Grote reis maken, ben ik niks vergeten?

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Earth

Berichten: 8025
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: Ergens oost

Grote reis maken, ben ik niks vergeten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-22 20:04

Omdat ik donderdagavond nogal werd verrast dat ik nog iets moest doen voor de vakantie (een Thai pass aanmaken, wat uiterlijk een week van te voren kon. We vliegen komende vrijdag :+ ), ben ik nu bang dat ik nog iets vergeet. Dus ik wil toch even jullie hulp of ik niks ben vergeten :')

We gaan naar Thailand, heenweg vanaf Schiphol via Charles de Gaulle en Bangkok naar Koh Samui, en terug vanaf Koh Samui naar Bangkok en vanaf daar rechtstreeks op Schiphol. Ik heb de Thaise ambassade gemaild en we hebben geen visum nodig. Thai pass is approved en binnen. Ik ga nog een medicatielijst uitprinten. Ik ga zo kijken of ik al kan inchecken. We moeten onze ruimkoffer inchecken op het vliegveld, dat vind ik stom en maak ik me druk om. Ik kan het niet eerder doen(of wel??).
Hebben ze in Thailand Europese stopcontacten? Anders moet ik daar nog iets voor regelen.

Ik ben ook veel moe, dus ik ben ok erg vergeetachtig. Dus jullie hulp of geruststelling is wel fijn dan :)

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Grote reis maken, ben ik niks vergeten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 20:09

Als je geld en een paspoort hebt dan kan er meestal niet zoveel mis, geniet van je reis :)

CastaMickey

Berichten: 7262
Geregistreerd: 18-10-12
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 20:12

Heb je voor de medicatie die je meeneemt een verklaring nodig of mag je ze zo meenemen? Ik heb meerdere keren op het laatste moment nog die verklaringen moeten regelen :')

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 20:14

Als je de reisapp van de overheid download kan je per land precies bekijken wat je nodig hebt om een land binnen te komen (inclusief terugreis Nederland).

Qr code printen voor het geval je telefoon kwijt /stuk is?

Op die eventuele formulieren na, eens met Sizzle.

Roodvos

Berichten: 6769
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 20:15

Ja, je hebt een reisstekker nodig:
https://www.wereldstopcontacten.nl/thailand/

Maar die worden ook op Schiphol verkocht, dus don't panic.

En neem een paar zakjes ORS mee als je dat nog niet hebt. Te koop bij de drogist.

En verder wat Sizzle zegt.
Goede reis en veel plezier!

Ibbel

Berichten: 49329
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 20:16

Earth schreef:
We moeten onze ruimkoffer inchecken op het vliegveld, dat vind ik stom en maak ik me druk om. Ik kan het niet eerder doen(of wel??).


Nee, je kan je koffer pas inchecken op de luchthaven, als je zelf ook ingecheckt bent.
Anders zou het wel heel simpel zijn voor terroristen om een koffer met een bom ergens af te geven met de bedoeling een vliegtuig op te blazen.

Bovendien wil je zelf ook graag dat je eigen koffer op dezelfde plek en tijd aankomt als jijzelf. Dus je geeft je koffer af aan de balie, daar controleert iemand je ticket, doet een label met jouw vluchtnummer aan je koffer en over het algemeen komen jij en je koffer dan samen tegelijkertijd op je eindbestemming.

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Re: Grote reis maken, ben ik niks vergeten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 20:19

Veel plezier alvast.

Online zijn wel lijsten te vinden per land die je kunt afvinken van wat je echt nodig bent.

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15120
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 20:20

Roodvos schreef:
Ja, je hebt een reisstekker nodig:
https://www.wereldstopcontacten.nl/thailand/

Maar die worden ook op Schiphol verkocht, dus don't panic.!


In de praktijk heb je veel USB aansluitingen in hostels en hotels, dus het is lang niet overal meer nodig :) je kunt het voor de zekerheid halen, maar 95% van de tijd is het niet nodig.

Wat een handige tip is die ik toen kreeg om meteen op het vliegveld in Bangkok geld te wisselen!
Neem 50 of 100 euro mee en wissel dit in de kelder van het vliegveld. Daar is het het goedkoopst én je hebt meteen geld voor de taxi :)
Laatst bijgewerkt door Muurp op 16-04-22 20:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 20:20

Ik zou trouwens naar Thailand wel zorgen dat je koffer op slot kan (eigenlijk naar ieder land met scherpere drugs wetten).
Kan dat niet dan kun je hem laten sealen op schiphol.

moonsparkle
Berichten: 21864
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 20:34

Of je kunt 'm zelf inpakken met vershoudfolie

miccamaaike

Berichten: 8693
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 20:35

Zorg dat je paspoort lang genoeg geldig is, voor Thailand geldt dat je paspoort na terugkomst nog een half jaar geldig moet zijn.

Earth

Berichten: 8025
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: Ergens oost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-22 20:40

Bedankt voor alle reacties. Ik zie nog niks wat me laat schrikken haha.
Die van het geld wisselen op Bangkok is wel een goeie, dank je wel!
En ik kan onze koffer op slot doen en we doen er een band omheen. Volgens mij ben ik tijdens onze laatste reis de band verloren dus ik kijk even voor eentje met een extra slot.
Ibbel, ik bedoelde het verkeerd, ik bedoelde een koffer bijboeken, dat kan ik niet online :P Eerder kon dat altijd wel. Ik snap dat inchecken niet handig is nee :P
ClauH, ik heb die app idd. Ik zal het nog eens doornemen.

Paspoort is idd nog geldig, rijbewijs heb ik net laten verlengen, mocht ik toch nog gaan rijden (scooter).

Faelynn

Berichten: 3169
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 21:02

Vooral genieten.. :D
Ben zelf 2 jaar geleden stel op sprong in mijn eentje op het vliegtuig naar Thailand gestapt, geen verblijfplaats geregeld ook of iets, gewoon gaan. Zorgen dat je paspoort in orde is (check even de datum, mijn ex kreeg het ooit bij en simpele vakantie voor elkaar om een dag van te voren er achter te komen dat zijn ID verlopen was en mocht dus niet mee)

Verder even de vaccinaties nakijken, volgens mij niks verplicht (corona even achterwegen gelaten), maar misschien voel je je ergens prettig bij.

Tickets en belangrijke documenten voor bijv het vliegtuig ed had ik allemaal dubbel uitgeprint, mocht je elektronica het begeven heb je wat achter de hand.

Ik vond het prettig wat contant geld mee te nemen en dit in bangkok op het vliegveld te wisselen voor Thaise bath, heb je meteen wat achter de hand voor de eerste dingen die je moet regelen zoals een taxi of misschien wel fooi oid.

Bedenk van te voren even of je een simkaart wil in Thailand, ik had er voor gekozen "off the grid" te reizen, en had dus alleen een bruikbare telefoon op wifi punten, telefonisch was ik dus sowieso de gehele vakantie niet bereikbaar want dat is heel duur als je niet zo'n simkaart neemt, internet werkte ook niet, zorg ook dat je dat uit zet anders krijg je achteraf een dure rekening, omdat het buiten de EU is werkt meestal je telefoon abbo niet dus moet je daar apart iets voor aanschaffen als je dat wel wil.

Reisstekker heb ik niet nodig gehad.

Pas een beetje op voor oplichterij, ik weet niet in hoeverre je georganiseerd gaat reizen, maar ik heb echt alles zelf uit moeten zoeken en ontdekken in mijn eentje, en ben zo wel in een aantal domme oplichtingstrucjes getrapt :') Als je iets lokaal boekt (wat meestal wel het leukst is ten opzichte van een grote organisatie) zorg dan dat je altijd even een betaalbewijsje/bonnetje vraagt, ik moest zo eens vooraf betalen bij het huren van een scooter, kwamen we terug, moesten we nog een keer betalen want we konden niet aantonen dat we al vooraf betaald hadden, dat soort suffe dingetjes.
Gemiddeld genomen is de bevolking wel super aardig, eerlijk en behulpzaam overigens hoor, maarja dit soort dingetjes heb je er altijd tussen zitten.

Meer kan ik zo even niet bedenken. Het is voor mij ook wel al even geleden (kwam net thuis toen corona uitbrak in 2020)


Wat is een Thai pass trouwens?

Dispar_Vulgo

Berichten: 2998
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 21:10

Earth schreef:
..

Paspoort is idd nog geldig, rijbewijs heb ik net laten verlengen, mocht ik toch nog gaan rijden (scooter).


Als je een scooter/auto wilt huren is volgens anwb een internationaal rijbewijs nodig. (Zou me overigens in zo’n land niks verbazen als ze daar niet zo strikt kijken)
https://www.anwb.nl/vakantie/thailand/r ... documenten

Faelynn

Berichten: 3169
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 21:24

Dispar_Vulgo schreef:
Earth schreef:
..

Paspoort is idd nog geldig, rijbewijs heb ik net laten verlengen, mocht ik toch nog gaan rijden (scooter).


Als je een scooter/auto wilt huren is volgens anwb een internationaal rijbewijs nodig. (Zou me overigens in zo’n land niks verbazen als ze daar niet zo strikt kijken)
https://www.anwb.nl/vakantie/thailand/r ... documenten


Ik mocht op mijn normale Nederlands rijbewijs een 45kmh scooter huren. motorscooter of auto idd niet.
Inderdaad wel paspoort inleveren.. Vond dit zelf echt niet chill, want zonder paspoort ben je echt de * als je bijv weer naar huis moet.
Was ook de reden dat ze ons konden chanteren met nog een keer betalen, vooraf en achteraf, omdat we niet konden aantonen dat we al betaald hadden vooraf werd erg simpel gesteld.. Betaal nu bij inleveren nog een keer of je krijgt je paspoort niet terug, dan betaal je heel snel nog een keer :+

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15120
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 21:25

Dispar_Vulgo schreef:
Earth schreef:
..

Paspoort is idd nog geldig, rijbewijs heb ik net laten verlengen, mocht ik toch nog gaan rijden (scooter).


Als je een scooter/auto wilt huren is volgens anwb een internationaal rijbewijs nodig. (Zou me overigens in zo’n land niks verbazen als ze daar niet zo strikt kijken)
https://www.anwb.nl/vakantie/thailand/r ... documenten


Klopt :j maar als je zonder rijdt en je wordt aangehouden krijg je een boete van 30 euro waar je vervolgens gewoon mee mag doorrijden :)) vraag dan even een bewijsje van de boete. Dan kun je daarmee verder rijden zonder er opnieuw een te krijgen.

Ik gebruikte trouwens kopietjes van mijn paspoort. Deden ze niet altijd maar op elke hoek van de straat zit een scooter verhuurder :+ dus gewoon verder gekeken en is gewoon gelukt.

Earth

Berichten: 8025
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: Ergens oost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-22 21:40

Dispar_Vulgo schreef:
Earth schreef:
..

Paspoort is idd nog geldig, rijbewijs heb ik net laten verlengen, mocht ik toch nog gaan rijden (scooter).


Als je een scooter/auto wilt huren is volgens anwb een internationaal rijbewijs nodig. (Zou me overigens in zo’n land niks verbazen als ze daar niet zo strikt kijken)
https://www.anwb.nl/vakantie/thailand/r ... documenten


Ja die hebben we, dus dat komt wel goed. :) Maar het leek me wel handig als mijn eigen rijbewijs ook wel geldig was :P

Bedankt Faelynn, ik heb zelf alles geboekt en geregeld, maar we zitten beide keren op een resort dus probeer het eea via hun te regelen. Zijn wel goede resorts dus ga er niet vanuit dat ze me dan oplichten met de prijs :P Maar een betaalbewijsje is wel slim ja.
Vaccinaties zijn gefixt. Docs print ik idd allemaal uit.

Thai pass is een toegangsbewijs omtrent corona. Zij werken niet met de internationale QR code, dus je moet je gegevens van jezelf, van je hotel, van je zorgverzekering en van je vaccinaties of herstelbewijzen invoeren. Takkeveel werk :')

Faelynn

Berichten: 3169
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 22:09

Oh jeetje, zo blij dat ik voor corona geweest ben, heb ook geen vaccinatie of herstelbewijs dus ben sindsdien nergens meer geweest. Krijg van dit soort topics wel weer zin om op pad te gaan.

Als je op een resort zit is het inderdaad al heel anders, ik heb alleen maar in hostels gezeten en super veel lokaal gedaan omdat ik ook echt de cultuur wou proeven en het land ontdekken, was meer een avontuurlijke reis, was ook elke 2 tot 3 dagen ergens anders en heb veel rondgereisd en mensen ontmoet. Had voor het idee 2 nachten een resort geboekt ipv hostel, maar dat was niks voor mij :P maar dat is natuurlijk maar net een persoonlijke voorkeur, denk dat je bij een resort inderdaad wel safer en luxer zit en je voor het gemak dan net zo goed daar kan boeken.
Ik heb vooral ook gigantisch genoten van het eten in Thailand, mn stoelgang is ook nog nooit zo goed geweest als daar :') Ga vooral ook op ontdekking op de streetfood markets en proef daar van alles. Beetje opletten dat het hygiënische is en druk bezocht, maar dat is niet zo moeilijk, ze werken letterlijk met open keuken. Ik zou alleen voor het eten al nog een keer terug gaan :Y)

Phonix
Berichten: 1148
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Grote reis maken, ben ik niks vergeten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 22:14

Wij waren er over kerst. Ik weet niet hoe het nu ervoor staat, maar toen was heel veel dicht door corona. Maar denk dat het nu beter is.

Enige wat je niet hebt opgeschreven zijn pillen tegen diarree als je zo ongelukkig zou zijn en voedselvergiftiging zou krijgen. Voor de rest is het een heel fijn land met lieve mensen en prachtig natuur/stranden.

Probeer spullen te kopen op het markt in plaats van souvenirwinkels. Zijn ze vaak veel goedkoper :)

Earth

Berichten: 8025
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: Ergens oost

Re: Grote reis maken, ben ik niks vergeten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-22 22:30

Ik heb al een vaccin gehad tegen buiktyfus(ondanks dat dat daar bijna nniet voor komt, maar omdat ik in Indonesië de hele vakantie buikgriep heb gehad, toch voor de zekerheid) en ik neem idd medicatie tegen diarree mee. We hadden nog malariapillen van de vorige reis, dus die neem ik ook mee voor de zekerheid.

Earth

Berichten: 8025
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: Ergens oost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-22 22:37

Ik merk dat dit topic me echt even goed doet. Ik krijg alles weer een beetje op een rijtje en word er rustig van.

Ik vond het ook wel spannend trouwens om in deze periode te boeken, maar we hoeven dus alleen maar test en go te doen. Een test in de taxi bij aankomst, dan moeten we rechtstreeks naar onze kamer in het resort de uitslag afwachten en dan na 5 dagen nog eens testen. Dat wordt allemaal via het resort geregeld.

En om jullie even een idee te geven waar we zitten :P
Ik ben niet bang voor quarantaine _O-
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding


Tweede resort op Koh tao
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 102579
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Grote reis maken, ben ik niks vergeten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 08:03

Je zou bijna vrijwillig in quarantaine gaan daar...voor een half jaar ofzo. <3

Hele gave plek, geniet ervan!

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Grote reis maken, ben ik niks vergeten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 08:06

Zo, wat mooi!

kally
Berichten: 5268
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Rotterdam

Re: Grote reis maken, ben ik niks vergeten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 08:13

Als je medicijnen zou slikken even langs de apotheek gaan printen ze een bewijs uit van deze medicatie.
Eventueel kopieën van reispapieren in je mail zetten voor geval dat.

Maa je hebt wel een hele mooie accommodatie, geniet ervan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 08:18

Dispar_Vulgo schreef:
Earth schreef:
..

Paspoort is idd nog geldig, rijbewijs heb ik net laten verlengen, mocht ik toch nog gaan rijden (scooter).


Als je een scooter/auto wilt huren is volgens anwb een internationaal rijbewijs nodig. (Zou me overigens in zo’n land niks verbazen als ze daar niet zo strikt kijken)
https://www.anwb.nl/vakantie/thailand/r ... documenten
Ze kijken nergens heel strikt. :+ Ik heb met mijn Nederlandse rijbewijs over de hele wereld gereden, in huurauto’s, in eigen auto’s, nergens problemen mee gehad, ook al moest je “officieel” een internationaal rijbewijs hebben.

Lekker TS, geniet ervan! :D