Roadtrip met de honden - Zweden of Noorwegen? TIPS?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CarolineCF
Berichten: 703
Geregistreerd: 27-03-11
Woonplaats: Kootwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 22:52

Ook hier eventuele Noowegen gangers met hond - dus volg ook even.

Hadden jullie al mee gekregen dat je nu al in Nederland op de boot kan stappen naar Noorwegen, in Eemshaven? Schijnt ook nog eens redelijk drievriendelijk te zijn .. Zie https://surprisetickets.nl/reizen/ferry-overtocht-noorwegen

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78525
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Roadtrip met de honden - Zweden of Noorwegen? TIPS?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 00:02

Wij hebben destijds de bruggen genomen, omdat onze hond verlatingsangst heeft op vreemde locaties en we dat op de boot niet zagen zitten. Bovendien de stress om de boot op tijd te halen zagen we ook niet zo zitten. Was een goede keuze, want we hebben gigantisch vertraging gehad.
Wij zijn met een camper gegaan, met de camper naar de DA gereden en direct na het bezoek door gereden. We hebben een poging gedaan om de hond netjes aan te geven maar niemand te vinden bij de douane, toen zijn we maar doorgereden. _O-
Dit was in 2018, dus nog voor de directe verbinding naar Noorwegen.

noordje

Berichten: 2214
Geregistreerd: 11-01-09
Woonplaats: Åsvang,Noorwegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 00:26

Wij zijn zowel over de bruggen als met de boot gegaan.
Met DFDS van Oslo naar Fredrikshavn gevaren. Honden mee in een speciale huisdierhut. Eigen dek waar je ze uit kon laten, prima bevallen.
Maar we geven nog steeds de voorkeur aan rijden.

CarolineCF, die overtocht is heel populair en ook vrij prijzig (geworden)

Wij huren meestal een hutje en dan hebben we de hond vaak aan het terrashek. Of stoel of tafelpoot, wat er voorhanden was. Maar zo'n pin werkt natuurlijk ook prima.

CarolineCF
Berichten: 703
Geregistreerd: 27-03-11
Woonplaats: Kootwijk

Re: Roadtrip met de honden - Zweden of Noorwegen? TIPS?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 09:18

Oh .. dat is wel jammer Noordje - leek me juist zo ontspannen.

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8336
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Re: Roadtrip met de honden - Zweden of Noorwegen? TIPS?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 09:45

Er was laatst een nieuwer topic, daar had ik dit geplaatst en past hier ook wel.

Muiz schreef:
Denemarken heb ik geen ervaring mee maar ik kan me herinneren dat die redelijk streng waren.
Afgelopen najaar ben ik in Zweden en Noorwegen geweest. Zweden is een prima hond vriendelijk land.

Neem vooral papieren van je hond mee als je die hebt, de douane kijkt daar namelijk naar bij binnenkomst van het land.
In sommige natuurgebieden of nationaalparken mogen honden niet in, dat is handig om vooraf even uit te zoeken als je daar wilt wandelen. En check ook in welke tijd van het jaar je gaat, in het voorjaar en de zomer moeten honden aan de lijn. Na de jacht (september/oktober) mogen honden los in de bossen.

Wij zoeken huisjes via airbnb en dat ging prima met de hond.



Wij zijn heen gereden en terug met de boot. Op de heenreis heb ik in Zweden laten ontwormen bij een dierenarts daar en een dag later zijn we de grens over geweest. De grens tussen Zweden en Noorwegen is een open grens. Pro tip; sla eten in in Zweden. Vooral groenten en dingen waar veel suiker in zit (koekjes, gebak, brood, frisdrank, chips) dat is in Noorwegen heeeel duur.

komone
Berichten: 260
Geregistreerd: 01-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 23:26

Bedankt voor jullie tips! Heb ik veel aan. Eemshaven heb ik gekeken. Vrij duur wel. Maar goed om te horen dat ze huisdiervriendelijk zijn.
Die van DFDS met speciale huisdierhut klinkt ook goed.
Over de grens tussen Zweden en Noorwegen wist ik niet zoveel. Dat het een open grens is betekent dus dat je niet nogmaals naar die douane hoeft?
Papieren en paspoort van de hond nemen we mee.
Heb er al veel zin in!