Tips vakantie Noorwegen gevraagd

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
thequeensmum
Berichten: 3607
Geregistreerd: 20-08-12

Tips vakantie Noorwegen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-22 17:19

Paar jaar geleden was onze grote droom om met een camper Noorwegen te doorkruisen. Camper gehuurd om eens te ervaren hoe dat nou is. Ruim twee weken door Zwitserland gereden, heerlijke vakantie gehad, maar een camper, nee dat is niets voor ons.
We zijn nu 7 jaar, borstkanker, hartstilstand en drie nieuwe heupen verder en door een topic op bokt toch weer de kriebels gekregen om Noorwegen eens te gaan bekijken.

Toevallig kwam ik een bericht tegen dat er vanaf april dit jaar rechtstreeks gevaren kan worden tussen Eemshaven en Kristiansand.
Voor dit jaar hebben we de plannen al rond voor vakantie, maar het lijkt ons heel gaaf om in 2023 naar Noorwegen te gaan. Ik denk dat we het zuidelijk deel gaan pakken, zeg maar tussen Kristiansand en Bergen. Onze kleine hond zou dan ook meegaan. Mag op die verbinding, dus dat probleem is al uit de wereld.
Wat ik mij verder nog afvraag:
- Wat is de beste tijd voor een vakantie Zuid-Noorwegen? Temperatuur is niet heel belangrijk, droog is wel fijn! Het gaat wel om lente/zomer/herfst.
- ik zoek een site waar ik vakantiewoningen kan huren voor 3-4 nachten. We willen wat rondrijden en het lijkt ons leuk om 3, hooguit 4 nachten in dezelfde omgeving te blijven. Kan wel iets vinden op Booking.com, maar vind aanbod daar erg beperkt ( zeker met hond ).
Iemand tips voor een goede site?
- dan zoek ik tips voor een leuke plaats/omgeving om te verblijven. We houden erg van wandelen. Grotere steden zijn aan ons niet zo besteed.

Weet iemand wat? Ik ben heel benieuwd en stel het heel erg op prijs als je het zou willen delen

Pandora2
Berichten: 19901
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 17:23

Je kan Noordje hier op Bokt misschien contacteren.
Ze woont in Noorwegen en ik zie regelmatig prachtige foto's van haar wandelingen passeren <3

Walkure

Berichten: 1400
Geregistreerd: 03-03-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 17:24

Noorwegen is prachtig! Qua vakantiewoningen misschien eens kijken op AirBnb? Ik heb daar echt wel goede ervaringen mee.

Ik ben zelf alleen in de zomer in Noorwegen geweest, nooit te heet maar wel lekker droog en wandelweer. Wat betreft bestemmingen ga ik zelf altijd pinterest afspeuren met leuke beelden of blogs, vanuit daar kijk ik wat goede plekken zijn waar ook huisjes zitten et cetera. Het is maar net ook wat je wil zien en doen!

Geniet alvast van de voorpret :D

MarliesV

Berichten: 15271
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 17:30

Ik zou meer landinwaards gaan als ik jullie was. In Bergen regent het gemiddeld 250 dagen per jaar, dus de kans op droog weer moet je daar niet zoeken haha.

Als je niet te ver omhoog wilt dan kijk eens naar de Hardangervidda, groot en prachtig stuk natuur en heel veel te wandelen. Als je van Bergen richting Eidfjord gaat en dan door daar naar toe dan heb je al een hele beleving qua Noorwegen.

Mijn ervaring is dat echte vakantiehuisjes zoals wij dat kennen (en bv Zweden ook heeft) toch minder te vinden is. Op campings zijn genoeg hutjes te huur, maar dan maak je vaak gebruik van de kook en douche/toilet van de camping.

Maar ik lees wel mee, misschien komt de tip qua accomodaties nog voorbij.

thequeensmum
Berichten: 3607
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Tips vakantie Noorwegen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-22 18:01

Bedankt voor de tips tot nu toe. Ik weet dat er jaren geleden een site in de lucht was met vakantiewoningen en blokhutten die niet persé voor een hele week gehuurd hoefden te worden. Airbnb kan ik ook eens naar kijken. Gelukkig duurt de voorpret nog ruim een jaar haha

J_emma

Berichten: 811
Geregistreerd: 16-06-18

Re: Tips vakantie Noorwegen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 18:30

Wij hebben een rondreis gemaakt waarbij we vanaf Zweden vrij noordelijk Noorwegen binnen kwamen. Hoe zuidelijker je komt, hoe meer regen. Heel mooi, maar ik was blij dat we er geen hele vakantie waren. Ik weet niet welk seizoen eventueel gunstig is, maar die zomer was het in elk geval niet ;-)

J_emma

Berichten: 811
Geregistreerd: 16-06-18

Re: Tips vakantie Noorwegen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 18:32

Oh, en wij hebben toen huisjes gehuurd via Buro Scanbrit. Die bieden complete reizen via bepaalde plaatsen (steeds een paar nachten), maar dat kan je ook aanpassen (dat hebben wij dus gedaan).
Vond het aanbod en de prijs-kwaliteit verhouding daar toen best prima.

SimplySusan

Berichten: 192
Geregistreerd: 06-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 20:45

Noorwegen <3

Onze reis heb ik uitgestippeld op basis van reistijd per dag in plaats van kilometers. Automatische tolafschrijving voor de snelweg via de camerapoortjes thuis alvast regelen is ook handig.

De leukste ervaringen heb ik gehad met Airbnb, de eerste nachten en de laatste nacht heb ik tevoren geboekt. Daarna op de bonnefooi en altijd wat gevonden via Airbnb of Booking, maar moet daarbij wel toegeven dat we niet veeleisend zijn. Zo hebben we bijv. in een boomtent geslapen, heel leuk voor 1 nacht (beslist niet langer).

Wat ik erg leuk vond zijn gemeenschappelijke keuken op campings met hutten en hostels. Deze waren voorzien van kruiden, pasta, rijst e.d voor algemeen gebruik, achtergelaten door andere vakantiegangers. Bovendien waren contacten met anderen zo snel gelegd, ook handig om tips voor hikes uit te wisselen. Een voorbeeld van zo'n camping is Nøkling Hostel Hjelmeland (op rijafstand van de Preikestolen).

En bierblikjes meenemen om achter te laten bij de host, dat wordt zeker gewaardeerd ;)

Misschien moet je nog wel navragen of er speciale eisen zijn voor honden tijdens je vakantie. Er staat me bij dat ze additionele eisen m.b.t ontwormen hebben.

Rex_Rolfo

Berichten: 5392
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 20:50

SimplySusan schreef:
En bierblikjes meenemen om achter te laten bij de host, dat wordt zeker gewaardeerd ;)

Haha, dat ken ik. Ik was op een camping met een biertje in de hand een praatje aan het maken. Zeg tegen die vent "er staat er nog één in de koelkast". Nog nooit iemand zo snel naar binnen zien hollen _O-

thequeensmum
Berichten: 3607
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Tips vakantie Noorwegen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-22 21:44

Bierblikjes of blikjes bier?? . Op de bonnefooi zou ik denk ik toch niet durven!

SimplySusan

Berichten: 192
Geregistreerd: 06-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 22:13

truus1957 schreef:
Bierblikjes of blikjes bier?? .



:oo Zo had ik het nog niet bekeken, ik ruim mijn rommel netjes op _O- Ik bedoelde blikjes gevuld met bier. Alcohol is erg duur in Noorwegen

noordje

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-01-09
Woonplaats: Åsvang,Noorwegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 14:16

Je kunt makkelijk op de bonnefooi rondreizen in Noorwegen. Als je niet teveel luxe eist, heb je altijd wel wel een trekkershut.
Beetje off grid accommodatie : inatur.no die site is ook in het engels.
Airbnb is ook een mogelijkheid.
Ligt er een beetje aan waar jullie willen rondreizen en wat jullie per overnachting willen uitgeven.

https://www.norwaysbest.com/inspiration ... rn-norway/ deze site vond ik net.

Of de provincie Telemark
https://www.visittelemark.com/things-to-do

Als je een beetje googled kom je best veel tegen :D