VOLG: Een huis op Zanzibar

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 15:10

Pandora2 schreef:
Leuk verslagje weer ! Als anderen voor mij koken op houtskool, vind ik het meer dan prima. Zelf doen is mij ook teveel gedoe denk ik :D

Kippies en eendjes helemaal happy met hun buitenren zo te zien.

Naar aanleiding van de vragen van Boras, loop ik mij te bedenken of ikzelf daar zou kunnen wonen.
Zelfde vraag stelde ik mezelf toen mijn ex-collega na zijn pensioen naar Tzaneen ( zuid-afrika ) trok.
Die zei mij dat het voor mij geen enkel probleem zou zijn... :')
Maar ik moest wel na 5 jaar ofwel terugkeren ofwel permanent daar blijven. Anders geraak je niet meer aan het levensritme hier gewend :=
Dat had ik na een half jaar al. :') Nu heb ik ook wel een deel van mijn jeugd in Zuid Afrika doorgebracht en is dat voor mij meer "thuis" dan Nederland ooit geweest is, maar toen ik na 9 maanden buitenland, waarvan 6 in SA, terugkwam in Nederland was dat wel een ontzettende cultuurshock. Het leven hier is zo gehaast, mensen zijn ongastvrij en onbeschoft, alles wordt in een keurslijf geduwd, vreselijk. := Als klap op de vuurpeil verhuisde ik na een paar weken ook door naar Londen, toen was het feest helemaal compleet. :')

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 16:54

Als een deel van je jeugd in Afrika was, kan ik het heel goed begrijpen dat ginder jouw ' thuis ' is. 8-)
London bezorgt een mens dan inderdaad een hartverzakking of 10 :')

BeFunny

Berichten: 10549
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: VOLG: Een huis op Zanzibar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 16:55

Londen bezorgt je al die hartverzakking als je in een rustige omgeving in Nederland leeft. Trouwens dat heb ik met Amsterdam ook.

Suzanne F.

Berichten: 49228
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 17:10

BeFunny schreef:
Londen bezorgt je al die hartverzakking als je in een rustige omgeving in Nederland leeft. Trouwens dat heb ik met Amsterdam ook.


Ik ook. Voor mij een straf om naar Amsterdam of Rotterdam te gaan. Mij veel te druk.

pressent

Berichten: 2306
Geregistreerd: 09-05-05
Woonplaats: Zanzibar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-21 08:30

Boras schreef:
Ik lees mee, heel interessant.

Is het naast gezellig soms ook niet heel moeilijk voor je?
Jullie huisje en alles wat daarbij hoort, is niet alleen heel romantisch. Maar ook heeeeel anders dan jij bent gewend. Het is in sommige opzichten een grote stap terug. De familiebanden die je benoemt. Wie allemaal tot je vaders en moeders wordt gerekend. Aan de ene kant moet dat een warm gevoel geven. Maar het kan natuurlijk ook juist heel beklemmend voelen al die sociale controle en misschien ook wel de bemoeienis met de opvoeding van je kindje.

Ik ben benieuwd naar alle kanten van je avontuur :)


Goede vragen inderdaad. Voorheen hebben ik en mijn man 2 jaar samen in cyprus gewoond. Een andere cultuur voor ons beide en op een afstandje van beide families. Dit was zo achteraf gezien een hele goede manier om elkaar echt te leren kennen.

Toen ik vanuit daar een jaar later weer naar nl ging wist ik eigenlijk wel dat ik niet meer voorgoed terug wilde naar nl. Ik reed bv met de auto op de A2 tussen A'dam en Utrecht en voelde me net een robot.. En stond toen weer op Utrecht Centraal, zag alle mensen rond rennen, gehaast en zo serieus haha.

In eerste instantie was één van de redenen om te verhuizen voor mij het weer, of beter gezegd de winters in nl.. Ironisch genoeg is dit nu 1 van de dingen die ik mis. Met name de verschillende seizoenen in nl en de gezelligheid met de feestdagen.

In nl ging ik minstens 1x per week uit eten. Er is daar zoveel keus qua gezellige restaurantje. Mijn man kookt en eet liever thuis... Dus dat is iets wat ik vooral in Dodoma, Tanzania erg miste. Hier in Zanzibar is die keuze gelukkig weer een stuk ruimer, nu mijn man nog overhalen om mee te gaan.
De westers/ europese communitie is hier in Zanzibar ook een stuk groter dan in Tanzania. In Tanzania waren de buitenlanders meestal Aziaten, dit is voor mij zeker een plus van Zanzibar. Ook vind ik het heel fijn om met mensen te praten die in de zelfde situatie zitten als ik en je dus toch een stuk beter begrijpen. Dit had ik zelf toch wel onderschat en ik heb voor mezelf wel moeten accepteren dat er bepaalde dingen van hier niet uit te leggen zijn aan mensen in nl.

Qua familie zijn er plus en minpunten. Het gemis van mijn eigen familie is verre weg het grootste minpunt. Ode aan facetime en vliegtuigen!

Qua relatie zie ik het maar altijd zo, zelfs in nederland kan je trouwen met iemand uit hetzelfde dorp en nog een totaal andere manier van leven hebben.
"Anders" ben ik hier inderdaad wel en dat zal ik altijd blijven. Ze hebben hier het woord "Mzungu" voor blanken en dit zal ik altijd zijn. Dit heeft zo zijn voor en nadelen.

Een voordeel is dat je snel in contact komt met mensen. Men wil graag weten waar je vandaan komt, wat je hier doet, "leren" van buitenlanders. Ook mijn dochter krijgt veel aandacht van kindjes die met haar willen spelen, mensen die haar even willen vasthouden of met haar op de foto willen.

Een nadeel is dat, vooral in shops waar je de mensen niet kent, je altijd om de hoofdprijs gevraagd wordt. Jij ben tenslotte die "rijke" buitenlander. Met de koop van bouw materialen voor het huis is dit best lastig. Een reden waarom ik hier soms bewust niet bij ben. Gelukkig is mijn man erg goed in onderhandelen en leer ik de lokale prijzen steeds beter kennen.

Met mijn schoonfamilie heb ik ontzettend geluk. Ik heb een hele lieve zorgzame schoonmoeder die absoluut niet oordeeld. Mijn schoonvader ziet me echt als zijn dochter, dus als er echt iets is zal hij de eerste zijn die helpt. En een hoop schoonzussen en broers waar ik niet super close mee ben maar die er wel altijd voor ons zijn.

Mijn Swahili is echter nog niet wat het zou moeten zijn, dit is soms echt wel een barriere in het contact met mensen die weinig engels spreken of met gesprekken in groepen. Hier is dus nog werk aan de winkel. Ik probeer dagelijk een uurtje te oefenen.

Qua opvoeding voor mijn kindje verkies ik Zanzibar verreweg boven nl. Nu al. De natuur, het strand, veel kindjes om mee te spelen. Vers eten, tropisch fruit. Als je in nl ergens bent en de baby begint met huilen wordt je al snel met een schuin oog aangekeken. Hier is iedereen super begripvol. Daarnaast denk ik dat het voor haar in veel opzichten erg leerzaam is om in verschillende culturen en met verschillende talen op te groeien.

Er zullen dus altijd dingen zijn die je mist maar gelukkig is het maar "een paar" uurtjes vliegen.

pien_2010

Berichten: 43333
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 10:13

Pressent mooie post en ik herken er erg veel van terwijl ik notabene in een westers Europees land woon. Misschien dat jij en je man op een vast punt in de week jullie kunnen buigen over het Swahili en dat hij jou ermee helpt. Swahili is een erg moeilijke taal (mijn schoonzusje spreekt het enigszins en van haar weet ik dat) en je man praat immers ook Engels. Ik heb een tijdlang een uurtje per week Franse les gehad van mijn vriendin en dat heeft mij zo vreselijk vooruit geholpen.
Ik herken ook heel erg je zin waarin je schrijft :
pressent schreef:
ik heb voor mezelf wel moeten accepteren dat er bepaalde dingen van hier niet uit te leggen zijn aan mensen in nl.
mensen zeggen heel erg gemakkelijk "ooooh wat gaaf hebben jullie het, daar hebben wij ook aan gedacht om te emigreren, of dat willen wij ook gaan doen in de toekomst" en dan denk ik heel vaak : "het is niet alleen goud dat blinkt op deze prachtige plek met zwembad" en dat heeft te maken dat niet alles valt uit te leggen.
Wat betreft de "discriminatie" van duurder laten betalen omdat je blank bent, dat kennen wij hier ook, en altijd heb ik met buuf en vriend de prijzen vergeleken en als de persoon teveel geld vroeg (want ben Nederlander dus zal wel veel geld hebben) dan gingen we daar nooit meer en was hij een klant kwijt. Op die manier heb ik hier een fijne kring van mensen opgebouwd die normaal doen en ons hetzelfde rekenen als de Fransen.
Als het hier heel koud is (zelden) of de wind is guur (zelden) of beiden zoals afgelopen week, dan ben ik geloof ik de enige die daar echt van geniet. Net als flinke wind (zelden) en dat komt gewoon omdat daar een stuk Nederland gevoel om de hoek komt kijken.
Grappig van je kindje dat die zoveel liefde en bekijks krijgt. Het zou goed kunnen dat de genen van twee volkeren zich mooi gemengd hebben (zoals zo vaak) en mensen dat leuk en apart vinden. Mijn vriendin haar kinderen hadden hetzelfde (vader was Kaap Verdiaans en zij Nederlandse) en haar kinderen waren erg knap→ de oudste was echt Nederlandse met een bruin velletje, en de jongste een echte Kaap Verdiaanse met een lichter bruin velletje als haar pa. Mijn vriendin vond dat niet altijd leuk dat "gepluk" door vreemden aan haar kinderen :=

Boras
Berichten: 9951
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 14:32

pressent schreef:
Boras schreef:
Ik lees mee, heel interessant.

Is het naast gezellig soms ook niet heel moeilijk voor je?
Jullie huisje en alles wat daarbij hoort, is niet alleen heel romantisch. Maar ook heeeeel anders dan jij bent gewend. Het is in sommige opzichten een grote stap terug. De familiebanden die je benoemt. Wie allemaal tot je vaders en moeders wordt gerekend. Aan de ene kant moet dat een warm gevoel geven. Maar het kan natuurlijk ook juist heel beklemmend voelen al die sociale controle en misschien ook wel de bemoeienis met de opvoeding van je kindje.

Ik ben benieuwd naar alle kanten van je avontuur :)


Goede vragen inderdaad. Voorheen hebben ik en mijn man 2 jaar samen in cyprus gewoond. Een andere cultuur voor ons beide en op een afstandje van beide families. Dit was zo achteraf gezien een hele goede manier om elkaar echt te leren kennen.

Toen ik vanuit daar een jaar later weer naar nl ging wist ik eigenlijk wel dat ik niet meer voorgoed terug wilde naar nl. Ik reed bv met de auto op de A2 tussen A'dam en Utrecht en voelde me net een robot.. En stond toen weer op Utrecht Centraal, zag alle mensen rond rennen, gehaast en zo serieus haha.

In eerste instantie was één van de redenen om te verhuizen voor mij het weer, of beter gezegd de winters in nl.. Ironisch genoeg is dit nu 1 van de dingen die ik mis. Met name de verschillende seizoenen in nl en de gezelligheid met de feestdagen.

In nl ging ik minstens 1x per week uit eten. Er is daar zoveel keus qua gezellige restaurantje. Mijn man kookt en eet liever thuis... Dus dat is iets wat ik vooral in Dodoma, Tanzania erg miste. Hier in Zanzibar is die keuze gelukkig weer een stuk ruimer, nu mijn man nog overhalen om mee te gaan.
De westers/ europese communitie is hier in Zanzibar ook een stuk groter dan in Tanzania. In Tanzania waren de buitenlanders meestal Aziaten, dit is voor mij zeker een plus van Zanzibar. Ook vind ik het heel fijn om met mensen te praten die in de zelfde situatie zitten als ik en je dus toch een stuk beter begrijpen. Dit had ik zelf toch wel onderschat en ik heb voor mezelf wel moeten accepteren dat er bepaalde dingen van hier niet uit te leggen zijn aan mensen in nl.

Qua familie zijn er plus en minpunten. Het gemis van mijn eigen familie is verre weg het grootste minpunt. Ode aan facetime en vliegtuigen!

Qua relatie zie ik het maar altijd zo, zelfs in nederland kan je trouwen met iemand uit hetzelfde dorp en nog een totaal andere manier van leven hebben.
"Anders" ben ik hier inderdaad wel en dat zal ik altijd blijven. Ze hebben hier het woord "Mzungu" voor blanken en dit zal ik altijd zijn. Dit heeft zo zijn voor en nadelen.

Een voordeel is dat je snel in contact komt met mensen. Men wil graag weten waar je vandaan komt, wat je hier doet, "leren" van buitenlanders. Ook mijn dochter krijgt veel aandacht van kindjes die met haar willen spelen, mensen die haar even willen vasthouden of met haar op de foto willen.

Een nadeel is dat, vooral in shops waar je de mensen niet kent, je altijd om de hoofdprijs gevraagd wordt. Jij ben tenslotte die "rijke" buitenlander. Met de koop van bouw materialen voor het huis is dit best lastig. Een reden waarom ik hier soms bewust niet bij ben. Gelukkig is mijn man erg goed in onderhandelen en leer ik de lokale prijzen steeds beter kennen.

Met mijn schoonfamilie heb ik ontzettend geluk. Ik heb een hele lieve zorgzame schoonmoeder die absoluut niet oordeeld. Mijn schoonvader ziet me echt als zijn dochter, dus als er echt iets is zal hij de eerste zijn die helpt. En een hoop schoonzussen en broers waar ik niet super close mee ben maar die er wel altijd voor ons zijn.

Mijn Swahili is echter nog niet wat het zou moeten zijn, dit is soms echt wel een barriere in het contact met mensen die weinig engels spreken of met gesprekken in groepen. Hier is dus nog werk aan de winkel. Ik probeer dagelijk een uurtje te oefenen.

Qua opvoeding voor mijn kindje verkies ik Zanzibar verreweg boven nl. Nu al. De natuur, het strand, veel kindjes om mee te spelen. Vers eten, tropisch fruit. Als je in nl ergens bent en de baby begint met huilen wordt je al snel met een schuin oog aangekeken. Hier is iedereen super begripvol. Daarnaast denk ik dat het voor haar in veel opzichten erg leerzaam is om in verschillende culturen en met verschillende talen op te groeien.

Er zullen dus altijd dingen zijn die je mist maar gelukkig is het maar "een paar" uurtjes vliegen.


Bedankt voor je uitgebreide antwoord!

Ik vind het super interessant, te meer omdat mijn man ook uit een andere cultuur komt en voor mij naar Nederland is geëmigreerd. Andersom dus :)

Ik herken dingen uit je antwoord. Bijvoorbeeld die hele lieve schoonmoeder en een schoonvader die je als eigen in de armen en het hart sluit. De verrijking van een andere cultuur.

Ik had destijds ook de keus: Nederland of, in mijn geval, Turkije. Mijn man vond het allebei prima. Maar ik ben hier toch het beste af. Als mensen anders in elkaar zitten en daarom een andere keuze maken, bewonder ik dat en vind ik het leuk om te volgen.

pressent

Berichten: 2306
Geregistreerd: 09-05-05
Woonplaats: Zanzibar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-21 12:25

@pien_2010 Ja, ik probeer een uurtje per dag via Dualingo mijn swahili te oefenen en verder veel praten met mensen. Helaas ben ik niet zo'n talen wonder..

Ik had niet verwacht dat er in Frankrijk een verschil in prijzen zou zijn voor buitenlanders.. Hier begrijp ik het aan de ene kant wel dat de prijzen voor "mzungu's" hoger zijn, de lonen liggen hier zo laag. Maar er wordt hier niet altijd begrepen dat niet elke blanke "rijk" is.

Mijn dochter vindt de aandacht erg gezellig en is zelf ook erg spontaan en sociaal in haar doen en laten. Ze kruipt zelf ook op iedereen af om gedag te zeggen. Dus zolang zij het leuk vindt heb ik er niet zoveel problemen mee.

@Boras Ik begrijp heel goed dat naar het buitenland verhuizen niet voor iedereen de beste optie is. Fijn dat je man open stond voor beide keuzes. Voelde hij zich snel thuis in nl?

ApplePapple

Berichten: 2742
Geregistreerd: 12-02-13

Re: VOLG: Een huis op Zanzibar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 13:04

Wat een gaaf topic, en wat vertel je veel info! Ik ga ook volgen!

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 13:15

Ik vind Mzungu ook helemaal niet leuk klinken eigenlijk..... beetje een rot-woord.

Het huis wordt wel heel mooi zeg *\o/*

Boras
Berichten: 9951
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 14:42

pressent schreef:
@Boras Ik begrijp heel goed dat naar het buitenland verhuizen niet voor iedereen de beste optie is. Fijn dat je man open stond voor beide keuzes. Voelde hij zich snel thuis in nl?


Gelukkig wel, hij is van het type wereldburger. En heeft zich er heel erg voor ingezet. Ik denk niet dat hij in het Turkije van nu nog kan aarden.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 00:03

pmarena schreef:
Ik vind Mzungu ook helemaal niet leuk klinken eigenlijk..... beetje een rot-woord.

Het huis wordt wel heel mooi zeg *\o/*


‘Mzungu! Mzungu! Mzungu!’
‘How are You??’ *Big smile*
‘Now give me your money!’ *big smile *

Aldus 4-jarigen langs de weg :D
TIA —> this is Africa :D

Het is wat het is… je bent wit en dus rijk(er). Afhankelijk van het land word je gezien als loslopend vee met geld, en ook racisme richting wit is niet te onderschatten in sommige plaatsen of bij sommige mensen.
Ik vind het zelf wel eens heeeeel dubbel en anderzijds ook vaak weer heel begrijpelijk.

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: VOLG: Een huis op Zanzibar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 11:23

Klinkt een beetje als Parijs :P

Mri

Berichten: 15309
Geregistreerd: 01-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 11:29

poes schreef:
pmarena schreef:
Ik vind Mzungu ook helemaal niet leuk klinken eigenlijk..... beetje een rot-woord.

Het huis wordt wel heel mooi zeg *\o/*


‘Mzungu! Mzungu! Mzungu!’
‘How are You??’ *Big smile*
‘Now give me your money!’ *big smile *

Aldus 4-jarigen langs de weg :D
TIA —> this is Africa :D

Het is wat het is… je bent wit en dus rijk(er). Afhankelijk van het land word je gezien als loslopend vee met geld, en ook racisme richting wit is niet te onderschatten in sommige plaatsen of bij sommige mensen.
Ik vind het zelf wel eens heeeeel dubbel en anderzijds ook vaak weer heel begrijpelijk.


Madagascar precies hetzelfde met vazaha.
De keer dat ik in een dorpje kwam waar de jongere kinderen nog nooit een vazaha hadden gezien was erg bijzonder.
Alleen spreken ze in Madagascar zelden een woord Engels, minder gewend aan blanken (tenminste, de gebieden waar ik was) en wilde ze vooral graag op de foto met je. Oh, en je haar elastiekje hebben :')

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 11:32

en in Ghana idem maar dan 'Obruni'

ik lees al tijden met veel plezier mee. Ik heb als heel klein kind in Tanzania gewoond en in de jaren '90 ijn Ghana gewoond en gewerkt. Afrika blijft een waanzinnig continent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 13:44

pmarena schreef:
Ik vind Mzungu ook helemaal niet leuk klinken eigenlijk..... beetje een rot-woord.

Het huis wordt wel heel mooi zeg *\o/*
Ach, dat vind ik ook van ihhashi en dat betekent gewoon 'paard'. uMkhonto we Sizwe klinkt dan wel weer mooi, maar dat was de naam van de militaristische tak van het ANC. :+

pien_2010

Berichten: 43333
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: VOLG: Een huis op Zanzibar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 13:56

Volgens mij is het gewoon een woord op witte mensen te duiden. Niets meer en niets minder.

josewoos

Berichten: 4813
Geregistreerd: 30-01-08

Re: VOLG: Een huis op Zanzibar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 14:00

Wat een ontzettend leuk en informatief topic is dit! Heel leuk dat je ons zo mee laat kijken in dit proces en je ook van alles erover kan vertellen.

Je kan straks nog een boek erover uitbrengen met alle info en verhalen :D

Mag ik dan vragen hoe je je man heb leren kennen?

pressent

Berichten: 2306
Geregistreerd: 09-05-05
Woonplaats: Zanzibar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-21 21:09

Voor zover mijn kennis correct is, is het woord "Mzungu" vanuit de geschiedenis afgeleid uit het woord "zunguka" wat "dwalend" betekend, oftewel reizend zonder specifiek doel. Toen de Europese ontdekkingsreizigers naar de oost afrikaanse kust kwamen vroegen de mensen zich af waar deze "ronddwalende" mensen naartoe gingen. Blijkbaar zagen ze er voor de lokale bevolking een beetje verloren uit en begreep men niet goed wat ze precies wilde. Via via gingen de verhalen over de dwalende reizigers rond en tegenwoordig is het dus de aanduiding voor een blank persoon of wordt het door enkelingen, die de oorsprong van het woord kennen, gebruikt voor mensen die er verdwaald uitzien.

Dit is anders dan bij de Aziaten die voor gerichtere handel kwamen en naar hun land van herkomst genoemd worden.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: VOLG: Een huis op Zanzibar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 21:30

Kijk eens aan zo leer je nog wat :)

pien_2010

Berichten: 43333
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 21:33

poes schreef:
Kijk eens aan zo leer je nog wat :)


Ja leuk hé. Smullen en genieten doe ik van dit soort dingen.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 13:18

Prettige feestdagen op Zanzibar ! {:) <|-

Thioro

Berichten: 3991
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 13:46

Heerlijk topic inderdaad.
Mijn zusje woont/werkt op Zanzibar in een hotel. Ik werd niet blij van haar verhalen tijdens de eerste lockdown maar het lijkt nu beter te gaan.

De 'prix toubab' (Senegalese versie van rijke blanken betalen dubbel want die zijn rijk) heb ik ook al meerdere keren ondervonden, goed voor je onderhandelskills :P .

En @Pien, dat is echt in niets te vergelijken met wat je over Frankrijk beschrijft (ik herken het ook niet). Ik heb in 10 jaar in Frankrijk nog nooit een andere prijs betaald omdat ik geen Franse was.
Laat staan dat de gendarmerie me van de weg plukt en een boete verzint, wat opgelost kan worden met een paar flappen geld, omdàt ik blank en rijk ben. Zoals in meerdere Afrikaanse landen meegemaakt.
Dat is nog iets anders dan een verkoper die denkt een onwetende toerist te kunnen rollen.

Zelf ook al meerdere Afrikaanse landen bezocht (toeristisch en minder toeristisch) en als kind ook aantal jaren in Afrika gewoond.
Ik herken helemaal wat Poes zegt: grote glimlach en vrolijke ontvangst, om vervolgens op alle mogelijke manieren geld te ontfutselen :+ . Auto wassen of 'bewaken' was vaak favoriet.

Zusje bezoeken op Zanzibar staat hoog op de wishlist.

pien_2010

Berichten: 43333
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 13:54

Thioro, nu ook niet meer want hebben eigen kring en praten imiddels vloeiend de taal. Maar ik zit dit echt niet uit mijn duim te zuigen en natuurlijk is het in Frankrijk onvergelijkbaar met Africa.
Dat halve jaar dat wij nog met Nl nummerbord reden hebben mijn man en ik, meer boetes gekregen als ooit mijn hele leven in Nederland en de 9 jaar dat we met Frans nummerbord rijden. Dat hoort er denk ik bij, en dat zuig ik ook niet uit mijn duim. Op zijn minst opmerkelijk te noemen.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 14:07

Maar er kan toch geen boete uitgeschreven worden als je geen overtreding begaat ? :=
Wil toch zeggen dat jullie wat mispeuterden, Pien .... O:) :D