Studeren in het Fort van Breendonk

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LWDaisy

Berichten: 4777
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-22 10:15

eclair98 schreef:
Ik moet vanuit m'n werk rondleidingen geven en ik ben ook niet zo groot en imposant. Maar ik ben wel duidelijk. Als mensen gevaarlijk gedrag vertonen (wat bij mijn job echt een ding is!), Dan stop ik ermee. Dan gaan we terug en is het klaar. Dit geef ik ook aan van te voren. Beetje met een grapje, maar de boodschap komt wel binnen.... Al is in jouw geval het grappige misschien niet zo gepast, gezien de locatie :)) Ook ga ik niet staan schreeuwen of kinderen/volwassenen stil proberen te krijgen, ik vertel gewoon verder. Ben geen politieagent of juf....

Jammer TS van die groep, maar je hebt er veel van geleerd en ik vind het knap dat je zo positief blijft!


Daar is het bij mij misgelopen :j Ik ben véél te braaf geweest, heb een vinger gegeven en was meteen een arm kwijt :') Dat heb ik dus wel geleerd voor de volgende keer! Ik moet even nadenken over hoe ik die boodschap in de toekomst zal brengen, want idd, een grapje is misschien niet zo gepast, maar er moet wel een "leuke" manier zijn die boodschap (duidelijk) over te brengen.

Al denk ik ook wel dat een groep zoals deze een uitzondering was. Volgens mij was dit de ergste/slechtste rondleiding uit heel mijn gids-carriere, het kan dus echt alleen nog maar beter worden haha.

Ik heb vrij snel ook opgegeven me bezig te houden met de lawaaimakers en mijn aandacht vooral op de geïnteresseerden gericht, die deden wél hun best en wilden wél luisteren naar mijn uitleg. Het is aan de begeleidende leerkrachten om hun groep in het gareel te houden, ik ben een gids een geen opvoeder.

Ik heb het wel laten merken, maar ben wel beleefd en professioneel gebleven. Dus volgens mij heb ik het wel goed opgenomen, maar ik heb naderhand in de auto wel eens flink uitgeblazen haha!

Heidi_Wilco ik weet niet of wij een zwarte lijst hebben, dat moet ik eens navragen. Maar ik denk niet dat dat in dit geval veel nut zou hebben - deze specifieke groep zal waarschijnlijk niet meer terug komen. Volgend jaar is het aan de volgende klas van die school, en die mogen natuurlijk niet op voorhand al geweigerd/afgestraft worden omdat hun schoolgenoten het vorige jaar wat mispeuterd hebben.

Ik ben idd wel van plan het nog eens te bespreken met de receptie en de andere gidsen, over hoe ik dit in de toekomst beter kan aanpakken. Nu weet ik in ieder geval al wel dat ik de rondleiding idd achterstevoren mag geven, en mocht dat in de toekomst nog eens nodig zijn zal ik dat ook meteen doen, in plaats van het eerst toch op de "gewone" manier te proberen. Dan is mijn groep in ieder geval al weg van het gedram, en zijn mijn zenuwen ivm vastlopen ook al meteen van de baan, dat zal ook wel al rust scheppen denk ik.

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2418
Geregistreerd: 07-02-11

Re: Studeren in het Fort van Breendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 10:20

Ik weet nog toen wij die rondleiding hadden dat de gids leider deze zin zei

' Dit is een zwaar onderwerp, ik verwacht respect van jullie, vragen stellen graag, we praten op een rustige toon en storen andere bezoekers niet die hier familie leden verloren zijn. Mocht er niet voldoende respect zijn vraag ik aan jullie docent om jullie mee naar buiten te nemen en bij de bus te wachten.'

Met deze zin was ons duidelijk dat dit geen plaats voor grapjes was, en wisten we wat de consequenties waren, evenals de docent. Met die leeftijd helpt het om direct actie -> gevolg voor te leggen. En er is er 1 inderdaad (uit een andere groep) terug naar de bus gestuurd.

LWDaisy

Berichten: 4777
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-22 12:57

billy3105 schreef:
Ik weet nog toen wij die rondleiding hadden dat de gids leider deze zin zei

' Dit is een zwaar onderwerp, ik verwacht respect van jullie, vragen stellen graag, we praten op een rustige toon en storen andere bezoekers niet die hier familie leden verloren zijn. Mocht er niet voldoende respect zijn vraag ik aan jullie docent om jullie mee naar buiten te nemen en bij de bus te wachten.'

Met deze zin was ons duidelijk dat dit geen plaats voor grapjes was, en wisten we wat de consequenties waren, evenals de docent. Met die leeftijd helpt het om direct actie -> gevolg voor te leggen. En er is er 1 inderdaad (uit een andere groep) terug naar de bus gestuurd.


Ja dat is idd wel een goede, die ga ik onthouden, dankjewel!

LWDaisy

Berichten: 4777
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-22 21:43

Leukere update!

Vandaag is een algemeen mailtje rondgegaan over "moeilijkere groepen" en wat we daarmee moeten doen :) Het probleem is dus duidelijk wel gekend, en nu weet ik ook hoe ik moet/mag reageren :)

heidy_wilco

Berichten: 4477
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Grunn/Overijssel

Re: Studeren in het Fort van Breendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 21:44

Ooh, dat is wel erg fijn :) Het voelt zo rot als je niet weet wat je wel en niet mag doen en of je mag ingrijpen of niet.

eclair98

Berichten: 11604
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 23:06

heidy_wilco schreef:
Ooh, dat is wel erg fijn :) Het voelt zo rot als je niet weet wat je wel en niet mag doen en of je mag ingrijpen of niet.

Een beetje fatsoenlijk bedrijf steunt je waar de groep bij is en spreekt je later er op aan... Maar dat gebeurd niet altijd :(

Wat fijn TS, dat er een algemene mail rond is gegaan!

LWDaisy

Berichten: 4777
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-22 07:49

eclair98 schreef:
heidy_wilco schreef:
Ooh, dat is wel erg fijn :) Het voelt zo rot als je niet weet wat je wel en niet mag doen en of je mag ingrijpen of niet.

Een beetje fatsoenlijk bedrijf steunt je waar de groep bij is en spreekt je later er op aan... Maar dat gebeurd niet altijd :(

Wat fijn TS, dat er een algemene mail rond is gegaan!


De receptie ziet natuurlijk niet wat er tijdens de rondleiding gebeurd, we hebben het er naderhand wel over gehad hoor :)

Maar idd, het is heel fijn om nu zeker te weten wat ik mag/kan doen in bepaalde situaties, dat geeft toch geruststelling :j

eclair98

Berichten: 11604
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: Studeren in het Fort van Breendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 19:44

Ze hoeven zeker ook niet te zien wat er gebeurd maar kunnen jou geloven en gelijk geven bij de klant. En daar later wat van zeggen als de klant weg is. "Joh de volgende keer kan je beter X of Y doen!"

LWDaisy

Berichten: 4777
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-22 08:23

Ik heb gisteren een suuuuper leuke rondleiding mogen/kunnen geven, was een hele fijne ervaring!
Eén van die jongens was vrij onlangs nog in het Fort geweest met een audiogids, en hij zei me dat hij het met gewone gids leuker en interessanter vond, dat ik hele gave details wist te vertellen! :j

Toen ik na afloop een applaus kreeg, was ik echt supertrots en flapte ik eruit dat het mijn 4de rondleiding was, en kreeg ik echt hele lieve complimentjes; dat ze dat nooit hadden gedacht, dat ik echt heel bekwaam overkwam en dat het leek alsof ik dit al heel lang deed. Lieve groep <3

Enige opmerking van de leerkracht: dat ik niet een heel luide stem had.
Daar moest ik wel om lachen, ik krijg thuis regelmatig "sssst" naar mijn hoofd, omdat ik veel te luidruchtig praat :') Ik heb hem uitgelegd dat dat deze keer een weloverwogen keuze was - normaal praat ik tijdens een rondleiding veel luider, maar dat is me bij de vorige rondleiding niet zo goed bevallen, het gaf die lastige groep te veel ruimte om zich te verspreiden en onderling te kletsen. Doordat ik nu bewust stiller heb gepraat, sloot de groep veel beter aan, en bleven ze heel goed bij mij in de buurt staan, en werd er onderling ook minder gepraat omdat de rest me dan veel minder goed verstond :j Maar: ik neem het mee naar de volgende rondleiding (die is straks al haha), en dan zal ik moeten aanvoelen of de groep het respect heeft dat deze groep had, als dat zo is kan ik wel luider praten :j

Ik had ook deze keer mijn extra foto's bij, en heb die nu, in tegenstelling tot vorige keer, allemaal laten zien, omdat de groep zoveel interesse had. Vonden ze heel leuk! Eén van de kamers heeft een audio-optie, daarbij valt het licht uit en hoor je 3 getuigenissen - deze kamer heb ik met de groep van gisteren ook durven doen. Bij sommige groepen sla ik die over, er zijn al bedden gevandaliseerd (namen op bedden geschreven vooral, wat ik niet opmerk in het donker) op die manier en als ik twijfel over mijn groep (of bij tijdsgebrek), doe ik het niet. Ik heb het gisteren wel kunnen doen, en ze waren er echt door aangedaan!

De receptie geloofde me trouwens hoor, over de vorige groep, ik was ook lang niet de enige gids die die ervaring had. We hebben het er toen ook over gehad over hoe ik dat moet aanpakken. Het belangrijkste is meteen het moeilijkste: zien dat je de groep "mee" hebt, en dat is me toen absoluut niet gelukt. Gebrek aan interesse, gebrek aan respect, gebrek aan leiding, ... Het lag aan mij, maar ook aan de begeleiders die ze bij hadden. Volgende keer zal ik in ieder geval mijn deel durven doen, en veel kordater optreden als ik een gebrek aan respect aanvoel.

Foto van gisteren:
Afbeelding

LWDaisy

Berichten: 4777
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-22 07:45

Ook gisteren weer een leuke rondleiding kunnen geven, heerlijk als het zo vlot gaat!

Volgende week op de agenda: de Koninklijke Militaire School *\o/*

LWDaisy

Berichten: 4777
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-22 07:59

Kijk mij nou! :D Was een waanzinnig leuke groep!
-foto verwijderd-

Oke, ik geef het meteen toe - ik was meer onder de indruk van hen dan zij van mij :')
Was een super leuke groep. Heel gedisciplineerd! Sloten netjes aan, hadden natuurlijk ook wat achtergrondkennis, stelden leuke vragen. Ik kreeg naderhand een applaus, dus ik denk wel dat zij het ook interessant vonden. Toen ik er daarna de vraag uitflapte of ik met ze op de foto mocht, moesten ze wel heel hard lachen :') Ik heb mijn uitleg een beetje moeten aanpassen, de dingen minder moeten uitleggen doordat ze al achtergrondkennis hadden, en opnieuw de tour achterstevoren moeten doen. Vonden ze helemaal niet erg! Ik begin me beter en beter te voelen tijdens de rondleidingen, zelfzekerder! Ik voorzie ook telkens meer en meer foto's, voor het geval dat ik me ergens vastloop, dan kan ik toch al wat laten zien terwijl we op onze beurt wachten.

Thank you for your service <3
Laatst bijgewerkt door Muiz op 07-04-22 10:47, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto op verzoek verwijderd.

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Studeren in het Fort van Breendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 08:07

Och wat leuk. Ik vind t echt een feestje om jouw topic te lezen. Heel gaaf.

soesita

Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 08:09

Ja, als die al niet gedisciplineerd zijn... :+
Nee joh, grapje! Dat lijkt me inderdaad een sympathieke groep. En ik vind het heel goed dat ze dit soort thema's in hun opleiding meepakken. _/-\o_

LWDaisy

Berichten: 4777
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-22 16:26

Ik heb de foto hierboven door een vriendelijke mod laten verwijderen, na pb van een oplettende bokker :) Was een foto van mijn rondleiding met militairen - ik heb hen wel gevraagd of ik met ze op de foto mocht, maar niet expliciet gevraagd of deze ook online mocht. Omdat ik dat dus niet 100% zeker weet, heb ik de foto laten verwijderen :)

@Soesita haha stel je voor dat net zij niet gedisciplineerd zijn! Idd super dat ze dit in hun opleiding ook doen, ik vind het altijd geweldig als men op bezoek komt, of het nou militairen of schoolgroepen of gewoon geïnteresseerden zijn - ze leren er allemaal wel iets van bij, en het maakt dat het weer wat actueler in het collectieve geheugen zit :)

@Iris82 wat een leuk compliment, dankjewel!

Ik heb nieuwe foto's opgesnord die ik jullie graag laat zien:
Fort van Breendonk
Afbeelding
Fort van Liezele
Afbeelding

Beide forten maken deel uit van de buitenste fortengordel rondom Antwerpen. Zij zijn allemaal gebouwd tussen 1906 en 1914. Jullie zien gelijkenissen en verschillen. Het grootste verschil is natuurlijk dat het fort van Breendonk is uitgegraven, en het fort van Liezele niet. Het uitgraven van het fort maakte deel uit van de dwangarbeid van de gevangenen. Het gaat hier om zo'n 250.000 à 300.000 kub. meter zand, aarde en stenen! Jullie zien in Breendonk ook de Oostelijke en Westelijke binnenplaats. Ook duidelijk te zien: de oevers van slotgracht rondom het fort van Breendonk zijn recht getrokken (opnieuw een deel van de dwangarbeid), in Liezele is dat niet het geval.

Wil je graag meer weten? Boek gerust een rondleiding! :D
Ik kan al de gidsen aanraden, maar voor wie graag een rondleiding van mij krijgt (een vraag die ik via pb al eens krijg) --> dat is zeker mogelijk! Laat me iets weten, dan geef ik je mijn volledige naam door. Als je die bij het reserveren van een rondleiding doorgeeft neemt de planning mijn agenda erbij en zoeken ze een datum uit die voor jou ook past. Ik kan zowat alle weekends, maar heb ook hier en daar dagen door de week in mijn agenda beschikbaar. Wie weet zien we elkaar wel eens in het echt dan! :D

soesita

Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 18:46

Oh ja, een Bokt-meeting in het fort met een rondleiding door jou... *\o/*

LWDaisy

Berichten: 4777
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-22 19:30

soesita schreef:
Oh ja, een Bokt-meeting in het fort met een rondleiding door jou... *\o/*


Als we 15 bokkers bijeen krijgen, betalen jullie maar 4.50 euro ipv 11.30 euro :D

Lithya

Berichten: 2505
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 21:53

LWDaisy schreef:
Als we 15 bokkers bijeen krijgen, betalen jullie maar 4.50 euro ipv 11.30 euro :D


Graag tussen 18-6 en 11-7 :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 22:18

soesita schreef:
Oh ja, een Bokt-meeting in het fort met een rondleiding door jou... *\o/*

Ik wil mee *\%/*

ik kom nu continu leuke badeendjes tegen, dan kan ik er eentje meenemen

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 00:04

Mooi hoe snel je het oppakt TS. Goede rondleidingen geven is echt wel een kunst. Je verhaal boeiend vertellen, en daarbij rekening houdend met je publiek. Zo te horen gaat dat je prima af.
Wat betreft die vervelende schoolgroep. Ik zou de school aanspreken dat de docenten een volgende keer zorgen voor orde. Als gids heb je natuurlijk daar ook een rol in, maar docenten zijn wel verantwoordelijk voor hun groep.

Dido2316

Berichten: 1998
Geregistreerd: 10-01-15
Woonplaats: Schiedam

Re: Studeren in het Fort van Breendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 07:34

Ik stuit nu op je topic en ik heb als docent plaatsvervangende schaamte voor die schoolgroep zeg…

Ik sta zelf voor de klas en ben eens met een heel moeilijke groep 15-jarigen in Kamp Vught geweest. Reken maar dat ik ze van tevoren al duidelijk heb gemaakt hoe ze zich dienden te gedragen en dat tijdens die rondleiding zelf een half opgetrokken wenkbrauw genoeg was om ze weer in het gareel te krijgen. Te zot voor woorden dat die docenten dat niet gedaan hebben. Jullie taak is een verhaal vertellen, de mijne op dat moment om ervoor te zorgen dat jullie dat ongestoord kunnen doen. :j

Ik ben wel echt geïnteresseerd in het Fort trouwens. Als we eens in de buurt zijn komen we zeker langs! Ik ben nu “De opgang” aan het lezen van Stefan Hertmans en daar wordt het Fort ook zijdelings in genoemd, vandaar dat mijn oog er ook op viel.

Klopt het dat na de oorlog er collaborateurs werden opgesloten in dit soort forten? En zou je daar eens wat meer over kunnen vertellen?

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 08:02

Ik lees stiekem mee en ik wil ook komen voor een rondleiding van jou als het kan *\o/*

Ergens vanbinnen geeft het een warm gevoel om net als jou te gaan gidsen, alleen is Breendonk voor mij al snel een uurtje rijden. En ik weet niet of ik zo vaak beschikbaar kan zijn dat het nuttig zou zijn :P
Zelf ben ik nog nooit in Breendonk geweest, ook niet met school. Wij gingen altijd naar Ieper en de loopgraven ginds.

LWDaisy

Berichten: 4777
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-22 12:28

Dido2316 schreef:
Ik stuit nu op je topic en ik heb als docent plaatsvervangende schaamte voor die schoolgroep zeg…

Ik sta zelf voor de klas en ben eens met een heel moeilijke groep 15-jarigen in Kamp Vught geweest. Reken maar dat ik ze van tevoren al duidelijk heb gemaakt hoe ze zich dienden te gedragen en dat tijdens die rondleiding zelf een half opgetrokken wenkbrauw genoeg was om ze weer in het gareel te krijgen. Te zot voor woorden dat die docenten dat niet gedaan hebben. Jullie taak is een verhaal vertellen, de mijne op dat moment om ervoor te zorgen dat jullie dat ongestoord kunnen doen. :j

Ik ben wel echt geïnteresseerd in het Fort trouwens. Als we eens in de buurt zijn komen we zeker langs! Ik ben nu “De opgang” aan het lezen van Stefan Hertmans en daar wordt het Fort ook zijdelings in genoemd, vandaar dat mijn oog er ook op viel.

Klopt het dat na de oorlog er collaborateurs werden opgesloten in dit soort forten? En zou je daar eens wat meer over kunnen vertellen?


Ik heb ook al hele leuke schoolgroepen mogen ervaren, gelukkig maar! Dat ligt idd voor een heel groot deel aan de goede voorbereiding en begeleiding van de leerkracht. Ik begrijp wel dat niet iedereen (en vooral de jeugd) het zo'n interessant onderwerp vind, maar dan kan je nog steeds wel respect opbrengen, vind/hoop ik dan :) Ik ben gids, geen opvoeder :D Dus dankjewel dat jij het type leerkracht bent dat dat deel van de taak op zich neemt!

Het klopt idd: na de bevrijding werden collaborateurs opgesloten in het fort. Dat was in sept. 1944. Deze periode staat bekend als Breendonk II. Daarbij werden helaas ook onschuldigen opgesloten.. De gevangenen toen werden ook niet echt menselijk behandeld.
Er zijn geen exacte getallen bekend, het ging er een tijdje heel chaotisch aan toe. Uiteindelijk heeft het ministerie (na pakweg een maand) wel grip op de situatie gekregen. Breendonk werd toen nog een tijdje gebruikt als officieel internering-centrum voor gevangenen, maar dan onder leiding van het ministerie, en dus niet meer onder een hoop geweldplegingen. Dat heeft niet heel lang geduurd, de gevangenen zijn allemaal overgebracht naar gevangenissen (oa Mechelen), en op 30 aug. 1947 werd het fort uitgeroepen tot Nationaal Gedenkteken :)

LWDaisy

Berichten: 4777
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-22 18:33

Zo, eindelijk thuis en tijd om op iedereen te antwoorden! :D

Varekaj, altijd welkom hoor, ik doe het heel graag!
Ik geloof dat ik met school enkel Breendonk gezien heb, verder zijn wij nooit gegaan. Zonde, want ik vind het allemaal reuze interessant!

Senna21 bij elke rondleiding die ik geef, blijft er een stukje info meer in mijn hoofd zitten. Ik gebruik ook mijn fiches al niet meer *\o/* Tenzij ik iets te doen wil hebben met mijn handen haha. Ik merk dat ik nogal begin te wiebelen op mijn benen na een tijdje, ziet er vrij.. raar uit, laat ik maar zeggen :') De fiches vasthouden helpt daar wat bij haha. Ik krijg bijna altijd wel het compliment dat ik heel enthousiast kan vertellen, en interessante extraatjes weet te vertellen. Dat ik het verhaal idd boeiend vertel, en ik denk dat dat wel heel belangrijk is, als gids :)
Ik heb wel geleerd van de moeilijkere groep hoor! Volgende keer maak ik gewoon van in het begin duidelijke afspraken, want dat heb ik toen niet gedaan. Ik had zeker ook een aandeel in de minder geslaagde rondleiding. En als ik aanvoel dat het mis gaat, dat de groep niet het respect toont dat het fort verdient, zal ik de leerkracht(en) daar zeker en vast op aanspreken :j

Lithya dan ben ik niét op vakantie, dus plan maar in haha!
Voor degenen voor wie het wel een stukje rijden is: er zijn hier in de buurt nog meerdere forten die jullie kunnen bezoeken, dat maakt het de rit misschien meer waard. En ik weet hele goede restaurants in de buurt zijn haha. Ook een MacDo :')

LWDaisy

Berichten: 4777
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-22 18:15

Vandaag en afgelopen dinsdag weer fijne rondleiding mogen geven! Waren weer leuke groepen met interessante vragen, heel fijn als het zo vlot verloopt *\o/*

Afbeelding

LWDaisy

Berichten: 4777
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-22 18:22

Ik kom nog eens een update leveren! *\o/*

Nou, ik vind het gidsen dus absoluut ge-wel-dig. Ik vind het ZO gaaf om over WOII te mogen vertellen en onderwijzen, dat kunnen jullie niet voor mogelijk houden!

Ik heb ondertussen al een aantal héle leuke rondleidingen mogen geven. Leuke groepen, geïnteresseerde mensen, toffe vragen.
Tot nu toe nog maar 1 minder leuke ervaring, dus als ik zo verder mag gidsen, teken ik voor nog 50 jaar bij :j

Morgen gidsen-vergadering, daar kijk ik ook heel erg naar uit. Ik heb wel een aantal vragen waar de andere gidsen me vast kunnen bij helpen :j


Verder heb ik, na een ervaring vandaag, een vraag aan jullie! Vooral aan degenen met kinderen, of die ervaring hebben met kinderen.
Ik vind het moeilijk een "kindvriendelijke" uitleg te geven over Breendonk. Ik gooi met minder datums, ik beperk ook de hoeveelheid namen en probeer de Duitse begrippen te vervangen door Nederlandse, maar het blijft moeilijk vind ik zelf. Vooral vandaag had de groep het moeilijk - de groep werd verdeeld over 3 gidsen, en ik weet niet of het aan ons lag of aan de groep/school, maar het was hier en daar wel euh.. drama. Bij mij ging er eentje net op tijd zitten, in de andere groep viel iemand echt flauw. Huilbuien, weigeren bepaalde ruimtes te betreden (is natuurlijk ook niet verplicht hoor, ik/mijn collega's zullen nooit iemand dwingen), maar jeetje, dit had ik nog nooit meegemaakt. Lag het aan het feit dat de leerlingen door een aantal ouders begeleid werden? Ik heb er geen idee van. Normaal komen de scholen (die ik heb rondgeleid) enkel met leerkrachten, vandaag dus ook met ouders erbij. Mag hoor, maar misschien was er daardoor meer "drama" dan normaal.

Ik merk dat die jonkies (12 jaar) altijd wel erg onder de indruk zijn, dat sowieso. Kan ook eigenlijk niet anders, op zo'n lugubere plaats als Breendonk! Ook volwassenen zijn erg onder de indruk hoor, maar die kunnen dat denk ik beter plaatsen.
Maar stel nou dat jullie met een 12-jarige een rondleiding zouden aanvragen - wat verwachten jullie dan van jullie gids?
Ik heb bepaalde folteringen maar overgeslagen, maar ik kan niet gaan beweren dan Breendonk een zomerkamp was, toch? Ik bedoel.. het is het fort van Breendonk. Het verhaal is gruwelijk, ik kan er toch geen vrolijk sprookje van maken? Eén van de volwassenen (ik weet niet of het een leerkracht of ouder was) zei al voor de rondleiding begon "ze zijn maar 12 jaar he, niet vergeten he" en ik dacht "ja oké, snap ik, maar wat wil je dan juist dat ik doe?"
Ik kan het iéts minder heftig maken - ik brul bijvoorbeeld nooit in het Duits. Ik heb niemand van de klas als voorbeeld gebruikt als slachtoffer, wat ik bij oudere groepen wel durf doen. Niet dat ik ze daadwerkelijk folter hoor :') Maar ik moet toch écht wel vertellen over dat veel gevangenen hier stierven, over de folteringen, over de deportaties en hoe dat werkte - ik kan niet gaan doen alsof de gevangenen fijn een treinreisje gingen maken? Ik kan toch niet enkel de keuken laten zien, en de cellen overslaan? Dat hoort bij Breendonk, dat is Breendonk. Ja, de hond viel gevangenen aan, en ja, die man daar doodde 16 gevangenen en mishandelde er minstens 167. Dat is Breendonk - en het is toch de bedoeling dat ik net die dingen vertel? Ik moet 2 uur gidsen - en dat is geen plezierreisje. Het verhaal van Breendonk is een verhaal van marteling, foltering, misdaden tegen de mensheid, oorlogsmisdaden, slachtoffers van geweld, de dood, ...

Ik zie niet echt hoe ik dat kindvriendelijker kan maken dan wat ik doe. Ik maak tussendoor (als we van A naar B lopen) regelmatig een grapje. Bij zo'n jonge groep doe ik ook altijd voor hoe de gevangenen naar de wc moesten, dat vinden de meesten wel grappig en het verlicht de sfeer. Ik bedoel maar - ik maak het niet 2 uur aan één stuk door loodzwaar. Bij oudere groepen kan dat wel, daar kan ik gewoon de lelijke waarheid vertellen, die kunnen dat aan. Maar bij kinderen denk ik soms "oei, die gaan met nachtmerries naar huis"... En dan vraag ik me af: ligt dat aan mij als gids, of aan het verhaal op zich? Want aan dat verhaal kan ik niet heel veel sleutelen - het verhaal is wat het is, en veel minder kan ik er niet echt van maken.

Dus: wat zouden jullie van een gids verwachten, als jullie met jongere kinderen een rondleiding krijgen?
Ik kan niet zomaar hele stukken uitleg niét geven - ik moet echt 2u gidsen. Als ik gruwelijke dingen moet weglaten, kom ik niet meer aan die 2u - lang niet, want het hele verhaal is gruwelijk. Ik let op mijn taalgebruik, vertel hier en daar iets niet - maar veel meer kan ik naar mijn gevoel niet doen. Ik skip datums en namen, gebruik simpele woorden en NL ipv Duits, ik spreek over "die kleine meneer van die foto aan de poort" ipv "Prauss", ... En dan nog heb ik huilbuien, kindjes die ergens absoluut niet binnen willen en vandaag zelfs flauwvallers. Hebben ze te weinig voorbereiding gehad op school/thuis, zijn het hele tere zieltjes of ben ik echt een prutgids? :')

Er waren er een paar héél enthousiast. Er zat bijvoorbeeld een jongetje bij die al heel wat meer forten dan ik bezocht had, en die heel veel over de oorlog wist, ook in de juiste termen. Die vond de rondleiding natuurlijk reuze interessant, en die wist op voorhand dat er heel wat gruwelijke dingen bij komen kijken - maar dat is meestal de minderheid. Over hem heb ik me niet druk moeten maken - maar ik heb halverwege de rondleiding de helft van de groep naar buiten moeten laten gaan, omdat die het Spaans benauwd kregen bij het zien van de cellen. Voor we de folterkamer binnen gingen, heb ik hen verteld wat we gingen doen, en bleef de helft liever in de gang staan. Tijdens mijn verhaal in de folterkamer glipten er nog een paar weg. En toen ik aan het gruwelijkste deel kwam, heb ik daar ook nog eens voor gewaarschuwd, en de kans gegeven de ruimte te verlaten als ze dat liever niet hoorden. En ja hoor - op het laatste bleef er nog een 10-tal personen over, de rest was ribbedebie :')

Los daarvan - degene die me op voorhand de boodschap "ze zijn maar 12 jaar" meegaf, was op het einde van de rondleiding razend enthousiast over mijn passie en ze vond me een hele leuke gids die heel leuk vertelde. Dus ik denk niet dat het drama helemaal aan mij te wijten was, maar ik vraag me toch af of ik ergens iets verkeerd doe. Of ben ik gewoon goed bezig, en hakt het er bij sommige jonkies gewoon héél erg in, en kan ik daar als gids niets aan doen?