Ik moest om half 3 op Schiphol zijn, maar ben uiteindelijk rond 22.15 uur weggereden. En om 01.15 uur was ik zonder al te veel problemen op Schiphol. Een paar omgewaaide bomen op de snel weg en mijn auto reed geen 1 op 20, maar slechts 1 op 12. Maar verder geen problemen.
Op Schiphol was het voor midden in de nacht druk. Overal lagen mensen op de grond te slapen.
Om half 3 kon ik inchecken en dat ook direct gedaan. De ski's bij de speciale balie afgegeven en daarna wachten. Nog een gatewijziging en uiteindelijk zonder vertraging vertrokken. Het opstijgen viel ook enorm mee, en eenmaal in de lucht was het rustig.
Ik reserveer nooit stoelen, maar had dat nu gedaan. De reden: de zonsopgang zien en hopelijk ook het witte landschap. En gelukkig was helder, dus ik kon het landschap zien.

Hierna wachten op de bagage, dat kwam gelukkig snel en toen de bus in. In Finland zijn mondkapjes recommended, dus ik heb er meteen afscheid van genomen.
Om half 11 was ik al bij het hotel. Ja, ik kan het in de ik vorm schrijven, want niemand wilde mee, of geen tijd, of te duur, of te koud en ik had mij zinnen gezet om toch nog naar de sneeuw te gaan. Andere opties waren er niet en zelfs mijn geboekte weekendje Winterberg moest ik afzeggen omdat Duitsland Janssen+booster niet genoeg vindt. En ik heb geen keuze gehad in het soort vaccin en een 2e booster halen kan niet in Nederland. Finland had per 1 februari de verplichte test er af gehaald en dus kon ik gewoon naar Finland.
Ik wist pas na de landing in welk hotel ik zou komen en ik kwam in het luxere hotel, maar zat daarmee in het bos en niet aan het meer. Dat vond ik wel wat jammer, hoewel het verschil misschien niet heel groot is. Er bleken geen andere alleenreizenden te zijn, dus ik was echt de enige.
Bij het hotel was de kamer al klaar en kreeg ik het programma in de handen gedrukt.
Ik had betaald voor sneeuwscooteren en ijsvissen, een huskysafari, en een rendierensafari. Maar ik had niet betaald voor 1 persoonsgebruik van de scooter, dat was iets wat ik pas ter plaatse wilde bepalen. Maar het programma was niet wat ik geboekt had: ik zou de scooter alleen krijgen, maar ook nog een noorderlichttocht per sneeuwscooter en wederom de scooter alleen, en een langlaufles (wat moet ik daar mee als ik al kan langlaufen?). Verder zaten de dingen er wel in waar ik al voor betaald had. Dus ik meld dat netjes, maar er werd gezegd dat ik gewoon mocht doen wat er op het programma stond zonder extra te betalen. Dus ik kreeg voor 300 euro aan extra excursies. Mooi.
Direct maar de spullen op de kamer gezet en gaan langlaufen. Ik was wel enorm gaar, want had gewoon een nacht overgeslagen, maar ja, rust roest en komt later wel.

Aan het einde van de middag de inbegrepen kleding gehaald (schoenen, sokken, handschoenen, sjaal, thermo overall). Ik heb uiteindelijk alleen de overall gebruik, mijn veiligheidslaarzen bleken ook bij -25 warm genoeg.
Toen nog een snel rondje gelopen tijdens 'het blauwe uurtje'.

Hierna 1.5 uur geslapen, want ik was toch wel kapot. En toen was het tijd voor het diner. Dat was hier een buffet en hoewel velen een mondkapje droegen was het niet verplicht, dus Germie deed het uiteraard zonder.
Hierna nog een uurtje geslapen en de wekker om 22.00 uur gezet om te kijken of het helder zou zijn voor het noorderlicht. Helaas, het was niet helder, dus maar gewoon wat foto's gemaakt om te kijken hoe ik de camera in moest stellen.
Rond half 12 lag ik in bed en ging de wekker pas om 8 uur de volgende dag. Een zgn. vrije dag, niets stond er aan excursies op het programma.
Deze foto's heb ik in het donker gemaakt met een lange sluitertijd:

De volgende dagen komen in een nieuwe post.