Rondreis Noorwegen tips/do's en dont's

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gambler21

Berichten: 557
Geregistreerd: 13-01-08

Rondreis Noorwegen tips/do's en dont's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-22 10:31

Hoi bokkers,

Half juni gaan wij een rondreis maken door Noorwegen voor 16 dagen. Dit word mijn eerste langere reis en ik vind het heel erg spannend. Normaal gesproken was het altijd weekendjes weg in Nederland.

We varen van Hirthals naar Stavanger, verblijven 3 nachten in Tau, Omastrand, Høyheimsvik en Lemonsjø, dan 1 overnachting in Oslo en vanuit daar varen we weer naar Kopenhagen.

Wie heeft er tips qua wat we in die omgevingen zeker moeten doen/zien? En algemene tips qua wat zeker mee te nemen en dingen waar we rekening mee moeten houden. We hebben in ieder geval een fjord cruise geboekt. We gaan voornamelijk voor de natuur en hopelijk wat dieren.

JusticeJ

Berichten: 119
Geregistreerd: 14-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 10:49

Je gaat echt langs een prachtige route dus vooral genieten, druk het gas niet in en kijk je ogen uit. Neem goede wandelschoenen en sportieve kledij mee, de Noren lopen alleen maar in regenkleding etc. agz het weer nog veranderlijker is dan hier.

Ik zou ook voldoende houdbaar eten meenemen uit Nederland en vers eten daar kopen, want het is wel echt duur.

PS: Ik kom er al jaren omdat mijn familie er woont, droomland.

Napie

Berichten: 9077
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 18:24

Ik post even mee in dit topic. Ik ga volgende maand weer naar Noorwegen. 10 jaar niet geweest. Ik heb drie keer een maand door Noorwegen gereisd. Gewoon op de bonnefooi. 1 keer over Oslo en twee keer via kristiansand. Gewoon rijden en maar zien waar s avonds het tentje staat. Heerlijk. Enorm veel km gemaakt. Veel wandelingen gedaan. Twee keer in het zuiden gebleven en 1 keer naar de Noorkaap gereden.
Nu ga ik met mijn huidige partner. Hij is geen kampeerder en mijn gezondheid is een probleem dus nu varen we naar Bergen en spenderen een ruime week aan het Sognefjord en daarna een halve week boven Stavanger aan de kust ( met sowieso weer de Preikestolen op voor de derde keer). Dat is sowieso een aanrader om naar toe te gaan. Iets langere maar mooie wandeling is de kjeragbolten. De boot naar Lysebotn is heel leuk. De wandeling naar de gaustatoppen in Telemark is ook prima te doen en geeft een heel mooi uitzicht.
Verder is geen autokilomeyer saai. Neem de tijd. Wij nemen zo veel mogelijk proviand zelf mee zoals groente in blik en afbakbroodjes enz want elke dag een supermarkt vinden is lastig en vooral heel duur. Let ook op tolwegen. Vaak moet je betalen bij het pompstation aan de weg. Veerdiensten zijn ook aan de prijs. Zorg voor voldoende contant geld.

minka

Berichten: 5689
Geregistreerd: 25-12-02
Woonplaats: Oost-Souburg

Re: Rondreis Noorwegen tips/do's en dont's

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 09:24

Wat een leuk topic! Wij gaan in augustus een kleine 2 weken naar Noorwegen. We hebben in Nederland een camper gehuurd en willen een Zuidelijke route rijden, zodat we niet hele dagen onderweg hoeven te zijn, maar ook af en toe wat langer op één plaats kunnen blijven.

Hebben jullie tips mbt overnachten. Je mag natuurlijk wildcamperen, maar waar vindt je mooie locaties en wat zijn campings om aan te raden?

Sharani
Berichten: 4679
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 09:40

Ik ben net terug van twee weken backpacken in het zuiden van Noorwegen. Ben al vaak in Noorwegen geweest en het verveelt nooit.

We zijn een aantal dagen in Oslo geweest, daar is Bogstad camping een aanrader. Nette camping aan de buitenkant van Oslo, met super luxe sanitair en een supermarkt naast de camping. Je bent met de bus zo in de stad. Dat is handiger dan met de auto te gaan.

Verder vind ik Canvas Hove echt geweldig, niet goedkoop (maar wat is dat wel in Noorwegen?). Maar zo mooi gelegen aan een baai. De omgeving van Arendal vind ik sowieso erg leuk. Maar dat is niet het ruige typische Noorwegen.

Farsund, Mandal, Spangereid (met het beroemde restaurant Under) en Lindesnes (beroemde vuurtoren) zijn aanraders in het zuiden. Wij hebben mooie hikes gedaan in de omgeving van Lyngdal, niet zo bekend als Preikestolen, maar eigenlijk veel gaver omdat je amper iemand tegenkwam en de uitzichten ook super mooi waren.

Persoonlijk zou ik niet de moeite doen om heel veel etenswaren mee te nemen, het is duurder in Noorwegen, maar ook niet onbetaalbaar. Zeker brood valt wel mee. Verse groenten en salade zijn wel behoorlijk prijzig, maar diepvries valt wel mee. Hou er wel rekening mee dat supermarkten meestal dicht zijn op zondag, behalve de Joker (maar die is wel heel duur).
Laatst bijgewerkt door Sharani op 19-05-22 09:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 18071
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: Rondreis Noorwegen tips/do's en dont's

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 09:49

Ik lees even mee, ik ga begin juni met een camper en er is nog helemaal niks noppes nada wat betreft een plan _O- Dus dit topic komt mooi op tijd!

ruitje

Berichten: 12453
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 09:49

Ik vond Oslo zelf als 'stad' wat tegenvallen. De omgeving is mooi maar het is geen 'stedentripstad' vond ik. Maar misschien denkt de rest daar anders over :)

Sharani
Berichten: 4679
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 09:55

ruitje schreef:
Ik vond Oslo zelf als 'stad' wat tegenvallen. De omgeving is mooi maar het is geen 'stedentripstad' vond ik. Maar misschien denkt de rest daar anders over :)


Vind het juist een leuke stad, sightseeing in de stad combineren met mooie wandelingen in de natuur rondom Oslo of op de eilandjes.

ruitje

Berichten: 12453
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 10:06

Zie je dat dat toch persoonlijk is haha :o . Ik vond de stad qua sfeer heel erg saai en vond dat er weinig te zien was, vond vooral de omgeving heel erg mooi. Alle andere Europese steden waar ik geweest ben kon ik mij zo 4 dagen vermaken, ook gewoon omdat het leuk was om er te zijn/op een terrasje/in een restaurant te zitten oid. Had ik bij Oslo niet.

De natuur is er prachtig, de omgeving van Oslo vond ik veel boeiender dan Oslo zelf :)
Laatst bijgewerkt door ruitje op 19-05-22 10:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Napie

Berichten: 9077
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 10:06

Lalidan schreef:
Ik lees even mee, ik ga begin juni met een camper en er is nog helemaal niks noppes nada wat betreft een plan _O- Dus dit topic komt mooi op tijd!

Zo heb ik er ook twee maanden gereisd. Totaal geen plan. Gewoon rijden, tussendoor de boekjes lezen wat er ergens de moeite waard is of gewoon afslaan bij zo’n bord wat een toeristisch iets aankondigde was het tijd om te slapen dan reden we gewoon een camping op. De volgende morgen zocht je de eigenaar of je laat een enveloppe met geld achter. Zo gaat dat. De beste manier van reizen in het laagseizoen.

Napie

Berichten: 9077
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Rondreis Noorwegen tips/do's en dont's

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 10:08

Oslo en omgeving ben ik twee keer geweest omdat de boot daar vertrok maar ik vind weinig aan om in een stad te zijn. Ik wou alleen maar de natuur in. Dit jaar komen we aan in Bergen. Even twee uurtjes langs de bryggen en de vismarkt en dan snel de stad uit.

LaDonna75

Berichten: 2217
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Rondreis Noorwegen tips/do's en dont's

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 10:26

Wij zijn ook ervaren Noorwegen-gangers, zo om het jaar gaan we naar dat mooie land. Mijn schoonzus woont er :j
De belangrijkste tip: reken op dat je op de langere afstanden maximaal 50 km per uur dat je aflegt, niet meer. En de belangrijkste don't: te hard rijden of denken dat je die afstand wel een gemiddelde van 80 km/h kunt halen. Je kunt zeker vaak wel ongeveer de maximale snelheid rijden, maar doordat de meeste wegen veel meer slingeren en bergachtig/heuvels zijn dan we hier gewend zijn, leg je veel minder km's af.
Preikestolen is een absolute must see. In de Oslofjord zijn veel mooie plaatsen, lekker picknicken aan het water. Oslo is leuk voor 1 of 2 dagen, geen spectaculair grote stad maar wel mooi en schoon.
Wandelen, kort of lang, kan overal in No.

Fleda

Berichten: 5700
Geregistreerd: 03-02-02

Re: Rondreis Noorwegen tips/do's en dont's

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 13:05

Wij gaan dit jaar ook naar Noorwegen, met de nieuwe ferry vanuit de Eemshaven heen en terug met de auto via Kristiansand naar Hirthals en dan via Denemarken terug. Alleen de boot is geboekt, verder nog niets, binnenkort maar even mooie route uitzoeken en kijken wat we zeker willen bekijken. Tips zijn altijd welkom!

Hilli

Berichten: 22955
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Rondreis Noorwegen tips/do's en dont's

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 13:10

@Napie: vai welke route kun je varen naar Bergen en kan de auto dan mee?

Zebraatje
Berichten: 146
Geregistreerd: 27-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 13:13

Hilli schreef:
@Napie: vai welke route kun je varen naar Bergen en kan de auto dan mee?


Een aantal jaren geleden ben ik van Hirsthals (Denemarken) naar Bergen gevaren, met de nachtboot.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 13:33

ruitje schreef:
Ik vond Oslo zelf als 'stad' wat tegenvallen. De omgeving is mooi maar het is geen 'stedentripstad' vond ik. Maar misschien denkt de rest daar anders over :)

Ik ben dol op Oslo.. heeft veel toffe plekken en de combinatie met eiland hoppen vind ik ideaal. Mijn nicht woont er, dat helpt ook wel om buiten de gebaande paden te komen.

Verder in Noorwegen.. volg de bezienswaardigheden bordjes langs de weg. Wij schoten met onze roadtrip daardoor geen steek op, maar hebben wel veel mooie plekken gezien :')

noordje

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-01-09
Woonplaats: Åsvang,Noorwegen

Re: Rondreis Noorwegen tips/do's en dont's

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 15:13

Idd Idinn, je moet geen haast hebben :')

Napie

Berichten: 9077
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Rondreis Noorwegen tips/do's en dont's

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 16:52

Nachtboot Fjordline van Hirtshals naar Bergen.

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 16:59

Dicht bij Oslo, ligt een héél mooi meer, Mjosa (met een streepje door de O), Anyways, daar vlakbij dan weer vind je "Fokhol", samen met Alm Ostre 1 van de oudste Biologisch dynamische boerderijen van Noorwegen (en omstreken).
Daar doen ze nog alles met de paarden, machtig hoor, als je ziet vertrekken met een 6-span om te gaan ploegen :j

Moest je daar in de buurt komen, zijn beide boerderijen altijd een aanrader. Al is het maar als overnachtingsplek of voor de verse groentjes en melk.

https://fokhol.no/om-garden/arbeidshest/ (alles met paarden)
https://almostre.no/alm-ostre-in-english/ (de ouste BD boerdrij in NO)

Yv_
Berichten: 19127
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Re: Rondreis Noorwegen tips/do's en dont's

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 17:56

Tussen Tau en Hoyheimsvik een nacht bij boeken en de Trolltunga doen :)).
Zwaar, maar zó de moeite waard!

En Trolltunga, maar daar komt je volgens mij niet helemaal in de buurt..

Wat ook leuk is, en niet vermoeiend, is met het treintje in Flamm <3.

Sharani
Berichten: 4679
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Re: Rondreis Noorwegen tips/do's en dont's

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 19:05

Yv_ bedoel je niet Kjeragbolten ipv Trolltunga?

noordje

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-01-09
Woonplaats: Åsvang,Noorwegen

Re: Rondreis Noorwegen tips/do's en dont's

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 20:03

Wat grappig dat je Fokhol en Alm Østre kent, Billyj, dat is 'vlakbij' waar wij wonen :D

Als je in de buurt van Trolltunga bent, kun je ook naar Folgefonna gaan. Er zijn ook heel veel watervallen 'in de buurt'
Kjeragbolten en Preikestolen zijn de moeite waard. Iets hoger, in Kinsarvik heb je een wandeling langs 4 watervallen.

Ligt er helemaal welke kant je op gaat :)

Napie

Berichten: 9077
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Rondreis Noorwegen tips/do's en dont's

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 20:12

Of de trollenpik?

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 20:40

noordje schreef:
Wat grappig dat je Fokhol en Alm Østre kent, Billyj, dat is 'vlakbij' waar wij wonen :D

Als je in de buurt van Trolltunga bent, kun je ook naar Folgefonna gaan. Er zijn ook heel veel watervallen 'in de buurt'
Kjeragbolten en Preikestolen zijn de moeite waard. Iets hoger, in Kinsarvik heb je een wandeling langs 4 watervallen.

Ligt er helemaal welke kant je op gaat :)


Zelf een half jaar op alm østre gewerkt maar als paardenfanaat kwam ik vaak op Fokhol haha
En ook in bvb Lena gestudeerd in "Valle Vidergaende Skole", maar dat is nog een eind de andere kant op haha ..

Mooie omgeving in ieder geval daar rond Mjøsa!! Waar wonen jullie dan precies?

Yv_
Berichten: 19127
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 20:43

Sharani schreef:
Yv_ bedoel je niet Kjeragbolten ipv Trolltunga?

Haha jups, je hebt helemaal gelijk :)) , ik zie nu dat ik 2x dezelfde berg heb getypt.