Op een Akhal Teke door Turkmenistan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Apple

Op een Akhal Teke door Turkmenistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-25 13:16

Wij zijn net terug van een vakantie in Turkmenistan. Turkmenistan is een heel gesloten land, slechts 15.000 toeristen per jaar worden toegelaten. Wij hebben eerst enkele dagen wat bezienswaardigheden bezocht en we hebben daarna een tocht van 8 dagen op Akhal Teke's gemaakt. De Akhal Teke is een heel oud paardenras en het nationale symbool van Turkmenistan.

Nadat we geland waren in Asgabat (de hoofdstad) gingen we door naar Mary om de archeologische opgravingen van Merw te bezoeken.

1.
Afbeelding

Daarna gingen we door naar Turkmenabat. Op de slechtste snelweg die ik ooit gezien heb :+ . Idee hierachter was dat Turkmenabat zover van de hoofdstad af lag dat het voor ons als toeristen waarschijnlijk wel mogelijk zou zijn om de Nationale Paardendagen te bezoeken. Elke provincie heeft zijn eigen Hippodrome waar de festiviteiten worden georganiseerd.
Wij slaagden er in om binnen te komen en waren vervolgens de bezienswaardigheid van de locale schoolmeisjes :-)

2.
Afbeelding

Als een paard daar gewonnen had dan kreeg deze in plaats van een statiedeken een heus Perzisch tapijt:

3.
Afbeelding

Vervolgens weer terug naar Asgabat. De dag daarna een toer door Asgabat. Dit is een beetje een bijzondere stad. Na het uiteenvallen van de USSR heeft de eerste president van Turkmenistan veel marmeren monumenten in de stad neergezet. Monument van de onafhankelijkheid, monument van de neutraliteit etc.etc.etc.. Ook mogen er in de stad alleen schone witte (of grijze) auto's rijden. Hierdoor voelt Asgabat een beetje vreemd aan.

4.
Afbeelding

Daarna door naar Derweze, oftewel, de 'door to hell'. Turkmenistan is rijk aan aardgas. Ergens in de jaren 70 was er een ontploffing tijdens de aardgaswinning. De Russen bedachten toen om het uit te laten branden en daarna verder te gaan met aardgaswinning. Ruim 50 jaar later brandt het nog :+ . De Turkmenen hebben er dus maar een hek omheen gezet en een toeristenkamp met yurts naast gebouwd waardoor het nu een belangrijke toeristische trekpleister is.

5.
Afbeelding

De dag erna was het tijd om onze paarden te ontmoeten. Allemaal hengsten, waarvan de meesten ook geracet hadden of nu getraind werden voor Endurance.
In praktijk reden we elke dag vanaf ongeveer half 9 's ochtends tot een uurtje of 11/12 en dan vervolgens weer van half 4 tot half 7. Tijdens het heetst van de dag reden we niet.

Dit ben ik met Gyn Yala
6.
Afbeelding

We zijn van Asgabat naar Balkanabat gereden. Niet het gehele stuk te paard, maar onderdelen. De paarden werden tussendoor vervoerd met vrachtwagens en verbleven 's nachts ook in een boks op een Hippodrome of bij een trainer in de stal.

7.
Afbeelding

De paarden waren volkomen bomproof en heel betrouwbaar. Ook erg verkeersmak.

8.
Afbeelding

Mijn uitzicht gedurende de rit :D

9.
Afbeelding

Dromedaris :D
10.
Afbeelding

11.
Afbeelding

Tijdens de lunchpauzes gingen we vaak naar een restaurant. Elk restaurant had aparte ruimtes zodat elk gezelschap in zijn eigen ruimte kon zitten. Lage tafels, geen stoelen.

12.
Afbeelding

Of we bezochten een locale Bazaar :-)

13.
Afbeelding

Laatste dag met de paarden nog geëindigd in een Hippodrome in Balkanabat.

14.
Afbeelding

De wederhelft ging 'native' :))

15.

Afbeelding

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 13:28

Wauw, dat hoor je niet vaak als bestemming! Ik kan me voorstellen dat jij als toerist dan de bezienswaardigheid wordt, haha :P
Wat een verschil tussen binnen en buiten, buiten lijkt het best onherbergzaam, maar als je dan die eetzaal ziet, of die hippodrome, dan oogt dat wel modern.

Wat een beeldschone paarden ook zeg <3
Ze zien er ook goed verzorgd uit.
Hoe warm is het op het heetst van de dag?

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 13:29

Ik volg de wederhelft al een paar jaar op Facebook nalv de Mongol Derby destijds en ik vermaak me heel erg met zijn posts. :D Leuk dus om nu het avontuur te zien in jouw verslagvorm. Wat een bijzondere reis. :j En dat er alleen witte/grijze auto's toegestaan zijn. :oo Ik vond het hier al eentonig qua kleuren. :=

Apple

Re: Op een Akhal Teke door Turkmenistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-25 13:46

Klopt, groot gedeelte van het land is eigenlijk gewoon woestijn. In de buurt van Asgabat zijn ze bezig om door middel van irrigatie ook landbouwgebied te creëren, waardoor het daar groener is.

Het is geen arm land, maar de rijkdom is ongelijk verdeeld.

De paarden waren allemaal heel goed verzorgd en zagen er prima uit :-) .

De eerste dagen, toen wij aan het 'toeristen' waren, was het rond de 36-40 graden. De eerste dag te paard was het 11-13 graden en regende het :)) (dat kwam daar nooit voor rond die tijd van het jaar).
Daarna was het zo rond de 26-30 graden dus was het nog wel te doen.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 13:49

Tsjonge, dat zijn grote temperatuurverschillen!
Geen land voor mij denk ik, ik heb het gewoon graag 20 graden rond :')
Wel erg mooi om via jou een glimpje te zien!

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 14:18

Oh ik ben al jaren gek van Akhal Tekes en zou erg graag zo'n trip eens maken! Ik heb een vriendin en ik gok dat zij vorig jaar dezelfde trip als jij hebt gemaakt, de foto's zien er erg bekend uit met de restaurants en dat de paarden met grote vrachtwagens verplaatst worden. Zij was wat negatief over de conditie van de paarden (als in: ze waren erg moe de laatste paar dagen), en dat de hengsten best agressief naar elkaar konden zijn. Hoe hebben jullie dat ervaren?

lideli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 15:27

Wauw! Wat een waanzinnige ervaring :wow:
Lijkt me een hele bijzondere vakantie!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 15:40

Wow, wat een ervaring! Tof.

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 15:50

Wat gaaf zeg! Heb je deze reis ook geboekt via een paardenvakantie trip organisatie?
Wat zien de paarden er goed uit, en fijn dat jullie zo genoten hebben, lijkt me een heel bijzonder land.
Ik wil ook graag nog eens op vakantie en dan op akhal-teke's rijden, en weet dat dat in Hongarije kan, maar deze plek kende ik nog niet.
Wat vond je zelf van het ras?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-25 16:33

Piekosjj, dat zou best dezelfde organisatie kunnen zijn :-) Vorig jaar was de eerste keer. Deze paarden zijn geen paarden die gewend zijn aan hele lange afstanden dus vandaar dat we het ook wat rustig aan gedaan hebben (ongeveer 25-30 km per dag en tussendoor transport per vrachtwagen).

Het zijn hengsten, dus ja, grote afstand tussen de paarden. Er waren andere paarden waar die van mij het best goed mee kon vinden, maar ook waarbij 10 meter afstand nog te dichtbij was.

Ieris, dit was niet via een van de grote organisaties, maar via een Tsjechische mevrouw die dit via haar website aanbood.

Het ras is echt helemaal geweldig :-) Heel koel in hun hoofd, niet schrikken, bokken of andere ongein (behalve dan wat hengstengedrag :+ ). Fijne gangen.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 16:48

Wauw wat een fantastisch avontuur! schitterend!

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 16:48

Ohhhh wauw wat een mega gave ervaring zeg!! Prachtige foto's!

liviavdg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 16:51

Heel gaaf verslag. Wat een ervaring <3

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 16:58

Gaaf verslag! Ik had nog nooit een reisverslag gelezen over Turkmenistan. Erg tof en mooie foto's :j

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 17:01

Oh wat een toffe ervaring zal dat geweest zijn! Echt cool!

Flint09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 17:13

Wat een toffe ervaring , en met een limiet aan toeristen , kan je je nog mooi in de cultuur dompelen !

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 17:21

Wat gaaf! bedankt voor het delen!

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 17:45

Wat gaaf! En een unieke kans ook!
Dan zullen de eisen om op die paarden te mogen rijden hopelijk ook wel pittig zijn geweest? Als in; alleen voor echt gevorderde ruiters? Anders lijkt het me nogal link met die hengsten…

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 18:06

Wat een mooie reis hebben jullie gemaakt.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 19:47

Bedankt voor je uitleg Apple, het klopt volgens mij wel dat mijn vriendin zei dat het de eerste keer was dat ze dit aanboden vorige keer, het ringt een belletje in ieder geval. De paarden zullen wellicht deze keer beter getrained & voorbereid zijn. Ze zien er in ieder geval allemaal prachtig uit, maarja dat is niet zo lastig bij een Teke imo :D

Whizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 20:48

Wat een bijzondere reis en bestemming! Leuk om mee te lezen/kijken. Ik lig slap om dat tapijtje! Dat verzin je toch niet.. _O- en dan een ererondje zonder weg te vliegen!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-25 14:04

ikkedus schreef:
Wat gaaf! En een unieke kans ook!
Dan zullen de eisen om op die paarden te mogen rijden hopelijk ook wel pittig zijn geweest? Als in; alleen voor echt gevorderde ruiters? Anders lijkt het me nogal link met die hengsten…

Er stond in de omschrijving inderdaad alleen voor gevorderde ruiters. Dat had ik dus nog even goed nagevraagd vooraf en het antwoord was dat de paarden wel allemaal goed te berijden waren.

Dat klopte ook. Alle paarden waren gewoon goed te berijden. Geen gevaarlijke rampenplannen. Alle hulpen begrepen ze goed, opstappen en afstappen ook veilig. 100% bomproef en niet bokken of schrikken ofzo.

Alleen zijn het wel hengsten. Dus dat betekende grote afstand houden tussen de paarden. Je kon bijvoorbeeld niet even een flesje water aan elkaar geven te paard ofzo. Laat staan je paard op je voorganger laten lopen als je geen controle had. Met andere woorden: als deelnemer moest je dus wel zelf in staan zijn om zelfstandig met je paard om te kunnen gaan.

We kwamen tijdens het rijden verder geen andere paarden (merries) tegen dus het ging er alleen om dat je kon omgaan met je eigen paard in een groep paarden die jouw paard ook kende. En zoals in elke groep paarden waren er voorkeuren en 'issues' die ze onderling nog even wilden rechtzetten.

Afstand houden dus :-)

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 14:40

Moest je ook voorrijden voor vertrek?
Het zal ws regelmatig voorkomen dat mensen zichzelf nogal overschatten. Dat is hier al zo.

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 15:35

Wow! Hoe ben je hier terrecht gekomen? Via een reisorganisatie? Asking for a friend.. Onwijs gaaf!

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 16:57

Wat fijn dat de paarden zo lekker zaten, en bomproof waren.
Met hoeveel ruiters waren jullie, en waren de andere ruiters toeristen van verschillende nationaliteiten?
Hadden jullie allemaal ongeveer hetzelfde nivo qwa rijden?
Het ziet er wel goed verzorgd uit!