. Dan krijg je vanzelf een beeld of het aansluit bij jouw wensen.

ikke

Berichten: 37735
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 15:24

x_spekkie_x schreef:
Ik heb met Djoser een rondreis door Griekenland gemaakt. De bestemming zorgde ervoor dat de groep voornamelijk ouder was, maar dat vond ik niet erg. Ik ging juist voor de cultuur en dan heb je toch wel aansluiting vanwege gedeelde interesses.
Voordeel van Djoser vond ik de kleine groepsgrootte (max 20 dacht ik toentertijd) en een vrij flexibel programma. Er was een stel mee die we eigenlijk alleen in de bus zagen, die trok verder hun eigen plan en dat was prima. Eten was niet inbegrepen wat een groot pluspunt is, want elke avond zaten wij bij de lekkerste restaurantjes. We troffen onderweg een groep van Kras aan die met 40-50 man op reis was en inclusief eten, dat was echt een wereld van verschil met de Djoser reis. Sowieso minder lekker eten (veel meer standaard voedsel wat ze voor grote groepen kunnen serveren) en meer een soort opgejaagd vee reis (als de laatste koffie bestelde onderweg zat de eerste al een half uur klaar om te gaan). Kortom, ik zou een reis met een kleinere groep adviseren, ongeacht de organisatie.

Fox reizen is wat luxer en meer geregeld qua excursies en dagplanning. Mijn ouders (60+) konden daar bijvoorbeeld prima mee uit de voeten.

Met de andere organisaties heb ik geen ervaring, maar die draaien ook al jaren in de reiswereld mee.

Ik zou kijken als ik een reis boek naar de bestemming, groepsgrootte, samenstelling van de groep en inhoud van het programma. Dan krijg je vanzelf een beeld of het aansluit bij jouw wensen.

Dat vooral en inderdaad de plaatsen die bezocht worden even googlen, dan krijg je vrij snel een beeld bij het jakker-gehalte van de trip :')

Eens een aardige auto-rondtrip gevonden, dacht ik, totdat ik de trip eens in detail uit zette. Of je maar even 10 dagen lang 300km per dag erdoor wilde jassen! Nou nee, dat wil ik dus niet.

Maar als je goed oplet, zitten er vast prima trips tussen. Kleinere groepen maakt de trip vaak wat duurder maar dat heeft ook een andere kant, zoals Spekkie aangeeft. Niet te veel de 'Ollander uithangen maar wel op blijven letten.

Thats_Me

Berichten: 10964
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Re: Ervaringen rondreisorganisaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 15:54

Eigenlijk weet je dat nooit echt van te voren hoe de groep gaat functioneren. Mijn ervaring met Fox nu dus ANWB is dat de singlereizen waar ik aan deelnam zeer divers waren in leeftijden. Dat maakte het erg leuk en dynamisch. Door met een groep te gaan heb je eigenlijk altijd wel bij iemand aansluiting. Ook zit er altijd wel iemand bij die niet lekker in de groep ligt. Ik heb mij daar nooit aan gestoord en vooral fantastische reizen gehad waar ik leuke mensen heb ontmoet waar ik na jaren nog steeds contact mee heb.

Dionne_A
Berichten: 27
Geregistreerd: 18-01-19
Woonplaats: Midden van het land

Re: Ervaringen rondreisorganisaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 07:26

Ik kijk vaak of er organisaties in het land zelf rondreizen aanbieden. Dan heb je reisgenoten uit allerlei landen en dat spreekt mij veel meer aan dan met zo'n groep Nederlanders op reis zijn. De groep is diverser en dat maakt het allemaal juist veel makkelijker, heb daar erg goede ervaringen mee. Bijkomende voordelen zijn dat je een gids uit het land zelf hebt en dat het je flexibeler bent doordat je zelf je vlucht kan boeken en ervoor te kiezen om nog enkele dagen op de plaats van aankomst door te brengen.

Kijk je naar een reis waarbij zoiets een optie zou zijn?

Berdien

Berichten: 64650
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 11:37

Ik heb meerdere reizen met Fox gemaakt: Het westen van Amerika, Canada en Marokko. Mijn ervaring met Fox is dat het over het algemeen goed georganiseerd is. Reisleiders die veel weten, goed te benaderen zijn. Wel slaap je in middenklasse hotels, die niet altijd even gunstig liggen tov de bezienswaardigheden/locaties die je bezoekt. Soms zit je daardoor wel laaannnng in de bus.

Groepen waren alledrie de keren heel wisselend qua leeftijd. Van een man van 85 wiens vrouw 'op zijn schouder meereisde' tot jonge stellen. Je hoeft ook niet perse heel gezellig mee te doen, het is maar net hoeveel toenadering je zelf zoekt.

Fijne is dat je soms wel op plekken komt waar je anders niet snel komt, of dat je evenementen net even anders beleefd. Zo vond ik Fleet Week vanaf het water in San Francisco echt wáánzinnig. Zit niet standaard in het aanbod, had onze reisleider georganiseerd. De Blue Angels over het water aan zien komen vliegen is écht heel anders dan vanaf het land :))


Afbeelding

Afbeelding

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78671
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Ervaringen rondreisorganisaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 20:20

Veel rondreizen gemaakt maar Djoser staat met stip op nummer 1. Fox heeft betere hotels over het algemeen, maar groepsgrootte kan anders zijn en met 1 reis hebben we echt dingen gehad die gewoon slecht waren (als je altijd op vrijdag in een bepaalde plaats komt en volgens de beschrijving kun je heel veel doen, maar in een moslim land is alles mooi dicht) en slechte chauffeurs ook gehad.
Sawadee ook slechte ervaring mee. Deels buiten hun macht (wegens privé omstandigheden na 3 uur een andere reisleider die ronduit slecht was) maar ook hotels die te ranzig waren.
In totaal 4 reizen met Djoser gemaakt die allemaal top waren (van Rio naar Lima, Zijderoute, China en Colombia). Met Fox Maleisië gedaan en met Sawadee Costa Rica, Nicaragua en Panama. Met Fox ook een individuele rondreis gemaakt naar Barbados, St. Lucia en Grenada en dat was wel top (op de vliegmaatschappij in de Carribien na dan, maar daar kan de reisorganisatie niets aan doen).

Fitzroy

Berichten: 25231
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Ervaringen rondreisorganisaties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-22 10:43

Nog bedankt voor jullie input. Ik neig er inderdaad naar om nu met Djoser te boeken.
Niemand ervaring met NRV? Die hebben ook een leuke reis.

_Iris

Berichten: 2042
Geregistreerd: 23-11-05
Woonplaats: Breda

Re: Ervaringen rondreisorganisaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 23:39

Even een klein schopje..

Ik ben in 2019 samen met mijn moeder op groepsrondreis door Zuid-Afrika geweest met NRV en hebben echt een top reis gehad.
Hotels en lodges waren prima, niet enorm luxe maar wel netjes en schoon. We hadden op zich wel een leuke groep met ook mensen van verschillende leeftijden. Maar ook dat hangt ook wel een beetje van jezelf af, wij hebben het leuk gehad met de groep maar wij hebben ook ons eigen ding een beetje gedaan. Maar er zaten bijvoorbeeld ook mensen bij die niet heel veel contact hadden met de groep en dat was ook prima.

We hadden een leuke reisleider en buschauffeur, en toen onze bus in de stromende regen op een landweg naar een Lodge toe vast bleef zitten en kapot ging is dat ook netjes opgelost.