Reis plan B maken.

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Herfstblad
Berichten: 812
Geregistreerd: 06-09-21

Reis plan B maken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-22 21:16

Hoi bokkers,

3 september 2022 is/was het de bedoeling om met de trein naar Saint-Jean-Pied-de-Port te reizen en vanuit daar met de Camino Santiago de Compostella te beginnen. 2 maanden lang, (bijna) elke dag wandelen met een backpack van Albuberge naar Albuberge. Gemiddeld 20 km per dag. Super leuk! :D

Tenminste, de voorbereiding gaat helaas niet zoals gehoopt en ik zie steeds meer dat mijn reis in het water valt. Ik wandel heel graag, liep 25 tot zelfs 30 kilometer. Meerdere dagen achterelkaar, altijd zoveel plezier gehad.

Tot 7 januari. Na het werk nog even een lekker rondje wezen wandelen, tempo lag wat hoger en ineens vernam ik een steek in mijn onderbeen. Rust genomen, opnieuw begonnen met wandelen en keer op keer kwam het terug. Naar de sportarts, naar de podoloog. Oefeningen mee gekregen, nieuwe zooltjes. Aanstaande maandag staat de afspraak bij de fysiotherapeut. Maar eigenlijk gaat het op en af. Ik kon een paar weken geleden pijnvrij z'n 12 km wandelen en dacht dat ik er echt vanaf was! Helaas gingen de laatste 2 wandelingen weer gepaard met steken en pijn. Eigenlijk ben ik alleen maar aan het wandelen om te voelen of ik iets 'voel.' Dat voelt totaal niet fijn. :(

Omdat september natuurlijk nog 4,5 maand duurt kan er nog van alles gebeuren. Maar ik wil wel realistisch zijn en door deze blessure niet al mijn geld op één paard wedden. Ik merk dat ik behoefte heb aan een plan B. Een andere soort reis mocht ik de Camino echt moeten cancelen. Maar wat is dan een super leuk idee om te gaan doen?

Tijdsduur: 2 maanden
Budget: 2500 - 3000 euro
Belangrijk: ik wil alleen.

Ik hou alle opties open; treinreis, vliegreis, roadtrip (mijn auto is misschien wat te klein) rondtrip.

Dus ik ben benieuwd naar jullie input! :))

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37456
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 21:21

Ik meen dat je de camino ook mag fietsen. Misschien is dan een idee dan. Ipv lopen de fiets nemen en dezelfde route nemen.

Anders misschien de stukken per dag kleiner maken en extra rustdagen nemen. Alleen ben je dan vrees ik wel langer onderweg misschien.

Wel heel naar van je blessure :(:)

Amber_anne

Berichten: 6983
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 21:23

He wat vervelend ts, kan het dat ik laatst een topic van jou heb gelezen hierover?

Wat voor soort landen trekken je. Meer warme landen zoals in het Middellandse zeegebied, of ook landen als Ierland bijvoorbeeld?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 21:24

Wat balen, joh! Weet je wat voor blessure het is? Zou fietsen bijvoorbeeld wel gaan, mocht je dat idd zien zitten?

*Edit: ik ben ook benieuwd wat voor type reis je zoekt. Natuur, cultuur, rust of ook contact met andere reizigers/backpackers? Zelf lijkt interrailen me tof. Hoef je niet in je eentje hele stukken auto te rijden en je ontmoet altijd wel weer leuke mensen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-04-22 21:37, in het totaal 1 keer bewerkt

senna21

Berichten: 11998
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 21:24

Door Europa reizen met de trein; interrail. Wanneer je dan in hostels verblijft, zijn de kosten ook te overzien. En/of een tijdje als vrijwilliger aan de slag bij een (sociaal) project. Ontmoet je meestal ook veel mensen.
Maar ik hoop voor je dat de voettocht door kan gaan. Ik heb van andere peregrino's bijzondere en enthousiaste verhalen gehoord.

Herfstblad
Berichten: 812
Geregistreerd: 06-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-22 21:26

karuna schreef:
Ik meen dat je de camino ook mag fietsen. Misschien is dan een idee dan. Ipv lopen de fiets nemen en dezelfde route nemen.

Anders misschien de stukken per dag kleiner maken en extra rustdagen nemen. Alleen ben je dan vrees ik wel langer onderweg misschien.

Wel heel naar van je blessure :(:)


Heb ik ook over na gedacht. Maar ik weet niet of ik dat wel z'n leuk idee vindt op de fiets, ik heb niet zoveel met fietsen.

De camino is natuurlijk een reis voor jezelf en je kunt het zo inplannen zoals je het zelf wil. Dus daar denk ik zeker over na.

Toch twijfel ik als mijn versie van de camino niet lukt om totaal iets anders te gaan doen.

Herfstblad
Berichten: 812
Geregistreerd: 06-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-22 21:29

Amber_anne schreef:
He wat vervelend ts, kan het dat ik laatst een topic van jou heb gelezen hierover?

Wat voor soort landen trekken je. Meer warme landen zoals in het Middellandse zeegebied, of ook landen als Ierland bijvoorbeeld?


Klopt, ik heb een topic over mijn blessure gemaakt destijds.

Ik heb weinig ervaring met reizen. Dus is het heel gek dat ik dat niet precies weet? Echt heel toeristisch trekt mij niet. Ierland en die kant op lijkt mij ook prachtig!

Solleke_Noah

Berichten: 11130
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 21:30

Vrienden van mij hebben de camino met de fiets gedaan. Is dat geen optie?

edit: liever niet met de fiets dus... je kan hem ook op een rustiger tempo afleggen. Weer andere vrienden hebben hem te voet gedaan, maar met rustdagen tussendoor, uitstapjes enz. Ze zijn niet vanuit België vertrokken maar vanuit Frankrijk.

Herfstblad
Berichten: 812
Geregistreerd: 06-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-22 21:38

culaccino schreef:
Wat balen, joh! Weet je wat voor blessure het is? Zou fietsen bijvoorbeeld wel gaan, mocht je dat idd zien zitten? Een mooie interrail, roadtrip en/of trektocht te paard?


De sportarts diagnostiseerde tibialis posterior surmenage dd pes anserinus.

Het is vooral opmerkelijk dat de steken/pijn op meedere en verschillende plekken zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 21:46

Dat moest ik googlen :o Klinkt naar, hopelijk helpen de oefeningen en kun je over een tijdje weer lekker wandelen!

Nature93 schreef:
Ik heb weinig ervaring met reizen. Dus is het heel gek dat ik dat niet precies weet? Echt heel toeristisch trekt mij niet. Ierland en die kant op lijkt mij ook prachtig!

Lijkt me niet gek. De North Coast 500 door Schotland misschien? Dat is een (blijkbaar onwijs mooie) roadtrip in Schotland. Ierland heeft ook zoiets: the Wild Atlantic Way. Ziet er ook gaaf uit! Het scheelt dat je er 2 maanden voor uittrekt, dan kun je op je gemakje. In je eentje veel autorijden lijkt me vermoeiend; dan zijn treinreizen misschien fijner. Leuk joh, nu wil ik ook!

Herfstblad
Berichten: 812
Geregistreerd: 06-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-22 21:53

culaccino schreef:
Dat moest ik googlen :o Klinkt naar, hopelijk helpen de oefeningen en kun je over een tijdje weer lekker wandelen!

Nature93 schreef:
Ik heb weinig ervaring met reizen. Dus is het heel gek dat ik dat niet precies weet? Echt heel toeristisch trekt mij niet. Ierland en die kant op lijkt mij ook prachtig!

Lijkt me niet gek. De North Coast 500 door Schotland misschien? Dat is een (blijkbaar onwijs mooie) roadtrip in Schotland. Ierland heeft ook zoiets: the Wild Atlantic Way. Ziet er ook gaaf uit! Het scheelt dat je er 2 maanden voor uittrekt, dan kun je op je gemakje. In je eentje veel autorijden lijkt me vermoeiend; dan zijn treinreizen misschien fijner. Leuk joh, nu wil ik ook!


De arts dacht dat het makkelijk te verhelpen was. Maar we zijn nu al weken verder. Ik heb in ieder geval gemaild weer naar de sportarts voor verdere behandeling.

Ik ga het opzoeken. Volgens mij is mijn budget aan de lage kant voor echt grote reizen. Trein lijkt mij ook gaaf.

Desireeeee
Berichten: 256
Geregistreerd: 31-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 22:26

Albanië? Daar hebben wij naar zitten kijken en is echt ontzettend gaaf :D Ook helemaal niet toeristisch nog op dit moment. Of Georgië of Jordanië? Ligt er ook aan wat je wilt behalve niet zo toeristisch… :P

Verder is Noorwegen ook een enorme aanrader als je van natuur houdt! Wauw!!

Herfstblad
Berichten: 812
Geregistreerd: 06-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-22 01:02

Ik zal nog even wat concreter zijn in wat ik precies zoek en niet zoek in een reis.

Ik hou van natuur en buiten zijn. Het hoeft niet super druk en toeristisch te zijn. Maar een beetje aanspraak is best leuk. Ik ben niet een echte zon, zee, strand type. Een dorpje/stadje bekijken is ook prima. Rondreizen van plek naar plek lijkt mij heel erg leuk en dan wat van het landschap zien, lekker eten en drinken. Wandelen, hiken.. Het moet wel 'n veilig gevoel hebben. Het is m'n 1e keer alleen zo lang weg haha.

Ik hoop dat dit iets verduidelijkt. Alsnog hoop ik dat mijn camino door kan gaan.

Prairy
Berichten: 9266
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Reis plan B maken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 03:16

Misschien is de kastelen route in Duitsland iets voor je?

Bismarck

Berichten: 1815
Geregistreerd: 09-01-09
Woonplaats: Achterhoek

Re: Reis plan B maken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 05:30

Ik weer niet of het binnen je budget realistisch is maar je kan ook naar Noordkaap reizen met de auto.

Dorine92
Berichten: 5383
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 07:20

Kan je niet te paard gaan?

Winged

Berichten: 33115
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 08:44

Jordanië zou ik niet zomaar als vrouw alleen doen (is wel prachtig!). Albanië is inderdaad nog niet heel toeristisch, maar misschien wel pittig als je voor het eerst in je eentje gaat reizen. Dan is Montenegro misschien iets prettiger.

Wist je dat je vanaf Delfzijl de boot kan pakken naar Noorwegen? Da's een nachtboot en het scheelt je heel veel kilometers rijden. Vanaf daar doorrijden naar het noorden en via Zweden of Finland weer naar beneden. Voor Finland pak je dan de boot naar Duitsland. Zweden kun je via de bruggen en Denemarken terug. (wel even checken ivm boot reserveren etc)

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12784
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 09:50

Ik verplaats dit topic naar [BEU] Bokt erop uit

Desireeeee
Berichten: 256
Geregistreerd: 31-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 10:34

Winged schreef:
Jordanië zou ik niet zomaar als vrouw alleen doen (is wel prachtig!). Albanië is inderdaad nog niet heel toeristisch, maar misschien wel pittig als je voor het eerst in je eentje gaat reizen. Dan is Montenegro misschien iets prettiger.

Wist je dat je vanaf Delfzijl de boot kan pakken naar Noorwegen? Da's een nachtboot en het scheelt je heel veel kilometers rijden. Vanaf daar doorrijden naar het noorden en via Zweden of Finland weer naar beneden. Voor Finland pak je dan de boot naar Duitsland. Zweden kun je via de bruggen en Denemarken terug. (wel even checken ivm boot reserveren etc)


Hier ben ik het mee eens ja :j Zo kan je zien dat als je je wensen specificiert het al een stuk kan veranderen wat voor landen er worden aangeraden :P

Verder, ik zou dan absoluut Scandinavië aanraden. Noorwegen is wat mooier qua natuur dan Zweden, maar ook wat duurder. In Finland ben ik alleen in Lapland geweest, dus daar durf ik over het verdere landschap niet zoveel te zeggen. Of het binnen je budget past, gaat een beetje afhangen van hoe je rondreist en hoe luxe je wil zitten. Met zelf koken, een prima slaaplocatie (gewoon netjes) etc gaat het denk ik wel lukken. Maar het is zeker niet zo goedkoop als andere landen. Zo betaalde ik voor alleen een hoofdgerecht al 20 euro, en ook betaalde ik makkelijk 60-70 euro aan boodschappen per week (in Zweden, alleen).

Als ik het zo hoor is Noorwegen (Scandinavië) alles wat je wenst. Het is ook nog eens ontzettend veilig, ontzettend aardige mensen en vrijwel iedereen die ik heb gesproken (jong en oud) spreekt goed Engels. Ideaal dus. En hiken en wandelen… dat gaat daar zeker kunnen! :D Alleen is het dus misschien iets aan de duurdere kant. (Precies hetzelfde geldt voor Zweden hier)

Afhankelijk waar in Noorwegen je bent kan het in die periode wel veel regenen (zoals Bergen). Zweden van wat ik zelf heb meegemaakt (augustus tm december) kan het een dag ontzettend hard regenen, maar is het dan niet zoals in Nederland dagen achter elkaar. Vaak een dag een stortbui, en verder niet.

Herfstblad
Berichten: 812
Geregistreerd: 06-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-22 22:06

Dank jullie voor de reacties!

Ik heb nog niet echt een plan B. Wel super leuke ideeën gezien! Interrail lijkt mij ook heel erg leuk!

De camino is nog ver weg en 2/3 maand van te voren trainen is ook prima. Ik geef het idee nu eerst even rust. Afspraken bij professionals staan. Het wandelen laat ik eerst even voor wat het is en wil mijn conditie behouden met zwemmen en fietsen. Ik vind de camino ook wel echt een spannende uitdaging, dus misschien dat dat ook zeker mee speelt.

Ook het idee dat ik misschien niet kan speelt mee. Gesproken met mensen in m'n omgeving en iedereen zegt eigenlijk "probeer het gewoon en dan doe je iets minder of een gedeelte. Maar ik zou zeker gaan." het is idd niet dat ik met een groep mee moet, als ik denk ik heb er genoeg van stop die dag..

Daarnaast heb ik nog een kleine hoop dat het misschien mijn wandelschoenen zijn wat voor deze klachten zorgen. In september vorig jaar gekocht en in januari last, dus wel 3 maand er tussen. Maar ze zijn wel groot en hoog. Wellicht zou het nog daar in kunnen zitten.

SnuitjeLove
Berichten: 1145
Geregistreerd: 18-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 22:10

Ik ben een paar jaar geleden wezen backpacken in Albanië en ook een deel met de auto rondgetourd. Dit was wel samen, maar zou hier ook wel alleen naar toe durven.
Als je meer info wil over het land en de reis mag je mij een pb doen.

hazel

Berichten: 199
Geregistreerd: 16-08-06

Re: Reis plan B maken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 05:23

En Azië? Thailand of Indonesië?