Ervaringen Bosnië & Herzegovina?

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Peperkroket

Berichten: 6041
Geregistreerd: 25-12-05

Ervaringen Bosnië & Herzegovina?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-22 21:06

Hi all,

Ik denk erover om in de zomer naar Bosnië & Herzegovina te gaan. Ik ben op zoek naar ervaringen van mensen die hier geweest zijn, bij voorkeur vrouwen die alleen geweest zijn, maar andere ervaringen zijn ook (meer dan) welkom!

Ik hoor het graag, alvast bedankt!

Katja
Blogger

Berichten: 42179
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Re: Ervaringen Bosnië & Herzegovina?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 21:55

Ik ben samen met mijn man een jaar of 7 geleden in Bosnië geweest en ik vond het fantastisch. Sarajevo vond ik een geweldige stad met een enorm indrukwekkende recente geschiedenis en ook de andere plaatsen waar we geweest zijn waren mooi en de omgeving was ook heel fijn. Weinig toerisme maar hele vriendelijke mensen die overal enorm behulpzaam waren. Op de momenten dat ik alleen buiten ben geweest heb ik nergens het gevoel gehad dat ik onveilig was.

Wil je met de auto reizen of met OV?

geerte

Berichten: 6987
Geregistreerd: 26-11-06
Woonplaats: Amersfoort

Re: Ervaringen Bosnië & Herzegovina?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 21:57

Ik volg dit topic even, ik zit er ook over na te denken om naar dit land te gaan maar zit te twijfelen of ik hier alleen heen ga of toch mensen moet zoeken om samen mee te reizen.

Peperkroket

Berichten: 6041
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-22 22:11

Katja schreef:
Ik ben samen met mijn man een jaar of 7 geleden in Bosnië geweest en ik vond het fantastisch. Sarajevo vond ik een geweldige stad met een enorm indrukwekkende recente geschiedenis en ook de andere plaatsen waar we geweest zijn waren mooi en de omgeving was ook heel fijn. Weinig toerisme maar hele vriendelijke mensen die overal enorm behulpzaam waren. Op de momenten dat ik alleen buiten ben geweest heb ik nergens het gevoel gehad dat ik onveilig was.

Wil je met de auto reizen of met OV?


Ik denk met het OV, alleen in de auto zie ik niet zo zitten. Bedankt voor je bericht!

Winged

Berichten: 33115
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 10:20

Ik ben er in 2018 geweest (Sarajevo en Mostar). Ik heb daar als vrouw alleen gereisd en dat was prima met het OV. Ook omdat ik in hostels verbleef en je zo dus al snel mensen ontmoet. Bosnie was onderdeel van een backpackreis over de balkan :). Dus vraag maar raak.

xTammyy

Berichten: 4422
Geregistreerd: 20-09-10

Re: Ervaringen Bosnië & Herzegovina?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 10:26

Ik ben eind 2019 met een vriendin in Banja Luka geweest voor een midweek. We hadden via internet een local host gevonden die ons prachtige plekjes heeft laten zien en enorm vriendelijk was.
Als ik voor mezelf spreek heb ik mij geen moment onveilig gevoeld, de mensen waren enorm vriendelijk.

Ik zou graag nog eens terug gaan naar dit land, met name vanwege de prachtige natuur.

Peperkroket

Berichten: 6041
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-22 18:29

Winged schreef:
Ik ben er in 2018 geweest (Sarajevo en Mostar). Ik heb daar als vrouw alleen gereisd en dat was prima met het OV. Ook omdat ik in hostels verbleef en je zo dus al snel mensen ontmoet. Bosnie was onderdeel van een backpackreis over de balkan :). Dus vraag maar raak.


Wat super! Ik ga lekker alleen op pad denk ik, dus ik ga niet in hostels verblijven, in ieder geval niet op slaapzalen :-). Plan is nu een paardentrektocht en dan daarnaast Sarajevo en Mostar bezoeken. Zijn er dingen die ik niet moet vergeten te doen? :-) Ik wil eigenlijk ook graag naar Srebenica, maar dat is volgens mij niet of moeilijk met het OV te bereiken en nogal uit de route.. Ben jij daar geweest?

Winged

Berichten: 33115
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 14:10

Peperkroket schreef:
Wat super! Ik ga lekker alleen op pad denk ik, dus ik ga niet in hostels verblijven, in ieder geval niet op slaapzalen :-). Plan is nu een paardentrektocht en dan daarnaast Sarajevo en Mostar bezoeken. Zijn er dingen die ik niet moet vergeten te doen? :-) Ik wil eigenlijk ook graag naar Srebenica, maar dat is volgens mij niet of moeilijk met het OV te bereiken en nogal uit de route.. Ben jij daar geweest?

In hostels kun je ook een privekamer boeken. Dan kun je kijken of je mensen wil ontmoeten of niet. Ik heb geen trektocht gedaan, wel Sarajevo (genocidemuseum sarajevo, de bobsleebaan (kabelbaan omhoog), free tour, tunnelmuseum) en Mostar (Snipertower, oude centrum, en dagje zwembad want heet _O- ). Helaas had ik geen tijd voor de Kravica watervallen. Daar baal ik stiekem wel van.

Bij de bobsleebaan kun je ook weer naar beneden wandelen. let er dan op dat je op de wegen blijft en niet naast het pad komt. Er kunnen nog steeds mijnen liggen.

Srebenica heb ik niet gedaan, ene kant vanwege de bereikbaarheid, andere kant omdat het niet goed voelde. Ik heb in de free tour benoemd tegen de gids dat ik nederlands ben en er is heel veel oud zeer mbt nederlanders, ook niet gek gezien de geschiedenis. Er zijn wel tours vanuit Sarajevo naar Srebenica begreep ik. Het is zo'n 2,5 uur rijden.

germie

Berichten: 26135
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Ervaringen Bosnië & Herzegovina?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 16:56

Ik was er vorig jaar in augustus, Mostar en Sarajevo.
Buna cave is heel mooi.
Mostar is echt veilig, je kunt daar nog midden in de stad de autodeur los laten terwijl je spullen naar de kamer brengt, onvoorstelbaar. In Sarajevo kan dat niet. Mostar is goedkoper dan Sarajevo.
Mijn verslag staat hier nog wel op bokt, maar zonder de foto's.

Travel_me

Berichten: 1279
Geregistreerd: 26-02-07
Woonplaats: meppel

Re: Ervaringen Bosnië & Herzegovina?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 13:55

Ik ben in 2016 in Mostar en Sarajevo geweest. Was alleen en ben met de trein en bus gegaan.
Heb niet heel veel tours oid gedaan, alles zelf gepland en dat was prima te doen. Ook voelde ik mij heel veilig.
Vind Sarajevo wel 1 van de bijzonderste steden van Europa

Peperkroket

Berichten: 6041
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Ervaringen Bosnië & Herzegovina?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-22 20:44

Voor de mensen die er geweest zijn: zijn er mooie/leuke dingen doen in de omgeving van Sarajevo, te bereiken zonder eigen (huur)auto? Mooie plekken om te zwemmen bijvoorbeeld, of bijzondere kastelen/kleine dorpjes? Ik ben er in augustus, dus ivm de temperatuur kan (of wil) ik niet enorm lange wandelingen maken :-) En is het te doen om een dagtrip naar Mostar te doen, of is het handiger om daar te overnachten?