4 personen geboekt, 1 kan niet mee, rest extra kosten?

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
germie

Berichten: 26135
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

4 personen geboekt, 1 kan niet mee, rest extra kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-22 11:22

De situatie van een vriend:
Reis geboekt bij anvr/sgr reisbureau voor 4 personen. Vliegreis met hotel en duikschool.
2 dagen voor vertrek wordt er 1 ziek en kan niet mee. Heeft annuleringsverzekering, dus geen probleem
Overige 3 willen wel gaan.
Degene die niet meegaat meldt dit netjes bij het reisbureau en ook dat hij een annuleringsverzekering heeft voor de reeds betaalde reissom.
Het reisbureau berekent nu 80 euro per persoon extra aan de 3 personen die wel gaan, te betalen per ommegaande binnen die 48 uur voor vertrek wegens het gebruik van de accomodatie door slechts 3 personen i.p.v. 4.
De 3 die wel gaan zijn beduusd en betalen maar omdat ze wel op reis willen, maar melden wel dat ze niet akkoord zijn.

De 3 die wel op vakantie gingen zijn het absoluut niet eens met die 240 euro die ineens extra betaald moest worden. Want er is gewoon voor 4 betaald, de annulering was zo kort voor vertrek dat er van restitutie ook geen sprake is.
Het reisbureau zegt dat dit aan de aanbieder van de accomodatie ligt omdat ze nu maar met 3 komen. Maar degene die niet meegaat krijgt geen geld terug.

In mijn ogen klopt dit dus niet. De verkoper van de reis heeft het geld ontvangen en de 4 reizigers hebben netjes betaald. Dat je dan later dus met minder mensen in een accomodatie gaat zitten maakt niet uit, want er is immers voor 1 persoon extra betaald.
1 wordt dus onverhoopt ziek en meldt zich af bij de reisorganisatie omdat hij dus niet meekan en is hiervoor verzekerd. Eigenlijk is het een no show, maar dan wel netjes afgemeld.
De accomodatieverhuurder krijgt immers het geld van de 4 personen. Dus hoe kan er dan nog ineens een toeslag zijn voor de 3 die wel meegaan?
Als dit wel normaal is (in mijn ogen niet), hoe kunnen ze dan die 80 euro per persoon terug krijgen van de annuleringsverzekering van degene die niet meeging?

Marjo

Berichten: 37355
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: 4 personen geboekt, 1 kan niet mee, rest extra kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 11:26

Ik zou eens contact leggen met juridisch loket/ rechtsbijstand want dit klopt volgens mij niet. Staat dit ergens vermeld in de voorwaarden?

linoleum

Berichten: 6505
Geregistreerd: 01-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 11:26

Dit is vaak gedekt onder de annuleringsverzekering. Dus gewoon melden en laten vergoeden.

germie

Berichten: 26135
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-22 11:27

Marjo schreef:
Ik zou eens contact leggen met juridisch loket/ rechtsbijstand want dit klopt volgens mij niet. Staat dit ergens vermeld in de voorwaarden?

Nee en in mijn ogen en ook in de ogen van hen is er gewoon sprake van een no show die wel netjes gemeld wordt. Er is immers gewoon betaald voor 4 personen en niemand doet over die reissom moeilijk.

germie

Berichten: 26135
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-22 11:27

linoleum schreef:
Dit is vaak gedekt onder de annuleringsverzekering. Dus gewoon melden en laten vergoeden.

Maar onder de annuleringsverzekering van degene die niet meeging? Want die moet hem aanspreken immers, niet de rest, want die zijn gegaan.

linoleum

Berichten: 6505
Geregistreerd: 01-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 11:29

germie schreef:
linoleum schreef:
Dit is vaak gedekt onder de annuleringsverzekering. Dus gewoon melden en laten vergoeden.

Maar onder de annuleringsverzekering van degene die niet meeging? Want die moet hem aanspreken immers, niet de rest, want die zijn gegaan.

Die vraag kan je beste stellen bij verzekeraar. Verschilt beetje per voorwaarden, maar ook de samenstelling van reisgezelschap en wat voor soort verzekering is afgesloten.

Maar als je met beetje extra kosten voorkomt dat gehele annulering plaats vindt, kan ook de verzekering van de personen die wel gaan dit vaak dekken.

germie

Berichten: 26135
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-22 11:39

linoleum schreef:
germie schreef:
Maar onder de annuleringsverzekering van degene die niet meeging? Want die moet hem aanspreken immers, niet de rest, want die zijn gegaan.

Die vraag kan je beste stellen bij verzekeraar. Verschilt beetje per voorwaarden, maar ook de samenstelling van reisgezelschap en wat voor soort verzekering is afgesloten.

Maar als je met beetje extra kosten voorkomt dat gehele annulering plaats vindt, kan ook de verzekering van de personen die wel gaan dit vaak dekken.

Maar is dat dan wel normaal? Want ik blijf het raar vinden dat er extra betaald moet worden terwijl er gewoon voor 4 personen betaald is. Mijn gevoel zegt dat het reisbureau extra geld vangt en daar lijkt het ook erg op. Ik weet zo bijvoorbeeld dat de duikschool restitutie geeft als je de duiken moet annuleren omdat je ziek wordt. Maar omdat het nu als pakket geboekt is zeurt niemand er over, maar het reisbureau krijgt normaal gesproken daar ook al geld voor terug.

Want het voelt echt als enorm bedrog van het reisbureau. Ik ken het reisbureau ook, geen grote speler in de Nederlandse markt, maar met dit verhaal laat ik dit bedrijf ook echt links liggen. Mag er corona geweest zijn, ik vind het raar dat er extra betaald moet worden terwijl je met minder mensen gaat en het totale bedrag gewoon betaald is.

Dorith
Berichten: 319
Geregistreerd: 10-03-09
Woonplaats: Zweden

Re: 4 personen geboekt, 1 kan niet mee, rest extra kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 11:54

Heb bij een reisbureau gewerkt en ken deze extra kosten niet, het is ook geen no show maar een deelannulering. Maar ze kunnen dit hele bedrag wel als extra regel op de factuur bij de deelannuleringskosten van de persoon die niet meekomt schrijven denk ik.

Anoniem

Re: 4 personen geboekt, 1 kan niet mee, rest extra kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 11:57

Ik zou ook contact opnemen met het juridisch loket, want dit kan toch niet kloppen lijkt me.

capopjekop

Berichten: 30742
Geregistreerd: 30-11-03

Re: 4 personen geboekt, 1 kan niet mee, rest extra kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 12:01

Dat lijkt me idd raar. Wij hebben laatst ook een zieke gehad die afviel. Hij heeft dat zelf met zijn verzekering moeten regelen. Alleen de gehuurde bus werd duurder, maar dat is logisch.

Ik zou ook zeker even contact met ze opnemen waar die kosten voor zijn.

daantjuhhh

Berichten: 26994
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 12:06

Dit is heel vreemd.
Ik zou hier zeker niet mee akkoord gaan.
Heb je reis rechtsbijstand?

purny

Berichten: 27663
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 12:07

Overigens doet het reisbureau dit niet, maar is het de voorwaarde van de accomodatieverhuurder. Ik zou hierdoor het reisbureau niet links laten liggen.

germie

Berichten: 26135
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-22 12:21

purny schreef:
Overigens doet het reisbureau dit niet, maar is het de voorwaarde van de accomodatieverhuurder. Ik zou hierdoor het reisbureau niet links laten liggen.

Jawel, want het reisbureau is waar jij een contract mee hebt en jouw aanspreekpunt. Je hebt niets met enige verhuurder van doen, of dat nu klopt of niet. (en dat kan niet kloppen, want er is voor 4 personen betaald wat meer is dan voor 3 personen).

Het vermoeden van onze kant bestaat dat het reisbureau maar voor 3 personen betaalt aan de accomodatie, maar daar hebben degenen die de reis geboekt hebben natuurlijk niets mee te maken.

Ik zou bijna eens gewoon een mail sturen naar mijn annuleringsverzekering met deze vraag wie dat dan betaalt.

purny

Berichten: 27663
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 12:27

germie schreef:
purny schreef:
Overigens doet het reisbureau dit niet, maar is het de voorwaarde van de accomodatieverhuurder. Ik zou hierdoor het reisbureau niet links laten liggen.

Jawel, want het reisbureau is waar jij een contract mee hebt en jouw aanspreekpunt. Je hebt niets met enige verhuurder van doen, of dat nu klopt of niet. (en dat kan niet kloppen, want er is voor 4 personen betaald wat meer is dan voor 3 personen).

Het vermoeden van onze kant bestaat dat het reisbureau maar voor 3 personen betaalt aan de accomodatie, maar daar hebben degenen die de reis geboekt hebben natuurlijk niets mee te maken.

Ik zou bijna eens gewoon een mail sturen naar mijn annuleringsverzekering met deze vraag wie dat dan betaalt.

Ik zou zeggen waarom niet. Leg het eens voor

Utixo

Berichten: 6635
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 12:27

Maar als ik het dus goed begrijp, krijgt de zieke het geld niet terug?

Stel, de accommodatie kost 1000,-. Jullie hebben allemaal 250,- betaald.
Iemand wordt ziek, maar het is wel logisch dat de accommodatie nog steeds 1000,- kost. Het is dan ook logisch dat de resterende 250,- door de overige 3 gelapt moet worden. Maar dan moet persoon 4 wel het geld terug krijgen natuurlijk.
Het reisbureau het dus aan dat de accommodatie met 3 duurder is dan met 4?

thequeensmum
Berichten: 3607
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 12:33

Utixo schreef:
Maar als ik het dus goed begrijp, krijgt de zieke het geld niet terug?

Stel, de accommodatie kost 1000,-. Jullie hebben allemaal 250,- betaald.
Iemand wordt ziek, maar het is wel logisch dat de accommodatie nog steeds 1000,- kost. Het is dan ook logisch dat de resterende 250,- door de overige 3 gelapt moet worden. Maar dan moet persoon 4 wel het geld terug krijgen natuurlijk.
Het reisbureau het dus aan dat de accommodatie met 3 duurder is dan met 4?


Door het zo te stellen snap ik het wel beter. De accomodatie kost nog steeds 1000,-. De zieke krijgt zijn geld terug, maar het reisgezelschap bestaat nu nog maar uit 3 personen, die de volledige kosten voor de accomodatie gewoon zullen moeten voldoen. De zieke gaat waarschijnlijk niet zijn gerestitueerde 250 bijleggen bij de anderen.

nienke555

Berichten: 4935
Geregistreerd: 16-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 12:37

truus1957 schreef:
Utixo schreef:
Maar als ik het dus goed begrijp, krijgt de zieke het geld niet terug?

Stel, de accommodatie kost 1000,-. Jullie hebben allemaal 250,- betaald.
Iemand wordt ziek, maar het is wel logisch dat de accommodatie nog steeds 1000,- kost. Het is dan ook logisch dat de resterende 250,- door de overige 3 gelapt moet worden. Maar dan moet persoon 4 wel het geld terug krijgen natuurlijk.
Het reisbureau het dus aan dat de accommodatie met 3 duurder is dan met 4?


Door het zo te stellen snap ik het wel beter. De accomodatie kost nog steeds 1000,-. De zieke krijgt zijn geld terug, maar het reisgezelschap bestaat nu nog maar uit 3 personen, die de volledige kosten voor de accomodatie gewoon zullen moeten voldoen. De zieke gaat waarschijnlijk niet zijn gerestitueerde 250 bijleggen bij de anderen.

Nee toch? De zieke krijgt zijn geld toch juist niet terug?

Marjo

Berichten: 37355
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 12:38

truus1957 schreef:
Utixo schreef:
Maar als ik het dus goed begrijp, krijgt de zieke het geld niet terug?

Stel, de accommodatie kost 1000,-. Jullie hebben allemaal 250,- betaald.
Iemand wordt ziek, maar het is wel logisch dat de accommodatie nog steeds 1000,- kost. Het is dan ook logisch dat de resterende 250,- door de overige 3 gelapt moet worden. Maar dan moet persoon 4 wel het geld terug krijgen natuurlijk.
Het reisbureau het dus aan dat de accommodatie met 3 duurder is dan met 4?


Door het zo te stellen snap ik het wel beter. De accomodatie kost nog steeds 1000,-. De zieke krijgt zijn geld terug, maar het reisgezelschap bestaat nu nog maar uit 3 personen, die de volledige kosten voor de accomodatie gewoon zullen moeten voldoen. De zieke gaat waarschijnlijk niet zijn gerestitueerde 250 bijleggen bij de anderen.


Maar de annuleringsverzekering betaald dan toch die 250 euro voor de accomodatie? Daar is die hele verzekering voor :)

IHN
Berichten: 2337
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 12:39

de annuleringsverzekering staat los van het reisbureau?

maw de annuleringsverzekering betaald gewoon aan de zieke persoon de reissom terug?
In dat geval lijkt het me vreemd idd dat reisbureau ineens extra kosten gaat berekenen.

Wanneer de annulering zo geregeld is dat het reisbureau/ verhuurder de reissom niet krijgt van persoon 4 is het logisch dat daar extra kosten ontstaan voor de overige 3. Dan hebben ze daadwerkelijk minder geld anders.

germie

Berichten: 26135
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-22 12:43

truus1957 schreef:
Utixo schreef:
Maar als ik het dus goed begrijp, krijgt de zieke het geld niet terug?

Stel, de accommodatie kost 1000,-. Jullie hebben allemaal 250,- betaald.
Iemand wordt ziek, maar het is wel logisch dat de accommodatie nog steeds 1000,- kost. Het is dan ook logisch dat de resterende 250,- door de overige 3 gelapt moet worden. Maar dan moet persoon 4 wel het geld terug krijgen natuurlijk.
Het reisbureau het dus aan dat de accommodatie met 3 duurder is dan met 4?


Door het zo te stellen snap ik het wel beter. De accomodatie kost nog steeds 1000,-. De zieke krijgt zijn geld terug, maar het reisgezelschap bestaat nu nog maar uit 3 personen, die de volledige kosten voor de accomodatie gewoon zullen moeten voldoen. De zieke gaat waarschijnlijk niet zijn gerestitueerde 250 bijleggen bij de anderen.

De accamodatie blijft zeg maar 1000 kosten. Maar de persoon die ziek is krijgt ook geen geld terug. Die krijgt gewoon de reissom terug uit de annuleringsverzekering. Dus daarmee is alles gedekt. Het reisbureau heeft z'n geld al, maar wil nog meer. En hoeft niets terug te betalen.
Stel de reis kost 1000 pp.
Er wordt dus 4000 in totaal aan het reisbureau betaald. 1 persoon gaat niet mee, krijgt geen geld terug van het reisbureau (logisch, te kort dag volgens voorwaarden). Deze persoon krijgt de 1000 euro terug van de verzekering.
daarmee is het cirkeltje al rond natuurlijk. Het kan niet zo zijn dat de reis voor 4 personen ineens 4240 gaat kosten omdat 1 thuisblijft. Want dat is nu wel de situatie.

The_Cat

Berichten: 7296
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: 4 personen geboekt, 1 kan niet mee, rest extra kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 13:05

Is de verzekering ook via het reisbureau of apart? Staat in de voorwaarden iets van dekking extra kosten in geval van annulatie?

germie

Berichten: 26135
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-22 13:09

The_Cat schreef:
Is de verzekering ook via het reisbureau of apart? Staat in de voorwaarden iets van dekking extra kosten in geval van annulatie?

Een annuleringsverzekering is bijna altijd apart. Ik heb dat ook gewoon doorlopend.
Maar extra kosten voor een ander die wel gaat is dus zo raar.

linoleum

Berichten: 6505
Geregistreerd: 01-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 13:13

germie schreef:
The_Cat schreef:
Is de verzekering ook via het reisbureau of apart? Staat in de voorwaarden iets van dekking extra kosten in geval van annulatie?

Een annuleringsverzekering is bijna altijd apart. Ik heb dat ook gewoon doorlopend.
Maar extra kosten voor een ander die wel gaat is dus zo raar.

Dat is niet waar, procentueel gezien worden annuleringsverzekeringen vaker bij de reis zelf afgesloten en reisverzekeringen vaker al standaard lopend :+

Een kortlopende annulering voor dit gezelschap maakt wel dat het in één schade behandeling kan worden verwerkt. Maar als iedereen een eigen losse annulering heeft, kan het alsnog prima gedekt zijn. Alleen wordt het dan verspreid over de verschillende polissen qua afhandeling.

germie

Berichten: 26135
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: 4 personen geboekt, 1 kan niet mee, rest extra kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-22 13:19

Ja precies. Ik heb alles doorlopend, dus als het mij zou overkomen, dan moet ik mijn geld terug. Wat een ander dan terug moet is niet meer aan mijn verzekering. Maar in dit geval is er betaald en wordt ineens de reissom dus hoger, en dat is dus heel raar.

The_Cat

Berichten: 7296
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 13:19

germie schreef:
The_Cat schreef:
Is de verzekering ook via het reisbureau of apart? Staat in de voorwaarden iets van dekking extra kosten in geval van annulatie?

Een annuleringsverzekering is bijna altijd apart. Ik heb dat ook gewoon doorlopend.
Maar extra kosten voor een ander die wel gaat is dus zo raar.


Ik denk dat er meer mensen procentueel gezien via het reisbureau gebruik maken van een verzekering dan apart 1 te nemen.

Maar als je dus 1 hebt niet via het reisbureau, staat er dan daar in de voorwaarden van de reis dus iets van extra kosten in geval van laattijdige afzegging? Ik denk dat je dan dat ook gaat moeten inbrengen bij je verzekering.

Dat het reisbureau extra rekent kan nu ook gewoon zijn voor laattijdige annulering? Maw niet omdat ze met minder de accommodatie gaan gebruiken, maar een soort van boete omdat je dus laattijdig met minder personen komt?